Georgië reisverslag - Wandelen naar de Shudgra waterval
Georgië
Reisroutes

Reisroute Georgië

In 2019 maakten we een rondreis door Georgië. We stippelden onze eigen route uit, huurden een auto en verkenden het land op eigen houtje. In 2,5 week maakten we kennis met een land dat nog volop in ontwikkeling is. We kwamen erachter dat Georgië behoorlijk wat parels heeft qua landschap en natuur waar je heerlijk kunt wandelen. Hieronder kun je onze reisroute Georgië nog eens dag tot dag teruglezen.

Dag 1: Dortmund - Kutaisi

Lees: Georgie reisverslag #1

Het is halverwege augustus wanneer we vanuit Dortmund naar Kutaisi vliegen. Halverwege de middag arriveren we in in Georgië en kunnen we direct onze huurauto ophalen. Heel veel tijd om Kutaisi te ontdekken hebben we niet, maar tijdens onze wandeling naar het restaurant krijgen we een indruk van de stad. Het lijkt wel alsof we terug in de tijd zijn gegaan en alsof de Sovjet-periode nog in volle gang is. We zien oude auto’s en mensen die vanuit hun Lada meloenen verkopen, een enorm plein met een even zo grote fontein en alle teksten zijn in het Russisch. Die avond proberen we direct de Georgische keuken uit en deze is uiterst smaakvol.

Overnachting: Sun Guest House in Kutaisi (1 nacht)

Georgië reisverslag: Kutaisi
Het straatbeeld van Kutaisi
Mannen verkopen meloenen vanuit hun oude Lada

Dag 2: Kutaisi - Okatse Canyon

In Kutaisi staat de Bagrati Kathedraal, die lange tijd op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO heeft gestaan. Deze kathedraal is absoluut een bezoek waard. In de omgeving van Kutaisi bezoeken we ook het Gelati klooster en Motsameta klooster.

We verlaten Kutaisi en duiken de natuur in bij de Okatse Canyon. Vanaf de ingang is het zo’n 4 kilometer wandelen naar het panoramisch platform. We wandelen over een walkway boven de vallei gebouwd, dus redelijk heftig voor mensen met hoogtevrees. Wie toch doorzet, wordt beloond met een fantastisch uitzicht.

Overnachting: Guest House in Gordi (1 nacht)

De Bagrati Kathedraal
Georgië reisverslag: Okatse Canyon
Wandelen over de walkway bij de Okatse Canyon

Dag 3: Khinchka waterval - Zhuzhgi waterval - Balda Canyon - Martvili Canyon

De volgende ochtend gaan we vroeg op pad om als eerste bij de Khinchka waterval te zijn. Eigenlijk zijn het twee watervallen, waarbij de grootste een hoogte van 88 meter bereikt. Vanaf een met metalen roosters aangelegd pad kun je beide watervallen bewonderen.

Meer watervallen willen we bezoeken bij Meore Balda. Vanaf hier loopt een pad naar de Zhuzghi waterval waar geen andere toeristen te vinden zijn. Vanuit hier zouden we ook de Oniores waterval moeten kunnen bereiken, maar hiervoor moeten we de ijskoude Abasha rivier oversteken. Met de gladde stenen en onze dure apparatuur durven we het niet aan om aan de overkant te komen.

In plaats daarvan brengen we een bezoek aan de Balda Canyon. Ook hier zijn alleen maar locals te vinden die even de koele verfrissing van het water opzoeken. Daarnaast is het absoluut genieten van de mooie groene omgeving.

’s Middags willen we nog een bezoek brengen aan de Martvili Canyon, maar vanwege de enorme drukte haken we af. Omdat de Canyon de volgende dag gesloten is, moeten we deze populaire locatie dus overslaan.

Overnachting: Guesturme in Martvili (1 nacht)

Georgië reisverslag: Kinchkha waterval
De 88 meter hoge Khinchka waterval
Georgië reisverslag: Balda Canyon
Even relaxen en genieten bij Balda Canyon

Dag 4: Enguri Dam - Chalaadi Gletsjer - Mestia

Lees: Georgië reisverslag #2

Vanuit Martvili rijden we naar Svaneti, het noordwesten van Georgië. Het is een rit van ongeveer 4 uur waarbij we Georgië van een andere kant zien. De wegen zijn slecht en er staan allerlei dieren midden op de weg. Onderweg naar onze eindbestemming Mestia, maken we een stop bij de op één na grootste boogdam ter wereld, de Enguri Dam. Vanaf een platform hebben we een prachtig zicht op de dam.

Wanneer we Mestai bereiken, rijden we nog een stukje door. Net buiten Mestia loopt een trail naar de Chalaadi Gletsjer. Via een redelijk eenvoudige trail bereiken we na circa 3 kilometer het geweldige uitzichtpunt op de gletsjer.

Hierna wandelen we terug en relaxen we ’s avonds in Mestia.

Overnachting: Lalaidi Rooms in Mestia (4 nachten)

Georgië reisverslag - Enguri dam
De indrukwekkende Enguri Dam
Georgië reisverslag - Wandelen naar de Chalaadi Gletsjer
De wandeling naar de Chalaadi Gletsjer

Dag 5: Koruldi Lakes

Één van de populairste hikes vanuit Mestia is de trail naar de Koruldi Lakes. De trail start in het centrum van Mestia en gaat vanaf hier alleen maar bergop. Een redelijk pittige klim volgt, maar onderweg kunnen we genieten van schitterende uitzichten. Na 10 kilometer klimmen bereiken we de drie bergmeertjes waar we even op adem komen alvorens we beginnen aan de afdaling.

Georgië reisverslag - Wandelen naar de Koruldi Lakes
De trail naar de Koruldi Lakes gaat alleen maar bergop
Maar eenmaal aangekomen, worden we beloond met een fantastisch landschap

Dag 6: Ushguli

Ushguli is een andere populaire bestemming die je vanuit Mestia kunt bereiken. Veel mensen lopen de meerdaagse trail naar dit bergdorpje, maar wij nemen de auto. Om hier met de auto te komen moet je absoluut een 4×4 auto hebben, want de wegen zijn behoorlijk modderig.

Ushguli staat sinds 1996 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO vanwege het uitzonderlijke berglandschap en de middeleeuwse dorpjes en torenhuizen. Vanuit het dorp kun je een wandeling maken naar de Shkhara gletsjer, maar wij blijven in het dorp.

Georgië reisverslag - Ushguli
UNESCO-dorp Ushguli
Dit nieuwsgierige varkentje komt even kijken

Dag 7: Shudgra waterval

We maken opnieuw een mooie wandeling naar de Shudgra waterval. Deze trail start in het dorpje Mazeri en loopt langs de prachtige Mount Ushba. Na zo’n 7,5 kilometer bereiken we de dubbele waterval. Vanaf hier loopt een trail naar de Ushba gletsjer, maar omdat deze behoorlijk steil is besluiten we deze niet te lopen. Het uitzicht op de watervallen en de Shikra vallei is ook absoluut de moeite waard.

Georgië reisverslag - Wandelen naar de Shudgra waterval
Nabij de Mount Ushba maken we een wandeling
Eindpunt van de wandeling is de dubbele Shudgra waterval

Dag 8: Zugdidi - Tskaltubo

Lees: Georgië reisverslag #3

Het is tijd om Svaneti te verlaten en terug te keren naar Centraal-Georgië. Onderweg maken we een stop in Zugdidi, waar de invloedrijke Dadiani familie regeerde. In het Dadiani Palaces History and Architecture Museum bewonderen we onder meer het dodenmasker van Napoleon Bonaparte en zijn persoonlijke brieven.

Na dit bezoek rijden we door naar Tskaltubo. Deze stad was in de Sovjet-periode nog een belangrijk kuuroord. Na de val van de Sovjet-Unie kwamen de Russen niet meer en werd Tskaltubo een spookstad. Veel enorme hotels en sanitoriums kwamen leeg te staan en staan nog altijd leeg. Als liefhebber van urban exploring kan ik hier mijn hart ophalen en bezoek ik enkele van deze fraaie gebouwen.

Overnachting: Tskaltubo Spa Resort in Tskaltubo (1 nacht)

Georgië reisverslag - Zugdidi
Het Dadiani Palaces History and Architecture Museum
Georgië reisverslag - Tskaltubo
Verlaten gebouwen ontdekken in Tskaltubo

Dag 9: Tskaltubo - Katskhi Pillar - Chiatura - Gori

In het hotel waar we overnachten had Jozef Stalin zijn kantoor en wij mogen een kijkje nemen in deze kamer. Ook bezoeken we nog een verlaten badhuis alvorens we Tskaltubo weer verlaten.

We bezoeken de Katskhi Pillar, een kerk dat bovenop een puntige rots staat. In 1995 kwam hier een monnik te wonen. Het geldt als één van de meest geïsoleerde kerken ter wereld. Jammer genoeg kun je de kerk alleen van een afstand goed zien.

Het plan was om in Chiatura een ritje te maken met de gammele, roestige kabelbaan. In totaal zijn hier 26 kabelbanen te vinden, maar in de afgelopen jaren zijn de meeste gesloten. Een jaar geleden zouden er nog twee kabelbanen in werking zijn, maar helaas blijkt dat dit nu ook stop is gezet. Jammer, want Chiatura heeft verder niet heel veel te bieden.

Daarom vervolgen we onze weg en rijden we naar Gori. Dit is de geboortestad van Jozef Stalin en in het centrum staat een enorm museum aan deze Sovjetdicator geweid. Wij nemen een kijkje in dit enigszins bizarre museum.

Overnachting: Hotel Continental in Gori (1 nacht)

Georgië reisverslag - Katskhi Pillar
Één van de meest geïsoleerde kerken ter wereld
Georgië reisverslag - Stalin Museum in Gori
Het Museum van Jozef Stalin in Gori

Dag 10: Gori - Uplistsikhe - Zhinvali Dam - Ananuri - Kazbegi

Voordat we Gori verlaten brengen we nog een bezoek aan het fort dat bovenop de heuvels gebouwd werd om de stad te beschermen tegen indringers. Het fort ziet er alleen van de buitenkant uit mooier uit dan van de binnenzijde.

Zo’n 15 kilometer van Gori vandaan ligt de verlaten grottenstad Uplistsikhe, één van de oudste nederzettingen van het land. Vanaf de 10e eeuw hebben mensen hier grotten uit de rotsen gehakt en in hoogtijdagen hebben hier 5000 mensen gewoond. Het grottencomplex bestaat uit tunnels, waterkelders, opslagplaatsen, een markt, en theater en een gevangenis. In sommige grotten kun je nog de prachtige decoraties terugzien.

Hierna rijden we terug naar Gori om via de Georgian Military Highway naar Kazbegi te rijden. Tijdens deze rit maken we helaas ook kennis met de rijstijl van de Georgiërs, Armenen en Russen, die als behoorlijke mafkezen rijden. Onderweg maken we een stop bij de Zhinvali dam, het Ananuri klooster en het Russia–Georgia Friendship Monument.

Overnachting: Travel Inn Kazbegi in Kazbegi (4 nachten)

Georgië reisverslag - Uplistsikhe
De verlaten grottenstad Uplistsikhe
Georgië reisverslag - Ananuri Monastery
Het Ananuri klooster

Dag 11: Truso Vallei

Lees: Georgië reisverslag #4

De Kazbegi regio is ideaal om te wandelen en er zijn enkele prachtige trails te vinden. Één hiervan is de trail door de Truso Vallei. Deze trail is in totaal ruim 21 kilometer lang. Eerst wandelen we door een smal dal langs de Terek rivier. Eenmaal in de vallei wordt het landschap weids en zien we mineraalterrassen, een gletsjer en herders met hun schapen in de bergen. We wandelen door een spookdorp, langs kloosters en oude wachttorens tot we het Zakagori fort bereiken. Verder mogen we niet wandelen van militairen, omdat we hier niet ver van Rusland en Zuid-Ossetië zijn.

Georgië reisverslag - Truso Vallei
De wandeling door de Truso Vallei
Één van de mooie hikes vanuit Kazbegi

Dag 12: Gergeti Trinity Church - Gveleti watervallen

De meest populaire wandeling in Kazbegi is zonder twijfel de trail naar de Gergeti Trinity Church, die je vanuit de stad al kunt zien in de bergen. ’s Ochtends beginnen we aan deze korte klim naar de populaire kerk.

Hierna rijden we iets verder noordwaarts om nog een wandeling te maken bij de Gveleti watervallen. Een korte trail leidt naar de grote en kleine waterval. En dicht bij de Russische grens bezoeken we het Dariali Klooster.

Georgië reisverslag - Trinity Church Trail
De meest populaire wandeling gaat naar de Gergeti Trinity Church
Chillen na een flinke klim

Dag 13: Gergeti Trinity Church - Juta Vallei - Mtscheta

Om 6.00 ’s ochtends rijden we opnieuw naar de Trinity Church om de zonsopkomst te bewonderen. Op dit tijdstip zijn we haast de enigen en hebben we ook nog eens een geweldig zicht op de top van de machtige Mount Kazbek.

We verlaten Kazbek en maken nog een korte stop bij de Sno Vallei en Juta Vallei. Met name deze laatste vallei is uitermate prachtig. Jammer genoeg hebben we niet voldoende tijd om hier een lange wandeling te maken, want de omgeving nodigt absoluut uit tot het maken van een geweldige wandeling. Wij lopen tot het eerste bergmeer en wandelen daarna terug zodat we bijtijds in Mtscheta aankomen.

Onderweg maken we nog een korte stop bij een oldtimer museum. Het lijkt een uit de hand gelopen hobby te zijn van een man die de oude auto’s in zijn tuin heeft staan. Het levert in ieder geval nog enkele fraaie foto’s op.

Aan het einde van de middag arriveren we in Mtscheta, maar deze stad zelf zullen we de volgende ochtend pas ontdekken.

Overnachting: Old Capital in Mtscheta

Georgië reisverslag - Zonsopkomst bij de Trinity Church
Net na zonsopkomst, de Gergeti Trinity Church
Georgië reisverslag - Juta Vallei
We hadden graag wat meer tijd gehad voor de Juta Vallei

Dag 14: Mtscheta - Borjomi National Park

Lees: Georgië reisverslag #5

Mtscheta wordt gezien als het spirituele hart van Georgië. De middeleeuwse en religieuze monumenten staan op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. We bezoeken de Svetitschoveli-kathedraal waar de mantel van Jezus Christus begraven zou zijn. Verder bezoeken we de Saint Stephen Pirvelmotsame Mothers Monastery, de Samtavro Transfiguration Orthodox Church en het Dzjvariklooster.

Na al deze religieuze gebouwen is het weer tijd om de natuur in te duiken. Dit doen we in het Borjomi National Park. Bij het bezoekerscentrum regelen we een permit voor een wandeling die we de volgende dag willen maken. We hebben nog een halve dag om een korte wandeling te maken en besluiten de Advanture Trail te wandelen. Dit is een trail van zo’n 4 kilometer. Geen hele spectaculaire trail. Aan het einde van de middag gunnen we onszelf wat rust en duiken we het bubbelbad in.

Overnachting: Hotel Terrace 8 in Bakoerjani (1 nacht)

De religieuze stad Mtscheta
Georgie Reisverslag - Advanture Trail in Borjomi National Park
Wandelen in het Borjomi National Park

Dag 15: Borjomi National Park - Vardzia

We keren weer terug naar het Borjomi National Park, waar we gaan wandelen door de Likani Vallei. Het eerste deel van deze wandeling gaat redelijk vlak door de bossen, maar daarna moeten we een flink stuk klimmen. Eenmaal boven hebben we een geweldig uitzicht op de groene vallei. Hierna beginnen we aan de afdaling, en deze is ongelooflijk steil. Op een flink aantal stukken moeten we met onze bips naar beneden glijden. We zijn blij als we zonder te vallen weer beneden zijn.

Na deze wandeling rijden we door richting Vardzia.

Overnachting: Guest House Aleksandre in T’mogvi (1 nacht)

Georgie Reisverslag - Likani Valley Trail in Borjomi National Park
We maken nog een langere wandeling in het Borjomi National Park
De Likani Vallei is mooi en kent een enorm steile afdaling

Dag 16: Vardzia - Akhaltsikhe - Tskaltubo

De grottenstad Vardzia werd gebouwd als schuilplaats tegen de Mongoolse veroveraars. In 1283 werd de stad voor twee derde verwoest na een aardbeving en kwam deze bloot te liggen. Op het hoogtepunt woonden 50.000 mensen in Vardzia. De grottenstad was verdeeld over dertien verdiepingen. Deze waren verbonden met verborgen doorgangen. Er waren zo’n 600 huizen voor de mensen, een troonzaal en een kerk. Het is een populaire bezienswaardigheid, dus we zorgen ervoor dat we er vroeg zijn zodat we de grootste drukte ontlopen. De grottenstad is indrukwekkend om te bezichtigen.

In Akhaltsikhe bezoeken we het Rabati kasteel. Het complex is werd gebouwd op een rots en bestaat uit verschillende constructies uit de middeleeuwen. Dit kasteel is het symbool voor tolerantie omdat een Orthodoxe kerk naast een moskee staat. Het kasteel is vrij recent nog volledig opgeknapt en heeft daardoor aan charme ingevelerd.

Die avond keren we terug in Tskaltubo, waar we eerder deze reis ook al eens zijn geweest.

Overnachting: Tskaltubo Spa Resort in Tskaltubo (2 nachten)

Georgië reisverslag - Vardzia
Vardzia, de indrukwekkende grottenstad
Georgie Reisverslag - Rabati kasteel in Akhaltsikhe
Het Rabati Kasteel

Dag 17: Tskaltubo

Tijdens het eerste bezoek aan Tskaltubo had ik al enkele verlaten gebouwen kunnen bezoeken. Nu heb ik nog eens een volledige dag om nog meer gebouwen te bezoeken. Terwijl Lianne relaxed in het hotel, ga ik weer op pad en bezoek ik onder meer het oude station, enkele hotels en sanitoriums. Eigenlijk heb ik nog altijd te weinig tijd om alles goed te ontdekken.

Georgië reisverslag - Tskaltubo
Terug in Tskaltubo bezoeken we nog wat verlaten gebouwen
Één van de vele fraaie kiekjes van de verlaten gebouwen

Dag 18: Kutaisi - Dortmund

Midden in de nacht checken we uit bij ons hotel in Tskaltubo en rijden we naar het vliegveld van Kutaisi. Hier leveren we onze huurauto in en om 8.00 zitten we weer in het vliegtuig terug naar Duitsland. Hiermee eindigt onze roadtrip door Georgië.