Guatemala 2015 - dag 3 - Uitzicht vanaf de Volcán Pacaya
Guatemala
Reisroutes

Reisroute Guatemala

In 2015 vertrokken we wederom naar Midden-Amerika. Ditmaal maakten we een rondreis door Guatemala. Thuis planden we een mooie reis die ons langs de hotspots van het land zal brengen, waaronder enkele actieve vulkanen zoals de Volcán de Fuego, Volcan Pacaya en Volcán Santiaguito. Ook wilden we het historische Tikal bezoeken en wilden we ook genieten van de natuur en omgeving van Lago de Atitlan en Semuc Champey. Deze reis hebben we niet met een huurauto afgelegd, maar met het openbaar vervoer. Thuis boekten we alle busritten vooraf of regelden we vervoer ter plekke. Hieronder kun je onze reisroute Guatemala van dag tot dag teruglezen.

Dag 1: Amsterdam - Atlanta - Guatemala City - Antigua

Vanuit Amsterdam vliegen via Atlanta naar Guatemala City. Aangekomen in de hoofdstad van Guatemala worden we opgepikt door een busje die ons naar ons eerste hotel in Antigua brengt. We hebben een lange reisdag achter de boeg en gaan bij aankomst dan ook direct slapen.

Overnachting: Posada La Merced in Antigua (3 nachten)

Guatemala 2015 - dag 1 - Op weg naar Guatemala
Vamos a Guatemala, onze reis begint

Dag 2: Antigua

Na het ontbijt verkennen we Antigua. Het blijkt een heel leuk koloniaal stadje te zijn met fraaie kleurrijke gebouwen, leuke straatjes, huizen met mooie details en vele ruïnes. Het heeft veel weg van Trinidad in Cuba, maar Antigua is stukken relaxter. We verkennen het Parque Central en de omliggende gebouwen, Cerro de Cruz, enkele ruïnes en struinen over de markt. Antigua, waar we later deze reis nog enkele dagen zullen blijven, maakt een goede indruk op ons.

Guatemala 2015 - dag 2 - De Arco de Santa Catalina in Antigua
Tijd om Antigua te verkennen. Dit is de Arco de Santa Catalina.
Guatemala 2015 - dag 2 - Ruïnes van Cathedral de Santiago
De ruïnes van Cathedral de Santiago

Dag 3: Volcán Pacaya - Antigua

In de ochtend maken we ons op voor onze eerste activiteit. Met Rainbow Tours zullen we de Volcán Pacaya beklimmen. Ooit was deze vulkaan een toeristische trekpleister toen de vulkaan een rivier van lava uitstootte. De rivier is sinds 2010 niet meer te zien, maar de vulkaan is nog altijd actief. De hike op de vulkaan is goed te doen. Onderweg maken we enkele stops om bij te komen en te genieten van het fraaie uitzicht. Geheel tot de top kunnen we niet, maar we kunnen wel lopen op de gestolde lavarivier. Tegen de middag keren we weer terug naar Antigua.

Terug in Antigua verkennen we het Casa Santa Domingo, ooit het grootste klooster van Midden-Amerika. Tegenwoordig is het een hotel met enkele musea.

Guatemala 2015 - dag 3 - Uitzicht vanaf de Volcán Pacaya
Het uitzicht vanaf de Volcán Pacaya. Ooit was hier de lavarivier te zien, maar deze is helaas verdwenen
Guatemala 2015 - dag 3 - Casa Santa Domingo in Antigua
Terug in Antigua bezoeken we het Casa Santa Domingo

Dag 4: Volcán Acatenango

Met Old Town Outfitters hebben we een hike geboekt om de Volcán Acatenango te beklimmen. We zullen op de vulkaan overnachten en hopen dat we de nabij gelegen Volcán de Fuego kunnen zien uitbarsten. De hike naar de campground is pittig en zal 8 uur duren. We zullen door enkele verschillende lagen lopen. Het eerste gedeelte gaat door akker- en bloemenvelden. Daarna volgt een tropisch regenwoud en vervolgens zullen we via een dennenwoud onze campground bereiken.

Wanneer we na een stevige klim ons eindpunt naderen horen we de Volcán de Fuego al flink rommelen. Tijdens het opzetten van onze tent zien we echter nog niets vanwege de enorme wolkenpartij. Maar tegen het einde van de middag is de top van de vulkaan even zichtbaar en zien we onophoudelijk lava uit de top van de Fuego komen. Na het avondeten, wanneer het donker is, geeft de Volcán de Fuego een show weg die we nooit meer zullen vergeten. We hadden verwacht dat we eens in de 30 a 45 minuten een uitbarsting zouden zien, maar de vulkaan blijft maar bezig!

Overnachting: Kamperen op de Volcán Acatenango (1 nacht)

Guatemala 2015 - dag 4 - Beklimming van de Volcán Acatenango
We beginnen aan de klim van de Volcán Acatenango, waar we zullen overnachten
Guatemala 2015 - dag 4 - De vuurspuwende Volcán de Fuego
's Avonds geeft de Volcán de Fuego een aardige show weg

Dag 5: Volcán Acatenango - Antigua

Om 4.00 gaat de wekker en gaat het grootste deel van de groep naar de top van de Volcán Acatenango. Het is mistig, koud en het waait behoorlijk hard. Het zicht bepekt zich tot 2 meter en de weg naar boven is uitermate heftig. Helaas blijft het bewolkt en zien we op de top helaas niets.

Wanneer we terugkeren naar de campground, ontbijten we en pakken we onze spullen in om weer terug naar beneden te gaan. Het teruglopen is stukken eenvoudiger, maar pauzes maken we niet meer. Het blijkt namelijk, zo merken we later, dat de Volcán de Fuego is uitgebarsten. We hebben geluk gehad!

Terug in Antigua laden we onszelf weer op met een stevige lunch en verkennen we enkele ruïnes net buiten het centrum.

Overnachting: Posada La Merced in Antigua (1 nacht)

Guatemala 2015 - dag 5 - Op de top van de Volcán Acatenango
Op de top van Volcán Acatenango, helaas geen zicht door het weer
Guatemala 2015 - dag 5 - De ruïnes van Colegio de San Jeronimo in Antigua
Terug in Antigua bezoeken we enkele ruïnes, waaronder deze van Colegio de San Jeronimo

Dag 6: Antigua - Guatemala City - Flores - Tikal

Een lange reisdag staat ons te wachten wanneer we vanuit Antigua naar Tikal reizen. We hebben een busrit geboekt die ons via Guatemala City naar Flores brengt. De busrit is lang, de bus is verre van comfortabel en door een file komen we een uur later aan in Flores. Hier worden we door een ander busje opgehaald en rijden we naar onze accommodatie net buiten het complex van Tikal.

Overnachting: Jungle Lodge Tikal Hostal in Tikal (3 nachten)

Guatemala 2015 - dag 6 - Een Fer-de-Lance op de weg

Dag 7: Tikal

De wekker gaat opnieuw vroeg, want samen met een gids lopen we Tikal waar we uitleg krijgen over de geschiedenis van deze oude Maya-stad. Het is bizar wanneer we in het donker het complex oplopen en ineens de enorme tempels op zien doemen. De zon zien we opkomen op de Tempel van de Zon, alhoewel het weer weer niet echt meehelpt. Daarna kunnen we ons eigen weg en verkennen we Tikal en haar fantastische tempels.

Guatemala 2015 - dag 7 - Templo I in Tikal
Het wordt langzaam licht in Tikal, waar we deze Templo I kunnen bewonderen
Guatemala 2015 - dag 7 - Templo V in Tikal
Templo V in Tikal

Dag 8: TIkal

De tweede dag zoeken we de tempels op aan de rand van het complex. Ook hier staan enorm veel tempels. Daarbij moet ook gezegd worden dat Tikal nog veel meer geheimen herbergt, want nog niet eens de helft van het gehele complex is uitgegraven. Eigenlijk heb je aan twee volle dagen nog niet genoeg om heel Tikal te kunnen zien.

Guatemala 2015 - dag 8 - Tweede dag in Tikal
Gedurende onze tweede dag in Tikal, bezoeken we de tempels die iets meer verstopt zijn in de jungle
Tikal, een uiterst indrukwekkende oude stad

Dag 9: Tikal - Flores

Na het ontbijt verlaten we Tikal en rijden we terug naar Flores. Dit stadje is gebouwd op een oude Maya-tempel en is een eilandje in het water. Veel is hier niet te zien, maar de kleurrijke huizen en leuke straatjes maken Flores een bijzonder stadje.

’s Avonds worden langs het water allerlei kraampjes opgesteld en wordt er eten verkocht. Wij besluiten hier ook te eten en struinen langs de kraampjes. Ineens gaat er een kerstboom aan en wordt er vuurwerk afgestoken. Het blijkt dat we terecht zijn gekomen op een kerstmarkt die vandaag geopend is.

Overnachting: Hotel Casa Amelia in Flores (1 nacht)

Guatemala 2015 - dag 9 - Het straatbeeld van Flores
Het straatbeeld van Flores
Guatemala 2015 - dag 9 - Eten op de straten van Flores
's Avonds kunnen we op straat allerlei lekkere hapjes kopen

Dag 10: Flores - Lanquin

Hoewel de reis van vandaag een stuk korter is dan van Antigua naar Tikal, zitten we de gehele dag in de bus. Vanuit Flores rijden we naar Lanquin, maar de weg is zo ontzettend slecht dat we de gehele dag onderweg zijn.

Overnachting: Hostal Oasis The Traveler in Lanquin (2 nachten)

Guatemala 2015 - dag 10 - Een oversteek met de boot over de rivier
Weer een lange reisdag, ditmaal moeten we met de bus over dit water met het pondje

Dag 11: Semuc Champey

De reden dat we naar Lanquin afreizen is vanwege Semuc Champey. Dit gebied wordt gezien als het mooiste stuk natuur van Guatemala. In de ochtend nemen we een busje naar Semuc Champey. We klimmen naar het fraaie uitzichtpunt en zwemmen in de poeltjes water. Ondanks de regen, snappen wij waarom dit een mooi stuk van Guatemala is. Om 16.00 zouden we weer opgehaald worden en naar de grot gaan waar ’s avonds de vleermuizen uit zullen vliegen. Maar helaas vergeet men ons en moeten we zelf een lift terug naar ons hotel regelen.

Guatemala 2015 - dag 11 - Uitzicht op Semuc Champey
Een mooi aanblik op Semuc Champey
Guatemala 2015 - dag 11 - Dobberen in het water van Semuc Champey
Uiteraard gaan we ook even in het water zwemmen

Dag 12: Lanquin - Antigua

Weer zitten we een hele dag in de bus. Nu rijden we namelijk terug naar Antigua. We zullen hier één nacht overnachten en vervolgens verder reizen naar Quetzaltenango.

Overnachting: Posada La Merced in Antigua (1 nacht)

Guatemala 2015 - dag 12 - Voor even terug in Antigua
We komen weer terug in Antigua

Dag 13: Antigua - Quetzaltenango

Quetzaltenango, ook wel bekend als Xela, is de tweede grootste stad van Guatemala. De Spanjaarden en ook de Duitsers hebben hier hun sporen achtergelaten en deze zijn goed terug te zien rondom het centrale plein dat we verkennen. Ook boeken we onze tocht naar de actieve Volcán Santiaguito bij Quetzaltrekkers.

Overnachting: Hotel Posada Antigua in Quetzaltenango (3 nachten)

Guatemala 2015 - dag 12 - Catedral del Espiritu Santo de Quetzaltenango
De gevel van Catedral del Espiritu Santo de Quetzaltenango
Guatemala 2015 - dag 13 - Het Parque a Centro América
Het Parque a Centro América, het centrale punt van de stad

Dag 14: Volcán Santa Maria - Fuentes Georginas - Quetzaltenango

Vroeg in de ochtend beginnen we met onze gids Ben de hike op de Volcán Santa Maria. We zullen naar een uitzichtpunt gaan vanwaar de uit kunnen kijken op de actieve Volcán Santiaguito. De hike is absoluut niet zwaar en binnen 1,5 uur bereiken we ons eindpunt. Terwijl Ben een ontbijtje klaar maakt, wachten wij geduldig af. Deze vulkaan barst om de 35 a 45 minuten een keer uit. Als het ontbijt gereed is, zien we de vulkaan uitbarsten en daarna nog drie maal. Tegen de middag komen de wolken opzetten en is het zicht op de vulkaan weg. Tijd om terug te keren naar Quetzaltenango. Dit doen we met een echte typische Chickenbus. Jongeren schreeuwen, luide muziek staat op en de bus rijdt tergend langzaam naar het centrum. Samen met Ben lunchen we in een lokaal café en we krijgen de tip om Fuentes Georginas te bezoeken.

We zoeken uit hoe welke bus we moeten nemen en rijden zo naar Fuentes Georginas. Hier zijn warmwaterbronnen te vinden, waar veel locals op afkomen. Ben gaf ons echter nog een tip om eerder af te slaan waar we onze eigen poel hadden. Deze waren echter zo ongelooflijk warm, dat we toch naar het grotere, drukkere bad verhuisden.

Guatemala 2015 - dag 12 - Uitbarsting van de Volcán Santiaguito
Een uitbarsting van de Volcán Santiaguito
Guatemala 2015 - dag 12 - Warmwaterbronnen van Fuentes Georginas
Even relaxen in de warmwaterbronnen van Fuentes Georginas

Dag 15: Volcán Chicabal

We hebben nog een dag in Quetzaltenango en zoeken uit hoe we de Volcán Chicabal kunnen bezoeken. Via Tripadvisor vinden we de opstapplaats naar de voet van de vulkaan. De vriendelijke locals vertellen ons wanneer we uit moeten stappen. Eenmaal aan de voet van de vulkaan komen we de rode pick-up van Juan tegen. Hij brengt ons naar de top van de vulkaan en bespaart ons een flinke hike. Hier hebben we uitzicht op het kratermeer, waar we vervolgens een rondje langs om lopen.

Guatemala 2015 - dag 12 - Een blik op het kratermeer van Volcán Chicabal
Een blik op het kratermeer van Volcán Chicalbal
Guatemala 2015 - dag 12 - Kruizen en altaren rondom het kratermeer van Volcán Chicabal
Kruizen en altaren rondom het kratermeer

Dag 16: Quetzaltenango - Chichicastenango

Met een busje vertrekken we naar onze volgende bestemming: Chichicastenango. We zorgen ervoor dat we hier op een woensdag zijn. Donderdag is immers de dag dat de grootste markt van Midden-Amerika wordt opgezet. We willen de markt opgebouwd zien worden en de hordes toeristen voorblijven. Wij verkennen de stad te voet en bezoeken onder andere de kerken de kleurrijke begraafplaats. Wat ons echter opvalt is dat de stad behoorlijk smerig is en er veel zwervers rondlopen.

Overnachting: Hospedaje San Jeronimo in Chichiccastenango (1 nacht)

Guatemala 2015 - dag 16 - Iglesia de Santo Tomás in Chichicastenango
Iglesia de Santo Tomás, een belangrijke kerk in Chichicastenango
Guatemala 2015 - dag 16 - Kleurrijke begraafplaats in Chichicastenango
Een uiterst kleurrijke begraafplaats

Dag 17: Chichicastenango - Panajachel - San Pedro La Laguna

’s Ochtends zien we de markt opgebouwd worden en het langzaam drukker worden. Op de markt wordt echt van alles verkocht. Dieren, kleding, huishoudelijke spulletjes, dvd’s, kleurrijke dekens en alles wat je je nog kunt verzinnen. De locals komen vanuit het hele land naar deze markt om handel te drijven of om te winkelen. En de markt is ook behoorlijk groot. Wanneer de bussen vol toeristen aankomen tegen het einde van de ochtend verlaten wij de markt juist weer en rijden we door naar onze volgende bestemming aan het Lago de Atitán. In Panajachel nemen we een bootje dat ons brengt naar het backpackersdorp San Pedro La Laguna.

Overnachting: Mikaso Hotel (2 nachten)

Guatemala 2015 - dag 17 - De grote markt van Chichicastenango
Tijd om de markt van Chichicastenango te bewonderen, de grootste van Midden-Amerika
Guatemala 2015 - dag 17 - Het blauwe uurtje bij Lake Atitlan
Aan het einde van het middag komen we aan bij Lago de Atitán

Dag 18: Volcán San Pedro La Laguna

In de ochtend nemen we een tuctuc naar de voet val de Volcán San Pedro. Deze vulkaan kun je op eigen houtje beklimmen, zolang je maar de gebaande paden blijft volgen. Aangezien het enkele dagen hiervoor geregend heeft, is het pad behoorlijk glibberig en modderig. Enkele mensen die we onderweg tegenkomen, haken halverwege af, maar wij zetten door en bereiken na 4 uur de top van de vulkaan. Helaas is het bewolkt en hebben wij geen uitzicht op het Lago de Atitlan. Maar we hebben wel weer de top van een vulkaan gehaald!

Guatemala 2015 - dag 18 - Een blik op San Pedro la Laguna
We gaan de Volcán San Pedro beklimmen en hebben hier uitzicht op San Pedro la Laguna
Guatemala 2015 - dag 18 - Op de top van Volcán San Pedro
Helaas is de top van de vulkaan in de wolken gehuld

Dag 19: San Pedro La Laguna - Santa Cruz La Laguna

Nadat we het backpackersdorp San Pedro La Laguna nog een bezoekje brengen, nemen we een bootje dat ons brengt naar een ander dorpje: Santa Cruz La Laguna. Hier hebben we een accommodatie geboekt waar we even kunnen relaxen en genieten van de omgeving.

Overnachting: Isla Verde in Santa Cruz la Laguna (2 nachten)

Guatemala 2015 - dag 19 - San Pedro la Laguna verkennen
We verkennen het backpackersdorpje San Pedro la Laguna
Guatemala 2015 - dag 19 - Relaxen bij ons hotel in Santa Cruz la Laguna
Hierna zoeken we de rust op in Santa Cruz La Laguna met dit uitzicht

Dag 20: Santa Cruz La Laguna

In de ochtend lopen we naar het dorpje Santa Cruz La Laguna, maar in dit kleine dorpje is nauwelijks iets te zien. Na een heerlijke lunch chillen we de rest van de dag in de hangmatten bij onze accommodatie.

Guatemala 2015 - dag 20 - Het slaperige dorpje Santa Cruz la Laguna
Santa Cruz la Laguna is een slaperig dorpje, weinig te zien
Guatemala 2015 - dag 20 - Nog even genieten rondom het Lake Atitlan
Des te beter kun je relaxen en genieten van het uitzicht

Dag 21: Santa Cruz La Laguna - Panajachel - Antigua

We verlaten het schitterende Lago de Atitlan en de omliggende vulkanen. Een bootje brengt ons weer naar Panajachel waar we de bus nemen naar Antigua. We komen weer aan in de stad waar we onze reis begonnen.

Overnachting: Casa Bella Boutique Hotel (1 nacht)

Guatemala 2015 - dag 21 - En weer terug naar Antigua
En dan zijn we weer terug in Antigua, onze reis zit erop

Dag 22: Antigua - Guatemala City - Atlanta - Amsterdam

Onze reis zit erop. Met een busje worden we naar het vliegveld van Guatemala City gebracht waar we via Atalanta weer terugkeren in ons koude kikkerlandje. Eenmaal thuis gaan de gedachtes alweer uit naar onze volgende bestemming.