Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Yellowstone River
Verenigde Staten Wyoming Montana Idaho

Reisverslag Amerika #4: Op zoek naar wildlife in Lamar Valley

Op 19 oktober 2017 vertrek ik samen met Lianne naar Amerika. Hier reizen we drie weken lang met een huurauto door een aantal nationale natuurparken. We richten ons met name op de staat Utah en de omliggende omgeving. De komende weken zal er op Reizen & Reistips van iedere dag een reisverslag verschijnen. In het vorige verslag kon je lezen dat we enkele geisers zagen spuiten, waaronder de bekende Old Faithfull Geyser. Vandaag richten we ons op het noorden van het park. We rijden door Lamar Valley op zoek naar dieren, bezoeken een aantal uitzichtpunten en bezichtigen uiteindelijk Mammoth Hot Springs.

Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Blacktail Plateau Drive
Met de auto rijden we een stukje off road bij Blacktail Plateau Drive

Lamar Valley

Via de Noord ingang (bij het stadje Gardiner) rijden we Yellowstone binnen om half 8 in de ochtend. We zijn vroeg vandaag want ons doel is dieren te spotten, deze vallei staat bekend om de mogelijkheid om ‘groter wildlife’, dus beren, bizons en herten te zien. Tussen Mammoth en Roosevelt tower is een stukje ‘off road’, de Blacktail Plateau Drive welke we rijden. Langzaam rijden we over de zandweg en genieten van de rust en ruimte om ons heen. Enkele bizons staan langs de kant van de weg te grazen en we zien een mooi vogeltje langs de kant van de weg. Ondanks dat het niet veel dieren zijn, is het een aangename route. De omgeving varieert van graslandschappen naar bergen en bossen. Helaas blijft het vandaag alleen bij een heleboel indrukwekkende bizons en sierlijke herten.

Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Blacktail Plateau Drive - Bizon
Langs de weg grazen enkele bizons
Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Blacktail Plateau Drive - Uitzicht
Niet veel wildlife, maar wel geweldige viewpoints
Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Blacktail Plateau Drive - Kraaghoen
Deze kraaghoen wilde niet echt meewerken voor een foto
Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Einde van de Blacktail Plateau Drive
Het einde van de Blacktail Plateau Drive

Tower Fall

We missen op één of andere manier de afslag en belanden zo onbedoeld bij de waterval Tower Falls. De weg naar Canyon Village is al gesloten door de winter, maar gelukkig kunnen we deze waterval wel bekijken. We parkeren onze auto op de parkeerplaats en kijken alvast eens naar het uitzicht. Diep in het ravijn zien we de Yellowstone River met een eiland en daar loopt iets! We hebben geen idee wat het is, natuurlijk hopen we op een beer of een eland. Omdat we benieuwd zijn, haasten we ons naar beneden met de hoop om een bijzonder dier te spotten. Halverwege komen we erachter dat het enkele wapiki’s zijn, helaas niet wat we gehoopt hadden. In alle haast zijn we de waterval voorbij gelopen, maar omdat we ineens zo ver gedaald zijn besluiten we om beneden van het uitzicht te genieten waar de Yellowstone River zich een weg tussen de grillige rotsen baant. Absoluut de moeite waard, wat een prachtig uitzicht heb je hier. Eenmaal boven bekijken we ook de Tower Fall, een waterval van 40 meter die met een enorm donderend geluid aanwezig is. Groepjes wakipi’s hebben zich inmiddels ook verzameld op de bergtoppen waar onze auto staat.

Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Yellowstone River
De Yellowstone River
Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Tower Fall
Niet ver van de weg kun je de Tower Fall zien

Bizons op de weg

Doordat de weg naar Canyon Village gesloten is kunnen we helaas niet de Mud Volcano bezichtigen. We vervolgen onze route door Lamar Valley, een gedeelte waar nauwelijks andere touristen te vinden zijn. In dit gedeelte zijn geen geisers, stomende poelen of watervallen maar de uitzichten worden steeds meer indrukwekkend. Ondertussen begint het steeds harder te sneeuwen en wordt de lucht steeds donkerder. Onderweg moeten we enkele malen stoppen, want er staan grote groepen bizons op de weg. Die beesten zijn niet snel onder de indruk van een aantal auto’s die voor hun neus staan. Andere toeristen proberen de beesten weg te jagen door te toeteren, maar ze geven geen krimp. Hiervoor staan we graag in de file en we genieten van het uitzicht, dit is beter dan stilstaan op de Nederlandse snelwegen. Als we de bizons gepasseerd zijn en de uitgang van het park naderen, begint het weer te sneeuwen. De weg lijkt hier minder goed onderhouden te zijn. In een bocht slipt de auto langzaam weg. Voorzichtig rijden! De omgeving verandert gaandeweg wederom. Nu zien we langs de weg enorme dennenbomen. Het past helemaal in het plaatsje van de huidige weersomstandigheden. In Cooke City, buiten het park, maken we een stop en eten we een hamburger tussen de Amerikanen die vol enthousiasme naar American Football zitten te kijken en het team enthousiast toeschreeuwen.

Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Bizons op de weg
Zo ontstaat file in het Yellowstone National Park
Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Onderweg naar Montana
Onderweg richting Montana begint het te sneeuwen

Mammoth Hot Springs

Het sneeuwt nog altijd als we weer in de auto stappen en het natuurpark weer in rijden. We rijden terug door Lamar Valley opzoek naar Mammoth Hot Springs. Voordat we op ons eindpunt aankomen, staan we wederom in de file door een groepje bizons op de weg en maken we een stop bij de Petrified Tree. Zoals de naam al zegt is dit een versteende boom. Dit hebben we nog nooit gezien, maar het maakt weinig indruk op ons. Deze boom staat tussen een niet al te fraai hekwerk en valt weg tussen al het metaal. Bij de Undine Falls maken we ook een stop. Vanuit een uitzichtpunt zien we de waterval. Interessant bij deze waterval zijn de rotsen die opgebouwd zijn in verschillende lagen. Iedere laag heeft een andere kleur en stamt uit een andere periode. Het geeft maar eens aan hoe diep deze valleien in de loop der duizenden jaren zijn verandert.

Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Undine Falls Trail
Een uitzicht bij de trail naar de Undine Falls
Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Undine Falls
Na een korte hike bereiken we het uitzichtpunt op de Undine Falls

Het zonnetje begint te schijnen als we bij Mammoth Hot Springs aankomen en in dit gedeelte van het park is het een stuk warmer en ligt er nog geen sneeuw. De Mammoth Hot Springs is ingedeeld in twee secties, namelijk de Upper Terraces en de Lower Terraces. Wij beginnen onze wandelroute onderaan. Bij de parkeerplaats vind je direct de Palette Springs. Hier worden we verwelkomt door twee wapiti’s die van het zonnetje aan het genieten zijn. De bronnen doen me een beetje denken aan Pamukkale in Turkije. Iets minder groot, maar verder zijn er wel degelijk gelijkenissen. We lopen de trail van de Lower Terraces en komen langs kleurrijke en prachtig opgebouwde bronnen. Bacteriën hebben in de loop der jaren de kleuren aan het oppervlakte gegeven. De Minerva Springs zijn sinds 2002 drooggevallen, maar nog altijd heel mooi. De kleuren van de terrassen, de geur van zwavel en het stoom maken het plaatje compleet.

Met de auto rijden we door naar de Upper Terraces. Ook hier is een kleine wandelroute van 1,5 kilometer langs bronnen en terrassen. De meest in het oog springende zijn de kleurrijke terrassen van de Canary Springs.

Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Mammoth Hot Springs - Wapiti
Deze wapiti wilde graag even poseren
Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Mammoth Hot Springs - Palette Spring
We starten onze hike bij de Palette Spring
Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Mammoth Hot Springs - Minerva Terrace
Minerva terrace
Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Mammoth Hot Springs - Lower Terrace
Blik op de verschillende terrassen en bronnen
Amerika dag 4 - Yellowstone National Park - Mammoth Hot Springs - Upper Terrace
Een regenboog ontstaat in het Upper Terrace gedeelte

Terug in Gardiner eten we bij K’s Bar een pizza met een salade. In het hotel kijken we naar de première van het nieuwe seizoen van The Walking Dead, dat in Amerika een dag eerder wordt uitgezonden ten opzichte van Nederland