Argentinië
Reisverslag

Reisverslag Patagonië #6 – Gletsjers in El Calafate

Op 1 november reisden we af naar Patagonië, het zuiden van Zuid-Amerika. Gedurende een maand zullen we de hoogtepunten van dit gebied in Chili en Argentinië bewonderen. In deze reisverslagen nemen we jullie mee op onze avonturen. In het vorige verslag kon je lezen dat we het Parque Nacional Pali Aike bezochten en de grens naar Argentinië opnieuw overstaken. De komende dagen zullen we verblijven in El Calafate en staat het Parque Nacional Los Glaciares op het programma.

Vogels spotten bij Sendero Laguna Nimez

Op het moment dat wij in Patagonië zijn, reizen mijn zus en haar man ook door het zuiden van Argentinië. We komen er tijdens het avondeten in Rio Gallagos achter dat we tegelijk in El Calafate zullen zijn. Hoe bijzonder is dat? Zijn we beide aan de andere kant van de wereld, kunnen we elkaar tegenkomen. Die mogelijkheid laten we niet onbenut en we spreken met elkaar af om de volgende dag in El Calafate samen te gaan eten.

Vanuit Rio Gallegos rijden we naar El Calafate waar we aan het einde van de ochtend arriveren. Hier zullen we komende twee nachten verblijven. We willen tijdens deze dagen de Perito Moreno gletsjer bezoeken en een wandeling maken over het ijs. Ook willen we met een boot langs de overige gletsjers varen. Direct bij aankomst in El Calafate boeken we deze twee tours. Bij Hielo & Aventura boeken we de wandeling op de Perito Moreno gletsjer en bij Solo Patagonia Tours boeken we de bootexcursie.

Die middag maken we nog een wandeling bij Reserva Laguna Nimez. Aan de rand van de stad is een natuurreservaat gecreëerd waar flora en fauna wordt beschermd. Bij de ingang worden we welkom geheten door een gids en krijgen we meer informatie over het reservaat en de vogels die we hier kunnen verwachten. Je kunt hier ook een verrekijker huren. Tegen een bedrag van 7 euro per persoon kunnen we het reservaat betreden. Dit entreeticket is zelfs een week geldig. In het reservaat is een wandelpad aangelegd waar bezoekers op eigen houtje kunnen lopen. Er zijn verschillende uitkijkpunten en langs het pad staan borden met meer informatie over de verschillende vogelsoorten. Het wandelpad heeft een totale lengte van zo’n 4,5 kilometer. Een leuke middagbesteding dus.

Het Reserva Laguna Nimez ligt aan de rand van El Calafate. Hier leven ongeveer 70 verschillende vogelsoorten. We kunnen over een 4,5 kilometer lang wandelpad het reservaat op eigen houtje bekijken.

In het vorige verslag schreef ik al over de enorme wind in het Parque Nacional Pali Aike. Nou, die wind was hier ook behoorlijk aanwezig. Niet verwonderlijk dat de vogels een beschermd plekje opzoeken en we nauwelijks vogels spotten. Een klein gekleurd vogeltje lijkt compleet weggeblazen te worden door de wind en een caracara is minutenlang aan het stoeien met een landing. Andere vogels zoeken bescherming itussen n het hoge gras of riet. Ondanks de wind zien we gelukkig voldoende vogels. We zien groepen chileense flamingo’s, caracara’s, meerkoeten, slobeenden, ganzen, een snip en ibissen. In totaal zouden kun je in dit gebied meer dan 70 verschillende vogelsoorten vinden. Een paradijs voor de vogelliefhebber.

Reisverslag Patagonië - Laguna Nimez in El Calafate
Goed gecamoufleerd, een snip
Deze slobeend maakt zich gereed om te landen
Een groepje Chileense flamingo's
Reisverslag Patagonië - Laguna Nimez in El Calafate
Deze caracara loopt minuten te stoeien met een landing. De wind is te heftig.

’s Avonds hebben we met mijn zus en haar man afgesproken in het restaurant Mi Rancho. Bizar dat we elkaar tijdens onze reizen kunnen ontmoeten en wat een geluk dat we tegelijk in El Calafate zijn. Het wordt een gezellige avond waarbij we onze ervaringen met elkaar delen, een goed stuk vlees eten en ook enkele biertjes drinken bij de La Zorra Taproom. Mijn zus en haar man zullen de volgende dag hun reis vervolgen richting Torres del Paine, wij blijven nog twee nachten in El Calafate voordat we verder reizen.

Reisverslag Patagonië - Reünie in El Calafate
Een ontmoeting met mijn zus en haar man in El Calafate

Wandelen op de Perito Moreno gletsjer

Vandaag staat een unieke ervaring op het programma, want we zullen over een gletsjer gaan wandelen. Nu hoor ik je al denken: dat is niet goed voor de gletsjer. De Perito Moreno is één van de weinige gletsjers die niet krimpt. De grootte van deze gletsjer is al jaren stabiel. Tussen 1917 en 2006 is de gletsjer zelfs 17 keer gegroeid. Dit heeft ons doen besluiten om deze unieke ervaring mee te pikken. We moeten ons in de ochtend melden in het Parque Nacional Los Glaciares waar we de boot op zullen stappen.

De Perito Moreno is één van de weinige gletsjers die al jaren ‘stabiel’ is. Dit heeft ons doen besluiten om te wandelen over deze gletsjer. Een unieke ervaring.

Het weer verandert onderweg. De zon verdwijnt achter donkere wolken en enorme regendruppels vallen naar beneden. Als dat maar goed gaat vandaag. Wanneer we op de boot stappen regent het inmiddels al behoorlijk en de grijze lucht beloofd weinig goeds voor de rest van de dag. De tour zal niet afgeblazen worden door de regenval, dus we gaan gewoon door. Vanuit de boot hebben we al een goed zicht op de enorme gletsjer en zien we zien zelfs enorme brokken ijs naar beneden donderen. Door het grijze, regenachtige weer komt het blauw van de ijs nog beter naar voren.

De groep van in totaal zo’n 25 man wordt in tweeën gesplitst en we krijgen ijzeren pinnen onder onze schoenen. Met deze pinnen hebben we beter grip op het ijs. Samen met een aantal ervaren gidsen wandelen we vervolgens de gletsjer op. Gedurende de wandeling zullen we aan de rand van de gletsjer blijven. Er zijn ook wandelingen waarbij je meer naar het midden van de gletsjer gaat en je langer onderweg bent. Het lopen op de ijzeren pinnen is een beetje wennen, want je moet redelijk stampen op het ijs . Zo kunnen we klimmen en afdalen op het ijs zelf. Hier kunnen wandelen is prachtig. We zien enkele mooie kloven en die blauwe kleuren…. het is onwerkelijk.

Na afloop van de wandeltocht krijgen we een bonbon en een glas whiskey met ijs van de Perito Moreno. In totaal hebben we 1,5 uur over de gletsjer mogen wandelen. Het heeft non-stop geregend en helaas heeft mijn objectief deze weersomstandigheden niet geheel overleefd. De connectie met de camera is er niet meer en daardoor heb ik helaas weinig foto’s kunnen maken. Flink balen dus, maar ik baal nog meer dat de lens kapot is. Dit gebeurde me ook al eens eerder in Costa Rica. Destijds had ik ook geen back-up camera mee.

Met de boot varen we richting de Perito Moreno Gletsjer
Indrukwekkend om zo'n enorme gletsjer van dichtbij te zien
We krijgen allemaal spikes onder onze schoenen
Reisverslag Patagonië - Perito Moreno - Parque Nacional Los Glaciares
Met de spikes onder de schoenen kunnen we de gletsjer op
De kleuren van het ijs en het water.... het lijkt wel Photoshop
De wandeling op het ijs duurt ongeveer 1,5 uur
Reisverslag Patagonië - Perito Moreno - Parque Nacional Los Glaciares
Na afloop van de wandeling drinken we een glas whiskey met gletsjerijs

Na de wandeling kunnen we ons opwarmen en een beetje droog worden bij de kachel en moeten we wachten tot de boot ons weer komt oppikken. We varen terug naar de haven en rijden met onze auto dieper het Parque Nacional Los Glaciares in. Hier willen we nog een wandeling gaan maken langs de verschillende platformen waarbij we kunnen uitkijken op de gletsjer. De regen zal in de loop van de middag plaatsmaken voor een zonnetje, tot die tijd wachten we in het restaurant en warmen we ons op met warme choco.

Tegen de middag breekt het zonnetje inderdaad weer door en wandelen we naar een mooi uitzichtplatform. Vanaf hier hebben we een geweldig uitzicht op de Perito Moreno. Nu moeten we alleen geluk hebben dat we nog een stuk ijs naar beneden zien vallen. Het kraakt en het rommelt, net alsof het onweert. Aan de andere zijde van de gletsjer valt behoorlijk wat ijs naar beneden, want we horen de ene na de andere klap. Aan de voorzijde blijft het stil, al vallen enkele kleine brokken ijs naar beneden.

Reisverslag Patagonië - Perito Moreno - Parque Nacional Los Glaciares
Wanneer het gestopt is met regenen kunnen we via deze wandelpaden rondom de gletsjer lopen
Er zijn verschillende uitzichtpunten
Een groot brok ijs zien we helaas niet naar beneden vallen

Boottour langs de gletsjers

We keren de volgende dag terug naar het Parque Nacional Los Glaciares. Vandaag zullen we met een catamaran over het Lago Argentino varen en kunnen we onder meer de Spegazzino en Upsala gletsjers bewonderen. De catamaran zal om 8.30 vertrekken en we moeten nog naar de haven van Punta Bandera rijden. Bij de haven moeten we onze tickets betalen.

De catamaran biedt plaats aan zo’n 200 tot 250 mensen. Op internet hebben we wisselende verhalen gelezen. Er zijn verhalen van mensen die schreven dat het veel te druk was, dat het een waar kinderfestijn was of dat de fotografen van de tour zelf té aanwezig zijn. We laten ons verrassen voor vandaag, toeristisch zal het sowieso zijn. Gelukkig schijnt het zonnetje en zijn de weersvoorspellingen voor vandaag wel goed.

Dankzij het goede weer is het ook helemaal geen straf om op het dek te staan. Ik geniet met volle teugen van de omgeving. Wat is dit een prachtig gebied. We bereiken de eerste grote ijsbrokken die op het water drijven. Dit is het moment dat alle passagiers het dek op komen en je er dus eigenlijk al moet staan om de beste plek te kunnen bemachtigen. Vooraan op het dek is de fotograaf van de boot non-stop bezig om foto’s te maken in de meest vreemde houdingen. Ik geniet toch liever van de omgeving.

De Upsala Glaciar is met 870 km² één van de grootste gletsjers van Zuid-Amerika. We kunnen deze gletsjer alleen van een afstand zien. Door de enorme ijsbrokken in het water kunnen de boten niet dichterbij komen. Maar van een afstand is al duidelijk hoe enorm groot deze gletsjer is. Jammer genoeg is deze gletsjer wel steeds kleiner aan het worden.

De meest spectaculaire gletsjer van deze boottocht is de Spegazzini Glaciar. Het is de hoogste gletsjer van het meer. De Spegazzini bereikt een hoogte van 135 meter en is 1,5 kilometer breed. De boot kan bij deze gletsjer behoorlijk dichtbij komen. Terwijl we op het dek staan zien we een aantal maal enorme stukken ijs naar beneden donderen. Dit gaat gepaard met een enorm kabaal. Wanneer je het gedonder hoort, ben je eigenlijk al te laat om het te zien, dus kijk goed naar de enorme ijswand. Een ongelooflijk mooi tafereel, maar ook behoorlijk dubbel. Hoe lang kunnen we nog genieten van dit soort natuurgeweld?

Tijdens de bootexcursie varen we over het Lago Argentino en kunnen we de Upsala en Spegazzini gletsjers bewonderen. Met name de Spegazzini Glaciar is indrukwekkend. Brokken ijs donderen hier naar beneden wat gepaard gaat met heel wat kabaal.

Reisverslag Patagonië - Parque Nacional Los Glaciares
Met de catamaran varen we over Lago Argentino om meer gletsjers te bewonderen
Grote brokken ijs drijven in het water
De Spegazzini gletsjer is indrukwekkend om te zien
Deze gletsjer is 135 meter hoog en 1,5 kilometer breed
We zien enkele enorme brokken naar beneden vallen

In de middag zit onze bootexcursie er op en varen we terug naar Punta Bandera. Deze excursie was misschien toeristisch, maar met name de Spegazzini Glaciar was uniek om te mogen zien. Ik had het niet willen overslaan. We verlaten El Calafate en rijden over de Ruta 40 door naar El Chaltén. De Ruta 40 wordt gezien als één van de mooiere routes van Argentinië. Onderweg stoppen we meerdere malen vanwege het prachtige uitzicht. De komende dagen verblijven we in El Chaltén, waar we meerdere wandelingen zullen maken. Welke wandelingen we hier maken, kun je in het volgende reisverslag lezen.