Bielefeld kerstmarkt - De kerstman spreekt
Duitsland
Kerstmarkten

De kerstmarkten van Bielefeld en Münster

Twee weken geleden schreef ik een artikel over de kerstmarkt van Oberhausen. Al jaren achter elkaar bezoeken we deze kerstmarkt en hebben we onze favoriete stands waar we ons eten en drinken halen. Maar we ontdekken ook graag nieuwe kerstmarkten. De afgelopen jaren zijn we naar Keulen, Trier en Essen gegaan om daar de sfeer van de kerstmarkt te proeven. Dit jaar boekten we een hotelkamer in Bielefeld en brachten we een bezoek aan de kerstmarkten van Bielefeld én Münster. Wat was onze ervaring met deze kerstmarkten?

Kerstmarkt van Bielefeld

Bielefeld? Door een foutje van mij met de boeking van een hotel in Münster moesten we een andere locatie zoeken. Omdat ik toch graag de kerstmarkt van Münster wel eens zou willen bezoeken, bekeek in welke stad dicht bij Münster gelegen is. Ik kwam uiteindelijk uit bij Bielefeld waar in de historische binnenstad ook een mooie kerstmarkt te vinden moet zijn.

Vrijdagmiddag rijden we richting Bielefeld. Het is druk op de weg en er zijn enkele ongelukken gebeurd. Hierdoor lopen we vertraging op. De rit zou normaal gesproken een kleine 2,5 uur duren, maar wij doen er nu 3,5 uur over. Om 18.30 komen we aan bij ons hotel in Bielefeld, het Waldhotel Brand’s Busch. Het hotel ligt op een klein half uur lopen van de Alter Markt waar we na het inchecken van het hotel naartoe lopen.

Op de Alter Markt beginnen we onze wandeling over de kerstmarkt. De kraampjes zijn opgebouwd in de stijl van oude vakwerkhuisjes en staan rondom de Altstädter Nicolaikirche. De kerstmarkt loopt over in een klein huttenlandschap bij de Leineweber-Brunnen, die voor een winterse sfeer zorgen. Er is uiteraard Glühwein, maar ook Glühbier, Feuerbowlzange, Orangenpunsch en Eierpunsch. Qua eten kun je hier onder meer Bratwurst, champignons, Reibekuchen, boerenkool, friet, gerookte zalm en Bielefelder Mutzen eten. Er is ook gedacht aan de kinderen. Zo is er een reuzenrad, zijn er twee verschillende carrousels en er is een stal waar de kerstman en zijn helpers een leuk verhaaltje voorlezen. Enkele kinderen vinden de bewegende trollenpoppen alleen behoorlijk eng. Wanneer de draaimolens beginnen te draaien wordt er door middel van een sneeuwkanon sneeuwsnippers in de lucht geschoten waardoor het lijkt alsof het sneeuwt. Heel veel kraampjes met kerstspullen zien we hier overigens niet. Bij de Glühweintreff is het gezellig druk en uiteraard beginnen wij ook met een glaasje om op te warmen. Ook eten we een Currywurst, Reibekuchen en een broodje met gerookte zalm.

Bielefeld kerstmarkt - Attracties voor kinderen
Een reuzenrad en kindercarrousels zorgen ook voor vermaak voor de kinderen
Bielefeld kerstmarkt - Bratwurst
De worstjes liggen op het vuur
Bielefeld kerstmarkt - Broodje gerookte zalm
Broodje gerookte zalm
Bielefeld kerstmarkt - De kerstman spreekt
De kerstman vertelt een verhaaltje
Bielefeld kerstmarkt - Kerstmanpoppen
Grote kerstmanpoppen versieren de rand van de kerstmarkt

Tussen de winkels van de Niederstrasse staan ook enkele kersthutjes waar de bezoekers champignons en Glühwein kunnen nuttigen. De straat loopt over op de Jahnplatz. Hier is een sterrenhemel gecreëerd door duizenden kleine lampjes op te hangen boven de verschillende kersthutjes. De hutjes zijn rood van kleur en er wordt naast eten ook allerlei spulletjes aangeboden. De lucht van gebakken shoarma komen je hier tegemoet en maken je behoorlijk hongerig. Loop je de weg over kom je weer bij een andere winkelstraat uit. Heel veel kerstkraampjes staan hier niet, maar er worden wel enkele leuke kerstkado’s aangeboden en je kunt er zelf gemaakte Glühwein en winterthee drinken. We eten hier een fruitspies omwikkeld met een laag chocolade alvorens we teruglopen richting de Alter Markt.

Bielefeld kerstmarkt - Lichtjeshemel
Een sterrenhemel op de Jahnplatz

In totaal heeft Bielefeld acht verschillende kleine kerstmarktjes, met een totaal van ruim 120 hutjes. Maar niet iedere kerstmarkt is reeds opgebouwd. De kerstmarkt van het Süsterplatz en Jodokus-Kirchplatz zijn alleen op een tweetal dagen te bezoeken. Wij lopen nog naar de Obernstrasse waar de Almhütte te vinden is en vele mensen gezellig op straat staan te drinken. We proberen hier eens een Orangenpunsch, eten een broodje Grill-Schinken alvorens we weer teruglopen naar het hotel.

Bielefeld kerstmarkt - Glühwein en Orangenpunsch
Glühwein en Orangenpunsch
Bielefeld kerstmarkt - Grill Schinken
Broodje Grill-schinken
Bielefeld kerstmarkt - Rathaus
Langzaam sluiten de stands en gaan de mensen hun warme huizen opzoeken

Kerstmarkt van Münster

Na een prima ontbijt in het hotel nemen we de auto naar Münster. Even denken we eraan om de trein te nemen. De rit van Bielefeld naar Münster is een klein uurtje, maar omdat we ook wat kerstinkopen willen doen, besluiten we de auto te nemen. Hier doen we 1,5 uur over. Parkeren doen we net buiten de Altstadt en dicht bij het station. Voor 2,50 Euro kun je hier voor 24 uur parkeren. Dat is geen geld. Te voet ben je binnen een kwartier in het centrum.

De kerstmarkt van Münster bestaat uit vijf kleine kerstmarkten verdeeld over de binnenstad. Door de gunstige ligging, is de kerstmarkt van Münster ook geliefd onder de Nederlanders. Verdeeld over de vijf kerstmarkten zijn er ruim 300 stands te vinden waar allerlei lekkernijen en leuke spullen worden verkocht. Wij starten bij de kerstmarkt rondom het Rathaus. Het is hier direct gezellig druk. De stands zijn hier feestelijk gedecoreerd, kinderen vermaken zich bij het kindercarrousel terwijl de ouders toekijken met een warme Glühwein in de hand. Uiteraard nemen wij ook een heerlijk glaasje Glühwein en slenteren we langs de verschillende stands waar sieraden en allerlei kerstspullen worden verkocht. We eten een belegde Brezel en een heerlijke Baumstriezel.

Münster kerstmarkt - Glühwein
Glühwein in Münster
Münster kerstmarkt - Versierde stands
De stands zijn rijkelijk versierd
Münster kerstmarkt - Belegde Brezel
Belegde Brezel
Münster kerstmarkt - Kerstspulletjes
De leuke keramiek huisjes
Münster kerstmarkt - Baumstriezel
Een van mijn favoriete hapjes: Baumstriezel

Aan de voet van de St. Lamberti-Kirche komen we bij de tweede kerstmarkt aan. Hier vinden we de grootste kerstboom van Münster en staan de blauwe stands met puntdaken die versierd zijn met allerlei lampjes. Niet alleen struinen we langs alle stands, we brengen ook een bezoek aan de kerk zelf waar op het moment een heus orgelconcert wordt weggegeven. Tevens is het even lekker om hier op te warmen, want het is buiten behoorlijk koud geworden. Bij de Überwasserkirche en de verlichte torens van de St. Paulus Dom is het Gievelhüüskesmarkt te vinden. Het is de jongste kerstmarkt van Münster en je vind er allerlei lekkernijen zoals Flammkuchen, Kastanjes  en gebakken champignons.

Münster kerstmarkt - St. Lamberti Weihnachtsmarkt
De kerstmarkt rondom de St. Lamberti Kirche
Münster kerstmarkt - Glühwein
Even opwarmen met een Glühwein
Münster kerstmarkt - Snoepgoed
Snoepgoed
Münster kerstmarkt - Vruchtenspies omwikkeld met chocolade
Fruitspies omwikkeld met chocolade

We bezoeken ook nog de Aegidii kerstmarkt waar een imposante piramide staat. Rondom de markt staan allerlei levensgrote Räuchermänner en notenkrakers. Er worden hier allerlei typische Duitse kerstspulletjes verkocht. Ieder half uur wordt er een klokkenspel uitgevoerd. Door de kou besluiten we even binnen in het winkelcentrum een kopje koffie te doen om op te warmen. Nadat we onze voeten weer voelen struinen we nog eens over de kerstmarkt bij het Rathaus en eten we nog gebakken camembert, Dresdner Handbrot (broodje gevuld met ham en kaas) en Flammkuchen. Het is inmiddels behoorlijk druk geworden op de kerstmarkt en het is flink dringen om een glaasje bio-Glühwein te bestellen, uitgeroepen als de beste van Duitsland. Maar het is het wachten en dringen zeker waard, want de smaak is prima. Inmiddels zijn we behoorlijk verzadigd en lopen we terug naar de auto.

Münster kerstmarkt - Piramide
Münster kerstmarkt - Rauchermänner
Ook de Aegidii kerstmarkt hebben ze mooi versierd met een levensgrote piramide en Rauchermänner
Münster kerstmarkt - Altstadt
Langzaam wordt het donker en worden de huizen in de binnenstad verlicht
Münster kerstmarkt - Beste Glühwein van Duitsland
De beste Glühwein van Duitsland
Münster kerstmarkt - Dresdner Handbrot
Dresdner Handbrot, gevuld met ham en kaas

Een dik pak sneeuw

Het idee was om vandaag naar het nabijgelegen Teutoburger Wald te rijden en hier een wandeling te maken. Maar wanneer we wakker worden en naar buiten kijken, worden we verrast met een dik pak sneeuw. Omdat de voorspelling is dat het de hele ochtend verder zal sneeuwen en het in de middag over zal gaan tot regen, besluiten we in Bielefeld een leuke plek te zoeken om goed te ontbijten en vervolgens naar huis te rijden. We gaan in het centrum bij Knigge zitten en bestellen ieder een heerlijk ontbijt met veel beleg en lekkere broodjes. Typisch Duits! Daarbij nemen we ook een stuk Stollen en deze smaakt echt super!

Bielefeld - Sneeuw
Een pak sneeuw van de auto halen
Bielefeld - Ontbijt bij Knigge
Een heerlijk, typisch, Duits ontbijt

Zo kunnen we terugkijken op een mooi weekendje. Bielefeld viel qua kerstmarkt een beetje tegen, maar het was wel een sfeervolle markt. Er wordt hier ook aan de kinderen gedacht, er is lekkere Glühwein en het was er gezellig druk. Münster was qua eten en drinken een stuk beter. We hebben hier enkele heerlijke hapjes kunnen eten. Het aanbod van leuke kerstspullen is groot en je kunt er ook nog prima winkelen behoudens de kerstmarkten. Misschien was het in de avond te druk, maar niet voor niets in Münster een geliefde kerstmarkt. De kerstmarkten bevinden zich in de historische binnenstad van de stad waar veel prachtige bouwwerken te zien zijn. Münster is wat mij betreft ook een echte aanrader om te bezoeken.

Het is jammer dat we het Teutoburger Wald niet hebben kunnen bezoeken. In april gaan we echter nogmaals een weekendje naar Münster en zullen we zeker ook het Teutoburger Wald een bezoek gaan brengen.