Bierpersreis Tsjechië - Klenci - Chodsko folklore
Tsjechië
Reisverslag

Bierpersreis in Tsjechië: traditionele folklore en een bezoek aan een microbrouwerij

Eind september ben ik enkele dagen naar Tsjechië afgereisd. Op uitnodiging van het Tsjechisch verkeersbureau mocht ik deelnemen aan een bierpersreis in het noordwesten van Tsjechië. Met een internationaal gezelschap zouden we meer te weten komen over het bier als een nationaal fenomeen voor de Tsjechen, maar er was ook afwisseling met culturele bezoekjes. In dit verslag mijn derde dag in Tsjechië, waarin we afreisden naar Postrekov en Domažlice.

Bierpersreis Tsjechië - Postrekov - Muzeum Kroju

Vandaag stonden de folkloristische tradities van de Choden op het programma. Deze Slavische stam verdedigde lange tijd de zuidwestgrens van Tsjechië tegen de invallen van Duitse vorstendommen. Deze taak kregen ze vanaf 1040 toebedeeld door hertog Breislav. Aan het verdedigen van de grens dankt deze volksgroep ook hun naam, want Choden komt van het woord ‘chodat’ en dit betekent letterlijk ‘patrouilleren’. Van boheemse koningen kregen ze diverse privileges, welke pas na de hussietenoorlog kwam te vervallen. Toch bleef deze groep zich onderscheiden van hun landgenoten. Dit kwam tot uiting in hun klederdracht, dialect, tradities en kunstnijverheid. Op zon- en feestdagen wordt tegenwoordig nog altijd de traditionele kleding gedragen en en spelen de mensen op hun dudy, een soort doedelzak.

In Postrekov maakten we kennis met deze cultuur, waar we een museum bezochten met de traditionele kleding. Zodra we de bus uitstapten, leken we ook een heel eind in de tijd te zijn teruggeworpen. Er hing een typische lucht van bruinkool in de lucht, oudere mensen keken vanuit hun ramen naar ons, een oude Skoda stond op een parkeerplaats en het museum zag eruit als één van communistische tijden. Een vriendelijke vrouw stond ons op te wachten en begeleidde ons door het Muzeum Krojů. Paspoppen met allerlei kleurrijke kleding, shawls, dekentjes, poppen en heel veel andere prulletjes stonden in het kleine museum. Nadat we meer informatie kregen over de kledij en wanneer het werd gedragen deelde de vrouw ons ook mee dat we ’s middags naar het dorp Klenci moesten afreizen omdat hier een priester werd ingeluid en een groep mensen in de traditionele kleding dit heuglijke feit zou vieren.

Bierpersreis Tsjechië - Domazlice - Chodsko Folk Costumes Museum

Bezoek aan Domazlice

Voordat we naar dit tafereel zouden gaan kijken, reden we eerst door naar het pittoreske dorpje Domazlice, hoofdstad van de Chodsko. Hier brachten we een bezoek aan het Museum of Chodsko in het Chod kasteel en leerden we meer over de geschiedenis van deze regio en de leefstijl van de Chodsko.

Bierpersreis Tsjechië - Domazlice

Maar het dorpje Domazlice zelf trok mijn aandacht. Het marktplein was werkelijk prachtig. Mooie huizen met zuilenbogen, twee stadspoorten en een toren. Het is niet gek dat deze stad onder monumentenzorg staat. Minpunt was alleen dat er overal auto’s stonden voor de huizen.

Bierpersreis Tsjechië - Domazlice - Krcma Umeluziny

Aan de marktplein lunchten we in het restaurant Krcma Umeluziny, dat net zo oud is als de stad zelf. De oude stadsmuur was nog zichtbaar in dit restaurant en uiteraard konden we hier weer traditioneel Tsjechisch eten.

Bierpersreis Tsjechië - Klenci - Chodsko folklore

Festiviteiten van de Choden

In Klenci hadden we het geluk dat we tijdens een bijzondere aangelegenheid de Choden konden aanschouwen in traditionele kleding. Een mooi gezicht dat dit vandaag de dag nog gebeurd en mooi dat we erbij konden zijn.

Bierpersreis Tsjechië - Dobrany - Modra Hvezda

Bezoek aan een microbrouwerij in Dobrany

Het beste gedeelte van de dag beleefden we bij het restaurant en microbrouwerij Modrá Hvězda in Dobrany. Hier wordt al sinds 1378 bier gebrouwen, toen de burgers het recht kregen van de Tsjechische koning Vladislav II om bier te gaan brouwen. De brouwerij bestaat echter pas sinds 1998 en de enige brouwer is Petr Petružálek. Deze man doet het niet onverdienstelijk, want hij heeft al vele prijzen gewonnen met zijn gebrouwen bier. Een echte vakman en dit terwijl hij in zijn eentje verantwoordelijk is voor een productie van 1500 hectoliter per jaar. Na een korte video, waar we tussendoor drie verschillende biertjes te proeven kregen, nam Petr ons mee naar de ketels waar het bier wordt gebrouwen.

Daarna was er tijd om meer te proeven. Op het moment waren er zeven biertjes op de tap en ik vroeg of het mogelijk was van ieder bier een proefglas te mogen. Deze werden op een velletje gezet waar alle biertjes op waren afgebeeld. Ik kon alleen maar diep onder de indruk zijn van de gebrouwen biertjes, want ze smaakten één voor één prima. Maar met name de Dobřanské Pivo Hořké 15%, een I.P.A. bier smaakte mij heel goed. Het was jammer dat we niet wat langer konden blijven om alle biertjes goed te proeven en ervan te genieten. Maar het was inmiddels alweer tijd om te gaan eten en dit deden we bij het restaurant Gondola.

Lees ook:
Dag 1 Bierpersreis in Tsjechië: vrije tijd in Praag
Dag 2 Bierpersreis in Tsjechië: aansluiten bij de groep
Dag 3 Bierpersreis in Tsjechië: geboortestad van pils
Dag 5 Bierpersreis in Tsjechië: einde van de reis