Mijn mooiste reismomenten
Blog
Persoonlijk

Het corona virus domineert het nieuws en heeft zowat het dagelijkse leven plat gelegd. Dat betekent dat we allemaal het reizen op een lager pitje moeten zetten. Zelf had ik gelukkig deze maand geen trip op de planning staan. In april stond wel een reis met de camper op de planning, maar hiervoor hebben we nog niets vastgelegd. Voor de mensen die wel een trip gepland hebben staan en zich hierop hadden verheugd is het extreem vervelend. Helaas is reizen op dit moment gewoon geen verstandig idee. We moeten met z’n allen afwachten hoe alles zich gaat ontwikkelen. Nu kunnen we natuurlijk wel dromen over nieuwe reisbestemmingen en terugblikken op de mooie reismomenten die we al hebben beleefd. Wat dat betreft kan ik terugkijken op een aantal mooie hoogtepunten. In dit artikel zet ik mijn mooiste reismomenten op een rijtje.

Mijn mooiste reismomenten

Volcán de Fuego lava zien spuwen

Vulkanen, ik vind ze fascinerend. Dit is begonnen toen ik in Costa Rica lava zag stromen van de hellingen van de Volcán Arenal. Een moment dat niet meer dan drie seconden duurde maar enorme indruk op me maakte. Wat dat betreft wilde ik graag naar Guatemala, een land met 37 vulkanen waarvan er 3 actief zijn. De Volcán de Fuego is één van die actieve vulkanen en deze kun je vanaf de naastgelegen Volcán Acatenango bewonderen. Een tour die ik absoluut wilde doen. Na een stevige klim kwamen we aan op onze campground aan en hoorden we de vulkaan flink rommelen. Helaas zagen we niets omdat een flink wolkendek het zicht versperde. Na een korte rustpauze in onze tent werden we vervolgens getrakteerd op een show die ik nooit meer zal vergeten. De wolken waren inmiddels weggetrokken en we hadden volledig zicht op de vulkaan die continu lava aan het spuwen was. Dit had ik totaal niet verwacht. We konden enkele uren van dit spektakel genieten tot de wolken de top weer bedekten. Hierna was het tijd om de slapen met het gerommel op de achtergrond… Ik kan je vertellen, dat is een behoorlijk rustgevend geluid.

Volcan de Fuego - Guatemala
Top 5 vulkanen die je moet beklimmen in Guatemala - Volcán de Fuego
Fantastisch, de Volcán de Fuego spuwt lava

Oog in oog staan met een poema

Toen we onze reis naar Bolivia hadden geboekt wilde ik koste wat kost een jaguar spotten. Met Nick’s Adventures boekten we een vierdaagse tour waarbij we op zoek gingen naar dit machtige dier. Met een 4×4 auto reden door het Parque Nacional Gran Chaco del Kaa-Iya op zoek naar wildlife. In dit natuurgebied loopt slechts een zandweg door het dorre gebied. Wil je wildlife zien, dan zullen de dieren op de weg moeten staan. Dat betekent dus dat we enorm veel geluk nodig hadden. En dat geluk hadden we. Tijdens onze tweede gamedrive in de avond zagen we in de verte twee tapirs. Iets later zat er zowaar een jaguar midden op de weg. Het dier was nog ver weg en dook al snel de bosjes in en even later zagen we ook een poema dat even snel de bosjes in dook. Toch waren we al zielsgelukkig. Het hoogtepunt kwam echter de volgende avond. Op ongeveer dezelfde locatie kwamen we de poema opnieuw tegen. Ditmaal bleef de poema op de weg en liep het rustig voor onze auto uit. Het dier leek zo relaxed te zijn dat we van onze gids mochten uitstappen. Op gepaste afstand liepen we zo’n half uur achter de poema aan. Om de 10 meter draaide de poema zich om eens te kijken wat die gekke mensen aan het doen waren. De poema keek ons recht in de ogen. Puur kippenvel! Spannend en ongelooflijk mooi om dit mee te mogen maken. We hadden gehoopt om de jaguar wat beter te kunnen spotten, maar dit maakte alles dubbel en dwars waard.

Bolivia in 20 beelden - Poema in Parque Nacional Gran Chaco del Kaa-Iya
We liepen slechts op enkele meters van deze poema

W-Trek in Torres del Paine

Onze reis door Patagonië was een aaneenschakeling van mooie momenten. Deze regio in Chili en Argentinië heeft een plek in mijn hart veroverd. We hebben bijzondere dieren gespot, over gletsjers gelopen, overnacht in afgelegen plekjes, unieke natuurcreaties gezien en prachtige wandelingen gemaakt. Wat dat betreft was de W-Trek in het Parque Nacional Torres del Paine één van de meest bijzondere momenten van deze reis. Wij kozen ervoor om deze route in 5 dagen te lopen zodat we voldoende tijd hadden om te kunnen genieten van al het natuurschoon om ons heen. Hier zie je immers gletsjers, prachtige bergen, watervallen en een kleurrijke bloemenpracht. Hoogtepunten zijn de Glaciar Grey, de Franse Vallei en natuurlijk Cordillera del Paine. Op sommige momenten was deze hike best zwaar. Ik had een volgeladen backpack op mijn rug en tijdens de wandeling hebben we alle weersomstandigheden meegemaakt. Van zon, tot regen, sneeuw en enorme rukwinden. Op het eind liep ik op mijn tandvlees om de Cordillera del Paine te bereiken. Eenmaal daar vergat ik alle pijntjes. Hier heb ik die 88 kilometer voor gelopen, dit was de reden om naar Patagonië af te reizen.

Mooiste reisfoto's 2018 - Torres del Paine
Patagonië - Torres del Paine
De W-Trek is een pittige meerdaagse hike, maar was fantastisch om te lopen

Tweedaagse tour in Tsjernobyl

Op 26 april 1986 vond er ramp plaats van ongekende grootte. Kernreactor 4 in Tsjernobyl ontplofte waardoor er radioactieve straling vrij kwam. De radioactieve wolk trok over Europa terwijl de Sovjet-Unie de ramp stil houdt. 36 uur na de ontploffing begon pas de evacuatie. In totaal werden 135.000 mensen geëvacueerd. Wat ze op dat moment niet wisten was dat ze nooit meer terug zouden keren. De omgeving van Tsjernobyl werd hermetisch afgesloten. Toen de ramp plaatsvond, was ik niet eens 1 jaar oud. Daar had ik dus niets van meegekregen. Later zag ik de foto’s van het verlaten gebied. Ik herinner me de botsauto’s en het reuzenrad. Als liefhebber van urban exploring wilde ik deze locatie eens met eigen ogen aanschouwen. In juni 2018 was het zo ver: ik ging naar Tsjernobyl. 32 jaar na de ramp was ik in Tsjernobyl en de Exclusion Zone. Twee dagen lang wandelden bekeken we de ruïnes van een ooit bloeiende stad en waar het nog altijd radioactief was. Ik vond deze tour echt zeer indrukwekkend. Je kunt je haast niet voorstellen wat hier is gebeurd.

Tsjernobyl - Pripjat - Main Square
Tsjernobyl - Chernobyl 2 - Doega-3
Mooiste reisfoto's 2018 - Tsjernobyl
Dark tourism in Tsjernobyl

De vierdaagse Salar de Uyuni tour

Terug naar Bolivia, want ook onze vierdaagse Salar de Uyuni tour heeft diepe indruk op me gemaakt. Niet alleen bezochten we ’s werelds grootste zoutvlakte, ook de gehele omgeving van de regio Potosí stond op het programma. Wat… een… omgeving! Ik moest meerdere malen in mijn ogen wrijven om te beseffen dat ik niet droomde. Het leek af en toe alsof we op een totaal andere wereld terecht waren gekomen. Laguna Colorada, Laguna Verde, Laguna Blanca, Laguna Kollpa en Laguna Hedionda Sur zijn van die kleurrijke meren waar de sierlijke flamingo’s met hun hoge poten haast dansend doorheen manoeuvreren. Bij Desierto de Dali leek het alsof we in een schilderij van Dalí zelf waren gestapt. Puffende vulkanen, waarvan er één zelfs een tikkende tijdbom is. Dampende geisers, historische dorpjes, koraal rotsen en grotten. We hebben overnacht in een zouthotel alvorens we de enorme zoutvlakte zelf bezochten. Op deze immens grote witte vlakte hebben we van een zonsopkomst genoten. Onbetaalbaar.

Bolivia 2016 - Dag 11 - Laguna Charcota
Bolivia 2016 - Dag 12 - Salar de Uyuni
Bolivia in 20 beelden - Laguna Colorada
Het landschap van de Potosí regio

Een geweldige zonsondergang in de Costa Ricaanse hoogvlakte

Wat baalde ik van de regen tijdens onze reis door Costa Rica. Door het tropische klimaat, de regen en het zweten vond ik mezelf ongelooflijk ranzig. Alles stonk. En op dat moment sliepen we ook nog eens in een tentje midden in de jungle zonder douche. De belangrijkste lens van mijn camera was enkele dagen eerder al kapot gegaan. Ik baalde als een stekker. Op de dag dat we naar het Parque Nacional Tapanti Macizo de la Muerte gingen werden we wederom getrakteerd op een fikse regenbui. Ik was er wel klaar mee, we reden terug naar ons hotel om daar de dag door te komen. Op zulke momenten ben ik absoluut geen fijn reisgezelschap (sorry Lianne). Gelukkig kwam Lianne die middag met het idee om het Sanatorio Duran te bezoeken, een verlaten ziekenhuis voor TBC patiënten. Gelukkig was het droog toen we hier rondliepen en in feite was dit mijn eerste urbex ervaring. Om 16.00 ging sloot het complex en werden we verzocht om weg te gaan. Terug naar het hotel werden we vervolgens getrakteerd op één van de mooiste zonsondergangen die ik ooit heb gezien. Een flink wolkendek hing boven de bergen en de lucht had allerlei bijzondere kleuren. Het leverde één van de mooiste zichten op die ik ooit heb gezien.

Costa Rica 2014 - dag 23 - Prachtige lucht
Één van de mooiste zonsondergangen die ik ooit heb gezien

Safari’s in Afrika

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik een groot liefhebber ben van het spotten van wildlife. Wat dat betreft moest ik sowieso eens naar Afrika gaan. In 2012 kozen we voor een georganiseerde rondreis door Kenia en Tanzania. Tijdens deze reis bezochten we onder meer Lake Nakuru, Samburu Reservaat, Serengeti en de Ngorongoro krater. Wanneer we een gamedrive hadden stond ik vooraan in de truck op de uitkijk. Het spotten van olifanten, zebra’s, giraffe’s, nijlpaarden, gnoe’s… ik kon er geen genoeg van krijgen. We zagen verder groepen leeuwinnen, leeuwenwelpjes en cheeta’s. Extreem bijzonder was het om ook twee zwarte neushoorns te zien, aangezien deze ernstig bedreigd worden.

Samburu Reservaat - Kenia
UNESCO Werelderfgoedlijst - Ngorongoro krater - Tanzania
Werelddierendag, 9 bijzondere ontmoetingen met dieren - Leeuwenwelpje
Dieren spotten in Afrika

Ballonvaart over Cappadocië

Turkije is een veelzijdig land. Hoewel de meeste juist de stranden opzoeken bij Bodrum, Alanya of Marmaris, heeft het land nog veel meer te bieden. Zo is Cappadocië bijvoorbeeld echt fantastisch. Een sprookjesachtig gebied met zandkleurige, kegelvormige heuvels die soms tot 50 meter hoogte kunnen reiken. In deze rotsen woonden de mensen vroeger en enkele hotels hebben zich tegenwoordig in de grotten gevestigd. Dit landschap kun je het beste bewonderen vanuit de lucht en daarom maakte ik in 2017 een ballonvaart over Cappadocië. Nog voordat de zon opkwam stegen we op om vanuit de lucht de zon langzaam boven de heuvels op te zien komen. De lucht kleurde oranje met de silhouetten van de andere ballons ervoor. Magisch om zoiets mee te mogen maken.

Turkije reisverslag: Laatste dag in Cappadocië - Luchtballonnen boven Cappadocië
Turkije reisverslag: Magische ballonvaart - Met de ballon boven Cappadocië
Mijn ballonvaart over Cappadocië

Ik ben een webdesigner/webdeveloper/video-editor en één van mijn grootste hobby's is het maken van reizen. Niet alleen geniet ik van al het pracht en praal dat de wereld heeft te bieden, maar tevens ben ik er gek op om video's en veel foto's te maken van datgene wat ik zie.

Ik reis graag ieder jaar van continent naar continent en wil zoveel mogelijk op eigen houtje ontdekken en zien!