Wandelingen

Wandelen in Patagonië: Laguna de los Tres in El Chaltén

De meest bekende trail in Patagonië is zonder twijfel de W-Trek (of O-Trek) in Parque Nacional Torres del Paine. Deze meerdaagse wandeling is een uitdagende wandeling door een ongelooflijk mooi gebied. Een ander wandelparadijs vindt je in het Argentijnse El Chaltén, gelegen aan de voet van de Andes. Hier kun je de prachtige trail Laguna de los Tres in het Parque Nacional los Glaciares wandelen. Iets minder uitdagend misschien, want deze trail wandel je in één dag, maar qua landschap en uitzichten magisch mooi.

Plan je reis naar Patagonië

• Laguna de los Tres
  • Rondwandeling
  • 22,5 kilometer
  • 5 uur
  • Gemiddeld

Startpunt van de Laguna de los Tres trail in El Chaltén

Vanuit El Chaltén beginnen we aan onze wandeling. Van onze Airbnb verhuurders hebben we een kaart gekregen met de wandelingen in de buurt en dus denken we te weten waar het startpunt van de wandeling is. Wanneer we bij een bord aankomen beginnen we te twijfelen. Senda al Laguna Torre staat op het bord, niet de wandeling die we wilden maken. Toch lopen we een stuk verder tot ik op mijn telefoon zie dat we verkeerd lopen. Het startpunt van de Laguna de los Tres is eigenlijk heel gemakkelijk te vinden. Wandel de Avenida San Martin (de hoofdweg in noordelijke richting) gewoon uit tot je bij een parkeerplaats komt. Hier staat het bord Senda al Fitz Roy, het startpunt van de 10,2 kilometer lange trail.

De Laguna de los Tres wandeling start in El Chaltén en is 10,2 kilometer lang tot aan de Cerro Fitz Roy.

Uitzicht op de rivierbedding Río de las Vueltas
Het regent als we beginnen aan onze wandeling, gelukkig is het eerste deel door de bossen

Regen. Gaan we de top van Cerro Fitz Roy wel zien?

Het regent vanaf het moment dat we aanlopen vanuit onze accommodatie. De grijze lucht voorspelt weinig goeds, maar de weer-app geeft aan dat ‘s middags weer het zonnetje zou schijnen. We hopen dus op het beste. Vanaf het begin van de trail gaan we langzaam omhoog. Al binnen een kilometer bereiken we het eerste uitzichtpunt vanwaar we neerkijken op de rivierbedding van Río de las Vueltas.

Na dit uitzicht wandelen we langzaam de bosrijke omgeving in. Zo hebben we in ieder geval minder last van de miezerregen. Na zo’n 3 kilometer komen we aan bij een splitsing. Via de linkerzijde kun je het pad volgen naar Laguna Carpi, maar wij kiezen het rechter pad. Op de terugweg gaan we via Laguna Carpi wandelen. Wanneer we aankomen bij Mirador Fitz Roy zouden we zicht moeten hebben op de Cerro Fitz Roy. Helaas blijft de top van de berg nog bedekt in het grijze wolkendek.

Reisverslag Patagonië - Laguna de los tres
Op dit punt zouden we zicht moeten hebben op de Fitz Roy, maar grijze wolken bedekken de top van de berg
Wandeling: Laguna de los Tres - Argentinië
Niet veel later lijken de wolken langzaam te verdwijnen

En dan breekt het zonnetje door

We zijn nog niet het uitzichtpunt voorbij of het zonnetje breekt door en langzaam maar zeker verdwijnen de grijze wolken. De top van de Cerro Fitz Roy wordt zichtbaar. Door de zon kleurt het landschap direct anders. Wat een gebied met die bergtoppen op de achtergrond. Dit decor zien we de rest van de wandeling. Het is zo mooi dat ik nauwelijks kan stoppen met het maken van foto’s. Hier wandelen is echt een feest.

Wandeling: Laguna de los Tres - Argentinië
En dan ineens zon! Het landschap kleurt direct helemaal anders

Een flinke klim

Negen kilometer lang hebben we heel gemakkelijk kunnen wandelen over het vlakke pad, dan volgt de uitdaging. De laatste kilometer van de trail moeten we namelijk de berg omhoog, een flinke klim. Een bordje geeft aan dat je er een uur over doet om de top te bereiken. En dit komt redelijk in de buurt. Vanaf hier moet je gewoon je eigen tempo aanhouden. Dat maakt het alleen wel lastig als je een stuk sneller omhoog gaat dan andere mensen. Er is op sommige punten weinig ruimte om anderen te passeren en het wordt ook vervelend als ze niet aan de kant gaan. Als ik weer eens moet wachten draai ik me om en kan ik genieten van het prachtige landschap waar we vandaan zijn gekomen. Ook geen straf.

De laatste kilometer van de trail is de grootste uitdaging. We moeten de berg beklimmen waar je ongeveer een uur over doet.

Reisverslag Patagonië - Laguna de los tres
De laatste kilometer van de trail moeten we flink klimmen
Wandeling: Laguna de los Tres - Argentinië
Voor me lopen wat langzame mensen en dat geeft me de kans om af en toe om te draaien

Verbluffend mooi uitzicht

Eenmaal de top bereikt wordt de schoonheid van het landschap direct duidelijk. Dit is met geen pen te beschrijven, het is verbluffend mooi. Omdat ik een stuk sneller ben dan Lianne wacht ik op haar tot ze ook de top heeft bereikt. Het is leuk om de gezichten van de mensen te zien zodra ze de top bereiken. Iedereen krijgt spontaan een enorme glimlach op zijn gezicht. Ook Lianne glundert van oor tot oor als ze boven is.

Onder de majestueuze Mount Fitz Roy ligt het bergmeer Laguna de los Tres. Normaal gesproken zouden we hier een groen meer moeten zien. Door de kou is het meer echter bevroren en ligt er een enorm pak sneeuw op. Hoewel het verleidelijk is, wandelen we maar niet over het meer. We hebben immers geen idee hoe dik het ijs is.

De laatste loodjes...
... en dan worden we beloond met dit fantastische landschap
Reisverslag Patagonië - Laguna de los tres
Normaal gesproken zou je hier de Laguna de los Tres moeten zien, een dikke laag sneeuw bedekt het bergmeer

Gekraak en gedonder

Vergeet niet om links van Laguna de los Tres even links de heuvel op te lopen. Hier ligt namelijk de Laguna Sucia verstopt die je niet kunt zien bij het andere meer. In tegenstelling tot de Laguna de los Tres is dit meer niet bevroren en vormt het een prachtige blauwe plas tussen de besneeuwde bergtoppen. Een fantastische plek om even te zitten en een broodje te eten.

Dan ineens wat gekraak en gedonder. Ik heb mijn videocamera toevallig in de hand en kan een schitterend spektakel vastleggen. Een enorm pak sneeuw valt van de berg en dondert naar beneden in het blauwe water. Dit gaat gepaard met flink wat kabaal, alsof het onweert. Wat een spektakel.

Ineens dondert er een enorm pak sneeuw van de berg en valt het in de Laguna Sucia. Wat een spektakel!

Blik op de Laguna Sucia
En dan dondert er een pak sneeuw naar beneden

Terug naar El Chaltén

Op deze magische plek kan ik wel uren blijven, maar het is tijd om langzaam weer terug te lopen. We lopen grotendeels dezelfde weg weer terug, alleen lopen we ditmaal langs Laguna Capri. Terug in El Chaltén zoeken we het café La Vineria op en proosten we op een supermooie wandeling. Ben je in El Chaltén, zorg er dan voor dat je deze wandeling ook maakt.

Wandeling: Laguna de los Tres - Argentinië
Een laatste blik op deze magische plek
We lopen terug via Laguna Capri

Bij het VVV kantoor in El Chaltén kun je een kaart verkrijgen met de wandelroutes in het gebied. Wanneer je de brug op de Río Fitz Roy passeert, is het VVV-kantoor aan je rechterhand gelegen.

Booking.com

Plan je reis naar Patagonië

Ik ben een webdesigner/webdeveloper/video-editor en één van mijn grootste hobby's is het maken van reizen. Niet alleen geniet ik van al het pracht en praal dat de wereld heeft te bieden, maar tevens ben ik er gek op om video's en veel foto's te maken van datgene wat ik zie.

Ik reis graag ieder jaar van continent naar continent en wil zoveel mogelijk op eigen houtje ontdekken en zien!