Mijn eerste reis met een oldtimer - Pauze langs de snelweg
Luxemburg Stad
Reisverslag

Mijn eerste reis met een oldtimer

Regelmatig kom ik op Social Media berichten tegen van mensen die met een oude Volkswagen busje, een kever of met een deux chevaux eens een tripje willen maken in Europa. Ik kan zulke wensen alleen maar waarderen en kan het ten zeerste aanraden. Zelf heb ik ook een oldtimer en ik kan niet wachten tot ik er weer een tripje mee kan maken.

Als kind droomde ik er altijd van om een Trabant te hebben. Een Trabant hoor ik je nu denken? Het is altijd al mijn lievelingsauto geweest. Mijn moeder komt uit het voormalige Oost-Duitsland en verhuisde voor mijn geboorte naar Nederland. Mijn oma bleef achter de in de DDR. Nadat ik geboren was bezochten we haar met enige regelmaat, net als andere familie daar daar nog woonde. Aangezien ik een groot autoliefhebber was, keek ik mijn ogen uit in de DDR. Hier reden immers totaal andere auto’s, waaronder de Trabant en Wartburg. Na de val van de muur werden de Oost-Duitse auto’s van de hand gedaan, soms letterlijk aan straat gezet (met de sleutels nog in het contact). Mijn oma verhuisde naar het westen en dus kwamen we steeds minder in het voormalige DDR. In 1996 maakte ik met mijn oom een eerste ritje in de Trabant, die toen al steeds minder in het straatbeeld voorkwam. Met de camera in de hand filmde ik vrijwel deze gehele rit. Trots als een pauw was ik. Toen ik op mijn 18e mijn rijbewijs eindelijk haalde, ging ik stiekem op internet zoeken naar een Trabant. Deze kwam er uiteindelijk ook. Nadat ik terug kwam van mijn stage op Curaçao, kocht ik in april 2008 een hemelblauwe Trabant. Een droom was uitgekomen.

Als kind droomde ik er altijd van om een trabant te hebben. In 2008 kocht ik er één op Marktplaats, mijn droom was uitgekomen.

Er moest flink gesleuteld worden aan de Trabant alvorens hij echt lekker reed. En als zo’n auto eenmaal rijdt, wil je natuurlijk tripjes maken. Eerst maakte in met de Trabant-clubs enkele ritjes in de buurt. De Trabant hield het goed en ik wilde hem eens een weekendje weg, iets verder weg. We kozen voor een weekendje in Luxemburg, met de Trabant. Niet te ver weg en we konden onze blauwe bolide eens goed uittesten. Met de Trabant kun je niet harder dan 100 km/h rijden, dus eenmaal op de snelweg blijf je wijselijk achter een vrachtwagen plakken. Veel mensen kijken de auto na, zwaaien vrolijk en steken hun duimen omhoog. Een enkeling vindt het vanwege de snelheid en de rookwolken (en de geur) soms wel eens nodig om wat minder vriendelijk te zijn.

Mijn eerste reis met een oldtimer - Pauze langs de snelweg
Een korte pauze langs de snelweg

Eenmaal de Belgische grens gepasseerd wordt het wegdek anders en bij Luik worden de wegen van steiler. Wanneer vrachtwagens je zonder enige moeite beginnen in te halen, weet je dat de Trabant het zwaar heeft. Tijd om de auto even af te laten koelen en zelf ook achter het stuur vandaan te komen. In een lichtgewicht als de Trabant, dat nou niet bekend staat als de meest veilige auto, is het soms ook erg spannend moet ik eerlijk bekennen. Het is altijd goed uitkijken, niet alleen op je eigen rijstijl, maar zeker ook die van anderen. Daarnaast ben ik ook extreem zuinig op de auto. Na een korte pauze rijden we verder en komen we zonder problemen aan in Luxemburg Stad. We zoeken een parkeerplaats op in de stad, terwijl ondertussen mensen ons nakijken. Eigenlijk is alle aandacht het leukste aan het rijden in de oldtimer.

Luxemburg stad

Nadat we door Luxemburg hebben gelopen, lopen we terug naar de auto en rijden we verder naar ons huisje dat we voor de komende dagen hebben gehuurd. Een Duits sprekende vrouw ziet ons aankomen in de Trabant. Ze lijkt echter weinig affectie te hebben met de auto’s, zeker niet als ik de rokende auto in haar garage ga rijden. Voor mij prettig, want nu staat de auto droog, maar ik kan me voorstellen dat de tweetakt lucht niet voor iedereen zo prettig is.

Het mooie Klein Zwitserland

De dagen in Luxemburg die we hebben gebruiken we ook ten volste. Nadat we eerst Luxemburg Stad hebben bezocht, rijden we naar Klein Zwitserland, een prachtig gebied om te wandelen. Het weer is alleen wat somber. Motregen valt uit de grijze lucht, maar gelukkig is het niet al te ernstig. Wanneer we terug naar ons huisje rijden, blijkt de regen echter wel gevaarlijk te zijn. Wanneer ik op de snelweg een afslag wil nemen, neem ik gas terug. Ik rijd niet harder dan 50 km/h, maar in de bocht glijdt de Trabant ineens door naar rechts. Ik kan de auto niet tegenhouden ondanks verwoede pogingen om de andere kant in te sturen. Ruim 180 graden staat de auto ineens gedraaid en we kijken zo naar binnen bij een Mercedes rijder die achter ons reed. We mogen van geluk spreken dat deze afstand hield en op tijd remde en ook dat we niet tegen de vangrail zijn gebotst of van de weg zijn geraakt. De schrik zit er even aardig is, want zoiets had ik niet eerder meegemaakt. Voorzichtig rijden we verder.

Prettig, de Trabant kan binnen in het huis staan

Onze laatste dag breekt aan en we rijden via de mijnen van Rumelange terug naar huis. Uiteraard rijd ik nog steeds voorzichtig, want het is nog altijd wat regenachtig. De terugreis verloopt zonder problemen en in principe heeft de auto het goed gehouden. Thuis vertel ik het verhaal van het spinnen aan een Trabant expert. Hij weet direct de oorzaak; het profiel van de banden. Onder de Trabant liggen nog oude Tsjechische banden met een verkeerd profiel. Direct die dag bestel ik vier nieuwe banden die niet lang erna onder de auto worden gezet. De auto is weer wat veiliger gemaakt. Maar tripjes zitten er daarna niet meer in. Met een vriend ben ik nog wel een dagje naar Brussel gereden, maar daarna neem ik het besluit om de Trabant volledig te restaureren. In juni 2010 gaat de auto compleet uit elkaar, een proces waar nu nog aan wordt gewerkt. Ik verwacht dat de Trabant dit jaar wel voor het eerst weer kilometer zal gaan maken, want alleen de finishing touch moet nog gebeuren om een APK te krijgen.

Touren door het Luxemburgse landschap

Tripjes met de Trabant staan hoog op mijn lijstje. Ik wil graag een meeting in Eisenach bezoeken en natuurlijk wil ik ook nog eens met de Trabant terug naar de plek waar hij ooit werd gebouwd; Zwickau. Maar voordat deze verre tripjes gepland worden, wil ik graag eerst wat dichterbij de auto uittesten. De Trabant ziet er inmiddels op en top uit, we zijn weer 6 jaar verder en Trabi’s worden steeds schaarser. Wanneer ik straks weer de weg op kan, verwacht ik ook weer vele positieve reacties. En ach, die paar mensen die het niet kunnen waarderen en hun middelvingers opsteken…. die neem ik graag voor lief als ik straks in mijn pruttelende bolide kan rijden.

In welke auto zouden jullie wel eens een tripje willen maken?

Wanneer en waarheen gaat de volgende trip met de Trabant?
Danny van der Meijden
Danny van der Meijden

Ik ben niet op zoek naar de toeristische hotspots die iedereen kent. Liever ga ik op zoek naar de hidden gems. Bestemmingen waar vrijwel niemand van heeft gehoord of waar weinig mensen naartoe gaan. Ik neem graag de tijd om een stad of regio goed te ontdekken en duik graag even de natuur in.

Ooit begonnen met het bouwen van een website waar ik schreef over mijn reizen. Zo is Reizen & Reistips ontstaan. In 2024 de ultieme beloning voor mijn werk gekregen met de Golden Pen Award!

Het onderhouden van Reizen & Reistips kost tijd en geld. Vinden jullie mijn verhalen leuk en willen blijven genieten van mijn reisavonturen? Dan kunnen jullie mij steunen door op deze site tours of accommodaties te boeken. Ook kunnen jullie mij een kleine gift sturen via Buy me a Coffee (of een biertje). Alvast bedankt!