Zwitserland - Aletschgletsjer
Zwitserland
Reisverslag

Mijn eerste kennismaking met Zwitserland

En weer kon ik in augustus 2019 een nieuw land bijschrijven aan mijn lijstje bezochte landen. Samen met mijn beste vriend ging ik een andere vriend opzoeken die nu al enkele jaren in Zwitserland woont en werkt. Al een lange tijd hadden we het idee om hem eens op te gaan zoeken. Eerder dit jaar hakten we knopen door en planden we een trip naar Lausanne voor vier dagen. Onze vriend in Zwitserland regelde nog een dagje vrij en zo konden we ook de omgeving van Lausanne ontdekken. Zo bezochten we onder meer de Aletschgletsjer, de Matterhorn en konden we een bijzonder feest meepikken. In dit artikel neem ik jullie mee met mijn eerste kennismaking met Zwitserland.

Lausanne

Lausanne is de op één na grootste stad gelegen aan het schilderachtige Meer van Genève. Het is een zakenstad, universiteitsstad en het Internationale Olympische Comité is hier gevestigd. De stad is gebouwd op drie heuvels en wordt omgeven door wijnbergen. De oude binnenstad is voor een groot deel autovrij en je vind hier steegjes met boetiekjes, restaurants en cafés. De meest indrukwekkende bezienswaardigheid is de vroeg-gotische kathedraal die de oude binnenstad domineert. Rondom de kathedraal vind je de leukste steegjes en heb je een mooi panorama over de stad.

Na onze aankomst in de stad en een lunch krijgen wij een korte rondleiding door de oude binnenstad, bezoeken de kathedraal en nemen de enige metro van Zwitserland om dichter bij het Meer van Genève te komen.

Zwitserland - Lausanne
De kathedraal van Lausanne domineert de oude binnenstad
We krijgen een kleine rondleiding door de binnenstad van Lausanne

De wijnbergterassen van Lavaux

Vanuit Lausanne nemen we de trein richting Lavaux. Deze regio staat bekend als wijnbouwgebied en staat sinds 2007 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. De wijnhellingen en -terrassen zijn spectaculair en hebben een oppervlakte van 800 hectare. De wijngaarden profiteren van drievoudige zonne/warmtestraling, namelijk de zon, de reflectie van het Meer van Genève en de warmte in de stenen muren. Hier ontstaan de Zwitserse wijnen die voornamelijk worden verkocht aan restaurants, particulieren en winkels binnen Zwitserland. Zwitserse wijn wordt nauwelijks naar het buitenland geëxporteerd.

Van Lausanne-Ouchy tot aan het kasteel Chillon loopt een trail van 32 kilometer dwars door de wijnhellingen. Zo veel tijd hebben we niet, wij wandelen een klein stuk de hellingen af. Het landschap biedt me de kans om de drone weer eens in de lucht te sturen voor enkele bijzondere foto’s van dit prachtige gebied.

Zwitserland - Wijnbergterrassen van Lavaux
De wijnhellingen van Lavaux met het Meer van Genève op de achtergrond

Fête des Vignerons 2019

We hebben weer eens geluk dat een bijzonder evenement gaande is! De regio Vevey viert het Fête des Vignerons. Een bijzonder evenement, dat één maand duurt, wordt eens in de 20 à 25 jaar gevierd. Het wordt gevierd om de Zwitserse wijnboeren te eren die de regio beroemd hebben gemaakt. Miljoenen mensen komen naar Vevey toe om dit evenement bij te wonen. Er is een compleet stadion gebouwd waar dagelijks shows worden gegeven met muziek en dans. Meer dan 5000 acteurs treden op, allemaal vrijwillig. Voor hen is het een eer om mee te mogen. De show wordt gedurende het evenement dagelijks uitgevoerd, maar om de show bij te wonen moet je diep in de portemonnee graaien. Een kaartje kost tussen de 68 en 325 euro.

Hoewel wij geen kaartjes hebben voor het stadion, is er rondom het stadion ook genoeg te doen en te zien. De straten staan vol met mensen, iedereen lijkt een glas wijn in de hand te hebben. Mannen met een enorme alphorn maken muziek en de meest gek verklede mensen wandelen door de menigte heen. Langs de straten staan kraampjes waar je kunt eten en drinken en mensen genieten aan de boulevard van het zonnetje en het verkoelende water. Er heerst een gemoedelijke sfeer. Normaal gesproken schijnt er helemaal niets te doen zijn op deze boulevard, maar dit evenement lokt behoorlijk wat Zwitsers en toeristen. Eigenlijk zou ik wel benieuwd zijn geweest naar de show zelf.

Zwitserland - Fête des Vignerons 2019
Zwitserse traditie ten top
Duizenden bezoekers komen dagelijks af op het evenement

Aletschgletsjer

Aangezien we met eigen auto zijn, kunnen we meer van de regio bekijken. Ik ben enorm benieuwd naar de de natuur en omgeving van Zwitserland. Het land staat synoniem voor de hoge bergen, watervallen, gletsjers en bergmeren. Thuis hebben we al zo veel mooie bestemmingen gezien die we zouden willen zien, die kunnen we absoluut niet in drie dagen bekijken. We moeten keuzes maken en we willen graag de Aletschgletsjer bewonderen.

Met de auto rijden we we naar het dorpje Betten waar we de kabelbaan nemen naar Bettmeralp. Hier starten we aan onze wandeling. De trail zal ons brengen langs drie bergmeertjes en langs de enorme Aletschgletsjer. Deze gletsjer is onderdeel van het Jungfrau-gebergte, dat ook op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staat. Van een afstand zou je denken dat het een redelijk grote gletsjer is, maar de daadwerkelijke afmetingen zijn immens. De gletsjer is 23,6 kilometer lang! Door de opwarming van de aarde trekt de gletsjer zich echter wel terug. Vanaf verschillende uitzichtpunten kun je neerkijken op dit wonder van de natuur.

Niet alleen de gletsjer is indrukwekkend, ook het landschap is fantastisch. Hier zou ik zeker enkele dagen kunnen blijven wandelen. De bergmeertjes, de geweldige uitzichten en de enorme hoeveelheid koeien en schapen met bellen geven me echt het gevoel in Zwitserland te zijn.

Zwitserland - Aletschgletsjer
We maken een prachtige wandeling door het Jungfrau-gebergte richting de gletsjer
De 23,6 kilometer lange Aletschgletsjer lijkt een stuk kleiner van veraf
Niet alleen de gletsjer is de moeite waard, ook genoot ik met volle teugen van het landschap en de uitzichten

Stuwdam Grande Dixence

Als we onderweg naar de Matterhorn zijn, maken we nog even een korte stop bij de stuwdam Grande Dixence. Hier verzamelt het smeltwater van 35 gletsjers zich bij de hoogste stuwmuur te wereld. De eerste stuwmuur werd hier in 1934 gebouwd, maar de Grande Dixence werd gebouwd tussen 1951 en 1965. Bij een lage waterstand kan de oude stuwmuur nog zichtbaar worden. De basis is 200 meter dik, 695 meter lang en 285 meter hoog. Zes miljoen kubieke meter beton was nodig om deze enorme stuwmeer te bouwen.

De stuwmuur is echt indrukwekkend hoog. Met een kabelbaan kunnen we omhoog om op de muur te komen. Een mooi moment om de drone weer eens de lucht in te sturen om de grootsheid in beeld te brengen. Langs het meer loopt een mooi wandelpad. Eigenlijk zouden we hier een hele dag kunnen verblijven, maar we willen ook nog de Matterhorn zien.

Zwitserland - Stuwdam van Dixence
De Grande Dixence is de hoogste stuwmeer ter wereld
Met de drone kun je de grootsheid van de stuwmuur beter in beeld krijgen

Matterhorn

De Matterhorn is hét symbool van Zwitserland dankzij de unieke piramideachtige vorm van de berg. De top van de berg staat bijvoorbeeld ook afgebeeld op de verpakkingen van Toblerone. In 1865 werd de berg voor het eerst beklommen, al verloren enkele bergbeklimmers hun leven op de terugtocht. Alleen de geoefende bergbeklimmer met goede uitrusting en goede gidsen zal deze icoon kunnen beklimmen.

Wij komen niet om te klimmen, maar om te genieten van het zicht op de berg. Vanuit Täsch nemen we de trein naar Zermatt waar we met een kabelbaan omhoog gaan naar de Leisee. Schrik ook hier niet van de enorme prijzen als je nog hoger wilt gaan! Aangezien het bewolkt is en de top van de Matterhorn in de wolken gehuld is, gaan wij niet de hoofdprijs betalen voor de kabelbaan. De beste kans om de top te zien is immers in de ochtend, dus we moeten een beetje geluk hebben. Hoewel de blauwe lucht met enige regelmaat doorbreekt, blijft een enorme wolk rondom de top dansen. Jammer, maar een goede reden om toch in de toekomst weer een terug te keren. In plaats van de kabelbaan te nemen, wandelen we het stuk van de Leisee terug naar Zermatt.

Zwitserland - Matterhorn
De top van de Matterhorn blijft gehuld in de wolken
Vanaf de Leisee wandelen we terug naar Zermatt

Mijn eerste kennismaking met Zwitserland was kort, maar echt prachtig. Ik heb een beter beeld kunnen krijgen van het land en weet zeker dat ik als natuur- en wandelliefhebber zeker nog eens terug kom.

Zijn jullie al eens in Zwitserland geweest? En wat zijn jullie favoriete plekken van dit land? Laat het weten in een comment.