Een terugblik op het reisjaar 2016
Bolivia Turkije Duitsland België
Lijstje

Het is nog een aantal dagen wachten alvorens de champagne flessen weer worden ontkurkt en er geproost kan worden op een nieuw jaar. 2016 is voorbij gevlogen en we hebben veel bestemmingen bezocht. Aan het begin van het jaar had ik de wens uitgesproken om iedere maand minstens één trip te maken. Dat is niet helemaal gelukt, maar 2016 was een fantastisch reisjaar. Ik heb enkele mooie stedentrips gemaakt, heb een voetbalwedstrijd van mijn favoriete buitenlandse club bijgewoond, zijn met familie enkele malen weggeweest en ik heb in Bolivia de allermooiste mooiste landschappen gezien. Om alles op een rijtje te zetten, volgt hier een terugblik op het reisjaar 2016.

Een terugblik op het reisjaar 2016: Valkenburg, Nederland
Valkenburg was de eerste trip van het jaar

Weekendje Valkenburg

De eerste trip van het jaar was in februari naar Valkenburg. Zoals ieder jaar hadden de ouders van Lianne een huisje gehuurd waar ze een week verblijven. Vanwege werk konden wij alleen het weekend komen. Op zaterdag zijn we naar Limburg afgereisd en hebben we met de gehele familie een kopje koffie gedronken. Vervolgens hebben we de mergelgrotten en het kasteel van Valkenburg bezocht. Ook hebben nog door het centrum van Valkenburg gewandeld om vervolgens ’s avonds met z’n allen gezellig te gourmetten.

Een terugblik op het reisjaar 2016: Dinant, België
Een blik op de citadel en de collegiale kerk van Dinant

Stedentrip Dinant

Eind februari hebben we de auto gepakt en zijn we naar Dinant gereden, onze eerste stedentrip van 2016. Dinant, een leuk stadje aan de Franse grens, is ingesloten tussen de Maas en een omliggend heuvellandschap. Behalve de fraaie ligging is er ook voldoende te zien en te doen. Wandelen door het centrum, een bezoek brengen aan de grotten van Dinant en een biertje drinken in de brouwerij van Leffe. Belangrijkste bezienswaardigheid van Dinant is de citadel, een groot verdedigingswerk dat door Nederlanders werd gebouwd in de 18e eeuw.

Een terugblik op het reisjaar 2016: Texel, Nederland
Uitwaaien op het strand van Texel

Weekendje Texel

In maart zijn we nogmaals met de familie van Lianne een weekendje weg geweest. Ter ere van de verjaardag van de oma van Lianne werden we uitgenodigd om met de gehele familie een weekend naar Texel te komen. Het was voor mij al de derde keer dat ik Texel bezocht. Natuurlijk stond dit tripje in het teken van de verjaardag, maar toch hebben we nog even de tijd genomen om door het centrum van Den Burg te wandelen, de vuurtoren te beklimmen, uit te waaien bij De Slufter en de haven van Oudeschild te bekijken.

Een terugblik op het reisjaar 2016: Dresden, Duitsland
Mijn stad, mijn Dresden

Voetbalwedstrijd in Dresden

In april ben ik samen met Joris, een goede vriend van me, naar Dresden afgereisd. Samen met hem heb ik enkele jaren terug een voetbalwedstrijd van Schalke ’04 bezocht en dit wilden we een vervolg geven. Mijn favoriete buitenlandse voetbalclub is Dynamo Dresden en zij waren op weg om het kampioenschap te behalen in de Duitse Derde Divisie. Om de club aan te moedigen besloten we om de wedstrijd Dynamo Dresden tegen Erzgebirge Aue te bezoeken. Via internet kon ik gelukkig net op tijd aan kaartjes komen voor deze streekderby en topper, want het was de nummer 1 tegen de nummer 2. Het mooiste was dat dit ook nog eens de kampioenswedstrijd bleek te zijn. Zolang Dresden niet zou verliezen, zou de club kampioen worden.

Maar je gaat niet naar Dresden om alleen een wedstrijd te bezoeken, dus besloten we om drie dagen te gaan. Bij aankomst hebben we allereerst een bezoek gebracht aan het Brauhaus am Waldschlösschen en vervolgens hebben we het nachtleven van Dresden opgezocht. Op de wedstrijddag heb ik Joris het centrum van Dresden laten zien. We hebben de mooie Altstadt bezocht om vervolgens naar het stadion te lopen. De wedstrijd was niet hoogstaand, maar via een 1-1 werd Dresden kampioen. Waar wij hadden gehoopt op een feestje, bleef het rustig. Het feest zou pas enkele weken later plaats vinden.

Tijdens onze laatste dag zijn we ook nog even naar de Sächsische Schweiz gereden alvorens we huiswaarts keerden. Een mooie voetbalweekend, dat we graag in 2017 een vervolg willen geven.

Een terugblik op het reisjaar 2016: Maxx Royal Kemer, Turkije
Relaxen in het paradijs van Maxx Royal

Week naar Maxx Royal Kemer

In mei zijn we een week met mijn familie naar Maxx Royal in Kemer geweest. Een super-de-luxe hotel met alles erop en eraan. In 2012 hadden we met z’n allen al het Maxx Royal in Belek bezocht.

Maxx Royal Resorts staat bekend als een exclusief hotelketen met twee locaties aan de kust: Belek en Kemer. Beide hotels stralen behoorlijke klasse uit en hebben oog voor de kleinste details. De hotels zijn ruim opgezet en bieden ultieme luxe. Bezoekers verblijven op basis van een zeer uitgebreide 24 uurs all inclusive formule. Er zijn verschillende restaurants, een chocolatier en banketbakker, meerdere barretjes, maar ook zwembaden, een spa centrum, een fitnessruimte, gameroom en daarnaast is er zijn er ook voldoende activiteiten waar je aan kan deelnemen. Je verwacht het niet, maar we hebben ons flink laten verwennen en hebben even de rust kunnen vinden. Er kleeft echter een nadeel aan dit soort hotels. Je gaat natuurlijk niet snel buiten het hotel allerlei tripjes maken. Toch maken we een uitstapje naar het Taurus gebergte waar we de top van de Tahtali bezoeken op een hoogte van 2365 meter.

Een terugblik op het reisjaar 2016: München, Duitsland
Van Müchen had ik echt veel meer willen zien

Mannenweekend München

Ons jaarlijks mannenweekend bracht ons dit jaar naar München. Met vijf man sterk zijn we in juli naar München gevlogen, maar een echte planning hebben we vooraf niet gemaakt. Volledig blanco kwamen we aan bij ons gehuurde appartement en dat vind ik persoonlijk erg jammer. Natuurlijk zijn zulke weekendjes altijd uiterst gezellig, maar het is zonde dat we vervolgens alleen maar terrasjes zien en vrijwel niets van de stad. Gelukkig hebben we nog een rondleiding door de Allianz Arena gedaan. Zonde, want München is een grote stad waar veel te zien en te beleven is. Ik ga hier zeker nog een keer terugkomen om meer te zien van deze stad. Tijdens ons weekendje was het EK in volle gang. We hadden het geluk dat we in de grootste Biergarten van München de halve finale konden bekijken; Duitsland versus Frankrijk. Helaas konden we geen feestje vieren, want Duitsland ging kopje onder tegen de Fransen en werd uitgeschakeld.

Een terugblik op het reisjaar 2016: Freiberg, Duitsland
De Obermarkt van Freiberg... heerlijk rustig

Stedentrip Freiberg

Een berichtje van mijn oma, of ik haar naar Freiberg wilde brengen. Het gaat niet goed met haar zus en ze wil haar graag nog een keer zien. Direct regel ik een dagje vrij op mijn werk en samen met oma rijden we in augustus naar het Oost-Duitse Freiberg. Omdat mijn oma niet de hele stad door kan slenteren spreken we in de middag met elkaar af. Terwijl ik Freiberg ontdek, gaat zij naar haar zus. En ik moet zeggen dat Freiberg me positief heeft verrast. Het is een klein stadje dat je prima in een weekend kunt bezoeken en er zijn veel bezienswaardigheden. Naast Freiberg zijn we ook nog heel even naar het oude huis van mijn overgrootopa in Friedebach gereden en heb ik familie in Mulda even kunnen spreken. Op de terugweg naar huis heeft mijn oma meerdere malen aangegeven hoe blij ze is dat ze deze trip nog kon maken. Fijn dat ik iemand blij kan maken, terwijl ik het ook uitstekend naar mijn zin had gehad.

Een terugblik op het reisjaar 2016: Brugge, België
Wandelen langs de grachten en mooie straatjes van Brugge

Stedentrip Brugge

Voor mijn verjaardag kreeg ik van Lianne een weekendje Brugge kado. Een leuke mogelijkheid om deze stad eens goed te ontdekken, want ik was er al eens eerder geweest. Veel is er niet blijven hangen van mijn vluchtige bezoek destijds. In augustus dus een nieuwe ronde. En wat een mooie stad is Brugge. Twee dagen waren veel te kort om Brugge goed te ontdekken, maar wat we hebben gezien was prachtig. Slenteren door de mooie straatjes en grachten. Met name de architectuur van de stad spreekt me aan. Het was ongelooflijk goed weer, waardoor het extreem druk was in het historische centrum. Gelukkig valt er ook buiten het centrum genoeg te zien. Ook heb ik enkele leuke biercafe’s bezocht. Het was in augustus lekker slenteren en af en toe even ergens zitten om te genieten van een Belgisch speciaalbiertje.

Een terugblik op het reisjaar 2016: Bolivia
Bolivia was absoluut hét hoogtepunt van 2016

Rondreizen in Bolivia

Hét hoogtepunt van 2016 natuurlijk, onze rondreis door Bolivia. We hebben in oktober ruim drie weken kunnen genieten van een fantastisch land, dat van alles te bieden heeft. Prachtige landschappen, wilde dieren, dichte jungles, coole activiteiten. We hebben een jaguar gezien, achter een poema gelopen, fantastische onontdekte plekjes gezien waar we ara’s hebben zien vliegen. In het Potosí department heb ik een deel van de wereld ontdekt dat zo mooi en surrealistisch is, dat ik met recht kan zeggen dat dit het mooiste gebied is wat ik ooit heb gezien. We hebben de Death Road overleefd en hebben een lange wandeling gemaakt in de diepe jungle van Madidi. De reis door Bolivia was soms heftig, denk hierbij aan de enorme hoogtes, het vliegen in een klein gammel vliegtuigje of de bothfly die mij een souvenir meegaf voor thuis, maar als je ooit de kans hebt om dit land te bezoeken… dan zeg ik: DOEN!

Een terugblik op het reisjaar 2016: Essen, Duitsland
Geen jaar gaat voorbij zonder kerstmarkt. Dit jaar bezochten we de kerstmarkt van Essen.

Kerstmarkt van Essen

Geen jaar zonder kerstmarkt, dus uiteraard bezochten we ook een weekend een Duitse stad die we nog niet eerder hebben bezocht. In Münster waren er geen hotels meer vrij in of rond het centrum, dus viel de keuze op Essen. Een stad die ik alleen ken vanwege de snelweg die midden door de stad loopt. Een fraai gezicht is het allerminst. Maar de kerstmarkt staat goed aangeschreven. Volgens Travelbook behoort deze kerstmarkt tot één van de bijzondere van Duitsland. Hier zijn ambachten te vinden over de gehele wereld en dus is er veel verscheidenheid aan spullen, maar ook eten en drinken. De aankleding van de kerstmarkt was super, zeker de Kennedyplatz was sfeervol.

Reizen & Reistips kijkt tevreden terug op het reisjaar 2016. Nu zijn we benieuwd: waar zijn jullie allemaal geweest dit jaar?