Verenigde Staten Wyoming Montana
Reisverslag

Reisverslag Amerika #2: Op naar Yellowstone National Park

Op 19 oktober 2017 vertrek ik samen met Lianne naar Amerika. Hier zullen we drie weken lang met een huurauto nationale parken gaan bezoeken. We richten ons met name op de staat Utah en de omliggende omgeving. De komende weken zal er op Reizen & Reistips van iedere dag een reisverslag verschijnen. In het vorige verslag kon je lezen dat we in Salt Lake City landen en vervolgens naar Thayne zijn gereden.

Ontbijtje in Jackson

Thayne is een klein dorpje, wanneer we wakker zijn is er nog niets open en een ontbijt hebben we in ons motel niet. Daarom rijden we door naar Jackson, de eerste grote stad in de buurt. We zoeken een parkeerplaats uit in het centrum en gaan op zoek naar een leuk tentje om te ontbijten. Bij de Boulangerie is een enorme rij, daar gaan wij niet op wachten. Naast de bakkerij is een ander tentje waar het gezellig druk is: Cafe Genevieve. Hier kunnen we een prima ontbijtje scoren. Lianne had yoghurt met granola en vers fruit. Ik bestel een een typisch Amerikaans ontbijt, ei met bacon en aardappelen. Het smaakt prima! Na het ontbijt lopen we even naar het Town Square. Iedere ingang van het park is versierd met een boog gemaakt van de geweien van herten. Om het park zijn winkels allemaal in western stijl, ja, we zijn echt in Amerika.

Een boog gemaakt met de geweien van herten
Jackson, echt een typisch western stadje

Grand Teton National Park

Wanneer we Jackson uit rijden, komen we al snel in het eerste Nationale Park van onze reis; Grand Teton. Hier willen we doorheen rijden en stoppen wanneer we iets moois zien. Om het park daadwerkelijk in te mogen kopen we de Jaarlijkse Parkpas (ook wel, The America the Beautiful- The National Park and Federal Recreational Lands Annual Pass, jaja). Dit pasje kost 80 dollar, is een jaar geldig en hiermee kun je iedere National Park van Amerika in. Met onze permit rijden we het Grand Teton National Park in, maar er doemen al snel donkere wolken op. Niet veel later begint het te regenen. Zonde, want de omgeving is geweldig. Besneeuwde bergtoppen en gletsjers zou je hier op heldere dagen moeten zien, maar de wolken verhinderen helaas een groot deel van het zicht. Gelukkig houdt het af en toe even op met regenen en kunnen we bij verschillende uitzichtpunten toch mooie foto’s maken. Gedurende de rit maken we bij vrijwel iedere viewpoint een korte stop. We zien zelfs in de verte een groepje bizons grazen. Onze eerste wildlife van de reis! Grand Teton heeft ons verrast. Hoe mooi zou dit gebied zijn als de zon schijnt? Wij kunnen je echt aanraden om hier zeker eens rond te kijken en te wandelen.

Het eerste nationale park dat we bezoeken, Grand Teton National Park
De bergtoppen van de Glaciers zijn bedekt door de wolken
Ondanks het regenachtige weer, is het genieten geblazen
Paarden voor de bergen en de dreigende wolken
Een fraai uitzicht op de Snake River
Beren hebben we niet gezien
Jackson Lake

Sneeuw in Yellowstone

Zodra je het Grand Teton National Park verlaat, kom je alweer in het volgende: Yellowstone National Park. Hier zullen we de komende drie dagen verblijven. De eerste avond zullen we midden in het park overnachten. Omdat het seizoen afgelopen is en alle andere accommodaties inmiddels gesloten zijn, slapen we de nachten erop net buiten het park in het dorpje Gardiner. Zodra we het park inrijden maakt regen plaats voor natte sneeuw en niet veel later zelfs sneeuwvlokken. De omgeving wordt alsmaar witter en witter en de temperaturen dalen heel snel. Voordat we naar ons hotel rijden, willen we eerst nog enkele spots bezoeken. De West Thumb Geyser Basin is er één van. Hier maken we kennis met de vulkanische activiteiten van het gebied. Er zijn enkele prachtige geisers te zien met borrelend water en modder. Uiteraard kan de rotte eierenlucht van de zwavel niet ontbreken. Enkele geisers hebben bizarre formaties en prachtig heldere kleuren. Het is soms even wachten tot de enorme stoomwolken verdwenen zijn en we zicht hebben op het water. Door de kou en de sneeuw merken we al snel dat we niet warm gekleed zijn, toch maken we de wandeling helemaal af.

We rijden Yellowstone Nati0nal Park binnen
De eerste bizons, al is het van een afstandje
We bezoeken West Thumb Geyser Basin
Gedurende ons bezoek begint het aardig te sneeuwen in Yellowstone
Allerlei kleuren door de mineralen
Geisers in allerlei bizarre formaties
De Black Hole, met het blauwe water
Blue Finnel Spring, doet zijn naam eer aan
Een bizon langs de weg

Snow Lodge

Nadat we de West Thumb hebben bekeken willen we naar onze lodge gaan, niet ver van de Old Faithful geiser. Recht voor onze neus wordt helaas de weg gesloten en hierdoor moeten we het hele park doorrijden om bij ons hotel te komen. Yellow Stone Park is namelijk een grote 8 qua wegen, en als er één gesloten wordt is de omweg helaas lang. Door de omweg rijden we langs de Sulphur Caldron, wat een mooi uitzichtspunt is op enkele geisers. Na onze omweg van een kleine twee uur komen we aan bij Snow Lodge. Hier hebben we een cabin voor één nacht. Het is de laatste dag dat deze accommodatie dit seizoen geopend is, dus meer nachten konden we niet boeken en niet de betalen. De prijzen van deze lodge liggen namelijk redelijk aan de prijs en dat merken we ook bij het avondeten. We eten beide een bizonburger. Lekker, maar een beetje droog vlees. Na weer een lange dag rijden en nieuwe indrukken zijn we gesloopt en duiken we vroeg ons bed in. Buiten is het koud, sneeuwt het en lopen de enorme bizons tussen de auto’s en lodges, wat een nu al indrukwekkend park!

Bij de Snow Lodge hoort natuurlijk ook sneeuw