Op mijn wishlist: De metrostations van Moskou
Blog

Op mijn wishlist: De metrostations van Moskou

Zoals iedere reisliefhebber heb ik ook een wishlist. Op deze wishlist staan enkele prachtige landen waar ik eens heen zou willen. Mooie verre oorden, of juist moeilijk bereikbare plekken waar je niet zomaar een-twee-drie kunt komen. Dromen mag natuurlijk altijd. Af en toe zal ik via mijn website een land of stad van mijn wishlist prijs geven en vertellen waarom ik er heen wil. Wat maakt deze plek zo bijzonder en wat valt er te zien en te doen? In deze editie neem ik jullie mee naar de metrostations van Moskou.

Ik hoor je ergens denken; waarom zou je metrostations willen bezoeken? Normaal gesproken zijn dit meestal vieze plekken waar de geur van urine overheerst, waar zwervers op een stuk karton liggen te slapen en waar je niet vrolijk wordt van de donkere en kille omgeving. Je bent vaak blij wanneer je weer boven de grond bent of in de metro zelf zit. Maar hoe anders is dit in Moskou. Een tijdje terug zag ik een blogbericht van een Canadese fotograaf die middels prachtige foto’s liet zien hoe de wereld er onder de straten van Moskou eruit ziet. Het is een totaal andere wereld van prachtige architectuur die je totaal niet zou verwachten. Nu moet gezegd worden dat de foto’s een vertekend beeld geven, omdat er helemaal niemand op de foto’s te zien zijn. Dit komt omdat de fotograaf de toestemming had om te fotograferen na sluitingstijd. Maar dat neemt niet weg dat het een prachtige ondergrondse wereld is.

De Mosow Metro werd geopend in 1935 en het was één groot propaganda project. Stalin wilde de mensen het idee geven dat ze een ‘stralende toekomst’ tegemoet konden zien. Met marmeren muren, hoge kroonluchters en gouden versieren wilden ze men het idee van een ondergrondse zon propageren. Op december 1932 werd begonnen met de aanleg van de metro. Hieraan waren ruim 500 verschillende bedrijven betrokken. Op 15 mei 1935 werd het eerste traject geopend. Stalin zelf had een geheime doorgang vanuit zijn woning in het Kremlin naar het metrostation. Tijdens zijn bewind werd er onder grote druk en in hoog tempo gewerkt aan de metrolijnen, want uitstel was immers geen optie. Tijdens de Koude Oorlog werden nog 4 metrolijnen gebouwd.

Tegenwoordig is de totale lengte van de metrolijn 324,4 kilometer lang, heeft het twaalf verschillende lijnen en 188 stations. Er worden dagelijks meer dan 7000 treinen ingezet en ze vervoeren acht tot negen miljoen mensen. Het is daarmee het efficiëntste en snelste vervoermiddel van Moskou. De stations zijn versierd met beeldhouwwerken, mozaïeken, glasbeschilderingen en worden soms zelfs verlicht door kroonluchters.

Bron hoofdfoto: pxhere
Danny van der Meijden
Danny van der Meijden

Ik ben niet op zoek naar de toeristische hotspots die iedereen kent. Liever ga ik op zoek naar de hidden gems. Bestemmingen waar vrijwel niemand van heeft gehoord of waar weinig mensen naartoe gaan. Ik neem graag de tijd om een stad of regio goed te ontdekken en duik graag even de natuur in.

Ooit begonnen met het bouwen van een website waar ik schreef over mijn reizen. Zo is Reizen & Reistips ontstaan. In 2024 de ultieme beloning voor mijn werk gekregen met de Golden Pen Award!

Het onderhouden van Reizen & Reistips kost tijd en geld. Vinden jullie mijn verhalen leuk en willen blijven genieten van mijn reisavonturen? Dan kunnen jullie mij steunen door op deze site tours of accommodaties te boeken. Ook kunnen jullie mij een kleine gift sturen via Buy me a Coffee (of een biertje). Alvast bedankt!