Verenigde Staten Wyoming Montana Idaho
Reisverslag

Reisverslag Amerika #5: We verlaten Yellowstone

Op 19 oktober 2017 vertrek ik samen met Lianne naar Amerika. Hier zullen we drie weken lang met een huurauto nationale parken gaan bezoeken. We richten ons met name op de staat Utah en de omliggende omgeving. De komende weken zal er op Reizen & Reistips van iedere dag een reisverslag verschijnen. In het vorige verslag kon je lezen dat we het noorden van Yellowstone bekeken, waaronder de Mammoth Springs. Vandaag is het helaas tijd dat we het park verlaten, maar onderweg naar de west-uitgang bezoeken we nog enkele prachtige plekken.

Amerika dag 5 - Zonnetje in het Yellowstone National Park
Wanneer het zonnetje schijnt, kleurt Yellowstone direct anders

Het zonnetje schijnt in het Norris Geyser Basin

Zul je zien, op ons laatste dag in het park gaat de zon schijnen! Yellowstone kleurt direct totaal anders dan de afgelopen dagen. Gelukkig hebben we nog enkele uren te besteden in Yellowstone. Zo starten we onze dag in het Norris Geyser Basin. Hier maken we een wandeling vrijwel alleen door het prachtige gebied. De laagstaande zon en de stomende geisers creëren een mysterieuze sfeer alsof we op een andere planeet rondlopen. Bizarre kleuren in de poelen vertonen tekenen van micro-organismes. Wist je dat je aan de hand van de kleuren van de Whirligig Geyser de temperatuur kunt aflezen? We zien enkele geisers die gestopt zijn met werken door toedoen van de mens. Zo dachten de mensen hun kleren en zakdoeken schoon te kunnen stomen of gooiden stenen  in de geisers. Na jaren dit te hebben gedaan zijn de geisers verstopt geraakt en spuiten ze niet meer. Het is tegenwoordig ook ten strengste verboden om nog iets in de geisers te gooien.

Verderop komen we bij Porkchop Geyser die enkele jaren terug is geëxplodeerd en daarmee een andere vorm heeft aangenomen. De acht bezoekers die op het moment van de explosie in 1989 aanwezig waren raakten gelukkig niet gewond. Een nieuwe explosie kan altijd voorkomen, maar niemand kan zeggen wanneer dit zal gebeuren, maar in ieder geval niet gedurende ons bezoek.

Via allerlei kleinere geisers bereiken we de Echinus en Steamboat Geyser. Deze laatste geiser spuit om de 5 tot 12 minuten een keer waarbij het water 5 tot 10 meter omhoog wordt gespoten. Bij grotere explosies kan het water zelfs 90 tot 120 meter omhoog gespoten worden! Wanneer dit gebeurt zal de naastgelegen Cistern Spring volledig droog komen te staan. Dat gebeurd niet, maar we zien we de Echnus Geyser net spuiten wanneer we aankomen. We zijn helemaal alleen en zo genieten we met z’n tweeën van dit indrukwekkende spektakel.

Surrealistische taferelen in het Yellowstone National Park
Amerika dag 5 - Yellowstone National Park - Norris Geyser Basin - Porcelain Spring
De geisers van Norris Geyser Basin
Amerika dag 5 - Yellowstone National Park - Norris Geyser Basin - Living Thermometer
Aan de hand van de kleuren van de Whirligig Geyser kun je de temperaturen aflezen
We wanen ons op een andere planeet in het Norris Geyser Basin
Amerika dag 5 - Yellowstone National Park - Norris Geyser Basin - Echinius Geyser
De Echinus Geyser begint net met het spuiten van water

Artists Paint Pots

Niet ver van de Norris Geyser Basin maken we een volgende stop bij de bronnen van Artists Paint Pots. Hier zijn borrelende modderpoelen te zien en kleurrijke bronnen die veel kunstenaars hebben geïnspireerd. Je kunt hier een wandeling maken van 1 mile en langs alle hotspots wandelen. Met name het uitzicht op de kleurrijke Paint Pots is fantastisch. Het is maar goed dat het zonnetje schijnt zodat de kleuren nog beter tot zijn recht komen.

Amerika dag 5 - Yellowstone National Park - Artist's Paintpots
Artists' Paintpots
Geweldige kleuren
Amerika dag 5 - Yellowstone National Park - Modderpoel in het Artist's Paintpots
Borrelende modderpoelen

Nogmaals naar de Midway Geyser Basin en Old Faithful

Omdat het zonnetje het park een ander gezicht geeft, proberen we toch een glimp op te vangen van de Grand Prismatic Spring. Maar nog altijd zorgt de enorme hoeveelheid stoom ervoor dat we niets van de fraaie kleuren kunnen zien. Nu we toch in de buurt zijn, rijden we ook door naar de Old Faithfull. Helaas is de geiser net aan het spuiten wanneer we aankomen. Een nieuwe eruptie wordt pas over 1,5 uur verwacht. Daar gaan we niet op wachten. We verlaten Yellowstone via de West Entrance en vervolgen onze weg naar Idaho Falls.

Amerika dag 5 - Yellowstone National Park - Bizons
Ook de bizons lijken te genieten van het zonnetje
Amerika dag 5 - Yellowstone National Park - Grand Prismatic Spring
Helaas, nog steeds geen zicht op kleuren van de Grand Prismatic Spring
Amerika dag 5 - Yellowstone National Park - Old Faithful
We zijn net te laat voor een eruptie van de Old Faithful

Idaho Falls

Via west zijde van het Grand Teton bergketens rijden we naar de stad Idaho Falls. De lucht is helder en we kunnen vanaf de snelweg de bergtoppen zien die enkele dagen geleden nog in de wolken waren gehuld. Aan het einde van de middag bereiken we ons hotel in Idaho Falls. We frissen ons op en lopen daarna naar de Idaho Falls Brewing, een lokale brouwerij. Lianne bestelt een salade, ik ga voor mijn  tweede hamburger van de dag met biersaus. Uiteraard kan een eigen gebrouwen biertje bij deze maaltijd niet ontbreken. Bestel ook zeker een proefplankje met de verschillende biertjes wanneer je hier bent.

Amerika dag 5 - You are leaving Yellowstone National Park
Amerika dag 5 - Idaho Falls - Snow Eagle Breweing
De ketels van Snow Eagle Brewing
Amerika dag 5 - Idaho Falls - Proefplankje bij Snow Eagle Breweing
Uiteraard ben ik in voor een proefplankje