Verenigde Staten Californië
Reisverslag

Reisverslag Amerika #20: Wandelen in Sequoia National Park

Op 19 oktober 2017 vertrok ik samen met Lianne naar Amerika. Hier hebben we drie weken lang met een huurauto nationale parken bezocht. We hebben ons met name op de staat Utah en de omliggende omgeving gericht. De komende weken zal er op Reizen & Reistips van iedere dag een reisverslag verschijnen. In het vorige verslag kon je lezen dat we Sequoia National Park bereikten. We blijven nog een dag in dit nationale park en maken twee mooie wandelingen waar we volop kunnen genieten van dit unieke landschap.

Amerika dag 19 - Sequioa National Park - Moro Rock Trail
Een nieuwe dag in het Giant Forest

Wandelen naar de Moro Rock

Ook vandaag moeten we weer met de auto via de Generals Highway omhoog rijden om het Giant Forest Museum te bereiken. Dat betekent dus dat we weer haarspeldbochten moeten maken. Met een ontbijt achter te kiezen is het derhalve verstandig om rustig te rijden om niet misselijk te worden van het heen en weer schudden. Gelukkig bereiken we de parkeerplaats zonder oprispingen en kunnen we weer beginnen aan de eerste wandeling van de dag. Het weer is goed; het zonnetje schijnt, het is nog een beetje fris en er zijn nog nauwelijks mensen op pad. Ideale omstandigheden om een mooie wandeling te maken. Vanaf de parkeerplaats bij het Giant Forest Museum beginnen we aan onze wandeling om het startpunt van de Moro Rock Trail te bereiken. Om hier te komen moeten we een stuk door het Giant Forest wandelen.

Amerika dag 19 - Sequioa National Park - Moro Rock Trail
Niet alleen de bomen zijn enorm, ook de dennenappels
Het blijft bizar om dergelijke bomen te zien

Vanaf de Moro Rock heb je een geweldig 360 graden uitzicht over de omgeving.

Eindpunt van de wandeling is de Moro Rock. Dit is een granieten rots die boven het National Park uittorent met een hoogte van ruim twee kilometer boven zeeniveau. Vanaf de rots heb je een geweldig uitzicht. Niet voor niets is dit één van de meest populaire hikes van Sequoia National Park. Om te kunnen genieten van dit uitzicht moeten we eerst 90 meter klimmen op de Moro Rock. Er zijn 400 traptreden aangebracht om de rots te kunnen beklimmen. De treden zijn overigens redelijk steil en mensen met hoogtevrees kunnen het als pittig ervaren. Maar wie doorzet, wordt absoluut beloond. Vanaf de rots hebben we namelijk 360 graden uitzicht over het Sequoia en Kings Canyon National Park. Aan de ene zijde de Sequoia Kings Canyon met het bosrijke gebied en de weg met de haarspeldbochten. Deze weg met de haarspeldbochten werd in 1925 aangelegd. Voor deze tijd kwamen de bezoekers via een weg in het noordwesten omhoog.

We beklimmen de Moro Rock
Het zicht op de Generals Highway vanaf de Moro Rock

Aan de andere zijde zien we de Great Western Divide in het Kings Canyon gedeelte. De verschillende bergtoppen bepalen het geweldige uitzicht. De bergen verdelen de Kaweah River aan de voorzijde en de Kern River achter de bergen. Ook dit landschap zag erin in 1926 nog anders uit, want destijds waren de bergtoppen niet zichtbaar.

Aan de andere zijde zien we de bergtoppen van Kings Canyon National Park

Nadat we van het uitzicht en het heerlijk zonnetje hebben genoten, wandelen we weer terug richting de auto. Onderweg maken we nog een stop bij de Roosevelt Tree, de grootste boom van het Redwood Mountain Grove met een hoogte van 79.2 meter hoog. Een andere grote boom, Colonel Young Tree zien we ook nog.

Amerika dag 19 - Sequioa National Park - Roosevelt Tree
De Roosevelt Tree is de grootste boom in het Redwood Mountain Grove

In dit nationle park wandelen is fantastisch. Stiekem hopen we nog wat dieren te zien, maar behoudens enkele vogels en eekhoorntjes spotten we niet veel dieren. De beren, die toch regelmatig worden waargenomen in dit gebied, zijn inmiddels in een diepe winterslaap. We zien wel een vrijend stelletje achter de boom, maar dit is niet bepaald het ‘wildlife’ waar we op zitten te wachten…

Met de auto onder de Tunnel Log

De Tunnel Log is een attractie in Sequoia National Park die we zeker even willen bezoeken. Dit is een omgevallen boom midden op de weg. Men heeft de boom laten liggen en er een gat in gemaakt waardoor je er met de auto doorheen kunt rijden. In drukkere periodes wordt de weg naar de Tunnel Log afgesloten en kun je er alleen met de shuttle bus onderdoor rijden. Aangezien wij aan het einde van het seizoen in Amerika zijn, hebben we dus de mogelijkheid om zelf onder de tunnel te rijden. Ik gun Lianne de eer en ze rijdt er enkele malen door de tunnel. Overigens aan de verkeerde zijde, want de weg is een eenbaansweg. Hebben wij even geluk dat het niet druk is.

Heb je een huurauto, rijd dan zeker ook even door de Tunnel Log. Dit is een omgevallen boom midden op de weg waar een gat in is gemaakt.

Amerika dag 19 - Sequioa National Park - Tree Log
Rijden onder de Tunnel Log

Tussen het Giant Forest Museum en de Tunnel Log staat een groepje van acht sequoiabomen. Deze groep bomen heet de Parker Group, vernoemd naar de familie Parker en wordt gezien als de fraaiste groep bomen in het park. James Parker was tussen 1893 en 1894 de opzichter van het Sequoia National Park. Uiteraard maken we hier ook een korte stop.

Amerika dag 19 - Sequioa National Park - Parker Group
Parker Group, een groep van acht sequoiabomen
De bomen zijn vernoemd naar de familie van James Parker

We rijden vervolgens een stuk verder naar het noorden waar we een stuk van het Kings Canyon National Park meepikken. Heel veel zien we overigens niet, al maak ik even een korte stop voor een hert langs de kant van de weg. Dit is overigens verboden en dat wordt me ook duidelijk gemaakt als er een parkopzichter achter me staat. Bij een uitzichtpunt op de Spanish Mountain keren we weer om en rijden we weer terg naar het Sequoia gedeelte.

Amerika dag 19 - Sequioa National Park - Hert
We stopten midden op de weg voor deze hert, maar stoppen midden op de weg is niet toegestaan
Amerika dag 19 - Sequioa National Park - King Canyon National Park
We pikken een heel klein stukje Kings Canyon National Park

Congress Trail

Terug in het Giant Forest rijden we weer richting de General Sherman Tree. Rondom deze enorme boom is namelijk nog een mooie wandelroute van drie kilometer, de Congress Trail. Tijdens deze wandeling lopen we langs enkele bomen die tot de grootste van de wereld behoren, zoals de Chief Sequoyah, The Senate en The House (beiden een groep bomen) en de McKinley Tree.

We sluiten ons bezoek aan Sequoia National Park af met een wandeling over de Congress Trail.

Amerika dag 19 - Sequioa National Park - Congress Trail
Start van de Congress Trail
Onze tweede wandeling van de dag
Ook hier staan enkele enorme bomen, waaronder de Chief Sequoyah
Amerika dag 19 - Sequioa National Park - Congress Trail
Nog een groep bomen bij elkaar, dit is The House
Sequoia National Park is een bijzondere omgeving

Bij het schrijven van dit artikel betwijfel ik of het stuk spannend genoeg is om te lezen. De grootsheid van deze bomen is namelijk indrukwekkend en zo uniek, je voelt je letterlijk heel klein als je door dit gebied wandelt tussen deze enorme bomen. Het is een omgeving die je echt eens met eigen ogen zou moeten bewonderen. In Sequoia National Park word je overdonderd door de unieke natuur en ik ben blij dat ik dit gebied met eigen ogen heb kunnen aanschouwen.

Wanneer we onze ronde bij de Congress Trail weer hebben gelopen, komen we uit bij de General Sherman Tree. De zon gaat onder en voor ons is het tijd om terug naar het hotel te rijden. Sequoia National Park is het elfde en laatste nationale park dat we hebben bezocht tijdens onze reis door Amerika. Morgen rijden we door naar onze laatste bestemming van onze reis: Los Angeles.