Chili
Reisverslag

Reisverslag Patagonië #9 – Einde van onze Patagonië reis

Op 1 november reisden we af naar Patagonië, het zuiden van Zuid-Amerika. Gedurende een maand zullen we de hoogtepunten van dit gebied in Chili en Argentinië bewonderen. In deze reisverslagen nemen we jullie mee op onze avonturen. In het vorige verslag kon je lezen dat we enkele dagen rondom het Lago General Carrera doorbrachten en dat we onze huurauto inleverden. Het einde van onze reis is inmiddels in zicht. We brengen de laatste twee dagen door in de hoofdstad van Chili: Santiago.

Reisverslag Patagonië - Santiago
We laten Patagonië achter ons en vliegen naar de hoofdstad van Chili

Aankomst in Santiago

Vanuit het vliegveld van Balmaceda vliegen we naar Santiago, een vlucht van 2,5 uur met Sky Airlines. Na een prima vlucht komen we aan in Santiago. We pikken onze koffers op en zoeken een taxi die ons naar ons hotel brengt. Voor het eerst sinds onze reis zijn we aangekomen in een drukke stad. Wegen met vijf banen en files hebben we gedurende onze reis nog niet gezien. 40% van alle inwoners van Chili woont in of rondom Santiago. Indrukwekkende cijfers. Het is even wennen om weer in een grote, drukke stad te zijn. De komende twee nachten verblijven we in het Hotel D’Door. Dit hotel is centraal gelegen, op een kwartier lopen van het centrale plein Plaza de Armas. ’s Avonds doen we het rustig aan. We eten Indisch om de hoek bij het hotel, kopen bij de supermarkt wat bier en kijken in ons hotel Netflix.

Indisch eten
Plaza de Armas met de Catedral Metropolitana

Free City Tour in Santiago

Het is onze laatste volledige dag van onze reis en we willen de hoofdstad beter leren kennen. Daarom besluiten we om in de loop van de ochtend aan te sluiten bij een Free City Tour. Dagelijks kun je op Plaza de Armas aansluiten bij een gids die je op sleeptouw meeneemt door de stad. Een goede en snelle manier om de stad beter te leren kennen, leuke tips te krijgen en dat helemaal gratis. Uiteraard is het netjes als je de gids na afloop een kleine fooi geeft. De tour duurt ongeveer 4 uur.

Iedere dag kun je om 10.00 en 15.00 bij Plaza de Armas aansluiten bij de Free Tour Santiago stadswandeling. Met een gids komen we meer te weten over de turbulente geschiedenis van Santiago en zien we de belangrijkste bezienswaardigheden.

Franco, onze gids

Onze gids Franco spreekt perfect Engels en weet een goede mix te vinden tussen humor en de historie van de stad. Santiago kent een rumoerige geschiedenis. De Spanjaarden vielen binnen, stichtten in de 16e eeuw de stad en bouwden heel wat bouwwerken. De Mapuches, de oorspronkelijke inwoners van het gebied, lieten zich echter niet zomaar wegjagendoor de Spanjaarden. Er volgde een reeds conflicten en een oorlog van ruim 3 jaar waarbij de Mapuches een flinke reeks aanslagen pleegden op de Spanjaarden. Ook enkele natuurrampen teisterden de stad. De Spanjaarden brachten onbekende ziektes mee, waardoor de Mapuches de oerwouden en de heuvel in vluchtten. De Mapuches boden sterk verweer, zelfs tot de 19e eeuw. Rondom het centrale plein zien we nog de gebouwen en enkele monumenten van deze tijd.

Het standbeeld van Don Pedro de Valdivia te paard

We lopen het commerciële gebied in en komen hier meer te weten over een andere donkere periode van Santiago en Chili. President Salvador Allende werd door het leger van Augusto Pinochet vermoord in de 20e eeuw met de hulp van de Amerikanen. Pinochet kwam zelf aan de macht en dit was een donkere periode voor het land. Pinochet bracht het land economisch weer bovenop en werd één van de meest welvarende landen van Zuid-Amerika, maar onder zijn bewind werden veel politieke gevangenen geëxecuteerd en gemarteld. We zien in dit deel van de stad weer allerlei monumenten. Ironisch is er zelfs een demonstratie gaande waarbij inwoners tegen de regering protesteerden.

Het standbeeld van Salvador Allende

Niet alles is beladen tijdens deze tour. Zo komen we ook te weten dat Chili in het begin van de 20e eeuw nauwelijks iets van koffie wist. De eerste koffiebars openden in de jaren ’40, maar de koffie was zo slecht dat zelfs instant koffie nog beter smaakte. Koffiebars liepen derhalve totaal niet goed. Men bedacht in de jaren ’80 een nieuw concept om mensen te lokken, met name mannen. Men opende de zogenaamde ‘cafe con piernas’ (koffie met benen). Schaars gekleden vrouwen die de mannen voorzagen van een bakje koffie. De koffie is nog altijd slecht, maar de mannen hebben een goede reden om een kop koffie te drinken en zien ook nog eens iets ‘leuks’. Tegenwoordig heeft Santiago tientallen van dit soort koffiebars. Ze zijn meestal gevestigd in de passages met de donkere ramen.

Grappig is ook het café dat helemaal in het teken van Bill Clinton staat. Tijdens het bezoek aan Santiago bezocht Clinton het opera. Na de voorstelling had hij dorst en bestelde hij bij een barretje tegenover het opera een Cola Light. De eigenaar van het barretje wist niet wat hem overkwam en maakte een foto van Clinton. Na het bezoek van de president hernoemde hij het café naar het La Picá de Clinton (de keuze van Clinton) en ging hij allerlei merchandising verkopen met Clinton erop. Je kunt ook een bezoek brengen aan het urinoir waar Clinton heeft geplast… Je kunt maar ergens trots op zijn.

Hier heeft Bill Clinton een Coca Cola Light gedronken

Het valt ons op dat Santiago veel groen kent. De straten worden opgefleurd door bomen met paarse bloemen. Een prachtig en sfeervol gezocht. Ook zijn er heel wat stadsparken te vinden midden in het midden van de stad. En niet alleen het groen valt op. Santiago is ook kleurrijk vanwege de street art. Men zegt dat Santiago één van de beste steden voor street art en graffiti. Kunstenaar over de hele wereld zijn al in Santiago geweest om hun technieken te tonen met prachtige murals. Tijdens onze tour zien we maar een heel klein beetje van de street art.

Prachtige bomen langs de straten fleuren de stad op
Reisverslag Patagonië - Santiago
En ook de street art is geweldig

We eindigen de tour bij het La Chascona Museum. Hier nemen we afscheid van onze gids en gaan we op eigen houtje de stad verder verkennen. De tour is geëindigd in de wijk waar het biercafé Krossbar te vinden is. Het is nog vroeg in de middag, maar we laten ons niet weerhouden om een proefplankje te bestellen. Enigszins licht in het hoofd eten we ijsje in de studentenwijk van de stad. Volgens onze gids hebben ze bij Maestrale het beste ijs van de stad en iedere dag hebben ze een aparte smaak in het assortiment. Zo proberen wij hier de smaak lucuma. Dit is een soort fruit dat een beetje smaakt naar maple sirup.

Een proefplankje bij Krossbar

We lopen nog even terug naar het stadspark Cerro Santa Lucia. Hier kunnen we het hectische stadsleven even ontvluchten. Bovenop de berg hebben we een fraai uitzicht over de stad, maar ook de bloemen, palmbomen en fonteinen zijn mooi om te zien. Hierna willen we de Mercado Central nog bewonderen, maar we zijn net te laat. Bij deze markthal konden we een inkijkje krijgen in het dagelijkse leven van de lokale bevolking. Helaas hebben we dit moeten missen. Hiermee eindigen we onze wandeling door de stad en zoeken we weer een plekje om te eten.

Het uitzicht vanaf Cerro Santa Lucia

Einde van een geweldige reis door Patagonië

Na 28 dagen zit onze reis er op 28 november op. We bestellen een Uber om naar het vliegveld van Santiago te gaan. Vanaf hier zullen we naar São Paulo vliegen. Een turbulente vlucht omdat we over het Andes gebergte moeten vliegen. We moeten de gehele vlucht in onze stoel blijven zitten en het vliegtuig schudt non-stop. Een kopje koffie drinken is een flinke uitdaging met deze turbulentie. In São Paulo moeten we nog drie uur wachten alvorens we richting Amsterdam vliegen. Het is een vlucht waarin ik dolgraag zou willen slapen, maar het lukt maar niet. Ik ben blij als het vliegtuig na een lange vlucht weer op de grond is en we met de auto naar huis gaan.

Na 28 dagen zit onze Patagonië reis erop en keren we weer huiswaarts.

In de afgelopen weken hebben jullie kunnen lezen over onze geweldige reis door Patagonië. Uiteraard kunnen jullie in de komende weken nog meer over onze reis te weten komen. Onze route, de kosten van onze reis en onze tips voor een geslaagde reis door Patagonië.

Plan je reis naar Chili

Booking.com

Ik ben een webdesigner/webdeveloper/video-editor en één van mijn grootste hobby's is het maken van reizen. Niet alleen geniet ik van al het pracht en praal dat de wereld heeft te bieden, maar tevens ben ik er gek op om video's en veel foto's te maken van datgene wat ik zie.

Ik reis graag ieder jaar van continent naar continent en wil zoveel mogelijk op eigen houtje ontdekken en zien!