Schotland
Accommodaties

Overnachten kan op verschillende plekken. Denk aan een kamer in een hotel, een bed in een slaapzaal, je eigen tent opzetten of slapen in een blokhut. Unieke overnachtingsplekken blijven ons bij en delen we graag met onze volgers om de reis nog spannender, unieker of juist relaxter te maken. Tijdens onze reis op Isle of Skye hebben wij overnacht in een pod in het plaatsje Uig.

Overnachten in een pod op Isle of Skye
Wij sliepen twee nachten in deze pod in Uig

Wat is een pod?

Glamping, wat is het eigenlijk? Het woord is een samenvoeging van de woorden glamorous en camping. Een bepaalde stijl van kamperen dus. Niet in een tentje, maar een iets meer luxe en van allerlei gemakken voorzien. De accommodatie staat al klaar, dus je hoeft niets op te zetten. Glamping is afkomstig uit Zuid-Afrika. Ontdekkingsreizigers uit Amerika en Europa reisden naar Afrika om onderzoek te doen naar diersoorten. Ze verbleven vaak maandenlang in luxe safaritenten die voorzien waren van alle gemakken die ze thuis ook hadden.

Glamping is tegenwoordig steeds populairder geworden en er ontstaan steeds meer glampings. Je kunt bijvoorbeeld overnachten in glamptenten, airlodges, tipi’s, boomhutten maar ook pods. Een pod zijn kleine houten ruimtes, met een bed en vaak ook een eigen douche, toilet en keuken. De pod is uitermate populair in Engeland en zelfs in Nederland verschijnen steeds meer pods.

Overnachten in een pod op Isle of Skye
Een impressie van de binnenzijde van de pod

Pod in Uig

Afgelopen maand bracht ik een bezoek aan het Schotse Isle of Skye. Aangezien we onze route vrij laat hadden bepaald, hadden we niet heel veel tijd meer om accommodaties te regelen. We hadden het idee om in een kasteel te overnachten, maar dit bleek onbetaalbaar te zijn voor twee personen. Op Airbnb stuitte ik tijdens mijn zoektocht op enkele pods. De prijzen waren prima en er was nog ruimte tijdens onze gekozen data. Nadat ik een aanvraag had gedaan bij een pod in het plaatsje Uig, kreeg ik al snel de bevestiging dat we welkom waren.

Tijdens dag 5 van onze trip reisden we af naar Uig. Dit plaatsje is gelegen in het noorden van Isle of Skye. Vanaf hier nemen veel mensen de ferry naar de westerse eilanden, maar het is ook een goede uitvalsbasis om de omgeving te verkennen. Onder meer de Quiraing en The Storr zijn niet ver gelegen van Uig.

Na een dagje van het zuiden naar het noorden te hebben gereden kwamen we aan bij ons adres. De gastvrouw en gastheer (Margaret en Alistair) stonden ons op te wachten om ons welkom te heten en de sleutel te overhandigen. Onze pod stond in de heuvelachtige tuin op het erf van de twee eigenaren. De pod is voorzien van een klein terrasje waar we konden zitten. Binnen stonden twee bedden, een kleine eettafel, stoelen en we hadden een eigen badkamer met toilet en een klein keukentje met een koeler (geen koelkast). Koken was echter niet mogelijk. Wel was er een magnetron, broodrooster en waterkoker aanwezig en uiteraard borden, glazen en bestek.

Eigenlijk wilden we in een kasteel overnachten, maar deze waren behoorlijk aan de prijs. Overnachten in een pod leek ons een goed alternatief. In het plaatsje Uig konden we terecht bij Margaret en Alistair.

Overnachten in een pod op Isle of Skye
Een unieke manier om te overnachten

Uniek overnachten

In totaal verbleven we twee nachten in Uig. De eerste avond bleken alle restaurants in Uig gesloten te zijn. Aangezien we al een biertje hadden gedronken in de brouwerij van Isle of Skye, besloten we daarom om bij de kleine supermarkt enkele magnetronmaaltijden te halen. Niet het lekkerste eten dat we gedurende onze reis hebben gegeten, maar wel handig als er niets anders voor handen is.

Onze ervaringen was prima. De pod was brandschoon van binnen. Niet geheel gek, want deze was pas enkele weken in gebruik. Wij waren eigenlijk één van de eerste gasten die hier gingen overnachten. Margaret en Alistair zijn uiterst vriendelijk, gaven ons de nodige tips als we ze in de ochtend en namiddag zagen. Tevens liggen er verschillende reisgidsen en folders in de pod met meer informatie over Isle of Skye. Aan de hand van deze boeken konden we enkele onbekende bezienswaardigheden opzoeken en hadden we enkele mooie wandelroutes gevonden. De WiFi had een sterk signaal, waardoor we ’s avonds een pot voetbal konden streamen.

Douchen kon je alleen onder een vrij zwakke straal, maar gelukkig was het water wel warm. Sowieso is de temperatuur in de pod zeer aangenaam. Aan het einde van de middag, wanneer de zon de hele dag op de pod had geschenen, was het binnen behoorlijk warm. Ik kan me voorstellen met het Schotse weer dat de temperaturen niet altijd zo hoog zijn. Bij kou is er een verwarming aanwezig waarmee je het wat gemoedelijker kunt maken.

Deze unieke vorm van overnachten beviel mij prima. De ligging van de pod was perfect. Het was heerlijk om van de laatste zonnestralen van de dag te genieten op het terras met een biertje erbij. De bar en het restaurant bij de pier zijn te voet bereikbaar en met de auto kun je de omliggende bezienswaardigheden goed bereiken.

Wat kun je doen in de omgeving van Uig?

Uig is gelegen in het noorden van Isle of Skye. Vanuit hier kun je onder meer naar Fairy Glen, Dutulum Castle, de Quiraing, de Kilt Rock & Mealt Falls, The Brother’s Point en The Old Man of Storr bereiken met de auto. Genoeg te zien in de omgeving dus. Op enkele minuten van de pod kun je overigens een verstopte hotspot bewonderen; de Falls of Rha. Een kleine waterval die je kunt bereiken door langs de tuin van de buren te wandelen, parallel langs de rivier. De waterval is de moeite waard om even een korte wandeling te maken.

Niet ver van de pod kun je de goed verstopte Falls of Rha bewonderen.

Overnachten in een pod op Isle of Skye
Op enkele minuten wandelen van de pod konden we deze waterval bezoeken