Review: Wanderlust Europa, Gestalten

Review: Wanderlust Europa, Gestalten

De Pennine Way, een grootse tocht door het Verenigd Koninkrijk die mensen al jarenlang de ervaring van hun leven geeft. Verken de ruige wildernis van IJsland of ontdek de ongerepte schoonheid van de Grote Kaukasus over het Transkaukasisch Pad in Georgië. Geniet bij de Dolomieten van een dagtocht rondom de Tre Crime. Of wandel de Rheinsteig in Duitsland en passeer vele kastelen en burchten.  Het zijn slechts een aantal voorbeelden van prachtige wandelroutes die je kunt wandelen in Europa. De meest legendarische hiking trails van Europa worden gebundeld in het boek Wanderlust Europa. In dit artikel deel ik mijn bevinding van dit prachtige boek van Gestalten.

Review: Wanderlust Europa, Gestalten
Review: Wanderlust Europa, Gestalten
Review: Wanderlust Europa, Gestalten
Wanderlust Europa, de meest legendarische hiking trails van Europa

De mooiste wandelroutes van Europa

328 bladzijden telt het boek Wanderlust Europa waarin meer dan 50 legendarische wandelroutes van ons continent worden omschreven. De wandelroutes worden onderverdeeld in West-, Oost, Zuid-, Noord- en Centraal-Europa. Het boek bevat wandelroutes dicht bij huis zoals in België, Frankrijk en Duitsland. Maar ook enkele fraaie routes in het uiterste oosten van Europa. Iedere route in het boek wordt met een kort verhaal omschreven en spectaculaire foto’s van de meest adembenemende landschappen van Europa spreken tot de verbeelding.

Review: Wanderlust Europa, Gestalten
Review: Wanderlust Europa, Gestalten
Review: Wanderlust Europa, Gestalten
Het boek zit boordevol prachtige foto's

Na iedere route volgen er bladzijden met praktische informatie zoals het begin- en eindpunt van de route, de hoogtemeters, het seizoen waarin je de route het beste kunt wandelen en welke accommodaties je kunt boeken. Verder krijg je tips over zaken die je zeker niet moet vergeten mee te nemen, het juiste schoeisel en hoe je de route het beste kunt voorbereiden. Extra leuk is dat er ook bonustracks worden benoemd, routes die je in de buurt van de desbetreffende route kunt vinden zodat je nog meer wandelplezier kunt hebben. Je vindt nog wat achtergrondinformatie en info over de flora en fauna en natuurlijk is er nog een kaart waarop je de complete route kunt bekijken.

Review: Wanderlust Europa, Gestalten
Na iedere wandelroute vind je een sectie met praktische tips en een kaart

30 wandelroutes worden uitgebreid beschreven, achterin het boek vind je een bonussectie met een korte beschrijving van nog eens 21 wandelroutes. Een flink aantal routes zijn vooral voor de gevorderde wandelaar. Routes die langer zijn dan 200 kilometer ga je niet zomaar als beginner wandelen. Gelukkig staan er in het boek ook kortere routes die je in een dag of enkele dagen kunt wandelen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om etappes van de routes te wandelen.

Wandelust Europa: de meest legendarische hiking trails

Koop het boek

Andere wandelroutes dan het eerdere boek van Wanderlust

Het boek Wanderlust – de meest legendarische hiking trails ter wereld had ik al een jaar in de kast staan. Ook hierin staan enkele spectaculaire wandelroutes in Europa vermeld. Gelukkig is er rekening gehouden met de routes die al in dit boek staan. In Wanderlust Europa vind je daarom allemaal andere wandelingen. Overigens zijn dit niet de enige edities van Wanderlust, want er is ook nog een USA en Alpen versie.

Review: Wanderlust Europa, Gestalten
Review: Wanderlust Europa, Gestalten
Review: Wanderlust Europa, Gestalten
Wanneer ik door het boek blader, krijg ik zin om te wandelen

Zin om te wandelen

Wanderlust Europa is een bron van inspiratie. Je hoeft helemaal niet ver te reizen om te kunnen genieten van spectaculaire landschappen en uitdagende wandelroutes. Zelfs als je geen zin hebt om alle teksten te lezen, is het al de moeite waard om door het boek te bladeren dankzij de prachtige foto’s. Gezien de afmeting en het gewicht is het niet een boek dat je mee zult nemen op reis. Wat dat betreft is het boek echt een koffietafelboek. Maar het is absoluut een boek die iedere wandelliefhebber in zijn boekenkast moet hebben staan.

Wanneer ik door het boek blader, krijg ik ongelooflijk veel zin om mijn wandelschoenen aan te trekken en erop uit te trekken. Alle wandelroutes die in het boek staan heb ik nog niet eerder gelopen, al heb ik wel gewandeld in Mestia en Ushguli in Georgië en heb ik een deel van de Soca Trail in Slovenië gelopen. Of ik ooit lange afstandswandelingen ga lopen is maar de vraag. Ik droom ervan om ooit eens de Pacific Crest Trail te wandelen. Maar laat ik allereerst klein beginnen. Vanaf komende week zal ik de complete Malerweg in de Sächsische Schweiz gaan wandelen. Deze route staat dan niet in het boek Wanderlust Europa, maar wel in het boek van de meest legendarische hiking trails ter wereld. Wie weet zal ik in de toekomst ook enkele routes kunnen afstrepen van dit boek.

Ga niet op pad zonder een herbruikbare waterfles

Review: Wanderlust Europa, Gestalten
Review: Wanderlust Europa, Gestalten