Verenigde Staten
Reisverslag

Reisverslag Amerika #21: Freddy Krueger en Hollywood

Op 19 oktober 2017 vertrok ik samen met Lianne naar Amerika. Hier hebben we drie weken lang met een huurauto allerlei nationale parken bezocht. We hebben ons met name op de staat Utah en de omliggende omgeving gericht. De komende weken zal er op Reizen & Reistips van iedere dag een reisverslag verschijnen. In het vorige verslag kon je lezen dat we enkele wandelingen maakten in het Sequoia National Park. Vandaag rijden we door naar onze laatste bestemming van onze reis: Los Angeles.

Amerika dag 20 - Los Angeles
Onze laatste bestemming van onze reis: Los Angeles

Het huis uit A Nightmare on Elmstreet

Dat we Los Angeles bezoeken was niet de bedoeling. We hadden eigenlijk willen eindigen in Las Vegas, maar omdat hier geen rechtstreekse vlucht naar Nedrland terug ging, zijn we dus uitgeweken naar LA. Deze stad staat bekend om de vele Hollywood sterren die hier hun onderkomen hebben en de stad is regelmatig het decor van vele films. Zo ook van één van mijn favoriete horrorfilms: A Nightmare on Elmstreet. In deze horrorfilm uit de jaren ’80 worden kinderen in hun dromen vermoord door Freddy Krueger. Hij was een kindermoordenaar, die uiteindelijk wordt vrijgesproken. De ouders van de slachtoffers nemen het recht in eigen handen en steken het huis van Krueger in brand. Krueger duikt later als een verminkte maniak met een handschoen vol scherpe messen in de nachtmerries van kinderen op. Wie in de dromen wordt vermoord, sterft echt.

In Los Angeles rijden we naar het bekende huis uit de horrorfilm A Nightmare on Elmstreet, waar de hoofdrolspelers wonen.

Amerika dag 20 - Los Angeles - Het huis van A Nightmare on Elmstreet
Het bekende huis uit de horrorfilm A Nightmare on Elmstreet

De film was in de jaren ’80 een regelrechte hit en er volgden maar liefst 6 vervolgdelen. Er kwam enkele jaren geleden nog een remake, maar deze was niet al te best. Aangezien ik de film honderden malen heb gezien, leek het mij wel eens leuk om het huis te bezoeken waar de hoofdrolspelers in de film zouden wonen. Het huis staat niet ver van de Walk of Fame die we later willen bezoeken. De locatie is vrij bizar, want in het drukke centrum zijn enkele zijstraatjes waar het net lijkt alsof je ver buiten de drukke stad bent. Het karakteristieke huis komt vrijwel in ieder deel van A Nightmare on Elmstreet terug en is daardoor zeer herkenbaar. Overigens is het huis recent nog verkocht voor ruim 2 miljoen dollar. Wij bekijken het huis enkel vanaf de straat en willen de bewoners verder niet lastig vallen. Wist je overigens dat Johnny Depp voor het eerst op het witte doek te zien was in A Nightmare on Elmstreet? In het eerste deel van A Nightmare on Elmstreet woonde hij tegenover het huis waar zijn vriendin Nancy woonde. Johnny Depp wordt overigens afgeslacht wanneer hij in slaap valt.

Het huis waar Johnny Depp woonde in de film A Nightmare on Elmstreet

Wandelen over de Walk of Fame

Na ons korte bezoek aan het huis van A Nightmare on Elmstreet hebben we de sfeer van Hollywood direct te pakken. We zijn niet ver van de Walk of Fame en willen uiteraard hier ook even lopen. We zoeken een parkeerplaats en komen uit in een soort ondergrondse garage. Het is behoorlijk krap en ik probeer achteruit in te parkeren. Dat gaat goed, maar wat ik niet zag, is dat er een houten hoek uitsteekt in de muur achter me. Helaas knal ik tegen het hout aan en zit er op de bumper een dikke kras. Gelukkig hebben we onze auto allrisk verzekerd en hoeven we ons geen zorgen te maken. Toch baal ik ervan. Nu heb ik twee maal schade gemaakt aan auto’s en twee maal op reis.

Op de Walk of Fame zien we de sterren met de bekende namen: Mike Myers, Arnold Schwarzenegger, Christina Aguilera, Shakira, Sting, Phil Collins en Johnny Depp

Ondanks het baalmoment wandelen we een heel stuk over de Walk of Fame. In mijn verbeelding was deze straat alleen mooier dan dat het in werkelijkheid is. Het oogt behoorlijk verpauperd en heeft een groot ‘Das war einmal’-gehalte. Overal zien we zwervers en drugsverslaafden. Proppers willen je allemaal een folder in de hand duwen en de winkels waar je voorbij loopt verkopen stuk voor stuk pure trash. Het mooie beeld dat ik bij de Walk of Fame had is in één klap verdwenen. Heel veel ‘beroemdheden’ die een ster hebben ken ik geeneens, maar we spotten natuurlijk ook enkele bekende namen zoals Mike Myers, Arnold Schwarzenegger, Christina Aguilera, Shakira, Sting, Phil Collins en Johnny Depp. Ook Mickey Mouse, Donald Duck, Dombo en Homer Simpson komen we tegen, want ook enkele fictieve beroemdheden hebben een ster gekregen.

De ster van Phil Collins, mijn held op muzikaal gebied
Bij onze favoriete filmsterren Johnny Depp en Mike Myers
Donald Drump is niet zo populair lijkt wel

Ook maken we een stop bij de TCL Chinese Theatre waar enkele beroemdheden hun hand- en voetafdrukken hebben achtergelaten samen met een persoonlijke boodschap. We zien hier bijvoorbeeld de afdrukken van Will Smith, Michael Jackson en George Clooney. Van 1944 en 1946 werden in het TCL Chinese Theatre de Oscars uitgereikt.

Amerika dag 20 - Los Angeles - TCL Chinese Theatre
De afdrukken van Will Smith bij het TCL Chinese Theatre

Wanneer we weer onze wandeling over de Walk of Fame hervatten zie ik op straat Freddy Krueger lopen. Ok, hij ziet er behoorlijk slecht uit, het masker is behoorlijk lelijk, maar met deze man moet ik even op de foto. We maken enkele poses waarbij hij mij op straat probeert te ‘vermoorden’. Ik had er al op gehoopt een Freddy Krueger te zien in Las Vegas, maar nu heb ik er dan toch één te pakken. Ik bedankt Freddy en geef hem een Dollar. Op de Walk of Fame zul je meer mensen verkleed zien als een beroemdheid waar je mee op de foto kunt, uiteraard tegen een kleine vergoeding. Hilarisch was dat we vijf verschillende Johnny Depp’s bij elkaar zagen staan, maar iedere Johny Depp uit een andere film. Eigenlijk had ik er een foto van moeten maken.

'Vermoord' worden op straat door Freddy Krueger

Een echte Drive-in bioscoop

Na onze wandeling over de Walk of Fame zoeken we ons hotel op. Deze is gelegen in een Mexicaanse buurt. We hebben het idee om ’s avonds een ouderwetse Drive-In bioscoop te bezoeken, iets wat toch typisch Amerikaans is. Er zijn er nog een handjevol in Los Angeles te vinden. We kiezen ervoor om een kerstfilm te kijken in Vineland Drive-In. Bij een supermarkt slaan we wat eten en te drinken en en we rijden op tijd richting de bioscoop.

Op tijd rijden moet je in Los Angeles sowieso, want hier staat het verkeer non-stop vast. Het is hier zo druk en het wegennetwerk kan het totaal niet aan. Het gevolg is dat je soms uren erover doet om van A naar B te komen. Het beste is misschien wel om de auto volledig te laten staan en de tram/metro te nemen.

Gelukkig zijn komen we ruim op tijd aan bij de Drive-In bioscoop. Deze bioscoop heeft vier parkeerplaatsen waar dus ver verschillende films worden gedraaid. Bij de ingang kies je de film die je graag wilt zien en koop je een ticket voor een auto en krijg je de frequentie waar je je autoradio op moet zetten. Daarna rijdt je door naar de parkeerplaats en zet je je auto neer waar je maar wilt en waar plaats is. Overigens zijn de parkeerplaatsen zo aangelegd dat je met de neus van de auto omhoog staat. Het is dus niet de bedoeling dat je over deze parkeerplaatsen heenrijdt, je beschadigd alleen maar de onderkant van je auto.

Nu we toch helemaal in Hollywood en film zitten, besluiten we ’s avonds een traditionele drive-in bioscoop te bezoeken

Zodra de film begint, wordt ons snel duidelijk dat de huidige auto’s niet meer helemaal gemaakt zijn voor het concept drive-in. Na een half uur schakelt de accu volledig uit en daarmee ook de radio. Ik moet tijdens de film dus een aantal maal de auto herstarten. Toch is het een leuke, typisch Amerikaanse, ervaring. Kunnen we ook weer afstrepen.

Amerika dag 20 - Los Angeles - Vineland Drive-In
Het was misschien niet druk. maar we kunnen in ieder geval zeggen dat we ook een Drive-in bioscoop hebben bezocht