Patagonië - Torres del Paine
Argentinië Chili Oekraïne Luxemburg Stad Turkije Portugal Polen Nederland Griekenland Frankrijk Duitsland België
Persoonlijk

Een terugblik op reisjaar 2018

Met het bezoeken van de kerstmarkten in Nedersaksen komt het reisjaar 2018 voor mij ten einde. Wat een reisjaar was het geweest voor Reizen & Reistips. Dit jaar maakte ik heel wat stedentrips, bezocht ik de rampplek van Tsjernobyl, ging ik regelmatig met Lianne en met vrienden op pad, heb ik heel wat geweldige wandelingen gemaakt en als absoluut hoogtepunt kon ik Patagonië van mijn bucketlist afstrepen. Dit jaar bezocht ik 12 verschillende landen. Net als vorig jaar zet ik alles op een rijtje, een terugblik op reisjaar 2018.

In 2018 bezocht ik 12 landen: Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Polen, Oekraïne, Griekenland, Turkije, Argentinië en Chili.

Januari

Een weekend in Vianden
De eerste trip van 2018 bracht ons naar Luxemburg. We verbleven een weekend in Vianden waar we dit kleine stadje verkenden en een mooie wandeling maakten in de omliggende omgeving. We bezochten het kasteel, dat op een berg gelegen is. Sinds 1417 behoort het gebouw aan het huis van Oranje-Nassau.

Foto van de maand: januari 2018 - Vianden, Luxemburg
Een overzicht van Vianden en het kasteel

Februari

Op zoek naar leuke biercafés in Brussel
Er werd mij gevraagd een artikel te schrijven over bier. Als liefhebber van speciaalbier kan ik daar wel wat mee. Zo kwam ik op het idee om een bierreisje te maken naar Brussel om de leukste biercafés op te zoeken. De meeste toeristen gaan naar het alom bekende Café Delirium waar je heel wat verschillende biertjes kunt proeven. In mijn ogen een beetje té toeristisch en ook de prijzen zijn hier behoorlijk hoog. Gelukkig heeft Brussel veel meer leuke biercafés waar het stukken minder druk is en je ook kunt genieten van lekkere biertjes. Zo kon ik een mooie top 5 opstellen van leukste biercafés in Brussel.

Top 5 leuke biercafés Brussel - Le Poechenellekelder
In de Le Poechenellekelder wordt een biertje met liefde en aandacht ingeschonken

Een stedentrip in eigen land
Later in februari werd ik uitgenodigd om een stad in eigen land te bezoeken. Mijn keuze viel voor Delft. Een prachtige stad met veel historie. Denk bijvoorbeeld aan Johannes Vermeer, de VOC, het huis van Oranje en natuurlijk Delfts Blauw. We wandelden tijdens deze stedentrip langs oude panden en grachten. Ben je zelf ook eens op zoek naar een stedentrip in eigen land? We kunnen een weekendje Delft ten zeerste aanraden.

Foto van de maand februari 2018: Delft - Nederland
Een blik over Delft vanuit de Nieuwe Kerk

Maart

Stedentrip Leuven
Na de vakantiebeurs kreeg ik de mogelijkheid geboden om een stedentrip te maken naar Leuven. De studenten- en bierstad van België. Het werd een leuke stedentrip waar we een goed beeld kregen van deze mooie stad en de geschiedenis van bier. We ontdekten de stad en de prachtige bezienswaardigheden die deze stad rijk is. We hebben heerlijk gegeten en natuurlijk hebben we ook enkele leuke biercafés mogen ontdekken tijdens deze stedentrip.

Leuven - België
Het prachtige stadhuis van Leuven

De geschiedenis van Normandië ontdekken
Samen met een goede vriend heb ik de afgelopen jaren iedere jaar een stedentrip gemaakt met een bezoek aan een voetbalwedstrijd. Deze traditie hebben we ook in 2018 in ere gehouden. Nadat we eerder naar Dresden en Leipzig zijn geweest, wilden we dit jaar eens een andere kant in gaan. Zo besloten we om naar Normandië te reizen. Deze regio ken ik natuurlijk vanuit de geschiedenislessen en de vele oorlogsfilms, het leek mij ook een interessant om dit gebied met eigen ogen te aanschouwen. We bezochten de bekende plekken die wereldberoemd zijn geworden gedurende de Tweede Wereldoorlog.

Foto van de maand maart 2018 - Normandy American Cemetary and Memorial in Frankrijk
De indrukwekkende Amerikaanse begraafplaats

April

De eerste urbex van 2018
Het had even geduurd alvorens we weer een dagje inplanden voor urban exploring. In april vertrokken we weer vroeg in de ochtend naar België waar we in het zuidoosten enkele mooie locaties hadden gevonden. We bezochten een prachtig verlaten herenhuis waar vrijwel de gehele inboedel nog aanwezig was, een leegstaande fabriek waar ooit katoen werd geproduceerd en een oud kerkhof dat ook wel bekend staat als het krankzinnigenkerkhof. Wederom konden we in totaal drie locaties bezoeken, waarmee we het gemiddelde aardig op pijl konden houden.

Terugblik reisjaar 2018 - Urbex
In april gingen we weer op pad voor een dagje Urban Exploring

Toerist in eigen land bij Keukenhof
Een oer-Hollands uitje is een natuurlijk bezoek aan de Keukenhof. Nadat we vrijwel iedere dag op de radio hoorden dat er file richting de Keukenhof stond, waren we eens benieuwd hoe de bloemen er bij stonden. Misschien niet de meest spannende plek om te bezoeken in Nederland, maar mensen uit de gehele wereld komen speciaal naar Nederland om de tulpen te bewonderen. Wij wilden daarom ook eens ervaren wat de Keukenhof te bieden heeft.

Fotoreeks: Toerist in eigen land bij Keukenhof
Prachtige bloemen in Keukenhof

Een lang weekend in Münster
Ook in april kreeg ik een uitnodiging om de stad Münster te bezoeken. Ik was al eens in 2017 in deze stad geweest, maar toen puur om de kerstmarkt te bezoeken. Ditmaal kon ik ook de stad zelf bezoeken en dit was absoluut de moeite waard. We verkenden het historische centrum te voet, huurden een dag een fiets waarmee we de omgeving rondom het centrum konden verkennen en brachten een bezoek aan het Schloss Neustein.

Weekendje weg Münster - Schloss Münster
Een blik op het Schloss Münster

Mei

Klooster & Heide wandeling
We maakten steeds meer wandelingen dit jaar en omdat we een trip naar Patagonië hadden geboekt, waar we de W-Trek willen gaan lopen, wilden we nog wat meer wandelen om alvast te kunnen oefenen voor langere afstanden. Net over de Belgische grens bij de Achelse Kluis wandelden we de Klooster & Heide wandeling door de natuur van de Groote heide.

Wandeling: Klooster en heidewandeling bij de Achelse Kluis
Bij de Achelse Kluis lopen we de Klooster & Heide wandeling

Het onbekende Istanbul en het schiereiland Bodrum verkennen
Net als de afgelopen jaar reisde ik samen met mijn moeder af naar Turkije samen met een groepje Duitse Turkije-fanaten. Nadat we vorig jaar Cappadocië bezochten, ging de reis ditmaal naar het onbekende gedeelte van Istanbul. Interessant om ook eens de minder toeristische gedeeltes van deze miljoenenstad te ontdekken. Na vier dagen in Istanbul te zijn geweest vertrokken we nog enkele dagen naar Bodrum. Hier huurden we een auto om het gelijknamige schiereiland te ontdekken en maakten we ook van de gelegenheid gebruik om een dagje het Griekse eiland Kos te verkennen.

Stedentrip Istanbul - Kleurige huisjes in Kariye
In Istanbul verkennen we de minder bekende wijken

Juni

Een weekend in Frankrijk bij (schoon)familie
Wanneer familie een huis in het buitenland heeft, ga je natuurlijk ook op bezoek bij ze. Vorig jaar hadden we de pech dat het weer niet meezat en we door de regen veelal binnen moesten zitten. In juni was het lekker weer en konden we er ook met z’n allen op uit om de omgeving van het huis te verkennen. We bezochten een oorlogsmuseum, maakten enkele mooie wandelingen door de omgeving en hebben heerlijk gegeten met z’n allen. Dit wordt ongetwijfeld ook in het nieuwe jaar weer vervolgd.

Wandelen bij Monts de Séry
In Frankrijk gaan we op familiebezoek

Naar de rampplek van 1986
Het stond al jaren hoog op mijn lijstje om eens een trip te maken naar Tsjernobyl. Al in 2017 begonnen we voorzichtig een groepje bij elkaar te krijgen om deze rampplek van 1986 te bezoeken. Destijds maakten we geen concrete plannen, maar in 2018 lukte dat wel. Omdat ik graag ook de stad Kiev wilde bezoeken, vertrok ik samen met mijn moeder, zus en haar man een dag eerder dan de rest van de groep. Na een geweldige tour door de stad konden we hierna twee dagen naar Tsjernobyl. Dit maakte diepe indruk op me.

Tsjernobyl - Chernobyl 2 - Communication Building
In juni maakten we de bijzondere trip naar Tsjernobyl

Juli

Mannenweekend in Warschau
Zoals ieder jaar zijn we ook dit jaar met vrienden naar een Europese stad getrokken. Na Madrid, Dresden, Belgrado, Gent, München en Edinburgh viel de keuze ditmaal op Warschau. Echt de stad verkennen zit er niet in tijdens deze weekendjes weg, maar gezellig was het absoluut. We ontdekten het bruisende nachtleven, maakten met een gids een stadstour, bezochten heel wat biercafés en woonden een voetbalwedstrijd bij van Legia Warsaw.

Warschau - Polen
Mannenweekend 2018 ging naar Warschau

Interessante stedentrip Osnabrück
Tijdens de vakantiebeurs kreeg ik ook een uitnodiging om de Duitse stad Osnabrück te verkennen. Niet echt een stad waar je al eerste aan denkt tijdens een stedentrip. Al snel kwamen we erachter dat het een hele leuke, compacte stad was. We maakten een lange wandeling door het historische centrum van de stad, konden het bierfestival meepikken, hebben heerlijk gegeten en gewandeld rondom de Piesberg net buiten de stad. Op de terugweg bezochten we ook de Canyon van Tecklenburg.

Osnabrück - Duitsland
Het kleurrijke Schloss Osnabrück

Augustus

Wandelen in het Birgeler Urwald
Augustus was de enige maand dat ik elke dag in mijn eigen bed sliep. We maakten in deze maand één uitstapje. We reden naar Duitsland waar we een wandeling maakten in het Birgeler Urwald. Een wandeling van 14,2 kilometer door een oud stuk bos in het westen van Duitsland.

Foto van de maand: Augustus 2018 - Birgeler Urwald - Duitsland

September

Een weekje op het bloemeneiland Madeira
In de maand september zochten we een mooie bestemming om een weekje tot rust te komen. Kroatië, Sicilië waren opties, maar uiteindelijk gingen we een weekje naar het bloemeneiland Madeira. Hier hebben we verschillende wandelingen gemaakt en met de auto het eiland verkent. En wat is het een prachtig eiland. We genoten van de Levada-wandelingen, maakten een wandeling tussen de twee hoogste punten van het eiland, bezochten één van de vele botanische tuinen en verkenden de hoofdstad van het eiland.

Madeira in 10 beelden - Risco waterval
In September verbleven we een week op het Portugese eiland Madeira

Oktober

Een nieuwe Urbex ervaring
In oktober gingen we voor de tweede maal urbexen. Ditmaal reden we iets meer naar het zuiden van België waar we heel wat locaties hadden gevonden via internet. We bezochten een oude kolenmijn, zwembad, betonfabriek, koeltoren en theater. In één dag bezochten we maar liefst vijf te gekke locaties, een absoluut record.

Urbex: Piscine du Mosq
De tweede maal dat we een dagje Urban Exploring inplanden

Het Mittleres Erzgebirge verkennen
Omdat mijn oma haar zus in Oost-Duitsland weer wilde bezoeken, bood ik haar aan om weer een weekend naar Duitsland te rijden. Zelf zorgde ik ervoor dat ik een dagje zelf op pad kon gaan om de omgeving te verkennen. Ditmaal verbleven we niet in Freiberg maar in Friedebach dat in het Mittleres Erzgebirge ligt. Eigenlijk had ik het idee om Bautzen te bezoeken, maar het leek mij ook een leuk idee om de slaperige dorpjes van het Mittleres Erzgebirge te ontdekken. En als snel kwam ik erachter dat één dag veel te kort was. Wat is hier eigenlijk veel te zien en te doen.

De dorpjes van het Mittleres Erzgebirge - Frauenstein
Eind oktober bezocht ik enkele leuke dorpjes in het Mittleres Erzgebirge

November

De grote reis naar Patagonië
In november was het dan zover; we vertrokken naar Patagonië. Een reis waar ik ongelooflijk naar uit heb gekeken het gehele jaar. Patagonië stond al jaren hoog op mijn lijstje en dat is met name door Torres del Paine. Hier hebben we de W-Trek gelopen, een meerdaagse wandeling door een geweldig gebied. Maar niet alleen Torres del Paine was een hoogtepunt. Ook Tierra del Fuego, Parque Karukinka, Parque Pali Aike, het Parque Nacional los Glaciares en Lago Carrera maakten diepe indruk met hun geweldige landschappen en wildlife. Deze reis behoort absoluut in de top 3 van bestemmingen waar ik ooit ben geweest. In de komende weken volgen nog enkele reisverslagen waarbij jullie meer kunnen lezen over onze geweldige trip.

Patagonië - Torres del Paine
Één van de vele hoogtepunten tijdens onze reis door Patagonië

December

De kerstmarkt van Straatsburg
Al een jaar geleden boekte ik een appartement in Straatsburg zodat ik de kerstmarkt kon bezoeken. Deze kerstmarkt staat bekend als de hoofdstad van kerstmis en wordt jaarlijks door twee miljoen mensen bezocht. Ik wilde er zeker van zijn dat we een plekje hadden om te kunnen overnachten zodat ik de sfeer van deze kerstmarkt goed kon proeven. Lianne kon vanwege de drukte op haar werk niet mee, waardoor ik samen met mijn moeder naar Frankrijk reed. En we zijn het er samen over eens. Dit was absoluut één van de mooiste kerstmarkten die we ooit hebben bezocht. Straatsburg ademt in alles echt kerst uit.

Straatsburg kerstmarkt - Frankrijk
Zelden hebben we zo'n mooie kerstmarkt bezocht als in Straatsburg

Wintertripje naar IJsland
In december kwam er nog een mooie mogelijkheid om naar het winterse IJsland te gaan. In drie dagen tijd verkenden we The Golden Circle en de hoogtepunten van de zuidkust. Binnenkort kunnen meer lezen over deze reis.

Terugblik reisjaar 2018 - IJsland
Een bijzondere reis naar IJsland

Kerstmarkten in Niedersachsen

Op uitnodiging van Mein Niedersachsen maakte ik in december een leuke trip naar het noorden van Duitsland. Hier maakten we kennis met enkele bijzondere en minder bekende kerstmarkten. Zo waren we in Wilhelmshaven, Stade en Elsdorf. Met deze reis kwam er tevens een einde aan een geweldig reisjaar.

We wensen iedereen prettige kerstdagen!