Vakantieplannen

Planning voor onze reis door Georgië

Over een aantal dagen beginnen we aan onze reis door Georgië. Deze reis zal de grote reis van 2019 gaan worden. In 2,5 week zullen wij kennis gaan maken met het land van kloosters, bergen en natuurgebieden. De afgelopen weken zijn we druk bezig geweest om een mooie rondreis samen te stellen waarin we zo veel mogelijk mooie plekken van het land kunnen bezichtigen. Tijdens de afleveringen van Wie is de Mol hebben we al een redelijke indruk gekregen van dit land en we willen enkele locaties van het programma ook gaan bezichtigen. In dit artikel laat ik jullie alvast zien hoe wij onze reis door Georgië gepland hebben. Definitief is onze planning nog niet helemaal, maar onderstaande route zullen we ongeveer gaan rijden.

Onze reis door Georgië

Onze route van dag tot dag

Dag 1: Dortmund – Kutaisi
Dag 2: Kutaisi – Gordi
Dag 3: Okatse Canyon
Dag 4: Martvili Canyon- Mestia
Dag 5: Mestia
Dag 6: Ushgili
Dag 7: Mestia
Dag 8: Mestia – Tskaltubo
Dag 9: Tskaltubo – Gori
Dag 10: Gori – Kazbegi
Dag 11: Kazbegi
Dag 12: Kazbegi
Dag 13: Kazbegi
Dag 14: Mtscheta – Borjomi
Dag 15: Borjomi
Dag 16: Vardzia
Dag 17: Kutaisi
Dag 18: Kutaisi – Dortmund

Vliegen op Kutaisi

Om zo veel mogelijk tijd te besparen met de vlucht naar Georgië, hebben we gezocht naar een rechtstreekse verbinding. Die vonden we door van Dortmund naar Kutaisi te vliegen. Deze stad zal dus het startpunt gaan vormen van onze reis. Wel stuiten we hier direct op het eerste probleem; het verkrijgen van een huurauto. In tegenstelling tot de accommodaties die we hebben geboekt, is het huren van een auto absoluut niet goedkoop. De grotere verhuurbedrijven vragen voor 2 weken al ruim 1100 tot 1400 euro voor een huurauto. Goedkopere opties zijn er wel, maar recensies leren dat dit risicovol is. Tot op heden zijn we dus nog zoekende voor een goede oplossing, terwijl de tijd begint te tikken. In het ergste geval kiezen we voor een duurdere optie, zolang we maar met de goede voorwaarden de weg over kunnen.

Grotten en canyons

Kutaisi zullen we bij aankomst gaan bekijken en misschien is er ook nog tijd om naar het Bagrati klooster te gaan.

Na de eerste nacht zullen we Kutaisi verlaten. Net buiten de stad kunnen we het Gelati en Motsemeta klooster bewonderen, die niet ver van elkaar af liggen. Hierna hebben we onder meer een vraagteken gezet bij het Sataplia Nature Reserve. In dit gebied kunnen we pootafdrukken van dino’s bewonderen en is er ook een grot die we kunnen bezoeken. Ook de Promotheus grot hebben we genoteerd om eventueel te bezoeken.

Voordat we naar Mestia doorrijden willen we de Okatse Canyon, Kinchka waterval en de Martvili Canyon bezoeken. We hebben gelezen dat we Okatse Canyon en de waterval kunnen combineren. Van Martvili Canyon hebben we enkele schitterende foto’s gezien van kloven en watervallen. Hier zouden we met een bootje kunnen gaan varen over het groene water.

Omgeving van Mestia

Mestia is gelegen in een prachtig berglandschap met zijn typische wachttorens. Het zou een behoorlijk toeristische plek moeten zijn. Hoewel we hier enkele dagen zullen verblijven, gaan wij vooral de omgeving ontdekken. Hier kunnen we namelijk enkele dagwandelingen maken zoals de Chaladi Gletsjer, de Shdughra waterval en de Koruldi meren. Ook vanuit Ushghuli hebben we een wandeling op de planning gezet.

Terug naar het Sovjet-tijdperk

Omdat we niet door Zuid-Ossetië kunnen rijden, moeten we een stuk terugrijden richting ons startpunt. Onderweg komen we langs bij Tskaltubo. Ooit was dit dorp een kuuroord voor de Sovjetten. Jaarlijks bezochten meer dan 100.000 mensen het dorpje om in één van de sanatoriums te bezoeken. Stalin was één van de bekendste gasten. Toen de Sovjet-Unie uiteen viel kwamen minder en minder Russen naar Tskaltubo en de gebouwen kwamen leeg te staan. Tegenwoordig komen hier mensen naartoe om de verlaten gebouwen te bezichtigen. Ik heb inmiddels al een flinke lijst gemaakt van gebouwen die ik graag zou willen bewonderen.

View this post on Instagram

Delighted to share some great news with you. My series of the “ex-Soviet spa resorts” is a winner at the Prix de la Photographie in Paris! My photos will be shown in a group exhibition called State of the World, curated by Anna Sansom. . The concept of State of the World is to bring an uncensored view on war and conflict zones directly from photographers, guaranteeing their vision is not manipulated by mainstream media or sensationalized for profit. . This competition was juried by the legendary National Geographic photographer Steve McCurry. Very humbled for this! . . . . Key dates & info: . Venue: Espace Beaurepaire Art Gallery, in Paris Vernissage: Tuesday 9th of July from 18:00 till 21:00 Expo: Wednesday 10th of July till Sunday 14th, from 11am till 6pm . I’ll be attending the expo on Saturday the 13th of July. Apéro anyone? . . . . #soviet #georgia #tskaltubo #abkhazia #caucasus #paris #thespacesilike #atlasobscura #architecture_hunter #architecturedose #travel #espacebeaurepaire #archdaily #explore #px3 #parisphotoprize #prixdelaphotographie

A post shared by Reginald Van de Velde (@suspiciousminds) on

Vanuit Tskaltubo brengen we ook een bezoek aan een ander typisch oud-Sovjet dorp: Chiatura. Dit dorp is met name bekend om de kabelbaan met de roestige bakjes. Of ik Lianne die kabelbaan op krijg, waag ik te betwijfelen. Ik hou er wel van, living on the edge. Ik ga zeker een keer op en neer in één van deze roestige bakken.

View this post on Instagram

🇬🇪 Chiatura Cable Cars 1/3: My excursion to the infamous cable cars of the mining town Chiatura near Kutaisi was really worth it. 5 old fashioned cable cars still connecting the different parts/levels of the city and mining sites. The ride is free of charge and the conductors are really proud of their jobs. I will provide you with further information with the next 2 posts. #georgia🇬🇪 #chiatura #cablecars #causcaucasus #chiaturacableway #cableway #transportation #staycurious #offthebeatenpath #modeoftransport #traveldifferently #sovietarchitecture #lostplaces #tschiatura #чиатура #канатнаядорога #ссср #грузия #architecturephotography #architektur #roamtheplanet #notourists #hiddenplaces #seilbahn #seilbahntechnik #caucasus #dareyou #oldfashioned #mutprobe

A post shared by TJ (@travelproof_tjark) on

We blijven even in de Sovjet-sferen wanneer we Gori gaan bezoeken. Dit is de geboorteplaats van de Stalin. Hier willen we het Stalinmuseum en het geboortehuis van de harde Sovjetdictator bekijken. We hebben al eens gezien bij Reizen Waes dat de gidsen enorm veel sympathie hebben voor Stalin. Ik ben benieuwd.

Kaukasus gebergte

Waar we enorm naar uitkijken is het landschap van de Kaukasus. Vanuit Gori nemen we de Georgian Military Highway naar Kazbegi in het noorden van Georgië. Hier zullen we enkele dagen verblijven zodat we enkele mooie dagwandelingen kunnen maken. We hebben een viertal hikes gevonden zodat we kunnen genieten van het landschap en de natuurwonderen.

Kloosters en kastelen

Na Kazbegi rijden we richting Tbilisi. De hoofdstad van Georgië zelf staat niet op onze planning, maar we bezoeken het nabij gelegen Mtscheta. Dit is één van de oudste steden van het land waar we enkele historische gebouwen kunnen bekijken die op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staan.

View this post on Instagram

Мцхета древний город, первая столица Грузии. Основание города датируется пятым веком до нашей эры. Можно без преувеличения сказать, что здесь зарождалась грузинская цивилизация, о чем свидетельствуют достопримечательности Мцхета. ⠀ Храм Светицховели считается один из главных храмов всей Грузии, кафедральный патриарший собор. Согласно легенде, под храмом хранится хитон Иисуса Христа – одна из величайших святынь христианского мира. Также в храме есть купель, из которой крестился первый царь Грузии – Мириан III. Храм Светицховели включен в список всемирного наследия ЮНЕСКО. Всем всем всем советую посетить это место🙏🏼 ⠀ •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• Mtskheta is an ancient city, the first capital of Georgia. The founding of the city dates back to the fifth century BC. It can be said without exaggeration that Georgian civilization was born here, as evidenced by the sights of Mtskheta. ⠀ The Svetitskhoveli Temple is considered one of the main temples of all Georgia, the Cathedral Patriarchal Cathedral. According to legend, the chiton of Jesus Christ, one of the greatest shrines of the Christian world, is kept under the temple. Also in the temple there is a font from which the first king of Georgia – Mirian III was baptized. Svetitskhoveli temple is included in the UNESCO World Heritage List. I advise everyone to visit this place🙏🏼 #georgia#sakartvelo#საქართველო #თბილისი#kutaisi#mcheta#batumi #ბათუმი#гамарджоба#გამარჯობა #грузиямоимиглазами#travel #travelgeorgia#welcometogeorgia #путешествиепогрузии#mygeorgia #отпуск#грузия#тбилиси#батуми #яркиекраскигрузии#люблюгрузию #solnechnaya_georgia#oldtbilisi#грузияждётвас#солнечнаягрузия#вгрузиинестрашно#мцхета

A post shared by 🇬🇪⛰Georgia🇬🇪☀️ (@solnechnaya_georgia) on

Eigenlijk wilden we ook naar de David Gareja klooster op de grens van Azerbeidzjan, maar we hebben gelezen dat de Azerbeidzjanen dit gebied hebben overgenomen en dat we het klooster daarom niet kunnen bezoeken. Het zou zonde zijn hier een halve dag aan te verliezen, daarom zijn we op zoek naar alternatieven. Zo hebben we bijvoorbeeld nog Abastumani Astrophysical Observatory op het oog, de locatie waar een opdracht bij Wie is de Mol werd gedaan.

Laatste dagen in Kutaisi

Kutaisi zal ook weer het eindpunt van onze reis worden, maar voordat we deze stad opnieuw bereiken willen we nog naar de grottenstad Vardzia. Ook deze locatie was te zien bij Wie is de Mol. Hier kunnen we de grotkloosters bekijken, zowat een gehele stad in de rotsen. De grotten worden verbonden door een ondergrondse gangenstelsel.

Onze reis sluiten we dus af in Kutaisi. Door de vele verhalen die we op internet hebben gelezen dat het reizen door Georgië redelijk vermoeiend kan zijn omdat het verkeerd nogal roekeloos kan zijn. Daarom willen we tijdens onze laatste volledige dag even relaxen alvorens we terug zullen vliegen naar Dortmund. Wellicht dat ik zelf nog even de stad in duik om wat foto’s te maken.

View this post on Instagram

Kutaisi ❤ Do you know how this river is called? 😁 Write in comments👇 🏔💚 📷 by @gela.riabukha 👏👏👏👏👏👏 Selected by @outdoors_of_nina . Follow us and use #wondersofgeorgia to be featured for repost. . . . #kutaisi #spendyoursummeringeorgia #wondersofgeorgia #anthropologie #culturetrip #living_destinations #theprettycities #naturephotography #cntraveler #roamtheplanet #moodygrams #theartofslowliving #bestplacestogo #makemoments #worldtravelpics #naturephotography #urbanromantix #seemycity #bestvacations #topeuropephoto #lightroom #living_europe #tbilisi #georgia🇬🇪 #streetphotography #igersworldwide #mytinyatlas #passionpassport #voyaged #georgiatravel #cntraveler #kutaisigeorgia

A post shared by Discover Wonders of Georgia (@wondersofgeorgia) on

Over enkele weken kunnen jullie op Reizen & Reistips meer lezen over onze reis.

Ik ben benieuwd wat jullie van onze plannen vinden. Zijn jullie zelf al eens in Georgië geweest en hebben jullie nog tips van locaties die wij niet hebben genoemd, maar toch moeten bezoeken?

Ik ben een webdesigner/webdeveloper/video-editor en één van mijn grootste hobby's is het maken van reizen. Niet alleen geniet ik van al het pracht en praal dat de wereld heeft te bieden, maar tevens ben ik er gek op om video's en veel foto's te maken van datgene wat ik zie.

Ik reis graag ieder jaar van continent naar continent en wil zoveel mogelijk op eigen houtje ontdekken en zien!

Interessante artikelen voor dit bericht