Review: Canon EOS M50

Review: Canon EOS M50

Al een geruime tijd ben ik op zoek naar een compacte camera naast mijn spiegelreflex. Twee maanden geleden kreeg ik de mogelijkheid me in te schrijven voor een campagne waarbij ik de Canon EOS M50 kon testen. In totaal zouden 150 mensen mee mogen doen met deze campagne, dus het was nog maar de vraag of ik daar deel van kon uitmaken. Ik had geluk want ik was ik één van deze 150 deelnemers. Inmiddels heb ik de camera enkele weken in mijn bezit en deel ik mijn ervaring met jullie.

Review: Canon EOS M50
Ik mocht de afgelopen weken de Canon EOS M50 testen

Compact lichtgewicht

Je kent het misschien wel. Wanneer je met Wizz Air of Ryan Air vliegt mag je standaard alleen een klein trekkoffertje meenemen. Hier moet vervolgens ook je cameratas en alle objectieven in, waardoor er nauwelijks nog ruimte is om al je kleding nog mee te nemen. Vervolgens ben je in de stad en ga je ’s avonds nog even het nachtleven ontdekken. Loop je daar met die tas vol cameraspullen. De afgelopen jaren kwam dit steeds vaker voor tijdens mijn stedentrips en had ik eigenlijk helemaal geen zin om mijn spiegelreflex mee te nemen. Hoe handig is het dan als je een compacte camera hebt die ook voldoende mogelijkheden heeft? De Canon EOS M50 is compact en heeft een goede grip. De body weegt 387 gram, een wezenlijk verschil met de body van de Canon EOS 80D: 730 gram. Een stuk lichter en kleiner, dus een stuk handiger om mee te nemen.

Review: Canon EOS M50
De Canon EOS M50 is een compacte systeemcamera met veel mogelijkheden

Mogelijkheden van de M50

De Canon EOS M50 wordt omschreven als een instapcamera of een ideale camera voor telefoonfotografen die serieus aan de slag willen gaan met fotografie. Nu ben ik zelf  geen groentje meer op het gebied van fotografie, maar absoluut geen professional. Met de 80D kan ik aardig uit de voeten, al gebruik ik nog veel van de mogelijkheden niet. Hierdoor is mijn eisenpakket ook stukken lager. De M50 heeft een groot deel van de functionaliteiten die mijn spiegelreflex ook heeft. Het ISO bereik van 100 – 25.600 is aanzienlijk waardoor je bij mindere lichtomstandigheden ook detailrijke foto’s kunt maken. De ruis valt bij hoge ISO-waardes valt te verwaarlozen. Wil je actiefoto’s maken kun je gebruik maken van de continu-opnames tot 10fps.

Heb je net als ik soms moeite om de juiste instellingen te vinden op je camera? Je kunt kiezen uit verschillende scènes waardoor je iets makkelijker de juiste instellingen kan gebruiken voor een beter resultaat. Denk hierbij aan nachtscènes, HDR en macro fotografie. De foto’s kunnen worden opgeslagen in een JPEG en/of RAW formaat. Zelf schiet ik mijn foto’s nauwelijks in een RAW formaat, maar voor veel fotografen is dit zeer belangrijk. Je kunt zelfs kiezen voor een C-RAW formaat waarbij de RAW foto’s zo’n 30% tot 40% minder ruimte in beslag nemen op je SD-kaartje. Hoewel ik met mijn fotocamera’s nauwelijks film, kun je met de camera ook 4K video’s schieten met maximaal 120 beelden per seconde. Het draaibare touchscreen maakt het stukken makkelijker om jezelf te filmen of om selfies te maken. Ideaal voor vloggers! De foto’s en video’s kun je met de WiFi functie naar je smartphone sturen via de gratis app Canon Camera Connect, maar je kunt de foto’s ook direct synchroniseren met je telefoon. Zo kun je je foto’s en video’s gemakkelijk delen op Social Media. Heel handig als je op reis bent.

Review: Canon EOS M50
Mooie heldere en natuurlijke kleuren en goede scherpte-diepte

Objectieven van de M50

De M50 wordt vaak standaard geleverd met de EF-M 15-45mm lens. De lens wordt niet als een hoogvlieger omschreven door professionals. Om de lens te gebruiken moet je deze allereerst uit een unlock stand halen, dit doe je door aan het kleine hendeltje te trekken en daarna in te zoomen. Zelf ben ik redelijk tevreden met de kitlens, bijkomend voordeel is dat er een beelstabilisator in zit. Nadeel is dat het zoombereik niet heel groot is. Voor een compacte camera vind ik de objectieven redelijk aan de prijs. De standaard lens is met €259,00 aan de dure kant. Wil je een lens waarmee je zowel van dichtbij als veraf wil kunnen fotograferen, dan zou de EF-M 18-150mm een optie kunnen zijn. Maar deze lens kost al snel €440,00. De objectieven van de 80D kan ik niet gebruiken op deze camera.

Review: Canon EOS M50
Met de Canon EOS M50 op pad is Osnabrück

Minpunten van de Canon EOS M50

Vooralsnog is mijn review nog behoorlijk positief, maar de M50 heeft ook enkele minpunten. Zo vind ik het heel vervelend dat het touchscreen erg gevoelig is. Wanneer ik door de zoeker kijk en ik raak met mijn neus het touchscreen aan, kunnen instellingen worden gewijzigd zonder dat je het door hebt. Ook wanneer je de camera om je nek hebt hangen heb ik gemerkt dat instellingen wijzigen wanneer de camera een paar keer tegen mijn buik tikt. Dit kan zeer vervelend zijn wanneer je dus denkt de juiste instellingen te gebruiken. Door het gebruik van een spiegelreflex ben ik gewend om door de zoeker te kijken en dit doe ik dus ook bij de M50. Ik vind de kleuren die je door de zoeker ziet soms een behoorlijk vertekend beeld geven. Wanneer je een foto maakt lijkt er een kleine vertraging op de camera te zitten en lijkt het net alsof je een halve seconde te laat bent. Toch is dit niet het geval.

Review: Canon EOS M50
Close up maken van een vlinder in de Kasteeltuinen

De Canon EOS M50 is een prima camera

Nu ik de M50 de afgelopen weken heb mogen testen, kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat het een prima systeemcamera is. Uiteraard zal mijn spiegelreflex altijd de voorkeur genieten omdat deze krachtiger is en meer mogelijkheden heeft, maar de M50 is een prima camera om erbij te hebben. Het is prettig dat deze camera compact is zonder dat je veel kwaliteit zult inleveren ten opzichte van een spiegelreflex. De foto’s en de video’s hebben uitstekende resoluties en mooie, natuurlijke kleuren. Al met al ben ik dik tevreden met deze camera en zal ik hem daarom ook houden en gebruiken als mijn tweede camera naast mijn 80D.

Maak jij nog foto’s met je telefoon of ben je op zoek naar een nieuwe compacte camera? Dan is de M50 wellicht een ideaal (instap)model met voldoende mogelijkheden. Deze camera is daarbij een stuk voordeliger dan de meeste spiegelreflexcamera’s. Vind je de €659,- (inclusief lens) nog te veel? Er is ook nog een tweede variant, de M100. Dit model is een stuk goedkoper, want het heeft geen elektronische zoeker en is daardoor zelf nog een stukje kleiner.

Review: Canon EOS M50
Het verschil tussen de Canon EOS 80D en M50

Ik ben niet op zoek naar de toeristische hotspots die iedereen kent. Liever ga ik op zoek naar de hidden gems. Ik neem graag de tijd om een stad of regio goed te ontdekken en duik graag even de natuur in. Ooit begonnen met het bouwen van een website waar ik schreef over mijn reizen. Zo is Reizen & Reistips ontstaan. In 2024 de ultieme beloning voor mijn werk gekregen met de Golden Pen Award!

Reizen & Reistips maakt gebruik van affiliate en/of gesponsorde links. Door gebruik te maken van deze links, kunnen jullie Reizen & Reistips supporten zonder extra kosten.