Caminito del Rey; koningspad in verval, restauratie en parkeren
Blog
Gastartikel

Caminito del Rey; koningspad in verval, restauratie en parkeren

De Caminito del Rey is een wandelpad in zuid-Spanje die gebaseerd is op een thrill-seeking experience van vroeger. De Caminito del Rey was vroeger erg gevaarlijk, tegenwoordig is het een erg veilig wandelpad die voldoet aan de strengste veiligheidseisen die er zijn. Loop het wandelpad alleen of nog beter met een Engelstalige gids. Zo kom je alles te weten over de geschiedenis van het pad want waarom slingerde er eigenlijk vroeger op grote hoogte een gevaarlijk pad door de kloof van el Chorro met in het midden een treinstation? Dat lijkt krankzinnig maar er is best een logische verklaring voor; waterkrachtcentrales.

Caminito del Rey; koningspad in verval, restauratie en parkeren
De Caminito del Rey is een van de populairste wandelpaden in zuid-Spanje - bron: pxhere.com

Van pad naar koningspad

In 1901 werd het plan om water vanuit de kloof van Gaitanes naar het einde van de kloof te brengen, tot uitvoer gebracht. Er kon elektriciteit worden opgewekt. Ingenieur Rafael Benjumea legde de dam aan, hij woonde toen op locatie. Zijn huis bij de brug van la Josefona, staat er nog. Toen de hydraulische centrales af waren, moest er natuurlijk nog een manier komen om van de ‘bewoonde wereld’ naar de centrales te komen. Die moesten onderhouden en worden en af en toe moesten er onderdelen worden vervangen. Hiervoor werd de Caminito del Rey aangelegd, wat toen overigens nog helemaal geen koningspad was. Het was niet zo heel veilig om overheen te lopen maar de dorpjes Ardales en el Chorro waren nu als klap op de vuurpijl ook nog met elkaar verbonden. In 1905 was het pad af, in 1921 kwam de koning van Spanje op bezoek. Ook hij ging over het pad. Dit was de aanleiding voor de naamgeving van het koningspad.

Caminito del Rey; koningspad in verval, restauratie en parkeren
De Caminito del Rey raakte in verval en werd eind jaren '90 gesloten tot 2015 - bron: pxhere.com

Pad in verval, sluiting en ongelukken

Hoewel er hierdoor toeristen naar het gebied kwamen, was dit erg kleinschalig. Het pad was ook niet meer echt nodig en raakte in verval. Stukken braken af, leuningen vielen naar beneden en het weer sloeg zelfs gaten in het pad. Het pad trok geen normale toeristen meer maar echte thrill-seekers oftewel adrenaline junkies. In 1992 sloot de overheid het pad, het begin werd zelfs helemaal weggehaald. Dit zorgde er niet voor dat niemand meer kwam; de die-hards wilden nog steeds. Dat resulteerde tot meerdere ongelukken met meerdere doden, de laatste was een Zwitser in 2010.

Renovatie in 2015

De overheid van zuid-Spanje zag de potentie en heropende het pad weer in 2015. Voor 8 miljoen euro werd het hele pad gerestaureerd met behulp van veel helikopters en alpinisten. Het ging allemaal goed en in 2015 was de Caminito del Rey weer open voor publiek. Het bleek een gouden greep, het is tegenwoordig een van de meest populaire toeristische attracties in zuid-Spanje.

Caminito del Rey; koningspad in verval, restauratie en parkeren
Kaart van de Caminito del Rey

Auto parkeren bij de Caminito del Rey

Het beste is om met de auto naar de Caminito del Rey te rijden en om daar dan de auto neer te zetten. Je kunt de auto op 3 plaatsen parkeren, alledrie de plaatsen kosten 2 euro (2023). De eerste mogelijkheid is bij de visitors center. Daar heeft je auto goed de ruimte. Je zult voor 2,50 euro extra wel nog een (1e) shuttlebus moeten nemen naar het begin van het pad. Na afloop moet je een shuttlebus nemen, terug naar het visitors center.

Je kunt hem ook voor dezelfde prijs bij de ingang van de caminito del Rey (Ardales) of bij de uitgang neerzetten (El Chorro). Bij de Ardales kant moet je na afloop een shuttlebus nemen, bij de El Chorro kant begint jouw ervaring met een shuttlebus. Bij sommige tours naar de Caminito del Rey zit een transport naar Málaga of Sevilla, dan wordt dit allemaal voor jou geregeld. Als je op eigen gelegenheid naar het pad rijdt en hem dus moet parkeren bij de Caminito del Rey, dan moet je het zelf regelen.

Disclaimer: Dit blogbericht bevat gesponsorde onderdelen.