Na ons bezoek aan Hasard Cheratte hadden we de smaak te maken met urban exploring. Aangezien we nog een hele middag de tijd hadden nadat we de kolenmijn hadden bezocht, besloten we om ook naar het station van Montzen te rijden. Deze is niet ver gelegen van Hasard Cheratte en Station Montzen is gemakkelijker te betreden.
Geschiedenis van Station Montzen
Toen de Duitsers tijdens Eerste Wereldoorlog België binnenvielen, werd het spoorwegnetwerk in de regio overgenomen. Montzen, dat tot die tijd onbereikbaar was, werd een belangrijke plek voor de Duitsers. Zo konden ze de troepen sneller bevoorraden. In 1915 werd er begonnen aan de bouw van een station. Voor de bouw van het station werden Russische krijgsgevangenen ingezet, die door de Duitsers gevangen waren genomen. Tussen 1917 en 1918 zou het station klaar zijn. Station Montzen bloeide pas na de oorlog op. Doordat België veel schade heeft geleden tijdens de oorlog, werd het station gebruikt voor het doorvoer van Duits materiaal, dat werd gezien als herstelbetaling. Door de groei in de zeehavens werd het vervoer per spoor in de jaren 30 groter. De Belgische staat breidde het station en rangeerterrein uit.
In die periode was er ook een onderlinge wedstrijd gaande welke regio het mooiste station in de regio had. Omdat Station Montzen deze prijs met enige regelmaat wist te winnen, kon het blijven groeien en uitbreiden. Tot de Tweede Wereldoorlog uitbrak en het vervoer via het station grotendeels stil kwam te liggen. Nadat het emplacement in 1944 werd gebombardeerd en enorme schade opliep, werd het vervoer compleet stil gelegd. Na de oorlog werd het station nog hersteld, maar het werd nooit meer zo mooi als voor de oorlog.
De passagierslijn werd in 1952 opgeheven en het emplacement werd alleen nog maar gebruikt voor goederenvervoer. Tegenwoordig komen er alleen goederentreinen langs en wordt het station niet meer gebruikt.
Een bezoek aan Station Montzen
Wie hier voor het eerste rondloopt en de geschiedenis niet zich vast afvragen waarom in Montzen zo’n groot station is gebouwd, want het station is qua oppervlakte behoorlijk groot met verschillende ruimtes. Maar de glorietijden van het station zijn inmiddels ver weg. Het verlaten station is tegenwoordig het doelwit van veel vandalisme. Overal ligt puin, opgedronken flessen drank en alle ramen zijn gesneuveld. Op het spoor liggen koelkasten, meubels en nog meer rommel. Enkele jaren geleden waren hier nog enkele oude treintoestellen en locomotieven te zien, maar deze zijn inmiddels weggesleept en op het rangeerterrein gezet. Her en der slingeren nog oude kranten op de grond. Al met al is het geen fraaie plaats om even rond te lopen. Urbex fotograferen die hier rondlopen zorgen echter dat het station niet in de vergetelheid raakt. Het ooit zo mooie station, wordt nu enkel door fotografen mooi vastgelegd.
Ik ben niet op zoek naar de toeristische hotspots die iedereen kent. Liever ga ik op zoek naar de hidden gems. Ik neem graag de tijd om een stad of regio goed te ontdekken en duik graag even de natuur in. Ooit begonnen met het bouwen van een website waar ik schreef over mijn reizen. Zo is Reizen & Reistips ontstaan. In 2024 de ultieme beloning voor mijn werk gekregen met de Golden Pen Award!
Het onderhouden van Reizen & Reistips kost tijd en geld. Vinden jullie mijn verhalen leuk en willen blijven genieten van mijn reisavonturen? Dan kunnen jullie mij steunen door op deze site tours of accommodaties te boeken. Ook kunnen jullie mij een kleine gift sturen via Buy me a Coffee (of een biertje). Alvast bedankt!