Tsjechië reis - dag 10 - Boheems Paradijs
Tsjechië Duitsland
Reisroutes

Reisroute noorden van Tsjechië

Eigenlijk zou ik van 3 tot 19 juli naar Kirgizië afreizen en daar één van de meest avontuurlijke reizen ooit beleven. Helaas gooide het corona virus roet in het eten en werd deze reis geannuleerd. Deze reis zou ik met een goede vriend van me maken. Aangezien we toch ons hadden ingesteld op een reis, kozen we voor een alternatieve reis gedurende deze periode. Door het corona virus waren de opties echter beperkt, maar ik las verhalen dat je weer kon afreizen naar Tsjechië. Eerder dit jaar bezocht ik het land al tijdens een persreis. Na deze reis schreef ik al dat men probeert meer toeristen buiten Praag te krijgen. De hoofdstad wordt namelijk overspoeld met toeristen en het land heeft zo veel meer plekken die een bezoek waard zijn. Voor onze reis lag de focus dan ook om het noorden van het land beter te leren kennen. Het noorden van Tsjechië kenmerkt zich door prachtige rotspartijen, glooiende landschappen en pittoreske dorpen en steden. In twee weken tijd leerde ik Tsjechië opnieuw beter kennen. Hieronder kun je onze reisroute noorden van Tsjechië met de auto van dag tot dag teruglezen.

Dag 1: Stolberg en Wernigerode

Om niet direct een gehele dag in de auto te zitten tijdens het begin van de reis, besloot ik om halverwege een stop te maken in het midden van Duitsland. De Harz ligt in het midden van Duitsland en heeft historische stadjes en heel wat natuurschoon. Stolberg stond al jaren op mijn lijstje om eens te bezoeken en hier maakten we dan ook onze eerste stop. Stolberg is een oude mijnwerkersnederzetting. Je vindt hier volop schitterende vakwerkhuizen en je kunt er fantastisch wandeling in het omliggende karstlandschap. Na een bakje koffie en een stuk gebak maakten we een wandeling rondom het centrum en dwars door het centrum. Ik zou zeker nog eens terug willen om meer te ontdekken van de omgeving.

Hierna rijden we verder naar Wernigerode. Ik was hier al eens in 2015 en was onder de indruk van het historische centrum van dit stadje. Ook hier vind je weer prachtige vakwerkhuizen, een statig kasteel op de hoogste heuvel en, wat mij betreft, het mooiste bouwwerk van heel Duitsland: het Rathaus. Dit mooie stadje wilde ik graag eens aan andere laten zien.

Overnachting: Hotel Erbprinzenpalais in Wernigerode (1 nacht)

Tsjechië reis - dag 1 - Stolberg
De pittoreske straten van Stolberg in de Harz
Tsjechië reis - dag 1 - Wernigerode
Net zo prachtig, Wernigerode

Dag 2: Wernigerode, Titan RT en Žatec

Eigenlijk was het idee om in de ochtend een rit te maken met de Brockenbahn en vanaf de Brocken, de hoogste berg van de Harz, terug te wandelen naar Wernigerode. Omdat er regen voorspelt was en we een beetje op de tijd moesten letten, besloten we om het kasteel van Wernigerode te bezoeken. Bij mijn vorig bezoek aan de stad was deze gesloten, dus dit bezoekje had ik nog tegoed.

Hierna rijden we verder naar Elbingerode waar je de langste wandelhangbrug ter wereld kunt vinden. Deze brug is 483 meter lang en werd in 2017 geopend. Wie geen hoogtevrees heeft moet zeker eens de oversteek wagen. Het is flink wiebelen en door de wind wordt het wiebelen nog wat erger, maar het is het bezoekje dubbel en dwars waard. We hebben eigenlijk geluk, want door het corona virus mag iedereen maar 1 richting in wandelen. Het zou wat zijn als je hier nog mensen tegemoet komt.

Dan is het tijd om daadwerkelijk naar Tsjechië af te reizen. Onze eerste bestemming is Žatec, een belangrijk centrum voor de hopteelt in Tsjechië. Natuurlijk willen we tijdens onze trip enkele Tsjechische biertjes proeven, dus deze stad mogen we absoluut niet overslaan. In de omgeving van Žatec wordt veel hop verbouwd die bekend staat als Saaz. Dit is het basiselement van vele Tsjechische pils. Bij Restaurance & Pivovar U Orloje kunnen we dan ook onze eerste biertjes proeven.

Overnachting: Zlatý Lev Žatec in Žatec (2 nachten)

Tsjechië reis - dag 2 - Wernigerode
Schloss Wernigerode torent boven de stad uit
Tsjechië reis - dag 2 - Titan RT
De langste wandelhangbrug ter wereld in Elbingerode

Dag 3: Žatec

Het is 6 juli en dat is in Tsjechië een feestdag. Het is Jan Hus Day en ondanks dat we eigenlijk geen feestelijkheden zien is het behoorlijk rustig en stil in Žatec. Eigenlijk wilden we het Temple of Hop and Beer bezoeken, maar deze blijkt vandaag gesloten te zijn. In plaats daarvan maken we een wandeling door de stad. Žatec heeft namelijk een historisch stadscentrum dat onder Monumentenzorg valt. Met name het centrale plein is de moeite waard. Maar we ontdekken buiten de stad ook nog de voormalige Dreher brouwerij. Een schitterend pand dat er helaas redelijk verwaarloosd bij staat vandaag de dag.

Die middag besluiten we om de fiets te pakken en een uitstapje te maken naar Chomutov. Door het glooiende landschap is fietsen redelijk pittig, maar wanneer we bij Domino (een café met speciaalbier) aankomen, kunnen we even proosten op Jan Hus Day.

Tsjechië reis - dag 3 - Zatec
Het centrale plein van Zatec
Tsjechië reis - dag 3 - Fietsen naar Chomutov
Met de fiets maken we een uitstapje naar Chomutov

Dag 4: Theresienstadt en Rumburk

De volgende dag rijden we naar Terezin, beter bekend als Theresienstadt. Deze vestingstad werd berucht tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op 24 november 1941 opent het concentratiekamp zijn poorten officieel. Het is een getto en doorgangskamp voor Joden. De Duitsers presenteren het als een modelkamp, maar de leefomstandigheden waren uitermate slecht. Hoewel Theresienstadt geen vernietigingskamp is, sterven er 33.000 mensen. 88.000 mensen worden vanuit hier gedeporteerd naar andere vernietigingskampen. Wij maken onder begeleiding van een gids een rondje door het Kleine Fort dat als gevangenis en hoofdkwartier voor de Gestapo werd gebruikt. Hierna bezoeken we ook de grote vesting dat als getto voor de Joden werd gebruikt. Indrukwekkend om hier te lopen.

Die middag rijden we door naar onze accommodatie in het kleine plaatsje Rumburk. Hier brengen we ’s avonds een bezoek met de fiets aan Pivovar Falkenstejn.

Overnachting: SPORTLIFE Hotel in Rumburk (2 nachten)

Tsjechië reis - dag 4 - Theresienstadt
Het concentratiekamp van Theresienstadt
De vesting Theresienstadt

Dag 5: Zittauer Gebirge en Lužické hory

Rumburk ligt niet ver van de Duitse grens. Hier op de Tsjechisch-Duitse grens liggen het Zittauer Gebirge en Lužické hory, een prachtig gebied om te wandelen. Ik heb een mooie wandeling gevonden waarbij we beide landen een bezoek zullen brengen. We parkeren de auto in het kleine dorpje Dolní Svetla. Vanuit hier wandelen we de grens over en komen we aan bij de Jonsdorfer Felsenstadt. Hier zien we allerlei prachtige rotsformaties zoals de Nonnenfelsen, het Schwarzes Loch en rotsen in de vormen van een orgel. Via het grenspad wandelen we vervolgens naar de Lausche, de hoogste berg in de omgeving. Jammer genoeg is het inmiddels gaan regenen en hebben we vanaf de top geen zicht op het landschap.

Na een potje bowlen bij ons hotel, fietsen we ’s avonds naar het dorpje Varnsdorf waar we dineren en biertjes proeven bij Pivovar Kocour.

Tsjechië reis - dag 5 - Luzicke Hory en Zittauer Gebirge
We maken een wandeling bij de Duits-Tsjechische grens in het Zittauer Gebirge en Lužické hory
Het uitzicht vanaf de Nonnenfelsen

Dag 6: Hřensko

We verlaten Rumburk en rijden naar Boheems Zwitserland. Dit is het Tsjechische gedeelte van de Sächsische Schweiz. Opnieuw maken we een mooie wandeling die in het dorpje Hřensko start. Vanuit hier wandelen we de heuvels in naar de natuurlijke brug Pravčická brána en het Valkennest. Een bijzonder stuk natuur. Via de Gabrielina stezka wandelen we vervolgens langs de heuvels naar de Kamenice kloof. Het is hier prachtig wandelen in een groene oase met het pad vlak langs het water. Tot twee maal toe moeten we met een bootje een oversteek maken om onze trail te kunnen blijven volgen. De totale route van de trail is zo’n 19 kilometer.

Overnachting: Hotel Praha in Hřensko (1 nacht)

Tsjechië reis - dag 6 - Hrensko
Het Valkennest en Pravčická brána
Wandelen door de Kamenice kloof

Dag 7: Festung Königstein en Liberec

We zitten vlak bij de Duitse grens en deze ochtend rijden we even Duitsland in om een bezoek te brengen aan Festung Königstein. Een jaar eerder bezocht ik deze plek al, maar had ik niet voldoende tijd om het gehele complex te verkennen. Vandaag hebben we meer tijd en kan ik de volledige audio tour luisteren. Het is en blijft een prachtige locatie. Zeker vanaf de muren heb je een geweldig uitzicht op de Sächsische Schweiz en de Elbe.

Nadat we Festung Königstein hebben bezocht rijden we door naar Liberec. Deze stad ligt aan de voet van het IJzergebergte en is de vijfde stad van Tsjechië. Dat zou je niet zeggen wanneer je hier bent, want we vinden het extreem rustig. Ons hotel bevind zich in een compleet aquapark en het is na onze stevige wandelingen even fijn om te zwemmen. Vreemd genoeg lijkt men hier helemaal niets om corona te geven en dat merken we ook ’s avonds. Nadat we bij enkele biercafés zijn geweest staan we ’s avonds in een overvolle discotheek. Het is gezellig, maar men neemt het hier niet zo nauw met de corona maatregelen.

Overnachting: Wellness Hotel Babylon in Liberec (2 nachten)

Tsjechië reis - dag 7 - Festung Königstein
Het prachtige Festung Königstein in de Sächsische Schweiz

Dag 8: Liberec

Ik kan voelen dat ik niet meer de jongste ben na het avondje stappen. Het is daarom even prettig om het een dag rustig aan te doen. Na het ontbijt blijven we even relaxen bij het zwembad. Pas aan het einde van de middag maken we een wandeling door Liberec. Met name het centrale plein en het raadhuis springen er uit, maar ook de historische architectuur van de huizen is de moeite waard om te bewonderen.

Tsjechië reis - dag 8 - Liberec
Het raadhuis van Liberec

Dag 9: Liberec, IJzergebergte en Bílá Desná

Voordat we Liberec verlaten rijden we naar de top van de Ještěd. Boven de 1012 meter hoge berg staat een televisietoren dat tevens dienst doet als hotel. In de winter is dit een skigebied, maar daar is nu weinig van te merken.

We rijden door naar het IJzergebergte, een gebied waar ik nog nooit van had gehoord en waar nauwelijks informatie over te vinden is. Het blijkt een prachtig gebied te zijn waar je heerlijk kunt wandelen. Vanuit Bílý Potok starten we een wandeling door het heuvelachtige gebied. Het is af en toe flink klimmen, maar we worden getrakteerd op een waterval en meerdere geweldige uitzichtpunten.

Onderweg naar onze volgende accommodatie maken we nog een stop bij de ruïnes van de Bílá Desná dam. In 1916 brak de dam door, een jaar nadat deze gebouwd was. 61 mensen kwamen om het leven en talloze gebouwen raakten beschadigd.

Overnachting: Hotel Trosky in Trosky (2 nachten)

Tsjechië reis - dag 9 - Jested
Ještěd, het hoogste punt van de regio Liberec
Tsjechië reis - dag 9 - IJzergebergte
We klimmen en klauteren naar verschillende uitzichtpunten in het IJzergebergte
Tsjechië reis - dag 9 - Bila Desna
De ruïnes van de dam Bila Desna

Dag 10: Boheems Paradijs

We bevinden ons nu in het gebied Ceský Ráj, het Boheems Paradijs in de provincie Oost-Bohemen. Opnieuw een gebied waar je heerlijk kunt wandelen en waar je grillige rotspartijen en talloze kastelen en burchten kunt vinden. Onze accommodatie ligt bijvoorbeeld recht onder de ruïnes van Kasteel Trosky.

In de ochtend maken wij een wandeling bij Prachovské skály. Dit gebied bestaat uit rotsen van zandsteen die door de jaren heen zijn afgesleten door wind en regen. Dit maakt de rotsen zo bijzonder en populair bij toeristen. Het is voor het eerst dat we zoveel toeristen bij elkaar zien en het is af en toe flink filelopen tussen de rotspartijen. Ondanks de drukte is Prachovské skály werkelijk adembenemend mooi. Aan de hand van kleurtjes kunnen we hier enkele wandelroutes lopen, maar wij besluiten om de kleuren te combineren zodat we de mooiste stukken van dit gebied kunnen bewonderen.

In de middag zoeken we de rust op als we een klein stuk wandelen bij Riegrova Stezka. Hier loopt een wandelpad vlak langs het water en door de heuvels heen. In vergelijking tot de ochtend is het hier een stuk minder druk.

Tsjechië reis - dag 10 - Boheems Paradijs
De rotsenstad Prachovské skály
We maken ook nog een korte wandeling bij Riegrova Stezka

Dag 11: Boheems Paradijs en Reuzengebergte

Deze ochtend brengen we een bezoek aan het Kasteel Trosky, waar we de afgelopen twee nachten onder hebben overnacht. Dit kasteel werd in 1397 gebouwd en is al in de verte te zien omdat het op twee oude vulkanische pluggen werd gebouwd. Op beide basaltheuvels zijn torens gebouwd. Het kasteel werd tijdens de 30-jarige oorlog in de 17e eeuw echter verlaten en is sindsdien vervallen. Sinds 1928 kunnen toeristen de ruïnes bezoeken.

Die middag hebben we een tour geboekt bij de grotten van Bozkov. In de tussentijd hebben we nog voldoende tijd voor een andere activiteit. Voor de afwisseling willen we daarom het Škoda Museum bekijken in Mlada Bolesav. Škoda is één van de eerste automobiel fabrikanten ter wereld en op de oorspronkelijke locatie waar de auto’s werden gemaakt kunnen we meer de weten komen over de historie van Škoda. Het is een leuk en interactief museum waar je niet alleen maar auto’s ziet. Je kunt bijvoorbeeld ook met VR-brillen auto rijden. Dus ook leuk voor kinderen.

In de middag rijden we naar Bozkov waar we de grootste grotten van Noord-Bohemen kunnen bewonderen. Tijdens de tour kunnen wij een audio guide in het Engels krijgen zodat we begrijpen wat we zien. Met name het ondergrondse meer met het kristalheldere water is spectaculair om te zien.

Na deze rondleiding rijden we door naar het Reuzengebergte aan de grens met Polen. Ons hotel ligt in Pec pod Sněžkou en is pas twee weken geopend. We zijn dus één van de eerste gasten. Bij aankomst krijgen we direct een glas wijn in onze handen. Zoveel luxe zijn we niet gewend. In de avond dineren we onder het genot van een biertje bij Pecky Pivovar. We zouden graag nog willen genieten van een Bier Spa in deze brouwerij, maar helaas zijn deze de komende dagen al gereserveerd.

Overnachting: Grand Hotel Hradec in Pec pod Sněžkou (2 nachten)

Tsjechië reis - dag 11 - Kasteel Trosky
De ruïnes van Kasteel Trosky
Tsjechië reis - dag 11 - Skoda Museum
Het Škoda Museum in Mlada Bolesav
Tsjechië reis - dag 11 - Grot van Bozkov
De grot van Bozkov

Dag 12: Reuzengebergte

Zoals de naam Reuzengebergte al doet vermoeden, is het één van de hoogste gebergte van Midden-Europa. De Sněžka is met 1602 meter de hoogste berg en die willen we natuurlijk niet missen. Ditmaal kiezen we ervoor om eens niet te wandelen, maar de kabelbaan naar boven te nemen. Vanaf de top van de berg hebben we een geweldig uitzicht over het grillige landschap. We besluiten om een stuk te wandelen naar de Poolse zijde en hier met de kabelbaan weer af te dalen naar het dorp Karpacz. Hier kunnen we de bijzondere Wangkerk bewonderen, een Noorse stiftkerk.

Helaas is er slecht weer op komst. Hierdoor lopen we al snel weer terug naar de kabelbaan om naar boven te gaan. Ons wacht nog een flinke klim naar de top van de Sněžka waar we de kabelbaan weer kunnen nemen naar Pec pod Sněžkou. Door het slechte weer blijven we hier. Eerste drinken we een koffie (en speciaalbiertje) bij Craft Coffee en daarna eten we bij ons hotel in het restaurant Meat & Meet.

Tsjechië reis - dag 12 - Reuzengebergte
Uitzicht vanaf de Snezka
Tsjechië reis - dag 12 - Wangkerk
De Noorse stiftkerk in het Poolse Karpacz

Dag 13: Kamienna Góra, Adršpach, Broumov

De donkere regenwolken zijn de volgende ochtend niet verdwenen. We willen in Adršpach gaan wandelen, maar het regent zo ongelooflijk hard dat we op zoek gaan naar een alternatief. Op internet vinden we iets over een ondergrond complex in Polen. Projekt Arado ligt in het dorp Kamienna Góra en was tijdens de Tweede Wereldoorlog een geheime plek van de Duitsers. Hier werden allerlei vliegtuigen en vliegtuigonderdelen voor de Luftwaffe gebouwd. Wat er precies hier precies is gebeurd is me onduidelijk, want tijdens de tour spreekt onze gids alleen Pools. Ondanks dat we geen idee hebben wat er wordt gezegd, is het een indrukwekkend complex om te bezoeken.

Wanneer de tour afgelopen is schijnt het zonnetje weer volop. Voor een tweede maal wagen we onze kans om de rotsenstad Adršpach te bezoeken. Dit gebied bestaat uit zandstenen rotsformaties en is de grootste rotsstad van Midden-Europa. Dat deze plek bijzonder moet zijn blijkt al uit de overvolle parkeerplaats. Zodra we onze entreekaartjes hebben gekocht en willen beginnen aan onze wandeling door dit natuurgebied breekt de hemel weer open en komt het met bakken uit de lucht. Binnen enkele secondes zijn we al drijfnat. We zoeken een beschut plekje op en hopen dat het een kort buitje is. Helaas lijkt de regen niet op te houden. Hierdoor kunnen we niet optimaal genieten van het gebied. En natuurlijk zul je net zien, wanneer we weer onderweg zijn begint het zonnetje te schijnen.

Die avond overnachten we op een bijzondere locatie, namelijk het klooster van Broumov.

Overnachting: Dům Hostů Klášter Broumov in Broumov (2 nachten)

Tsjechië reis - dag 13 - Project Arado
De geheime grot van Kamienna Góra in Polen
Tsjechië reis - dag 13 - Adrspach
Regenachtig weer in Adršpach
Tsjechië reis - dag 13 - Klooster van Broumov
Die nacht overnachten we in het klooster van Broumov

Dag 14: Osowka, Kutná Hora

We hebben goede verhalen gelezen over accommodatie, maar wij zijn iets minder tevreden. De check in was behoorlijk rommelig, we kregen nauwelijks info. ’s Avonds stonden we zelfs voor een gesloten poort en moesten we over een 2,5 meter hoge muur klimmen om binnen te geraken. Het ontbijt was in een veel te kleine zaal voor de hoeveelheid gasten. Door al deze ergernissen zijn we blij wanneer we met onze auto weer weg kunnen gaan. Het klooster moet prachtig zijn, maar ik had het even helemaal gehad hier.

Eigenlijk stond weer een wandeling op de planning, maar opnieuw moesten we door de regen een alternatief zoeken. Opnieuw kwamen we in Polen uit bij de ondergrondse stad van Osowka. Hier kunnen we wel een audio guide krijgen zodat we begrijpen wat we zien. Deze ondergrondse stad is nog indrukwekkender dan de vorige en wordt middels video’s ook erg beeldend gemaakt. De tour duurt ongeveer 1,5 uur.

Daarna is het tijd om naar onze laatste bestemming te rijden. Kutná Hora bezocht ik al eerder dit jaar en ik was hiervan onder de indruk. Wat ik toen niet bezocht was het Sedlec Ossuary. Het ossuarium bevat skeletten en beenderen van 40.000 tot 70.000 personen en deze vormen de ornamenten van de kerk. Helaas is fotograferen verboden, waardoor ik hier geen beelden van heb. Bekijk het met eigen ogen dus.

In de avond hebben we een wijnproeverij geregeld bij Vinne Sklepy Kutná Hora. We mogen 8 wijntjes proeven met hapjes erbij en krijgen tijdens het proeven door uitleg. Het wordt zelfs zo gezellig dat er een extra fles wordt opengetrokken.

Overnachting: Penzion Apartments Benešova 6 in Kutná Hora (2 nachten)

Tsjechië reis - dag 14 - Osowka
De ondergrondse stad Osowka in Polen
Tsjechië reis - dag 14 - Wijnproeverij in Kutna Hora
In Kutná Hora hebben we een wijnproeverij

Dag 15: Kutná Hora

Het is alweer de laatste dag van onze reis. In de ochtend maken we een tour door de mijn van Kutná Hora bij het Zilver Museum. De gangen zijn extreem smal en op sommige plekken moeten we zelfs flink bukken. Niet voor niets moeten we ook een helm dragen en beschermende kleding. Tijdens de tour bekijken we ook de oude munterij.

Hierna wandelen we nog door de stad en bezoeken we onder meer de imposante Sint Barbarakathedraal. In de namiddag gaan we op schattenjacht met Geocache. Hiermee sluiten we onze trip af. Tsjechië is prachtig en zo veel meer dan alleen maar Praag. In twee weken tijd hebben we het land beter leren kennen en ook de minder bekende locaties mogen bewonderen.

Tsjechië reis - dag 15 - Mijn van Kutna Hora
Door de smalle mijnschachten van Kutná Hora
Tsjechië reis - dag 13 - Kutna Hora
Kutná Hora is onze laatste bestemming van onze reis