Verkehrsturm

Aan het begin van de 20e eeuwwas de Potsdamer Platz een van de drukste pleinen van Europa. Voor kinderen, vrouwen en toeristen was het een gevaar voor eigen leven om de straten over te steken. Per 12 uur passeerden ruim 33.000 voertuigen de straten, waarvan de helft auto’s waren en een kwart motor- brommerrijders. Daarnaast waren er ook nog trams en paard en wagens. Om de veiligheid te garanderen, besloot men bij de Berliner Strassenbahn in de zomer van 1924 om naar New York te gaan voor onderzoek en kochten ze een verkeerstoren voor 10.000 Mark. Op 22 oktober was de Verkehrsturm klaar voor gebruik.

Het werd het bekendste verkeerstoren van Europa, omdat het ook de eerste elektronische was. De drie lichten (groen, oranje en rood) stonden niet onder elkaar, maar naast elkaar. De vijfhoekige toren was 7,5 meter hoog. Een verkeerspolitie kon naar de top om met de hand signalen te geven en het verkeer regelen. Ook was er een brandalarm, telefoon en een pieper voor de politie ingebouwd.

In 1934 werd de Verkehrsturm verwijdert na aanpassingen aan het plein. Pas 60 jaar later zou de Verkehrsturm weer terugkeren op de Potsdamer Platz. Dit is overigens niet de originele, maar een replica. Daarbij is de huidige ook een meter hoger.

Boek een hotel in Berlijn

Booking.com