Bucketlist

Op mijn wishlist: De metrostations van Moskou

Zoals iedere reisliefhebber heb ik ook een wishlist. Op deze wishlist staan enkele prachtige landen waar ik eens heen zou willen. Mooie verre oorden, of juist moeilijk bereikbare plekken waar je niet zomaar een-twee-drie kunt komen. Dromen mag natuurlijk altijd. Af en toe zal ik via mijn website een land of stad van mijn wishlist prijs geven en vertellen waarom ik er heen wil. Wat maakt deze plek zo bijzonder en wat valt er te zien en te doen? In deze editie neem ik jullie mee naar de metrostations van Moskou.

Ik hoor je ergens denken; waarom zou je metrostations willen bezoeken? Normaal gesproken zijn dit meestal vieze plekken waar de geur van urine overheerst, waar zwervers op een stuk karton liggen te slapen en waar je niet vrolijk wordt van de donkere en kille omgeving. Je bent vaak blij wanneer je weer boven de grond bent of in de metro zelf zit. Maar hoe anders is dit in Moskou. Een tijdje terug zag ik een blogbericht van een Canadese fotograaf die middels prachtige foto’s liet zien hoe de wereld er onder de straten van Moskou eruit ziet. Het is een totaal andere wereld van prachtige architectuur die je totaal niet zou verwachten. Nu moet gezegd worden dat de foto’s een vertekend beeld geven, omdat er helemaal niemand op de foto’s te zien zijn. Dit komt omdat de fotograaf de toestemming had om te fotograferen na sluitingstijd. Maar dat neemt niet weg dat het een prachtige ondergrondse wereld is.

De Mosow Metro werd geopend in 1935 en het was één groot propaganda project. Stalin wilde de mensen het idee geven dat ze een ‘stralende toekomst’ tegemoet konden zien. Met marmeren muren, hoge kroonluchters en gouden versieren wilden ze men het idee van een ondergrondse zon propageren. Op december 1932 werd begonnen met de aanleg van de metro. Hieraan waren ruim 500 verschillende bedrijven betrokken. Op 15 mei 1935 werd het eerste traject geopend. Stalin zelf had een geheime doorgang vanuit zijn woning in het Kremlin naar het metrostation. Tijdens zijn bewind werd er onder grote druk en in hoog tempo gewerkt aan de metrolijnen, want uitstel was immers geen optie. Tijdens de Koude Oorlog werden nog 4 metrolijnen gebouwd.

Tegenwoordig is de totale lengte van de metrolijn 324,4 kilometer lang, heeft het twaalf verschillende lijnen en 188 stations. Er worden dagelijks meer dan 7000 treinen ingezet en ze vervoeren acht tot negen miljoen mensen. Het is daarmee het efficiëntste en snelste vervoermiddel van Moskou. De stations zijn versierd met beeldhouwwerken, mozaïeken, glasbeschilderingen en worden soms zelfs verlicht door kroonluchters.

En zeg zelf, als je dergelijke foto’s ziet; dan wil je het toch ook eens bezoeken?

Bron hoofdfoto: pxhere

Interessante artikelen voor dit bericht

Laat een berichtje achter

Deel deze pagina

Nog meer reisverhalen

Meer blog berichten

Samburu Special 5 - Gerenoek

Dieren

Samburu Special 5

Veel mensen gaan op safari in Afrika om de Big 5 te spotten. De Big 5 bestaat uit de olifant, de neushoorn, de buffel, de leeuw en het luipaard. Misschien heb je ook al eens van de Little 5 gehoord,...

Reisroute Madagascar

Reisroutes

Reisroute Madagascar

Een reis naar Madagascar is echt een belevenis. Het eiland is werkelijk beeldschoon en de inwoners zijn uiterst vriendelijk. Echter ontbossing is een serieus probleem. Al ruim 80% van het...

Over de auteur

Danny van der Meijden

Ik ben een webdesigner/webdeveloper en één van mijn grootste hobby's is het maken van reizen. Niet alleen geniet ik van al het pracht en praal dat de wereld heeft te bieden, maar tevens ben ik er gek op om video's en veel foto's te maken van datgene wat ik zie.

Ik reis graag ieder jaar van continent naar continent en wil zoveel mogelijk op eigen houtje ontdekken en zien!