Het verhaal van Reizen & Reistips - Turkije
Blog

Het verhaal van Reizen & Reistips

Door het coronavirus staat reizen op een laag pitje. Mijn trip naar Beieren is komen te vervallen en de reis naar Kirgizië staat op losse schroeven. De afgelopen weken heb ik me gehouden aan het verzoek om thuis te blijven als ik niet naar buiten hoef. Ik kan wel dagelijks rondjes gaan wandelen, maar is dit nodig? Nee. En waarom zou ik er over schrijven als mensen juist binnen moeten blijven? Daarom heb ik besloten om weinig blogs te publiceren. Daarnaast zijn de bezoekersaantallen enorm gedaald waardoor deze artikelen nauwelijks gelezen worden. Ik bewaar daarom de reisverhalen voor betere tijden. Misschien is dit een goed moment om wat meer persoonlijke verhalen te publiceren. Veel van mijn volgers weten niet wie ik ben. Sterker nog, velen denken dat ik een vrouw ben omdat ik nauwelijks foto’s van mezelf publiceer. Tijd om wat persoonlijker te worden. Bijvoorbeeld door te vertellen wat het verhaal van Reizen & Reistips is, want eigenlijk is deze website begonnen als een school- en hobbyproject. En waarom ben ik steeds meer gaan reizen?

Reizen in mijn jonge jaren

Als klein kind gingen we met de gehele familie jaarlijks op pad. Ik kan me de reizen naar Hongarije en Frankrijk nog wel herinneren, maar met name de vele tripjes naar Oost-Duitsland. Mijn moeder werd geboren in de DDR en woonde tot 1983 in Dresden. Ook mijn zus is nog geboren in Dresden, maar daarna mochten ze het land uit en konden ze in Nederland wonen. Reizen naar de voormalige DDR was voor mij altijd een feestje. Als liefhebber van auto’s keek ik altijd mijn ogen uit: Trabant, Wartburg, Saporoshez, Wolga, Skoda en Lada. Met een fotocamera om mijn nek ging ik de straten op om deze bijzondere auto’s vast te leggen. Het waren altijd mooie tripjes waar ik goede herinneringen aan bewaar. Niet voor niets kom ik graag in de deelstaat Sachsen en Dresden. Ik had de DDR-periode graag wat bewuster willen meemaken. Toen de Muur viel was ik slechts 4 jaar oud. Veel verhalen over de DDR zijn altijd zeer negatief vanwege de Berlijnse Muur en de Stasi, maar lang niet alles was zo slecht.

Ik bewaar goede herinneringen aan onze tripjes naar Oost-Duitsland en had de DDR graag wat bewuster willen meemaken.

Het verhaal van Reizen & Reistips - DDR
In mijn vroege jaren gingen we regelmatig naar Oost-Duitsland

Eerste verre reizen

Op mijn achtste ging ik voor het eerste met het vliegtuig op reis en dat vond ik behoorlijk spannend. Met z’n allen gingen we naar Tunesië. Het was onze eerste verre vakantie en het liep niet zoals gepland. Mijn ouders hadden op de eerste dag al het cash geld al opgemaakt aan excursies waardoor we redelijk op de kosten moesten letten. We hadden nog geen creditcard, dus moesten we bij andere Nederlanders in het hotel geld lenen. Tot overmaat van ramp werd mijn moeder ook nog eens ziek en lag ze enkele dagen op bed. Niet de vakantie waar je op hoopt. Maar de excursie naar de Sahara maakte indruk en kennelijk ben ik ook bij het wereldberoemde El Jem geweest. Van deze trip hadden we geleerd en de jaren erop gingen we steeds naar Turkije. Reizen was voor mij destijds relaxen aan het zwembad en af en toe een leuke dagactiviteit. Ik kan me bijvoorbeeld nog herinneren dat ik in Cappadocië geen zin had om weer naar al die stenen te kijken, dus bleef ik maar in de bus zitten. Als ik daaraan terugdenk kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Pamukkale, Efeze, Cappadocië, Dalyan, jeep safari’s door het Taurus gebergte en de wekelijkse markten. Turkije was nog niet volgebouwd met hotels en er waren nog geen massa’s toeristen. Had ik toen maar die drang om te reizen die ik nu heb… Op mijn 17e ging ik voor het eerst met vrienden op vakantie. Drie maal naar Turkije en eenmaal naar Hongarije. Het waren gezellige vakanties.

Het verhaal van Reizen & Reistips - Tunesië
Het verhaal van Reizen & Reistips - Turkije
De eerste verre reizen naar Tunesië en Turkije

Het reisvirus

Na vier vakanties met vrienden was ik er wel klaar mee. Ik wilde meer van de wereld zien en niet elke avond op stap om vervolgens overdag uit te brakken en ‘s avonds weer te stappen. Samen met mijn beste maat ging ik op zoek naar een bestemming die ons beide aansprak. Het werd Mexico. We besloten om naar Playa del Carmen af te reizen. Hier hadden we een hotel geboekt voor twee weken. Voor enkele dagen hadden we een auto gehuurd waarmee we de omgeving konden ontdekken. Zo reden we onder meer naar Sian Ka’an, Tulum, Chichén Itza, Uxmal, Rio Lagartos en Cancun. Het rondreizen vond ik super, dit was de manier waarop ik wilde reizen. Het jaar erop ging ik met twee andere vrienden naar Costa Rica en reden we 2 weken door dit prachtige land rond.

Ik wilde meer van de wereld zien en daarom besloot ik om samen met mijn beste maat naar Mexico af te reizen.

Het verhaal van Reizen & Reistips - Mexico
In Mexico werd het reisvirus aangewakkerd

Stage in het buitenland

Inmiddels had ik een relatie gekregen met Lianne, maar had ik ook mijn stage op Curaçao vastgelegd. Terwijl ik pas enkele weken samen was met Lianne, vertrok ik in 2007 voor een klein half jaar naar het Caribische eiland om me als webdesigner verder te ontwikkelen. Ik maakte een WordPress website aan waarmee ik het thuisfront op de hoogte hield van mijn avonturen op Curaçao. Ik pakte mijn carrière als voetballer weer op, ik haalde mijjn duikbrevet en met mij gehuurde auto ging ik regelmatig op pad om het eiland te ontdekken. Maar ik kwam er al snel achter dat het eiland niet heel groot was en dat het liggen op strand niet mijn ding was. Ik was daarom heel blij dat ik het aanbod kreeg om enkele dagen naar Venezuela af te reizen onder begeleiding van een gids. Wanneer ik hieraan terugdenk vraag ik me echt af wat me bezielde. We hebben de meest rare capriolen uitgehaald. ‘s Nachts over de donkere straten lopen in Caracas, de favela bezoeken en flatgebouwen in om daar is een shabby winkeltje wat drinken te kopen. We kregen zelfs te maken met corrupte politie die iets van ons wilde hebben… Het was spannend, maar ik genoot er met volle teugen van. Eenmaal terug in Nederland ging ik steeds meer reizen en werden de tripjes steeds avontuurlijker.

Het verhaal van Reizen & Reistips - Curaçao
Het verhaal van Reizen & Reistips - Venezuela
Ik liep een klein half jaar stage in Curaçao en kreeg de kans om enkele dagen naar Venezuela te gaan

Invloed van mijn zus

Vaak vraag ik me af waar mijn drang om te reizen vandaan komt. Waarschijnlijk is de drang om te reizen de ‘schuld’ van mijn zus. Toen ik nog met mijn ouders op reis ging had zij al enkele mooie reizen gemaakt. Ze had al meerdere trips in Afrika gemaakt, had Nepal bezocht en had stage gelopen op Bonaire en gewerkt bij Moholoholo in Zuid-Afrika. Ik heb altijd tegen mijn zus opgekeken. Zij hield bij vakanties dagboeken bij, dus dan deed ik dat ook. Toen ze stage in het buitenland ging lopen, wilde ik ook stage lopen in het buitenland. En al die mooie reizen die ze maakte, dat wilde ik natuurlijk ook. Dat was dan ook het moment dat ik naar Mexico ben gereisd. Van het een kwam het ander, alleen ben ik steeds meer en avontuurlijker gaan reizen. De band met mijn zus is sterk en daar ben ik blij om. We delen dezelfde passie om te reizen. Ik vond het een mooi moment dat we in 2016 samen op reis gingen naar Bolivia en elkaar in Patagonië tegenkwamen.

Het reisvirus is waarschijnlijk de ‘schuld’ van mijn zus.

Het verhaal van Reizen & Reistips - Bolivia
Samen met mijn zus in Bolivia

Mijn eerste reizen site

Tijdens mijn studie op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht kon ik extra studiepunten verzamelen door eigen initiatieven op te starten om mijn skills te tonen en te verbeteren. Dit is het moment dat ik besloot om een website te maken over reizen. Hiermee is eigenlijk het begin van Reizen & Reistips gemaakt. Met deze website wilde ik laten zien dat mijn kennis in HTML en PHP was verbeterd en tevens een mooi moment om te laten zien dat ik fotograferen heel leuk vond. Het begin was gemaakt en ik besloot om deze website als een subdomein online te zetten. Destijds reisde ik nog niet zo veel, dus was het nog allemaal gemakkelijk om alles bij te houden. Ik gebruikte de website zelfs tijdens mijn sollicitaties. De meeste webdesigners en webdevelopers hebben een website waarmee ze hun skills en hun werk laten zien. Dat vond ik zo afgezaagd, dat ik besloot om mijn ziel en zaligheid in de website te leggen. Dit moest mijn visitekaartje worden waarmee ik bedrijven kon overtuigen van mijn kwaliteiten.

Uiteindelijk leerde ik om te werken met WordPress. Mijn eerste testcase was om mijn website om te zetten naar een WordPress thema. Het probleem is dat je vervolgens veel leert en nieuwe functies ontdekt, dat het uiterlijk van de website meerdere malen verandert. Wat ook veranderde was het aantal bezoekers op de website. Per dag bezochten enkele tientallen mensen mijn website en ik kreeg zelfs allerlei vragen en complimenten. Ik ging ook steeds vaker op pad en kwam met meer verhalen thuis. Zo kwam er maandelijks nieuwe content op de website en werd de site steeds beter vindbaar in de zoekmachines. Het werd tijd om een domein te registreren waarmee ik verder willen gaan.

Tijdens mijn studie maakte ik een website over reizen voor extra studiepunten. Dit was eigenlijk het begin van Reizen & Reistips.

Het begin van Reizen & Reistips

Ik koos er uiteindelijk voor om Reizen & Reistips te registreren. Misschien niet de meest sexy naam, maar het ging mij meer om de vindbaarheid van de website. Had ik nu nogmaals de keuze, had ik een ander domeinnaam gekozen. Ik maakte maar weer eens een nieuw design en de nieuwe website ging op september 2014 online. Al vrij snel kreeg ik ineens een uitnodiging om mee te gaan op een persreis. In eerste instantie was ik redelijk verbaasd dat ze bij mij uit waren gekomen aangezien mijn site net online was. Reizen was inmiddels een belangrijk onderdeel geworden van mijn leven, dus natuurlijk ging ik mee. Het motiveerde me alleen maar meer om meer te schrijven, meer te fotograferen en vooral om meer van de wereld te ontdekken. Reizen & Reistips slokte behoorlijk wat tijd en ik ging als een bezetene aan de slag om pagina’s en berichten te schrijven.

Reizen & Reistips groeide, werd beter vindbaar en ik kreeg steeds meer mogelijkheden om samenwerkingen aan te gaan. Ik kon zelfs geld verdienen met mijn blog. Daarom besloot ik om me in te schrijven bij de KvK met Reizen & Reistips en mijn internetbureau dannyvdm.nl. Het werd een doel om maandelijks op pad te gaan en wekelijks een x-aantal artikelen te schrijven. De bezoekersaantallen stegen van een honderdtal bezoekers naar ruim 22.000 bezoekers per maand. Liefde voor Reizen benoemde onze website zelfs tot de leukste reisblog van Nederland, waarvoor dank! Als ik terugkijk op de afgelopen jaren ben ik anders gaan reizen. Ik vind het steeds belangrijker om goed voorbereid op pad te gaan, mijn eigen weg te kunnen trekken en om met mooie unieke verhalen en foto’s thuis te komen. Tegenwoordig vind ik het leuker om de minder bekende bestemmingen te bezoeken dan de welbekende toeristische plekken. Ook ben ik steeds meer gaan wandelen, iets wat ik zo’n 10 jaar geleden nauwelijks zou doen. Nu geniet ik van de natuur en mooie landschappen.

Het is leuk om de evolutie van Reizen & Reistips eens op een rijtje te zetten.

Het verhaal van Reizen & Reistips - Website 2009
Reizen & Reistips in 2014
Het verhaal van Reizen & Reistips - Website 2016
De huidige website

Hoe nu verder met Reizen & Reistips?

De laatste jaren is het besef steeds meer gekomen dat ik heel blij word van reizen. Ik kan mijn ziel en zaligheid stoppen in deze website. Het was motiverend om te zien dat de bezoekersaantallen en volgers iedere maand stegen. Opeens kwam die droom om ooit eens als fulltime travelblogger of een digital nomad te worden en niet meer tussen de vier muren van een kantoor te werken. Het werk als webdesigner en webdeveloper voor een baas kon me niet meer motiveren. De drang naar vrijheid werd steeds groter. Ik keek uit naar mijn volgende trip, waardoor het werk een dagelijkse sleur werd. Dat was niet leuk en ik werd er ook niet vrolijker van. Het was ook geen pretje voor mijn direct omgeving. Bij iedere trip die ik maakte leefde ik weer volledig op, maar eenmaal kwam ik weer terug in die dagelijkse sleur. Hier moest ik wat aan gaan doen, alleen was ik bang om mijn vaste inkomsten op te zeggen. Reizen kost immers geld. Het heeft me tegengehouden om daadwerkelijk stappen te ondernemen.

Verder als ZZP-er

De afgelopen weken is er veel gebeurd. Niet alleen door het coronavirus. Aan het begin van het jaar heb ik besloten om mijn baan op te zeggen en als zelfstandige verder te gaan. Na 10 jaar voor een baas te hebben gewerkt ben ik sinds april ZZP-er. Ik heb de afspraak kunnen maken om nog enkele uren per week op ZZP basis te blijven werken voor mijn oude werkgever en heb links en rechts nog wat andere samenwerkingen lopen. Door mijn baan op te zeggen wil ik meer tijd gaan besteden aan Reizen & Reistips. Verder groeien, meer samenwerkingen aan gaan maar vooral ook meer kunnen reizen. Omdat ik zo vaak naar Duitsland ga heb ik ook een ander project opgezet: Duitsland Reistips. Tussendoor hoop ik voldoende inkomsten te genereren als webdesigner en webdeveloper met mijn internetbureau dannyvdm.nl. Misschien komt mijn droom ooit een keer uit en kan ik door het leven als fulltime travelblogger of digital nomad. Werken en reizen tegelijk? Klinkt als muziek in de oren voor me. Door het coronavirus blijf ik voorlopig nog even thuis en ben ik druk bezig voor dannyvdm.nl. Het idee dat ik geen vaste inkomsten heb maakt me nog altijd angstig, maar persoonlijk denk ik een goede stap te hebben genomen. Nu doorpakken. Mocht ik ooit iets voor jullie kunnen betekenen dan kunnen jullie altijd contact met me opnemen. Ik help jullie graag aan een mooie WordPress website of bij problemen met jullie website.

Sinds april ben ik aan de slag gegaan als ZZP-er. Mocht ik ooit iemand kunnen helpen met zijn/haar (WordPress) website, dan kunnen jullie altijd contact met me opnemen.

Bosnië & Herzegovina - Sarajevo
Sinds enkele dagen ben ik begonnen als ZZP-er

Ik ben niet op zoek naar de toeristische hotspots die iedereen kent. Liever ga ik op zoek naar de hidden gems. Ik neem graag de tijd om een stad of regio goed te ontdekken en duik graag even de natuur in. Ooit begonnen met het bouwen van een website waar ik schreef over mijn reizen. Zo is Reizen & Reistips ontstaan. In 2024 de ultieme beloning voor mijn werk gekregen met de Golden Pen Award!

Reizen & Reistips maakt gebruik van affiliate en/of gesponsorde links. Door gebruik te maken van deze links, kunnen jullie Reizen & Reistips supporten zonder extra kosten.