Turkije
Reistips

Wandelen door de antieke stad Pedasa

In Turkije kun je heel wat ruïnes van oude steden en verdedigingswerken vinden. Bekende locaties zijn onder meer Efeze, Hiërapolis en Bergama. Maar rond veel slaperige dorpjes vind je nog veel meer oude restanten van ooit belangrijke steden. Zo’n acht kilometer van Bodrum liggen de resten van de antieke stad Pedasa.

Bodrum is een populaire toeristische bestemming. Veel mensen komen hier om te genieten van een zonvakantie in één van de vele all-inclusive hotels. Maar Bodrum heeft veel meer te bieden dan hotels en stranden. Huur bijvoorbeeld voor enkele dagen een auto en verken het schiereiland. Rondom Bodrum kun je enkele charmante dorpjes bezoeken, leuke uitstapjes maken en ook de restanten zien van antieke steden zoals Pedasa. Deze archeologische site is absoluut de moeite waard om te bezoeken. Er zijn niet veel mensen die over deze antieke stad gehoord hebben. Toch is het één van de oudste beschavingen van de Egeïsche Kust. De restanten liggen verstopt in de heuvels van het schiereiland Bodrum, tussen Konacık en Torba.

Pedasa is één van de oudste beschavingen van de Egeïsche Kust. De restanten van deze oude stad liggen verstopt in de heuvels niet ver van Bodrum.

Geschiedenis van Pedasa

De geschiedenis van Pedasa gaat terug naar de 2e eeuw voor Christus tot aan de Byzantijnse periode. In veel oude documenten duikt de naam van de stad op. Pedasa behoorde tot het oude Carië waar Halicarnassus (het huidige Bodrum) de belangrijkste stad was. Voor de Lelegianen, het volk dat hier de dienst uitmaakte in die periode, was Pedasa een belangrijke stad. Dit volk zou verwant zijn geweest met de Trojanen. Na de Trojaanse Oorlog zouden ze zich aan de Egeïsche Kust hebben gevestigd. De Lelegianen zouden taaie mensen zijn geweest met een uniek waarschuwingssysteem. Volgens Herodotus zou de hogepriesteres spontaan een baard krijgen wanneer er gevaar dreigde. Vanwege hun fortificatie konden ze aanvallen van de Perzen en Alexander de Grote stoppen.

Hoewel de ruïnes van Pedasa al langer bekend waren, begon men pas in 2007 met de opgravingen en onderzoek. Nog altijd is men bezig om meer resten te onthullen. Men zegt dat het kasteel van Bodrum is opgebouwd uit de stenen van Pedasa.

Wandelen door de antieke stad Pedasa - Turkije
Pedasa is één van de oudste beschavingen van de Egeïsche Kust

Interessant uitstapje tijdens een bezoek aan Bodrum

In 2018 maakte ik samen mijn moeder een trip naar Turkije. Eerst bezochten we de minder bekende delen van Istanboel en daarna verbleven we nog enkele dagen in Bodrum. Aangezien ik niet vijf dagen in het hotel wilde blijven ging ik op zoek naar uitstapjes die we konden maken. Ik kwam een artikel op internet tegen over Pedasa. We huurden een auto en gingen deze oude stad bezoeken. Zodra je Bodrum uit rijdt wordt de weg naar Pedasa goed aangegeven. Voordat we antieke stad konden bereiken moesten we door een bewaakte toegangspoort. Het was me niet duidelijk of ik moest betalen en of deze locatie überhaupt geopend was. De bewaker vroeg met wie ik was en keek naar onze huurauto. Toen ik zei dat ik met mijn moeder was, deed hij de poort open en kon ik doorrijden.

Na een kleine kilometer bereikten we de oude stad en konden we de auto parkeren. Er stonden hier geen andere auto’s, dus het werd me al snel duidelijk dat we hier helemaal alleen zouden zijn. De drukte van de vele toeristen konden we hier volledig achter ons laten. Direct bij de parkeerplaats zagen we direct de eerste overblijfselen. Wanneer je kijkt naar de resten van steen, kun je je nauwelijks voorstellen wat voor een stad hier ooit heeft gestaan. Van de oude verdagingstoren is dan niets meer te zien. De overige stenen waren onderdeel van de Tempel van Athena, de oudste tempel van het schiereiland.

De restanten van de Tempel van Athena

Iets verderop gaan we de heuvels op waar we de restanten van de Acropolis kunnen zien. Dit was het hoogste punt van de stad en het had een strategische ligging. Vanaf de Acropolis hadden de inwoners een goed overzicht op de stad en de omliggende omgeving. In tijd van nood kon de bevolking hier hun toevlucht zoeken. Hier is duidelijk te zien dat de Acropolis goed beschermd werd door een zowel binnen- als buitenmuren. Deze muren waren 2 meter dik, op sommige plekken 4 meter hoog en 200 meter lang. Ook de resten van de wachttoren zijn nog goed zichtbaar. Het moet voor invallers haast onmogelijk zijn geweest om deze stad te kunnen veroveren zonder voortijdig gezien te worden.

De Acropolis

We hebben we nog maar een fractie gezien van de oude stad. In de omliggende heuvels kun je veel meer resten ontdekken, want het natuurgebied rondom Pedasa is heel groot. Hier liggen één van de honderden grafheuvels van los op elkaar gestapelde stenen die bekend staan als de Necropolis. Er valt helaas weinig informatie te vinden over deze antieke stad. Er bestaat een website, maar deze is volledig in het Turks. Hoewel borden op de locatie meer informatie geven over de oude bouwwerken, mistte ik de achtergrondinformatie.

In vergelijking met Efeze of Hiërapolis is deze plek wellicht minder spectaculair. Maar in tegenstelling tot deze locaties hadden wij hier het rijk voor ons alleen. Hier hebben we de drukte van het toerisme weten te ontvluchten. Niet alleen de restanten van de bouwwerken zijn interessant, ook de flora rondom de site is prachtig en geven deze plek wat kleur. Pedasa is met de auto bereikbaar, maar je kunt ook vanuit Konacık of Torba naar deze site wandelen. Deze wandelroute gaat door de heuvels en bossen en zou fantastisch moeten zijn.

Wandelen door de antieke stad Pedasa - Turkije
De flora geeft de site nog wat extra kleur aan de antieke stad Pedasa

Tips voor een bezoek aan Pedasa

• Zet een pet op en neem zonnebrand mee, want je zult het grootste gedeelte in de brandende zon wandelen
  • Neem voldoende water mee en iets te eten, er zijn hier geen voorzieningen
  • Trek stevige schoenen aan, want je loopt hier over stenen en zanderige paden
  • Heb je meer tijd en geen huurauto? Je kunt de antieke stad ook te voet bereiken via het bergachtige landschap. De wandeling moet fantastisch zijn.

Een herder met zijn geiten

Terwijl we door de antieke stad van Pedasa wandelden, hoorden we in de verte een hoop kabaal en gemekker. Het geluid kwam uit de omliggende heuvels. Niet veel later zag ik door alle dennenbomen wat beweging. Het bleken honderden geiten te zijn die langzaam uit de bossen gelopen kwamen. We wilden dit eigenlijk van dichterbij zien, maar waren nog niet klaar met het bekijken van de Acropolis. Eenmaal terug bij onze auto kwamen we de kudden geiten en de herder alsnog tegen. Terwijl de geiten wat verkoelend water opzochten en in de schaduw lagen, probeerden we een gesprek aan te knopen met de herder. Helaas sprak de man geen woord Engels en kwamen we niet verder dan ‘Hoe gaat het?’ in het Turks. Een hele groep geiten en een herder tegenkomen op deze locatie. Het past perfect bij deze setting.

We komen een kudde geiten tegen met een herder
Booking.com

Plan je reis naar Turkije

Ik ben een webdesigner/webdeveloper/video-editor en één van mijn grootste hobby's is het maken van reizen. Niet alleen geniet ik van al het pracht en praal dat de wereld heeft te bieden, maar tevens ben ik er gek op om video's en veel foto's te maken van datgene wat ik zie.

Ik reis graag ieder jaar van continent naar continent en wil zoveel mogelijk op eigen houtje ontdekken en zien!