Kandy is het centrum van het Sri Lankaanse culturele en religieuze leven. Daarnaast is de stad ook een beroemd bedevaartsoord. De pelgrimages hebben als einddoel de Boeddhistische tempel Dalada Maligwa, ook wel bekend als de Tempel van de Tand. In deze tempel zou één van de drie overgebleven tanden van Boeddha liggen. Deze werd na de crematie van Boeddha in India meegesmokkeld naar Sri Lanka en kwam uiteindelijk in Kandy terecht. De andere tanden zouden liggen in India en nabij Bangkok.
Koning Vimaladharmasuriya liet een gebouw bouwen om de tand te tonen, maar dit gebouw bestaat niet meer. Het huidige gebouw werd gebouwd door Vira Narendra Sinha, nadat de Portugezen Kandy waren binnengevallen. De Dalada Maligawa ligt rondom een gracht waar volop vissen zwemmen. Hierom heen zijn dagoba’s, paviljoens, fonteinen en kraampjes met wierookstokjes en bloemen te vinden. De Inner Temple is het eigenlijke heiligdom en werd rond 1720 gebouwd door koning Narenda Singha. De Inner temple wordt omsloten door door een kloostercomplex. Rechts van de ingang is een achthoekige toren te zien, de Pittirippuva. Deze toren werd vlak na 1800 gebouwd voor koning Sri Vikrama Rajasingha vanwaar hij het volk kon toespreken. Op de eerste verdieping, waar de tandreliek bewaard zou worden is de vloer bedekt met mensen die bidden en zingen. Mensen offeren bloemen op het altaar voor het heiligdom.
De tand zelf is niet te zien, want deze wordt bewaard in een kist. De kist waarin de tand zou liggen wordt wel twee maal per dag tentoongesteld.
De Tempel van de tand werd in 1998 zwaar beschadigd nadat Tamiltijgers een bomauto lieten ontploffen bij de ingang van het complex. Hierbij raakte het dak ontzet en werden fresco’s vernietigd. De klap was zo heftig dat zelfs het 250 meter verderop gelegen Queen’s Hotel zes maanden moest sluiten om de schade te herstellen. Bij deze aanslag kwamen vijftien mensen om het leven. Sindsdien zijn de veiligheidsmaatregelen bij de ingang extra verscherpt. De tandreliek verliet voor de aanslagen eenmaal het complex tijdens de Esala Perahera. De tand werd in zeven kistjes gedurende 10 dagen met fakkels, dansers en olifanten rondgedragen. Tegenwoordig wordt tijdens de Esala Perahera alleen de kist rondgedragen die de tand symboliseerd.
Nog geen reacties