Reisroutes

Reisroute Patagonië

In het jaar 2018 maakte ik één van mijn droomreizen. De gehele maand november vertrokken we naar het uiterste zuiden van Zuid-Amerika. Het gebied dat bekend staat als Patagonië en gelegen is in zowel Chili als Argentinië. Maandenlang hebben we een ideale route samengesteld. Het gebied is immens groot en er is ongelooflijk veel te zien. We hebben daarom besloten ons volledig te richten op het zuiden van Patagonië. Een reis die ons naar onder meer Torres del Paine, Fitz Roy, Tierra del Fuego en Lago General Carrera bracht. Prachtige landschappen en idyllische natuur met een diversiteit aan wildlife. Onze reis door Patagonië behoort absoluut tot één van de mooiste reizen die we ooit hebben gemaakt. Hieronder kun je onze reisroute Patagonië nog eens dag voor dag teruglezen.

Plan je reis naar Patagonië

Dag 1 - Amsterdam - Santiago - Punta Arenas

Onze lange reis naar Patagonië starten we op Schiphol. Vanaf hier nemen we het vliegtuig richting Zuid-Amerika. In Lima hebben we onze eerste overstap richting Santiago. Eenmaal geland in de hoofdstad van Chili zijn we er echter nog niet, want we moeten verder naar het zuiden vliegen. We stappen wederom het vliegtuig in en vliegen richting Punta Arenas. Wanneer we landen zijn we 31 uur onderweg geweest!

Op 1 november 2018 vliegen we van Amsterdam naar Patagonië

Dag 2 - Punta Arenas

We zijn in de middag, lokale tijd, geland. Om niet direct last van een jetlag te hebben besluiten we om direct Punta Arenas te verkennen. We wandelen onder meer naar de Plaza de Armas, het uitzichtpunt Mirador Cerro de la Cruz en brengen een bezoek aan het Cementerio Muncipal. Nadat we hebben gegeten en een biertje hebben gedronken in Bar Bulnes gunnen we onszelf eindelijk wat rust.

Overnachting: Hostal Calafate in Punta Arenas (2 nachten)

Patagonië - Punta Arenas - Mirador Cerro de la Cruz
Uitzicht op Punta Arenas vanaf Mirador Cerro
Patagonië - Punta Arenas - Graffiti
Street art langs de kust

Dag 3 - Punta Arenas & Isla Magdalena

De volgende dag maken we ons op voor onze eerste excursie. Vanaf Punta Arenas meden we ons bij Solo Experiences en gaan we met de bus naar de haven van Punta Arenas. Met een bootje zullen we naar Isla Magdalena varen. Hier leeft de grootste kolonie Magelhaenpinguïns. We mogen een uur over het eiland wandelen. De paden zijn goed afgezet en het is verboden om te dicht bij de dieren te komen. Nadat we onze ronde op het eiland hebben gelopen, varen we verder naar Isla Marta. Vanaf de boot kunnen we zien dat hier een grote groep zeeleeuwen op het strand ligt te chillen.

Patagonië - Isla Magdalena
Een magelhaenpingüin op Isla Magdalena
Patagonië - Isla Marta
Op Isla Marta zien we een grote groep zeeleeuwen

Dag 4 - Punta Arenas - Puerto Natales

We verlaten Punta Arenas om met de bus naar Puerto Natales te rijden. Dit dorpje is het ideale startpunt voor mensen die voor meerdere dagen naar Parque Nacional Torres del Paine gaan. Puerto Natales was ooit een klein vissersdorp, maar is tegenwoordig een klein toeristisch dorpje geworden met leuke restaurants en barretjes.

Overnachting: Isla Morena in Puerto Natales (1 nacht)

Patagonië - Met de bus van Punta Arenas naar Puerto Natales
Met de bus rijden we door naar Puerto Natales
Patagonië - Puerto Natales
Fraai uitzicht op het water en de bergen

Dag 5 - Parque Nacional Torres del Paine

Vanuit Puerto Natales nemen we de bus naar de ingang van Parque Nacional Torres del Paine. De komende dagen zullen we in dit gebied gaan wandelen. Wij zullen hier de W-Trek lopen, één van de populaire trails in het park. Voor de W-Trek trekken de meeste mensen 3 tot 4 dagen uit, wij willen het rustig aan doen en trekken er 5 dagen voor uit. Overnachten zullen we doen in de refugio’s en campgrounds.

Met de catamaran varen we naar Paine Grance Lodge. Vanaf hier zullen we beginnen aan onze meerdaagse wandeling. De eerste dag wandelen we 7 kilometer naar Refugio Grey. Deze lodge ligt niet ver van de Glacier Grey. Onderweg ervaren we direct dat het weer zeer veranderlijk kan zijn. We hebben zon, harde wind, regen en zelfs sneeuw en weer zon.

Overnachting: Refugio Grey (1 nacht)

Patagonië - Torres del Paine
Al vanaf de catamaran is het uitzicht op Torres del Paine veelbelovend
Wandelen naar de Glacier Grey

Dag 6 - Parque Nacional Torres del Paine

Tijdens onze tweede dag moeten we onze route omgekeerd weer teruglopen naar Paine Grande Lodge, waar we een dag eerder zijn begonnen aan onze wandeling. We komen vroeg in de middag al aan bij de lodge en bedenken ons dat we eigenlijk nog een stuk verder hadden kunnen lopen. Omdat we onze slaapplek hier al hadden gereserveerd kunnen we echter niet verder lopen.

Overnachting: Paine Grande Lodge (1 nacht)

Van Refugio Grey wandelen we terug naar Paine Grande Lodge
Het prachtige felblauwe water, ik kan er geen genoeg van krijgen

Dag 7 - Parque Nacional Torres del Paine

Het waait behoorlijk hard wanneer we starten aan onze derde dag. De wind haalt zelfs snelheden van 80 km/h en blaast me met backpack en al de berm in. Ondanks deze weersomstandigheden wandelen we verder langs de meest prachtige landschappen. Hoogtepunt van de dag is de Franse Vallei. Om hier te komen moeten we, met de wind, een aardige klim maken, maar het is het dubbel en dwars waard. Voor dit soort uitzichten zijn we naar Patagonië gekomen. Overnachten doen we in Camping Frances.

Overnachting: Camping Frances (1 nacht)

Patagonië - Torres del Paine
Ondanks hevige wind wandelen we tijdens onze derde dag naar de Franse Vallei
De Franse Vallei

Dag 8 - Parque Nacional Torres del Paine

De gehele nacht heeft het geregend en flink gewaaid. Dit voorspelt niet veel goed. Vandaag staat het langste stuk van onze route op het programma. Wanneer we beginnen aan onze vierde dag regent het nog steeds, maar na een uur breekt de zon door en verandert het landschap in een kleurrijk paradijs. Om 14.45 bereiken we ons eindpunt van de dag; Camping Chileno. Omdat nu de zon schijnt en het pad naar Las Torres nog geopend is, wandelen we nog 4 kilometer verder ondanks dat we beide redelijk op zijn. Las Torres is hét hoogtepunt van Parque Nacional Torres del Paine en eigenlijk ook de reden dat ik hier dolgraag heen wilde. Na een pittige klim bereiken we Las Torres. Adembenemend! Hier doe je het voor. Voor even zijn we hier zelfs helemaal alleen, tot een parkwachter ons vriendelijk verzoekt om ook te vertrekken.

Overnachting: Camping Chileno (1 nacht)

Patagonië - Torres del Paine
Zodra de zon doorbreekt is het heerlijk wandelen
Het hoogtepunt van de W-Trek: Las Torres

Dag 9 - Parque Nacional Torres del Paine - Puerto Natales

Vanuit Camping Chileno moeten we terug naar de ingang van Parque Nacional Torres del Paine wandelen waar we de bus nemen naar Puerto Natales. Onderweg komen we nog een vos tegen. De afgelopen dagen waren bijzonder. De W-Trek is soms, mede door de weersomstandigheden, redelijk zwaar maar is absoluut een trail die je zeker op je wishlist moet zetten. Wat een geweldige ervaring was dit.

Terug in Puerto Natales trakteren we ons op een frisse douche en een flinke hamburger met een pot bier!

Overnachting: Isla Morena in Puerto Natales (1 nacht)

Patagonië - Torres del Paine
We zien dit vosje onderweg
Nog een laatste blik op Parque Nacional Torres del Paine

Dag 10 - Puerto Natales - Povernir

De eerste dagen van onze reis hebben we alles met de bus of te voet afgebracht. Tijdens de 10e dag van onze reis pikken we onze huurauto op. We doen nog even boodschappen in Puerto Natales alvorens we onze weg vervolgen naar Tierra del Fuego.

Onderweg passeren we het spookdorp San Gregorio waar we even een korte stop maken. In Punta Delgado maken we met een ferry de oversteek naar Tierra del Fuego. In dit gebied zijn nauwelijks voorzieningen en wonen er nauwelijks mensen. We zorgen ervoor dat we onze auto voltanken in Cerro Sambrero en rijden door naar onze accommodatie in Russfin. Bij Parque Pinguïno Rey maken we een korte stop om de keizerpinguïns te spotten. Overnachten doen we deze avond bij een houtzagerij.

Overnachting: Parador Russfin in Munizaga (1 nacht)

Patagonië - Puerto Natales - auto
Onze huurauto voor de komende dagen
Patagonië - Pinguïno del Rey
Bij Parque Pinguïno Rey kunnen we de koningspinguïns zien

Dag 11 - Parque Karukinka

Parque Karukinka is nog redelijk onbekend, maar is een ideale locatie voor natuurliefhebbers. Er zijn meerdere wandelroutes te vinden en de kans dat je wildlife spot is behoorlijk groot. De komende twee nachten zullen we midden in het park overnachten in een dome. Direct achter onze campground is de start van de trail Sendero Laguna del Curo.

Overnachting: Domes in Parque Karukinka (2 nachten)

Patagonië - Parque Nacional Karukinka
Slapen in een dome in het Parque Karukinka
Genieten van een fantastisch uitzicht in Parque Karukinka

Dag 12 - Parque Karukinka

We willen een poging wagen om de zeeolifanten in het park te bezoeken. Hiervoor moeten we een flink eind rijden. Omdat er geen voorzieningen zijn en we dus goed op onze brandstof moeten letten, blijkt dat het onmogelijk is om hierheen te rijden. In plaats daarvan maken we een tweede wandeling, Pietro Grande Hill. Een mooie wandeling op een flinke heuvel, maar we maken kennis met de heftige wind die ons zowat van de heuvel afblaast.

Patagonië - Parque Nacional Karukinka
We wandelen de Pietro Grande Hill trail
60% van alle guanaco's van Chili leeft op Tierra del Fuego

Dag 13 - Ushuaia

Vandaag zullen we voor de eerste maal de grens passeren. We laten Karukinka achter ons en rijden Argentinië in bij Rio Bellavista. Hierna moeten we nog ruim 250 kilometer rijden om aan te komen in Ushuaia. Deze stad wordt gezien als de meest zuidelijke stad ter wereld. Hier zijn we slecht enkele duizend kilometer van Antarctica af. We maken een korte wandeling door het stadje, lunchen bij Ramos Generales en eten ’s avonds een echte Argentijnse Steak bij Christoffer’s.

Overnachting: Alquiler Como en Casa in Ushuaia (4 nachten)

Patagonië - Ushuaia
Aangekomen in Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld

Dag 14 - Parque Nacional Tierra del Fuego

Niet ver van Ushuaia ligt het Parque Nacional Tierra del Fuego. Het park is 63.000 hectare groot en werd in 1960 opgericht. Je kunt in het park mooie wandelingen maken. Er loopt een trail de bergtoppen is, maar deze is tijdens ons bezoek helaas gesloten. Daarom wandelen we de Sendero Costa trail, een mooie wandeling langs de kust. We bereiken in het park ook het einde van de Pan American Highway.

Mooiste reisfoto's 2018 - Tierra del Fuego
Wandelen langs de kustlijnen van Parque Nacional Tierra del Fuego
Patagonië - Parque Nacional Tierra del Fuego
Het eindpunt van de Pan American Highway

Dag 15 - Isla Martillo

Vanuit Ushuaia maken we een dagtocht naar Isla Martillo. Hier kunnen we een derde pinguïnsoort zien; de ezelpinguïn. Deze soort willen we graag zien, dus boeken we een tour met PiraTour die als enige een klein groepje mensen het eiland op laat. Met de bus rijden we naar Estancia Harberton en passeren we de door de wind vervormde bomen.

Bij Estancia Harberton wordt de groep in tweeën gedeeld. De ene helft gaat het museum bezoeken en de andere helft gaat naar het eiland waar de pinguïns leven. Wij behoren tot de laatste groep en maken al snel kennis met de ezelpinguïn. Mooi is ook dat ook de magelhaenpinguïn en de koningspinguïn aanwezig zijn, zodat we hier alle drie soorten tegelijk kunnen zien. Ook hier mogen we een uurtje over het eiland lopen onder begeleiding van een gids. Hierna mag de andere groep het eiland op en mogen wij het interessante museum bezoeken.

Met een catamaran varen we terug naar Ushuaia via het Beagle Kanaal. Onderweg zien we eilanden vol zeeleeuwen en aalscholvers.

Patagonië - Isla Martillo
Op Isla Martillo zien we drie verschillende pinguïnsoorten
Patagonië - Beaglekanaal - Zeeleeuwen
Zeeleeuwen chillen op de rotsen in het Beagle Kanaal

Dag 16 - Ushuaia & Laguna Esmeralda

Af en toe laten we ons gaan en gedragen we ons als een übertoerist. Vandaag maken we namelijk een ritje met het treintje naar het einde van de wereld. ‘Tren del Fin del Mundo’ is een klein stoomtreintje dat door het Parque Nacional Tierra del Fuego rijdt. Bijzonder spannend is het ritje niet, maar we komen wel meer te weten over de historie van het park.

’s Middags doen we nog iets actiefs. We rijden naar het startpunt van de trail naar de Laguna Esmeralda. Een korte trail van 4,8 kilometer (enkele route) over een modderig pad. Eenmaal het eindpunt bereikt komen we aan bij een prachtig stuk natuur.

Patagonië - Tren del fin del Mundo
Tren del Fin del Mundo, behoorlijk toeristisch
Patagonië - Laguna Esmeralda
Een korte hike naar Laguna Esmeralda

Dag 17 - Punta Delgado

Deze dag staat in het teken van een lange reis. Vanuit Ushuaia rijden we weer naar de ferry van Punta Delgado. Eenmaal het water gepasseerd zullen we in het dorpje overnachten.

Overnachting: Hostal San Gregio in Punta Delgado (1 nacht)

Patagonië - Tierra del Fuego
Een lange reisdag als we van Ushuaia naar Punta Delgado rijden

Dag 18 - Parque Nacional Pali Aike - Rio Gallegos

Vanuit Punta Delgado rijden we naar het nabijgelegen Parque Nacional Pali Aike. Dit gebied bestaat uit vulkaankrater, vulkanisch gesteente en grotten. Je kunt hier meerdere wandelingen maken en veel wildlife spotten. Ook Pali Aike is een gebied dat niet tot nauwelijks bezocht wordt door andere toeristen, we hebben zowat het gehele gebied voor onszelf. Wel maken we hier kennis met de enorme wind die de gehele dag in onze gezicht blaast.

Na het bezoek aan Palli Aike, dat echt de moeite waard is, rijden we weer naar Argentinië. In Rio Gallegos zullen we deze nacht verblijven.

Overnachting: Apart Hotel Austral in Río Gallagos (1 nacht)

Patagonië - Parque Nacional Pali Aike
Een vulkaankrater bij Parque Nacional Pali Aike
Pali Aike is een gebied vol vulkaangesteente en kraters

Dag 19 - El Calafate

Vanuit Rio Gallegos rijden we door naar El Calafate. Dit dorp is het startpunt van tours naar de Perito Moreno Gletsjer en een rondvaart op Lago Argentina. We boeken onze tours en rijden hierna door naar de rand va het dorp waar we een wandeling maken door het Reserva Laguna Nimez. In dit stuk gebied leven meer dan 70 verschillende vogelsoorten, dus een paradijs voor vogelliefhebbers.

’s Avonds hebben we afgesproken met mijn zus en haar man, die toevallig op hetzelfde tijdstip ook in El Calafate zijn. Samen gaan we uit eten en doen we een drankje terwijl we onze ervaringen van onze reizen met elkaar delen.

Overnachting: Hostería y Apart Hotel Amigo del Mundo in El Calafate (2 nachten)

Reisverslag Patagonië - Laguna Nimez in El Calafate
Vogels spotten bij Reserva Laguna Nimez
Reisverslag Patagonië - Reünie in El Calafate
's Avonds hebben we een kleine familiereünie

Dag 20 - Perito Moreno Glacier

De meeste gletsjers trekken zich terug en verdwijnen langzaam. De Perito Moreno is een uitzondering en is al jaren stabiel. Dit heeft ons doen besluiten om over deze gletsjer te wandelen. We moeten ons vroeg in de ochtend melden in het Parque Nacional los Glaciares vanwaar we met een bootje naar de gletsjer worden gebracht. Helaas is het weer omgeslagen en komt het met bakken uit de lucht. Het maken van foto’s is een behoorlijke uitdaging. We krijgen allemaal speciale ijzeren pinnen onder onze schoenen en wandelen vervolgens te gletsjer op. Wat een prachtige ervaring!

Hierna varen we terug naar de haven en rijden we dieper het park in. In het park hebben ze wandelpaden en uitzichtplatformen gemaakt met zicht op de Perito Moreno.

Reisverslag Patagonië - Perito Moreno - Parque Nacional Los Glaciares
Prachtig, het blauwe ijs van de Perito Moreno gletsjer
Vanaf het uitzichtplatform hebben we een mooi zicht op de enorme gletsjer

Dag 21 - Parque Nacional Los Glaciares - El Chaltén

De volgende dag varen we in het Parque Nacional los Glaciares met de boot over het Lago Argentina en kunnen we nog meerdere gletsjers bewonderen van een afstand. Met name de Spegazzini Glaciar is spectaculair om te zien. Brokken ijs donderen met een hoop kabaal naar beneden. Een mooi en triest gezicht tegelijk.

In de middag zijn we weer terug in El Calafate en rijden we over de Ruta 40 door naar El Chaltén.

Overnachting: Cabañas Río de las Vueltas in El Chaltén (3 nachten)

Reisverslag Patagonië - Parque Nacional Los Glaciares
Met de boot varen we over Lago Argentina om meer gletsjers te bekijken
Spegazzini Glaciar is spectaculair

Dag 22 - Laguna de los Tres

In El Chaltén kunnen we heerlijk wandelen. Er zijn hier meerdere wandelroutes te vinden, waarvan de Laguna de los Tres als de mooiste wordt gezien. Deze wandeling loopt naar de magnifieke Fitz Roy bergtop en natuurlijk gaan wij deze wandeling maken. De gehele wandeling is prima te lopen, alleen bij de laatste kilometer wacht een pittige beklimming. Het blijkt een prachtige wandeling te zijn. Met name de bergtoppen van Mount Fitz Roy zijn één van de mooiste plekken die we hebben bezocht tijdens onze reis.

Reisverslag Patagonië - Laguna de los tres
De top van Mount Fitz Roy
Ineens dondert het ijs van de berg naar beneden

Dag 23 - Laguna Torre

Ook tijdens de tweede dag in El Chatén maken we een wandeling. Ditmaal kiezen we voor de Senda Laguna Torre met een gletsjermeer als eindpunt. De wandeling is een stuk minder spectaculair dan een dag eerder, maar ook het weer speelt hierin mee. Het is regenachtig en daardoor hebben we niet het beste zicht op de omgeving. En je zult altijd zien, wanneer we weer terug wandelen breekt de zon door.

Reisverslag Patagonië - Laguna Torre
We wandelen bij El Chaltén ook de Senda Laguna Torre
Met als eindpunt dit gletsjermeer. Helaas regent het en hebben we niet zo'n mooi zicht

Dag 24 - Cueva de las Manos - Perito Moreno

Via de Ruta 40 rijden we verder naar het noorden. Ons staat weer een lange reisdag te wachten. We hebben gelezen dat we bij Bajo Caracoles kunnen afslaan om naar de Cueva de las Manos te gaan. Deze plek werd in de 19e eeuw ontdekt door Europese kolonisten. In de grotten zien we een bijzondere collectie van grotkunst die meer dan 13.000 jaar oud is. De grotten staan sinds 1999 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO en natuurlijk brengen we een bezoek aan deze bijzondere plek.

Na het bezoek aan de grot rijden we zo ver mogelijk door naar de Chileense grens. Overnachten doen in het dorpje Perito Moreno.

Overnachting: Apart Hotel Austral in Río Gallagos (1 nacht)

Reisverslag Patagonië - Cueva de las Manos
De rotstekeningen van Cueva de las Manos
Reisverslag Patagonië - Perito Moreno
Prachtige lucht boven Perito Moreno

Dag 25 - Lago Carrera - Marble Caves

We laten Argentinië achter ons. De komende dagen zullen we in Chili blijven en zullen we rondom het Lago General Carrera blijven. Al snel komen we erachter dat dit een prachtig gebied is. Het meer heeft een helderblauwe kleur en kleurrijke bloemen groeien langs de kant van de weg. Bijzonder zijn de Marble Caves die we later de middag bezoeken per boot. Het water heeft duizenden jaren lang tegen de rotsen geslagen waardoor deze extreem glad zijn geworden. Zonnestralen en de weerkaatsingen van het water zorgen ervoor dat de grotten hun blauwe kleur krijgen. Overnachten doen we  bij het prachtig gelegen Patagonia Acres Lodge.

Overnachting: Patagonia Acres Lodge in Río Gallagos (2 nachten)

Reisverslag Patagonië - Lago General Carrera
Het landschap rondom Lago General Carrera
Blue Monday - Marble Caves in Chili
De bizarre kleuren van de Marble Caves

Dag 26 - Parque Nacional Patagonia

De eigenaar van onze lodge heeft onze enkele tips meegegeven. Zo bezoeken we onder meer de samenvloeiing van de Río Baker en Río Neff en maken we een wandeling in het redelijk nieuw opgezette Parque Nacional Patagonia. Ook bezoeken we nog een verlaten mijn waar mijn urbex-hart weer iets sneller gaat kloppen.

Reisverslag Patagonië - Confluence Rio Baker en Rio Neff
De samenvloeiing van twee rivieren
Reisverslag Patagonië - Parque Patagonia - Sendero La Vega
Wandelen in Parque Nacional Patagonia

Dag 27 - Balmaceda - Santiago

Het is alweer tijd om onze huurauto in te leveren. Via de gravelwegen moeten we naar het vliegveld van Balmaceda rijden. Hier leveren we de auto in en vliegen we naar Santiago.

Overnachting: D’Door in Santiago (2 nachten)

Reisverslag Patagonië - Santiago
Met het vliegtuig vliegen we van Balmaceda naar Santiago

Dag 28 - Santiago

We hebben nog één volledige dag en besluiten aan te sluiten bij een gratis stadswandeling om Santiago beter te leren kennen. De tour duurt ongeveer 4 uur waarbij we enkele hoogtepunten van het centrum kunnen bewonderen. Na deze wandeling doen we het rustig aan. We drinken een biertje bij Kross Bar en bezoeken het stadspark Cerro Santa Lucia.

Reisverslag Patagonië - Santiago
In Santiago sluiten we aan bij een gratis stadstour
De hoofdstad van Chili

Dag 29 - Santiago - Amsterdam

In de loop van de middag moeten we op het vliegveld van Santiago zijn. We vliegen weer naar huis. Via een overstap in São Paulo komen we de volgende dag aan in Amsterdam. Er is een einde gekomen aan één van de mooiste reizen die wij hebben gemaakt. Patagonië, een absolute aanrader!

De reis is voorbij, we vliegen terug naar Nederland

Ben jij benieuwd wat een reis van 4 weken door Patagonië kost? Wij hebben alle kosten van onze Patagonië reis op een rijtje gezet.

Plan je reis naar Patagonië

Booking.com

Ik ben een webdesigner/webdeveloper/video-editor en één van mijn grootste hobby's is het maken van reizen. Niet alleen geniet ik van al het pracht en praal dat de wereld heeft te bieden, maar tevens ben ik er gek op om video's en veel foto's te maken van datgene wat ik zie.

Ik reis graag ieder jaar van continent naar continent en wil zoveel mogelijk op eigen houtje ontdekken en zien!