Zoals iedere reisliefhebber heb ik ook een wishlist. Op deze wishlist staan enkele prachtige landen waar ik eens heen zou willen. Mooie verre oorden, of juist moeilijk bereikbare plekken waar je niet zomaar een-twee-drie kunt komen. Dromen mag natuurlijk altijd. Af en toe zal ik via mijn website een land of stad van mijn wishlist prijs geven en vertellen waarom ik er heen wil. Wat maakt deze plek zo bijzonder en wat valt er te zien en te doen? In deze editie neem ik jullie mee naar de metrostations van Moskou.
Ik hoor je ergens denken; waarom zou je metrostations willen bezoeken? Normaal gesproken zijn dit meestal vieze plekken waar de geur van urine overheerst, waar zwervers op een stuk karton liggen te slapen en waar je niet vrolijk wordt van de donkere en kille omgeving. Je bent vaak blij wanneer je weer boven de grond bent of in de metro zelf zit. Maar hoe anders is dit in Moskou. Een tijdje terug zag ik een blogbericht van een Canadese fotograaf die middels prachtige foto’s liet zien hoe de wereld er onder de straten van Moskou eruit ziet. Het is een totaal andere wereld van prachtige architectuur die je totaal niet zou verwachten. Nu moet gezegd worden dat de foto’s een vertekend beeld geven, omdat er helemaal niemand op de foto’s te zien zijn. Dit komt omdat de fotograaf de toestemming had om te fotograferen na sluitingstijd. Maar dat neemt niet weg dat het een prachtige ondergrondse wereld is.
De Mosow Metro werd geopend in 1935 en het was één groot propaganda project. Stalin wilde de mensen het idee geven dat ze een ‘stralende toekomst’ tegemoet konden zien. Met marmeren muren, hoge kroonluchters en gouden versieren wilden ze men het idee van een ondergrondse zon propageren. Op december 1932 werd begonnen met de aanleg van de metro. Hieraan waren ruim 500 verschillende bedrijven betrokken. Op 15 mei 1935 werd het eerste traject geopend. Stalin zelf had een geheime doorgang vanuit zijn woning in het Kremlin naar het metrostation. Tijdens zijn bewind werd er onder grote druk en in hoog tempo gewerkt aan de metrolijnen, want uitstel was immers geen optie. Tijdens de Koude Oorlog werden nog 4 metrolijnen gebouwd.
Tegenwoordig is de totale lengte van de metrolijn 324,4 kilometer lang, heeft het twaalf verschillende lijnen en 188 stations. Er worden dagelijks meer dan 7000 treinen ingezet en ze vervoeren acht tot negen miljoen mensen. Het is daarmee het efficiëntste en snelste vervoermiddel van Moskou. De stations zijn versierd met beeldhouwwerken, mozaïeken, glasbeschilderingen en worden soms zelfs verlicht door kroonluchters.
En zeg zelf, als je dergelijke foto’s ziet; dan wil je het toch ook eens bezoeken?
A gallery of images of the #Moscow Metro, one of the world’s most beautiful #undergroundhttps://t.co/kzDfRunMCc pic.twitter.com/ffERQzgoK3
— Domus (@DomusWeb) October 22, 2015
oh. this is what moscow's subway stations look like. https://t.co/T2dP23NOMD pic.twitter.com/DoIFnuqfom
— megan weisenberger (@foyobli) October 21, 2015
These three #Moscow metro stations are closed for maintenance work today: http://t.co/EdkSZFA91U #metro pic.twitter.com/FabRZFFxAT
— The Moscow Times (@MoscowTimes) October 17, 2015
For two weeks last year, Canadian photographer David Burdeny spent his nights 200 feet underground, shooting the… http://t.co/zZyR77YjSP
— Arquetopia (@ARQUETOPIA) October 16, 2015
Laat een berichtje achter
Nog geen reacties