Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Tijdens enkele wandeltochten verkennen we het Amazonegebied
Bolivia
Reisverslag

Reisverslag Bolivia #7: Door het Amazonegebied struinen

Begin november zijn we teruggekomen uit Bolivia. Na een maandenlange voorbereiding hebben we een geslaagde trip door dit Zuid-Amerikaanse land gehad. We hebben veel avontuurlijke dingen gedaan, prachtige landschappen gezien en veel dieren kunnen spotten. In het vorige verslag kon je lezen hoe we de Death Road overleefden en La Paz verkenden. Nu kunnen jullie verder lezen over onze avonturen in het Parque Nacional Madidi.

Een taxi pikt ons vroeg in de ochtend op en brengt ons naar het vliegveld van La Paz. Vanaf hier zullen we vliegen naar Rurrenabaque. We checken onze bagage in en we scoren een ontbijt. Daarna lopen we rustig naar de vertrekhal waar we wachten tot we kunnen boarden. Even denken we dat onze vlucht al gereed staat, maar dit is een andere vlucht naar Rurrenabaque die drie kwartier eerder is. We bestellen daarom een koffie en nemen de tijd. Ondertussen bekijken we onze tickets en zien we dat onze vluchtnummer niet overeenkomt met de vlucht die we willen gaan halen. Het vluchtnummer wat op onze ticket staat, is zojuist vertrokken. Ik besluit daarom maar eens na te vragen wat precies de bedoeling is, maar het blijkt lastig te zijn om iemand te vinden die me kan voorzien van meer informatie. Gelukkig zie ik daarna iemand van onze vliegmaatschappij. De beste man vertelt me dat er gisteren wegens noodweer een vliegtuig niet kon vliegen en dat alles vertraagd is. Onze vlucht is automatisch omgezet naar een andere vlucht die enkele minuten later zal vertrekken.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - In dit propellervliegtuigje vliegen we naar Rurrenabaque
Met dit propellorvliegtuigje vliegen we naar Rurrenabaque

Wanneer we kunnen boarden en ons vliegtuig zien, moeten we even slikken. Het is een klein propellervliegtuigje. Het biedt plaats aan 19 mensen en we moeten gebukt door het toestel lopen om onze plek te zoeken. Ik zie de schrik toeslaan bij Lianne en Noreen.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Gespannen gezichten in het vliegtuig
Gespannen gezichten aan boord

Wanneer we de lucht in gaan voelen we iedere beweging die het vliegtuig maakt. Bij een klein beetje turbulentie dondert het vliegtuig enkele meters naar beneden en gillen de andere passagiers. Noreen heeft de stoel stevig vast en wanneer ze die los laat staat er een complete handafdruk op de leren bekleding. Lianne weet niet of ze moet lachen of huilen en vraagt me haar gerust te stellen. Thijs probeert haar te kalmeren, maar begint langzaam ook wit te zien wanneer het vliegtuig weer eens heen en weer schommelt en enkele meters naar beneden kukelt. Ik vermaak me wel met al die mensen om me heen. Wanneer we Rurrenabaque naderen, zien we een glimp van de enorme jungle. De landing is prima ondanks de gravel landingsbaan. Voor de andere 18 passagiers is de horror-vlucht teneinde.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Met dit bootje gaan we stroomopwaarts het Amazonegebied in
Met een boot verlaten we de bewoonde wereld en gaan stroomopwaarts het Amazonegebied in

Een chauffeur wacht ons op en brengt ons naar het kantoor van Berraco del Madidi. Op aanraden van Nick hebben we hier geboekt. Hij kent de eigenaar Pedro goed en hij zou een uitstekend oog hebben voor wildlife. We zullen de komende nachten midden in de jungle overnachten in tenten. We hebben goede hoop dat we hier veel dieren zullen zien. Bij het kantoor wacht Pedro ons op en bevestigen we onze reserveringen. Ondertussen gaat Thijs achterop de scooter nog enkele biertjes halen, want in de jungle hebben we straks geen voorzieningen. Wanneer hij terug is lopen we naar ons bootje.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Langs de oevers zien we de horned screamer
Veel dieren spotten we vanaf het water niet, maar wel deze horned screamers

Bij de rivier zien we gelijk dat het gisteren inderdaad noodweer is geweest. Het water is extreem wild, compleet bruin van kleur en er drijven enorm veel bomen in de stroming. We klimmen in het bootje en gaan tegen de stroming in naar onze bestemming. Het zal een tocht zijn van ruim 6 uur en door de sterkte tegenstroming zal het nog iets langer duren. Er is een grote kans dat we aan de oevers ook wildlife zullen spotten. Langs de oevers zien we wel enkele vogels waaronder reigers, horned screamers en ooievaars. Bij een kleirots zien we ook enkele parkietjes hun nestjes in vliegen. Maar grotere dieren zien we niet.

De omgeving is prachtig. Overal zien we groen en in de verte bergen die boven het bladerdek torenen. Maar na enkele uurtjes varen beginnen we langzaam een beetje in te dutten. Pedro is niet echt een hele spraakzame man, waardoor er niet heel veel gecommuniceerd wordt. Het is daarom prettig als we bij een eilandje een stop maken voor een lunch. Kip met rijst en een aardappel samen met een glaasje cola gaan er goed in. Maar ook na het eten vallen de ogen steeds dicht. Het is fijn dat we tegen de middag arriveren in ons kamp.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Onze ecolodge Berraco del Madidi
Onze tent bij Ecolodge Berraco del Madidi

Pedro begeleidt ons naar onze tenten. De tenten staan midden tussen de diepe jungle en we moeten vijf minuten lopen alvorens we onze tent bereiken. Het geeft aan hoe groot deze ecolodge is. Er is een gemeenschappelijke ruimte waar we kunnen chillen en waar we zullen eten, er is een hutje waar de toiletten en douches zijn en in totaal zijn er vier tenten. Hier is het even back to basic. Geen warm water en geen stroom, al kan de generator af en toe wel even aan.

Als we onze spullen in de tent hebben gelegd en we ons hebben omgekleed maken we ons op voor onze eerste hike. Pedro geeft ons laarzen en we beginnen aan onze eerste wandeling. Vanuit de gemeenschappelijke ruimte lopen we over een pad de jungle in. Maar tijdens onze eerste hike zien we helaas geen dieren. We keren terug naar onze ecocamp en zoeken na het eten onze tent op.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Ara
We spotten enkele fraai gekleurde ara's

Zo zag het hele Amazonegebied er ooit uit

De volgende dag gaan we na het ontbijt weer op pad. Al snel zien we enkele ara’s. Ze vallen behoorlijk op door hun krijsende geluiden en het feit dat ze allerlei vruchten op de grond gooien.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Een prachtige toekan in de top van een boom
Mooie toekans

Naast de kleurrijke ara’s spotten we ook enkele toekans.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Het bewijs dat jaguars hier ook leven
Jaguars hebben hun sporen achtergelaten

Dat er ook grotere dieren leven blijkt even later wanneer we een schedel vinden van een wild zwijn. Een jaguar heeft het dier gevangen en opgegeten. Maar tijdens deze wandeling zien wij op de ara’s en toekans na, geen andere dieren.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Een briluil houdt ons in de gaten
Een briluil houdt ons scherp in de gaten

In de middag wandelen we naar een uitzichtplatform. Vanaf hier kijken we uit over een kleine waterpoel waar met een beetje geluk dieren komen drinken. De wandeling begint goed, want al snel zien we een enorme vogel voor ons wegvliegen en in een boom landen. Het blijkt een briluil te zijn. Goed gecamoufleerd kijkt de uil ons van een afstand aan.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Tussen de bladeren verschijnt een slang
Tussen de bladeren duikt ineens een slang op

Iets verderop ziet Pedro de kop van een slang uit het bladerdek steken. Pijlsnel schiet hij even later weg in een dode boomstronk.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Een blauwe ara bij het uitzichtplatform
Vanaf het uitzichtplatform zien we kanariepietjes en ara's

Na een klein uurtje bereiken we de waterpoel en klimmen het platform op. Hier staan tuinstoelen voor ons waar we comfortabel op kunnen zitten. We moeten stil zijn, want er zijn behoorlijk wat kanariepietjes in de buurt. Al snel spotten we de vogeltjes bij een grote boomstam. Niet veel later komen er enkele ara’s overgevlogen. Zij zoeken precies dezelfde boomstam op en jagen de kanariepietjes weg.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Blue Throated Piping Guan
Geen grote dieren, maar wel deze Blue Throated Piping Guan

Wanneer het langzaam donkerder wordt, zijn de vogels inmiddels verdwenen en komen de muggen. Terwijl wij stil wachten op dieren worden we compleet lek geprikt door honderden muggen die om ons heen zoemen. Dan ineens een knorrend geluid, het lijkt erg dichtbij en achter ons te zijn. Wanneer we omdraaien moeten we even lachen want Pedro is in slaap gevallen. Er lijkt niet veel te gebeuren totdat er ineens een grote vogel land. Het is een Blue Throated Piping Guan. Uiterst voorzichtig zoekt hij naar een veilige plaats waar ie voedsel kan vinden. Het blijft stil terwijl we de vogel nauwlettend in de gaten houden. Ineens schrikt de Piping Guan ergens van en vliegt het een boom in. Waarvan de vogel schrok is niet duidelijk, maar er is geen ander dier in de buurt. Er landen nog twee Piping Guan’s enkele minuten later, tot het erg donker begint te worden. We keren daarom terug naar onze ecocamp.

We hiken midden door het ongerepte Amazonegebied

De volgende dag heeft Pedro een mooie hike voor ons verzonnen. We stappen een bootje in en worden aan de andere zijde van het water afgezet. Via een steile, modderige helling moeten we omhoog klimmen. Het is nu al pittig en we zijn geeneens begonnen. Van een pad is absoluut geen sprake meer. Verderop moeten we via losliggende stenen omhoog klauteren. Pedro is al boven als Thijs omhoog klautert. Dan een zucht en stenen die naar beneden rollen. Thijs is uitgegleden en probeert zich bungelend aan wat takken weer op te trekken en dat is uiteraard zeer vermakelijk. Noreen’s eerste vraag is of de camera niet beschadigd is. Mooi vermaak in de jungle.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Een olive oropendola
Een Olive Oropendola

Het Amazonegebied is behoorlijk dichtbegroeid. Hierdoor is het lastig om dieren waar te nemen. Wij weten ook niet waar we precies op moeten letten als we door een jungle lopen. Gelukkig laten enkele dieren van zich horen. De oropendola is vocaal geweldig. Zijn karakteristieke geluid is een luide, diepe, in toonhoogte oplopende ‘klokkende’ of ‘gorgelende’ roller. Fantastisch om te horen.  Hierdoor spotten we de vogel, hoog in de bomen ook vrij snel. Het is een Olive Oropendola, herkenbaar aan de olijfkleurige veren met gele kleuren.

Terwijl we omhoog kijken, rennen Pedro, Noreen en Thijs ineens weg. Lianne en ik staan enkele meters terug te kijken en weten niet waarom ze ineens wegrennen. Tot we een boel beestjes rond zien vliegen. Wespen of iets wat erop lijkt. Volle vaart rennen we de anderen achterna en worden niet gestoken.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - We waden door het water
Onze wegen gaan ook door rivieren heen

Pedro neemt ons door rivieren, kleine watervallen en diepe kloven mee. Hoewel we vooraf hadden gehoopt op het spotten van dieren, kunnen we dat inmiddels een plaats geven. Momenteel hiken wij door het ruige Amazone gebied waar misschien nog nooit iemand anders heeft gelopen. Het heeft iets speciaals, iets unieks en het is eigenlijk erg gaaf. We klauteren over boomstammen, trekken ons via boomwortels steile hellingen op en banen ons een weg door takken en bladeren.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Wandelen door de dichte jungle zonder dat er een pad is
Van een pad is geen enkele sprake meer

Af en toe maken we ook kennis met de bizarre planten en bomen. Zo staan we bijvoorbeeld stil bij een boom die een soort vloeistof afscheidt. De geur is heerlijk, het lijkt wel een duur parfum merk. Ook zien we door al het groen ineens een enorm boom met heel veel felgele bloemen. Ook komen we een boom tegen waar de takken smaken naar kauwgom. De jungle heeft zoveel geheimen voor onze Westerse cultuur.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Een slingeraap met een kleintje op de rug
Hoog in de bomen een slingeraap met haar kleintje

Toch zien we ook dieren. Naast de ara’s en toekans zien we ineens ook enkele slingerapen in de top van de bomen klimmen. Ze zijn erg ver weg. Om een goede foto te maken lopen Noreen en ik Pedro achterna terwijl Lianne en Thijs blijven staan. Terwijl we omhoog kijken en de beste plek zoeken voor een goede foto, lopen we steeds verder van de achterblijvers af. Wanneer de apen verdwenen zijn, hebben wij geen flauw benul waar we zijn en waar de andere zijn. Het duurt een klein kwartier alvorens we ze weer bereiken. Het geeft maar weer aan hoe belangrijk het is om bij elkaar te blijven.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Een brulaap
Ook zien we enkele brulapen

Na de slingerapen zien we ook nog enkele brulapen. Deze machtige beesten maken zulke geweldige geluiden, zeker in de ochtend of tegen de avond. Je kunt ze van kilometers ver horen.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - We moeten een riviertje oversteken om ons pad te volgen
We hebben kunnen meemaken hoe ooit het gehele Amazonegebied eruit moet hebben gezien

Na enkele uren door de jungle struinen, komen we weer aan bij de rivier. Onze laarzen zijn compleet bruin van de modder, we zijn bezweet en het was soms vrij pittig. Maar wat een geweldige ervaring was dit. We hebben kennis kunnen maken met een klein stuk van het enorme Amazonegebied zoals het hele gebied er ooit uit moet hebben gezien.

We zijn redelijk gesloopt van de tocht en rusten in de tent of hangstoelen even uit terwijl onze kleren drogen in de zon.

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Het dichte en ongerepte Amazonegebied
Vind hier maar eens de weg terug

In de late middag maken we nog een hike. Pedro is benieuwd hoeveel we inmiddels hebben geleerd en test ons uit. Wanneer Pedro enkele wilde zwijnen hoort, wijken we weer af van het pad. Door de takjes en bladeren hebben we waarschijnlijk veel te veel geluid gemaakt en zijn de dieren alweer verdwenen. Nu we behoorlijk van het pad zijn afgeweken, vraagt Pedro ons om de weg weer terug te vinden. Het viel me de hele tijd al op dat hij takjes omknikt tijdens het lopen. Dit doet Pedro niet voor niets, het zijn de ‘broodkruimels’ naar huis. Als eerste probeer ik de weg terug te vinden. Maar na verloop van tijd zie ik overal omgeknikte takjes en loop ik al de verkeerde kant uit. Ook Thijs kan het pad niet terug vinden. Lianne doet het stukken beter, maar we kunnen stellen dat we behoorlijk hebben gefaald. Wij zouden compleet verdwalen zonder gids.

Inmiddels is Pedro een stuk losser geworden. Hij vertelt meer en meer en we kunnen eigenlijk best met hem lachen. Zeer spraakzaam was hij niet de eerdere dagen. Zelfs bij het eten komt hij nog even bij ons zitten en vertelt hij wat meer over zichzelf. Dat hij is geboren in een community, nog verder de rivier op. Dat hij architect was in Spanje en daar enkele jaren heeft gewoond. Met de ervaring die hij daar heeft opgedaan, heeft hij Berraco del Madidi opgebouwd. De huisjes die we zien, heeft hij allemaal zelf opgebouwd. Knap, en het is een goede vent!

Reisverslag Bolivia: Door het Amazonegebied struinen - Bij de claylick zien we tientallen ara's
Bij de claylick zien we vele rode ara's in hun holletjes

Ara's bij de Claylick

Het is helaas weer tijd om de jungle achter ons te laten. Het personeel gaat met ons mee terug naar Rurrenabaque. De tocht terug is met de stroming mee, dus zal een stuk sneller zijn. Halverwege maken we nog wel een stop om naar de claylick te gaan. Vanaf een platform kijken we uit op een enorme rots waar honderden ara’s en parkietjes hun holletjes hebben. Zo nu en dan vliegt een ara uit het holletje of komen ze weer terug. Een geweldig schouwspel en een mooie afsluiter van onze avonturen in de diepe jungle van Bolivia. In de middag zijn we terug in Rurrenabaque.

Hoe onze trip afloopt lezen jullie in het volgende verslag.