Review: Parks, bordspel
Review

Review: Parks, een leuk bordspel

Reizen is het liefste wat ik doe. Maar natuurlijk kan ik niet altijd onderweg zijn. Gelukkig heb ik naast het reizen nog meer hobby’s. Zo speel ik bijvoorbeeld graag bordspellen en heb ik in de loop der jaren aardig wat leuke spellen in mijn collectie weten te verzamelen. Niet geheel toevallig zijn veel van deze bordspellen gerelateerd aan het natuur en/of reizen thema. Één van de spellen die ik inmiddels al een tijdje in bezit heb is het bordspel Parks.

Review: Parks, bordspel
Parks is een bordspel voor 1 tot 5 spelers

Het bordspel Parks

Parks is een strategisch bordspel voor 1 tot 5 spelers, uitgegeven door Keymaster Games. Je bent ongeveer 40 tot 70 minuten bezig met dit spel. Het spel bestaat uit een aantal spelonderdelen. Er zijn tokens die je kunt sparen en uitgeven, kleine foto fiches, verschillende spelkaarten (doelkaarten, veldfleskaarten, uitrustingkaarten, seizoenskaarten), trailtegels en de prachtige kaarten van de nationale parken van de Verenigde Staten. Het artwork van het spel is een lust voor het oog waarbij vooral de kaarten van de nationale parken geweldig  vormgegeven. Deze kaarten zijn ontworpen door een aantal artiesten en daar hebben ze heel wat moeite in gestoken. Er is ook genoeg aandacht besteed aan de houten tokens en de inrichting van de doos. Alle spelonderdelen hebben een mooi plekje in de doos waardoor alles geordend opgeborgen ligt en de doos niet heel groot is.

Review: Parks, bordspel
Review: Parks, bordspel
De vormgeving van het spel is prachtig, vooral de nationaal park kaarten zijn een lust voor het oog

Doel van het spel

In Parks kruip je in de huid van twee hikers die een trail gaan wandelen. Het spel is opgebouwd in vier seizoenen en bij ieder seizoen wordt de trail iets langer. Ieder seizoen wandel je met de hikers over de mooiste trails door de natuur van de Verenigde Staten. Het de bedoeling om onderweg zoveel mogelijk punten te scoren. Dit doe je door de nationale parken te bezoeken, foto’s te maken en persoonlijke opdrachten te voltooien. Wie aan het einde van het vierde seizoen de meeste punten heeft verzameld is de winnaar van het spel.

Review: Parks, bordspel
Review: Parks, bordspel
Review: Parks, bordspel
Tijdens vier seizoenen wandel je een trail en probeer je zoveel mogelijk punten te verzamelen

Hoe werkt Parks?

Parks is een eenvoudig spel om te spelen en te leren. Ik zal het verloop van het spel beknopt uitleggen.

Voorbereiding

Plaats het spelbord midden op de tafel. Op het bord worden de uitrustingskaarten, seizoenskaarten, veldfleskaarten en de trekstapel van de Nationale Parken op hun positie gelegd. Draai de bovenste kaart van de seizoenskaart open. Deze kaart bepaald het weer van het  seizoen en levert enkele voordelen op. Vervolgens worden vier uitrustingskaarten open op het bord gelegd. Deze kunnen bijvoorbeeld kortingen geven wanneer je parken gaat bezoeken. Geef iedere speler een veldfleskaart (met deze kaart kun je voordelen krijgen) en een doelkaart (je persoonlijke doel tijdens de wandeling). Tot slot worden er drie Nationaal Park kaarten opengelegd op het bord.

Afhankelijk van het aantal spelers wordt nu de trail uitgezet. Hiervoor worden de trailtegels gehusseld en deze worden op een willekeurige volgorde gelegd tussen de Trail Start en Trail End. In het eerste seizoen wordt begonnen met zes trailtegels. Leg de bonustokens van het seizoenskaart op de juiste tegels. Vervolgens kiest iedere speler een kleur en worden de hikers op de Trail start gezet. Pak daarnaast het kampvuur van de gekozen kleur. Nu staat alles gereed en kan het spel beginnen. Maar natuurlijk moet je eerst nog de startspeler bepalen.

Start van het spel

De startspeler pakt zijn hiker en begint aan de hike. Je kunt de hiker op iedere tegel zetten, maar je kunt alleen maar vooruit. Iedere tegel zorgt voor inkomsten of je kunt een actie kunt uitvoeren. Het is dus verstandig om je pad vooraf goed te bepalen. De startspeler heeft altijd een voordeel, want wanneer een andere speler ervoor kiest om op dezelfde tegel te gaan staan, moet deze speler zijn brandend kampvuur geblust. Hierna kan je dus niet meer op een bezette trailtegel staan, totdat de eerste hiker aangekomen is op de Trail end. Pas dan mag het kampvuur weer aangestoken worden. Extra tokens die op de trailtegels liggen kun je ook maar eenmalig pakken. Zo wandel je met je twee hikers naar de Trail end toe en probeer je ondertussen zo veel mogelijk tokens te verzamelen. Onderweg is het mogelijk om foto’s te nemen. Iedere foto is aan het einde van het spel een punt waard.

Zodra de eerste speler met twee hikers aangekomen is op het Trailend moeten de overige spelers in hun volgende ronde ook naar het Trail end. Het kan dus zijn dat je tegenspeler ervoor zorgt dat een seizoen van heel korte duur is. Alleen is de kans uiterst klein dat je op die manier veel punten zal verzamelen. Bij de Trail end zijn er drie opties. Je kunt een Nationaal Park kaart reserveren (en de starttoken overnemen), een uitrustingskaart kopen die je voordelen geeft in de volgende seizoenen of een Nationaal Park kaart te kopen als je voldoende tokens hebt verzameld.

Wanneer alle hikers aangekomen zijn op het Train end worden de trailtegels weer gehusseld. Voeg een extra trailtegel toe aan de route, draai een nieuwe seizoenskaart om en vul de nationale parken weer aan. Zo worden de overige drie seizoenen uitgespeeld.

Einde van het spel

Wanneer het vierde seizoen afgelopen is en alle hikers op het Trail end zijn aangekomen is het tijd om de punten te tellen. Hiervoor tel je alle punten op van de nationale parken die je hebt bezocht (en hebt betaald met de tokens) en tel het aantal foto’s  en kijk of je je persoonlijke doel hebt gehaald. De spelers die het de start marker verdient tevens 1 extra punt. Degene met de meeste punten is de winnaar van het spel.

Review: Parks, bordspel
Review: Parks, bordspel
Ik vind Parks een hartstikke leuk spel om te spelen

Is Parks de moeite waard om te kopen?

Zoals gezegd, Parks is geen heel moeilijk spel om te spelen. De eerste keer kan het even lastig zijn om alle regels te begrijpen, maar gaandeweg zul je snel begrijpen hoe je zo veel mogelijk punten kunt verzamelen. Bij een volgend potje kun je je tactiek aanpassen en zul je merken dat er meerdere manieren zijn om het spel te winnen. Niet alleen moet je zelf je eigen pad goed voorbereiden, je moet ook je tegenstanders in de gaten houden. Soms moet je tactisch spelen om je tegenstander dwars te zitten.

Ik vind Parks een super leuk spel om te spelen. Zelfs over de solo modus is goed nagedacht, dus ik heb niet altijd een tegenspeler nodig. De spelregels voor de solo modus wijken iets af van de normale regels, maar deze worden netjes uitgelegd in het instructieboekje.

Review: Parks, bordspel
Alleen het artwork is al een reden om het spel aan te schaffen

Je speelt Parks niet alleen vanwege het spel zelf. Het artwork van het spel is werkelijk fantastisch. Niet voor niets is het spel al een aantal maal in de prijzen gevallen. Aangezien ik al enkele Nationale Parken heb bezocht, is het leuk om deze binnen het spel te bemachtigen. Een ‘keerzijde’ is dat er zoveel kaarten zijn waar ik nog niet ben geweest, dat je direct zin krijgt om naar de Verenigde Staten af te reizen. Wat vervelend…

Parks is niet heel goedkoop, maar voor ieder verkocht spel wordt er een donatie gedaan aan de Nationale Parken. Een deel van je aankoop komt dus op een goede plek terecht. Inmiddels zijn er ook al een twee uitbreidingen verkrijgbaar: Parks Nightfall en Parks Wildlife.

Ik ben een webdesigner/webdeveloper/video-editor en één van mijn grootste hobby's is het maken van reizen. Niet alleen geniet ik van al het pracht en praal dat de wereld heeft te bieden, maar tevens ben ik er gek op om video's en veel foto's te maken van datgene wat ik zie.

Ik reis graag ieder jaar van continent naar continent en wil zoveel mogelijk op eigen houtje ontdekken en zien!