Ben je een autoliefhebber? Dan is het Škoda Museum in Mladá Boleslav in Tsjechië echt een aanrader. Dit museum is gevestigd in de oude fabriek waar dit automerk is ontstaan en het neemt je mee door de lange geschiedenis van Škoda. En natuurlijk kun je talloze auto’s en andere voertuigen bekijken. Als kind was ik een enorme autoliefhebber. Vooral de Oostblok-auto’s vond ik altijd interessant. Hoewel de Trabant en de Wartburg mijn favoriet waren, zijn er ook voldoende foto’s van mij bij een Škoda. Daarom was ik benieuwd naar het museum en reisde ik af naar Mladá Boleslav om er een kijkje te nemen.
De geschiedenis van Škoda
Laurin & Klement
Wat niet veel mensen weten is dat Škoda het op vier na oudste automerk is. Al in 1895 begint de geschiedenis van Škoda. Het bedrijf werd opgericht door technicus Václav Laurin en de boekhandelaar Václav Klement. In het begin richt het bedrijf zich vooral op het ontwikkelen van fietsen, omdat Klement ontevreden was over de kwaliteit van de fietsen die op dat moment verkocht werden. De eerste tweecilinderauto van Laurin & Klement werd in 1901 gepresenteerd op de autotentoonstelling van Wenen. Het duurde tot 1905 tot d L&K Type A in productie zou komen. Toen in 1912 de Reichenberger Automobil Fabrik werd overgenomen, kon L&K uitgroeien tot de belangrijkste autofabrikant van Oostenrijk-Hongarije. Er werden naast motorfietsen en auto’s ook vrachtwagens, bussen en landbouwmachines geproduceerd.
Fusie met Škoda
In 1925 fuseerde L&K met de machinefabrikant Škoda uit Pilsen. Škoda was op dat moment een belangrijke producent van spoorwegmaterieel, trams, bussen en vliegtuigmotoren. Een jaar later werd de naam Škoda aangenomen voor de nieuwe auto’s. Tot aan de Tweede Wereldoorlog produceerde Škoda enkele succesvolle auto’s, waaronder de Popular. Dit model won in 1936 de Rally van Monte Carlo. Tijdens de Duitse bezetting werd Škoda gedwongen om legermateriaal te produceren.
Škoda na de oorlog
Na de oorlog ging Škoda onafhankelijk van de machinefabrieken uit Pilsen verder met het behoud van de naam en het logo. Niet veel later nam de staat het bedrijf over. Hoewel Škoda na de oorlog geen auto’s meer uit het topsegment produceerde, groeide de fabriek uit tot de marktleider in Tsjechoslowakije. Onder meer modellen als de Octavia en Felicia rolden van de band. In de jaren ‘70 liep de verkoop van de auto’s terug. Er was onvoldoende geld voor handen voor onderzoek en verdere ontwikkeling, maar Škoda wist de moeilijke jaren te overleven terwijl andere Europese automerken zoals Daf verdwenen. Škoda werd alleen vergeleken met Lada en Dacia, automerken die in het westen van Europa geen goede reputatie hadden. Na de val van het IJzeren Gordijn kreeg Škoda het zwaar en moest er een partner worden gezocht. In 1991 kocht Volkswagen 30% van de aandelen. Škoda mocht blijven produceren in Mladá Boleslav.
Volkswagen Group
De Škoda Felicia was in 1994 het laatste zelfstandige Škoda-ontwerp. Dit model werd goed ontvangen en zorgde voor de ommekeer van de reputatie. Modellen die hierna volgden werden voorzien van nieuwe technieken van de Volkswagen Group. Tegenwoordig kunnen de modellen van Škoda worden gezien als auto’s voor de toekomst.
Het Škoda museum
Ter ere van het 100-jarig bestaan van Škoda, werd het Škoda Museum in 1995 geopend in de oude productiehal. Het museum werd in 2012 nog compleet vernieuwd en gemoderniseerd. Maak kennis met de geschiedenis van één van de oudste automerken ter wereld. Het museum wordt opgedeeld in drie ruimtes: Traditie, Evolutie en Precisie.
Zodra je het museum binnenstapt stuit je op het eerste deel, Traditie. Verschillende modellen worden hier getoond en laten de verscheidenheid van Škoda direct zien. Op informatieborden kun je daarnaast meer te weten komen over de geschiedenis van het automerk.
Het grootste deel van het museum is de ruimte Evolutie. Hier staan de belangrijke voertuigen uit de geschiedenis van Škoda. Van de eerste fiets, motorfiets, driewieler en de eerste auto die in 1906 werd geproduceerd, tot aan de nieuwste en moderne auto’s. In deze ruimte zie je een enorme stellingwand waar verschillende modellen worden gepresenteerd. Dankzij interactieve panelen kun je meer te weten komen over deze modellen. Alleen al in dit gedeelte kun je uren rondlopen.
De laatste ruimte is Precisie. In deze ruimte kun je de reconstructie van een klassieker bekijken en zien hoe een oude auto tot museumstuk wordt omgetoverd. Er is ook nog een depot waar enkele modellen staan die nog opgeknapt moeten worden, maar ook enkele modellen waarvoor geen ruimte meer is in het museum. Onder deze auto’s staan enkele prototypes.
Škoda Fabriek
Naast het museum staan de gigantische productiehallen waar de Škoda’s worden geproduceerd. Het is mogelijk om een rondleiding door de fabriek te krijgen en de huidige productie van de auto’s van dichtbij te bekijken. Een bezoek aan de fabriek is zeker de moeite waard. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe uit een stalen plaats een deel van de auto wordt geperst of hoe het interieur van de auto’s wordt gebouwd. Fotograferen is helaas niet toegestaan.
Praktische informatie
- Het Škoda Museum is elke dag van 9.00 tot 17.00 geopend. Alleen tijdens de kerstdagen en oud & nieuw is het museum gesloten of heeft het afwijkende openingstijden.
- Parkeren is gratis.
- De entreeprijzen variëren van CZK 100 (€4,25) als je zelfstandig door het museum wil lopen, tot CZK 300 (€12,75) als je met een gids het museum en de fabriek bezoeken. Je kunt betalen met CreditCard of cash (in CZK).
- Rondleiding worden ook in het Nederlands gegeven.
- Een bezoek aan de fabriek moet je vooraf boeken. Stuur hiervoor een mail naar het museum.
- Het museum beschikt over een restaurant en souvenirwinkel.
Hoe kom je er?
Mladá Boleslav is gelegen tussen Praag en Liberec. Vanuit beide steden is het ongeveer een uur rijden naar het Škoda Museum.
Adres: tř. Václava Klementa 294 293 01 Mladá Boleslav.
Website: www.museum.skoda-auto.com
Plan je reis naar Tsjechië
- De belangrijkste luchthaven van Tsjechië is het Václav Havel Airport in Praag. Ook vanag de luchthavens van Brno, Karlovy Vary en Ostrava vertrekken dagelijks regionale luchtvaartmaatschappijen. Klik hier voor de goedkoopste vliegtickets.
- Een hotelkamer kun je het beste boeken via booking.com. Voor alternatieven kun je kijken bij Trivago.
- Heb je een huurauto nodig? Vergelijk de prijzen bij Sunny Cars, EasyTerra of Rentalcars.com.
- Tours en tickets kun je eenvoudig vooraf boeken bij Getyourguide.com.
- Koop bij bol.com een reisgids.
- Kijk voor meer informatie op de website van Visit Czech Republic.
Ik ben niet op zoek naar de toeristische hotspots die iedereen kent. Liever ga ik op zoek naar de hidden gems. Ik neem graag de tijd om een stad of regio goed te ontdekken en duik graag even de natuur in. Ooit begonnen met het bouwen van een website waar ik schreef over mijn reizen. Zo is Reizen & Reistips ontstaan. In 2024 de ultieme beloning voor mijn werk gekregen met de Golden Pen Award!
Het onderhouden van Reizen & Reistips kost tijd en geld. Vinden jullie mijn verhalen leuk en willen blijven genieten van mijn reisavonturen? Dan kunnen jullie mij steunen door op deze site tours of accommodaties te boeken. Ook kunnen jullie mij een kleine gift sturen via Buy me a Coffee (of een biertje). Alvast bedankt!