Een terugblik op reisjaar 2019 - Nationaal Park Maasduinen
Blog
Persoonlijk

Jaaroverzicht: Een terugblik op reisjaar 2019

Sjonge, wat was het reisjaar 2019 druk en prachtig. Ik maakte in totaal 33 trips, was 99 dagen onderweg voor Reizen & Reistips en bezocht 10 verschillende landen. Onze grote reis dit jaar ging naar Georgië, ik werd meerdere malen uitgenodigd voor een persreis en maakte verschillende (steden)trips niet ver van huis. Ik maakte prachtige wandelingen, genoot van natuur en landschap, ontmoette andere reisfanaten, ging op zoek naar de leukste biercafés en prikkelde mijn smaakpapillen. Iedere maand was ik onderweg. Terugblik op reisjaar 2019 is daarom een flinke lijst geworden. Reis nogmaals met me mee dit jaar. Ik wil graag iedereen bedanken die mij tijdens deze trips heeft geholpen om dit reisjaar zo onvergetelijk te maken.

Januari

Samen met mijn zus naar het Franse Arras

Ik trapte het reisjaar 2019 af samen met mijn zus. December 2018 was voor een een verdrietige periode wegen het overlijden van een dierbare en het was een welkome afleiding om er samen even tussenuit te knijpen. Eigenlijk stond een trip naar Duitsland op de planning, maar vanwege het slechte weer gingen we op zoek naar andere opties. En zo kwamen we uit bij Arras, een totaal onbekende stad voor mij. Arras bleek echter nog een leuke stad te zijn.

Foto van de maand Januari 2019: Arras - Frankrijk
Reisjaar 2019 trapte ik af met een trip naar Arras

Februari

Stedentrip naar Gent

Enkele jaren geleden ben ik al eens in Gent geweest tijdens een mannenweekend. Gezellig natuurlijk om met vrienden op pad te gaan, maar van de stad zelf zie je vervolgens vrij weinig. Zonde, want Gent is een prachtige stad. Samen met Lianne ging ik daarom terug naar Gent om juist de stad beter te leren kennen. We maakten een stadswandeling, liepen een route langs street-art, bezochten musea, hebben heerlijk gegeten en ook lekkere Belgische biertjes gedronken.

Mijn tips voor Gent - Beklim het Belfort
Mijn tips voor Gent - Belgisch Speciaalbier
Het Graffitistraatje in Gent
Ik keerde terug naar Gent om de stad ditmaal beter te leren kennen

Leuke biercafés zoeken in Keulen

Aangezien de artikelen over leuke biercafés altijd goed scoren bij Reizen & Reistips, zoek ik meerdere malen per jaar een stad uit om de leukste biercafés op te zoeken. Gelukkig heb ik voldoende vrienden die met me mee op pad willen gaan. Met een goede vriend bracht ik vorig jaar al een bezoek aan Brussel, ditmaal gingen we samen naar Keulen. Hoewel Kölsch hét biersoort is van de stad, merk je ook hier dat speciaalbier steeds populairder wordt. We hebben enkele leuke cafés gevonden en hebben ook nog een wedstrijd van Viktoria Köln meegepikt.

5 leuke biercafés in Keulen - Café Delirium Köln
5 leuke biercafés in Keulen - Kölsch
Op zoek naar de leukste biercafés van Keulen

Wandelen door Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen

Als ik in het buitenland op reis ben zoek ik geregeld een mogelijkheid op om een nationaal park te bezoeken. De afgelopen jaren heb ik er flink wat bezocht. Zion National Park, Grand Canyon National Park, Parque Nacional Torres del Paine, Parque Nacional Manuel Antonio, Nationalpark Sächsische Schweiz en National Park Göreme om maar enkele voorbeelden te nemen. Gek genoeg heb ik in ons eigen land de afgelopen jaren nauwelijks een nationaal park bezocht terwijl we er ook 20 hebben. Daar moest dus verandering in komen. Op een zonnige dag in februari reed ik daarom naar Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen om eens door het grootste stuifzandgebied van West-Europa te wandelen.

Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen
Wandelen door het grootste stuifzandgebied van West-Europa

Maart

De leukste biercafés van Utrecht zoeken

In 2018 bracht ik samen met een vriend al een bezoek aan Utrecht om de leukste biercafés van de stad te ontdekken. Dit bleken er zo veel te zijn, dat we nog eens terug moesten keren. Ditmaal huurden we een fiets en gingen we ook op zoek naar lcoaties buiten het centrum. Zo kwamen we terecht op leuke plekken waar de echte bierliefhebbers zeker ook eens heen zouden moeten. Na ons tweede bezoek kon ik de lijst maken van de leukste biercafés van Utrecht.

8 leuke biercafés in Utrecht - Werkspoorcafé De Leckere
We keerden terug naar Utrecht om de leukste biercafés van de stad te vinden

Lang weekend in de Moezelstreek

De Moezelstreek is een populair gebied onder reizigers. Hier vind je wijnvelden, romantische dorpjes en mooie trails. Wij gingen een lang weekend naar Cochem om deze regio te ontdekken. We maakten een wandeling door het stadje, bezochten de Bundesbank Bunker, proefden wijn en liepen de Cochemer Ritterrunde. Ook in de omgeving bezochten we de Geierlay Brücke en Burg Eltz.

Mijn tips voor Cochem aan de Moezel
Een lang weekend Cochem

Dagtrip naar de mooiste wijk van Essen

Toen wij vroeger naar Oost-Duitsland reden, kwamen we altijd door Essen. Een stad met de huizen pal naast de snelweg. Ik vond dat altijd zo ontzettend vreemd en het leek me daarom al helemaal geen mooie stad. Toch heeft Essen ook zijn mooie kanten. Ik ontdekte namelijk een wijk in de stad, Kettwig. Niet voor niets staat deze wijk bekend als de ‘Parel aan de Ruhr’. Tijd om Essen-Kettwig te ontdekken. Ik maakte een wandeling door deze wijk en liep door idyllische straatjes en langs prachtige vakwerkhuizen. Essen-Kettwig is wat mij betreft absoluut de moeite voor een dagtrip.

Essen-Kettwig - Mühlengraben
Ik maakte een dagtrip naar de mooiste wijk van Essen

Urban Exploring in België

Jammer genoeg ben ik dit jaar maar eenmaal op pad geweest voor urban exploring. Het eigenlijke idee was om tijdens deze trip in Frankrijk een verlaten villa te bezoeken. Nadat we drie uur hebben gereden en we op de plek van bestemming aankwamen, bleek het gehele huis dichtgetimmerd te zijn en waren er bewakingscamera’s geïnstalleerd. Hier konden wij met geen mogelijkheid binnen komen. We keerden derhalve terug naar België om een verlaten fabriek en een oude Ford Garage te bezoeken. Hopelijk gaan we in 2020 wat vaker op pad.

Urbex - Charbonnage du Renard
In 2019 ging ik maar een maal op pad voor urban exploring

April

Wandelen door Heusden

Mijn Trabant stond in de tijd dat ik ‘m restaureerde in de buurt van de haven van Heusden. Ik had al vaker goede verhalen gehoord over deze vestingstad, maar had nooit de tijd genomen om eens het stadje in te rijden. Op een zonnige vrijdag in april reed ik daarom eens terug om de vestingstad Heusden te beter te leren kennen. Ik nam mijn drone mee om een beter beeld te krijgen van de bijzondere vormen van Heusden. De vestingstad heeft mij verrast. Het is een sfeervol stadje met volop bezienswaardigheden dat historie ademt. Zeker wanneer het zonnetje schijnt wordt alles nog mooier.

Vestingstad Heusden
De vestingstad Heusden van bovenaf gezien

Het indrukwekkende Isle of Skye

Inmiddels is het al een aantal jaar traditie dat ik met een goede vriend een lang weekend weg ga. Samen met hem ben ik al in Dresden, Leipzig en vorig jaar in Normandië geweest. Ditmaal opperde ik om naar Isle of Skye te gaan, een gebied in Schotland dat al jaren op mijn wishlist staat. En zo geschiedde. We boekten een vliegticket naar Glasgow en huurden voor een week een auto. Direct na aankomst reden we naar Inverness. De dagen erop ontdekten we het prachtige Isle of Skye. Quiraing, Old Man of Storr, The Fiary Pools en de vele kastelen en ruïnes. We maakten mooie wandelingen door het dramatische landschap, langs ruige kliffen en naar verborgen grotten. Wat is dit schiereiland mooi! Onze reis eindigden we in een regenachtig Glasgow.

De hoogtepunten van Isle of Skye - Elgol
De hoogtepunten van Isle of Skye - Old Man of Storr
De hoogtepunten van Isle of Skye - Eilean Donan Castle
Isle of Skye stond al jaren op mijn lijstje, in april ging ik er een weekje heen

Mei

De leukste biercafés van Den Bosch (deel 1)

Na Utrecht gingen we weer op zoek naar een andere stad waar we de leukste biercafés konden zoeken. Ditmaal kozen we voor Den Bosch. Ik maakte weer een lijst van mogelijke cafés die we konden bezoeken. Deze lijst bleek opnieuw behoorlijk lang te zijn waardoor we besloten om nogmaals terug te keren.

Bossche Stadsbrouwerij Jongens van de Wit
Na Utrecht gingen we ook op zoek naar de leukste biercafés van Den Bosch

Schitterende persreis naar Slovenië

En toen kreeg ik ineens een mailtje van Baltus Communications. Of ik interesse had in een persreis naar Slovenië. Ja natuurlijk! Slovenië staat bekend als één van de mooiste landen van Europa. Een land met prachtige natuur en landschappen waar je heerlijk kunt wandelen. De focus van deze persreis lag ook op wandelen, dus natuurlijk wilde ik hierheen. En zo maakte ik kennis met een prachtig land. Iedere dag was een feestje om te wandelen door de prachtige natuur. Bohinj en de Soca Rivier waren echt hoogtepunten van deze reis. Ik ontdekte de Sloveense keuken en wijnen en leerde weer leuke reisfanaten kennen.

Wandelen in Bohinj, Slovenië
Slovenië, een land voor wandel- en natuurliefhebbers

Culinair genieten en cultureel ontdekken in Woerden

Niet lang na Slovenië werd ik ook uitgenodigd door Woerden Marketing om deel te nemen aan Culture & Cuisine. Een mooie manier om de smaak en cultuur van Woerden te proeven. Woerden is de hoofdstad van het Groene Hart, kent een lange historie en veel cultuur. Zo is de stad een echte (boeren)kaasstad en dit kon ik op de Boerenmarkt en bij Kaas Experience zien. Samen met een gids maakten we een wandeling door de stad en namen we ook de tijd om de streekproducten te proeven.

Woerden - Plein 7
Woerden - Kaaspakhuis
De smaak en cultuur van Woerden proeven tijdens Culture & Cuisine

De onbekende Griekse regio Tzoumerka

Mei was een vruchtbare maand voor persreizen, want ik mocht ook naar Griekenland om de regio Tzoumerka te ontdekken. Veel mensen, waaronder ik, zien Griekenland vaak als een bestemming voor de blauwe/witte dorpjes en de vele eilanden. Tzoumerka is een totaal ander gebied met ruige bergen, idyllische bergdorpjes en prachtige natuur. Samen met een groep dames uit Nederland, België en Italië mocht ik enkele dagen kennis maken met Tzoumerka. En ik was onder de indruk, want ondanks dat hier nauwelijks toeristen naartoe gaan is het uiterst bezienswaardig. Rustige bergdorpjes, mooie watervallen, kloosters en grotten en de mogelijkheid tot wandelen en watersport maken dit een interessante vakantiebestemming. Ik hoop dat ik met mijn verhalen deze regio op de kaart kan zetten.

Syrrako - Tzoumerka - Griekenland
Tzoumerka - Kouiasa waterval
Tzoumerka - Meteora
De nog redelijk onbekende Griekse regio Tzoumerka

Juni

Het Leudal in Limburg

Tussen alle persreizen door was ik ook nog even thuis. Maar stilzitten deed ik niet. Lianne vond een wandelroute in het Limburgse Leudal en op Hemelvaartsdag wandelden we deze trail. Het Leudal is gevormd door water en wind. In de laatste ijstijd, zo’n 15.000 jaar geleden, dekten krachtige winden het land af met dikke pakketten zand. Door dit zand wisten de rivieren Leubeek en Zelsterbeek een weg te banen. De eerste bewoners van het gebied waren de steentijdsjagers, later kwamen de boeren. Er zijn sporen aangetroffen die aantonen dat er al 40.000 jaar geleden mensen in dit gebied leefden. In de middeleeuwen verrezen watermolens, kapellen, veldkruizen, boerderijen en een klooster. Tijdens deze wandeling maak je kennis met de historie, maar vooral met de natuur.

Wandeling: Het Leudal
Wandelen in Limburg

Grand Tour Sachsen, naar het oosten van Saksen

In samenwerking met Saksen Toerisme mocht ik een reis samenstellen door mijn favoriete deel van Duitsland. Ik vind Saksen geweldig en dat komt natuurlijk ook doordat mijn moeder hier is geboren en ik als klein kind zo vaak hier ben geweest. Tijdens deze trip wilde ik laten zien hoe afwisselend Saksen. We noemden deze trip dan ook wel de ‘Grand Tour Saksen‘. Ik bezocht onder meer Dresden, de Sächsische Schweiz, Bautzen, Zittau, Zittauer Gebirge, Görlitz en het Muskauer Park. Overnachten mocht ik in een burcht en een vrouwenklooster en ik maakte geweldige wandelingen. Saksen heeft zo ontzettend veel te bieden en ik hoop dat ik jullie allen enthousiast kan maken.

Görlitz, Duitsland - Rathaus
Malerweg Etappe 7 - Sächsische Schweiz
In samenwerking met Saksen Toerisme maakte ik een geweldige reis door het oosten van Saksen

Tecklenburger Land

Toen ik vorig jaar werd uitgenodigd voor een trip naar Osnabrück reden we op de terugweg even langs Lengerich. Ik had op internet iets gevonden over een canyon met een helderblauw meer. Aangezien dit op de route lag, namen we een kijkje. De Canyon van Lengerich was prachtig en er waren voldoende wandeltrails te vinden. Daarom keerden we dit jaar terug voor een lang weekend in het Tecklenburger Land. We bezochten het stadje Tecklenburg en maakten een wandeling in de Teuroschleifen.

De Canyon bij Lengerich

Juli

Op bezoek bij mijn schoonfamilie in Frankrijk

De ouders van mijn vriendin hebben enkele jaren geleden een opknaphuis gekocht in Frankrijk. De afgelopen jaren hebben we meerdere malen een weekendje de tijd genomen om de voortgang van hun huis te bekijken en om samen te zijn. Ook dit jaar gingen we weer een lang weekend naar Frankrijk. Tijdens dit weekend gingen we zelfs nog even op pad om een verlaten pand te bezoeken.

Foto van de maand: Juli 2019 - Frankrijk
Urban exploring in Frankrijk

Het Bierfest in Osnabrück

Het Bierfest was in volle gang toen ik vorig jaar is Osnabrück was. Ik had hier graag wat langer willen hangen om wat biertjes te proeven, maar ik had natuurlijk de opdracht om de stad te ontdekken en ik maak mijn vriendin er niet gelukkig mee. Omdat dit een jaarlijks terugkerend evenement is vroeg ik mijn vrienden om naar het Bierfest editie 2019 te gaan. We maakten er ons jaarlijkse mannenweekend en proefden verschillende bieren.

Met vrienden bezocht ik het Bierfest in Osnabrück

Augustus (& september)

Een goede vriend opzoeken in Zwitserland

Een goede vriend van me is een echte globetrotter. Toen hij in Rome woonde bracht ik hem al eens een bezoek. Later woonde hij in Singapore, iets te ver weg om eens een weekendje hem op te zoeken. Sinds enkele jaren woont hij echter weer wat dichterbij, in Zwitserland. Tijd om hem eens op te zoeken dus samen met een  andere goede vriend. We maakten er een lang weekend van en zo kon ik kennis maken met Zwitserland. We bezochten Lausanne, Lavaux, het Fête des Vignerons, de Aletschgletsjer, de Grande Dixence en de Matterhorn regio. Dit smaakt absoluut naar meer.

Zwitserland - Stuwdam van Dixence
Zwitserland - Aletschgletsjer
Zwitserland - Matterhorn
Ik bezocht een vriend in Zwitserland en maakte zo ook kennis met het land

Op zoek naar de leukste biercafés in Den Bosch (deel 2)

In mei gingen we al voor de eerste maal naar Den Bosch om de leukste biercafés te ontdekken, in augustus maakten we onze ronde af. Den Bosch om onze lijst te complementeren. En zo konden we een lijst samenstellen met 6 leuke biercafés van Den Bosch.

6 leuke biercafés in Den Bosch
Café Herman
De tweede ronde van de leukste biercafés van Den Bosch

Onze roadtrip door Georgië

Eigenlijk was het ons idee om in 2019 naar Canada af te reizen. Omdat we maar een kleine 3 weken vakantie hadden en we ook nog eens een nieuwe auto kochten, leek het ons verstandiger om een goedkopere reis te zoeken. We zochten het ook direct wat dichter bij huis. En zo kwamen we op Georgië. Ruim 18 dagen dagen ontdekten we met een huurauto dit land. Georgië is een bijzonder land met prachtige natuur, mooie wandelroutes en oude Sovjet-steden. Misschien zou je niet als eerste denken aan een reis door Georgië, toch zou het echt het overwegen waard kunnen zijn.

Georgië reisverslag - Wandelen naar de Shudgra waterval
Georgië reisverslag - Tskaltubo
Georgië reisverslag - Trinity Church Trail
Georgië was onze grote reis van 2019

September

Nationaal Park Maasduinen

Terug in Nederland bezocht ik wederom een nationaal park. Ditmaal het Nationaal Park Maasduinen. Ik maakte hier een wandeling rondom het Reindersmeer en zag dus slecht een klein deel van dit gebied. Wellicht ga ik in 2020 nog eens terug om meer te wandelen in dit gebied.

Een terugblik op reisjaar 2019 - Nationaal Park Maasduinen

Oktober

Indrukwekkende reis naar Sarajevo en Mostar

Mijn moeder en zus wilden dit jaar samen een lang weekend weg, maar wisten niet waarheen. Ze vroegen me om advies en ik noemde enkele steden waar ze naartoe konden. Enkele dagen later vroegen ze of ik misschien met ze meewilde en een route kon uitstippelen. Ik kon vrij krijgen en boekte een trip naar Bosnië & Herzegovina. Ik was altijd al benieuwd naar de stad Sarajevo en ik wilde Mostar ook bewonderen. Beide steden hebben indruk op me gemaakt vanwege de heftige gebeurtenissen die in de jaren ’90 hier afspeelden. Ook in de omgeving van beide steden valt genoeg te zien en te doen. Tito’s bunker was bijvoorbeeld ook een verrassing.

Bosnië & Herzegovina - Sarajevo
Bosnië & Herzegovina - Mostar
Bosnië & Herzegovina - Blagaj
Een indrukwekkende trip door Bosnië & Herzegovina

Samen met mijn oma en pa naar Saksen

Mijn vader en oom wilden altijd nog eens dolgraag naar Saksen om hun oude vrienden te zien. Ik had ze graag beide meegenomen, maar helaas werd mijn oom vorig jaar ernstig ziek en overleed hij in december. Persoonlijk vond ik dat ik daarom eens mijn vader mee moest nemen naar Saksen. Mijn oma wilde ook mee en daarom werd dit een trip waarin ik als chauffeur speelde en mijn vader en oma naar vrienden en kennissen bracht.

Op pad met mijn vader en oma

November

Uitwaaien op Texel

‘Het is alweer een tijd geleden dat we op Texel zijn geweest’, zei mijn vriendin. ‘Zullen we weer gaan?’. Ja natuurlijk. Texel is altijd een goed idee, zeker als het hoogseizoen is afgelopen en het een stuk rustiger op dit waddeneiland is. Lekker uitwaaien op het stranden, dorpjes verkennen, heerlijk eten en biertjes proeven. We maakten er een relaxed weekendje. Binnenkort kun je meer lezen over onze tips op Texel buiten het hoogseizoen.

Rustig aan op Texel

GLOW Eindhoven editie 2019

Ieder jaar vindt het lichtfestival GLOW plaats in Eindhoven. De afgelopen jaren kon ik het steeds niet bijwonen omdat ik op vakantie was. Het werd dus weer een tijd om te gaan. Samen met mijn moeder (en statief) ging ik naar Eindhoven om een rondje door de stad te lopen. Jammer genoeg vond ik deze editie een beetje tegenvallen. Er waren enkele mooie installaties en lichtprojecties, maar ik heb het idee dat er weinig innovatieve dingen worden gedaan met licht en dat het eigenlijk ieder jaar hetzelfde kunst wordt uitgevoerd. Toch levert een ronde tijdens GLOW enkele fraaie foto’s op.

Glow Eindhoven 2019
GLOW editie 2019

Kerstmarkt van Essen

In november worden de dagen korter en kouder. Dat betekent dat de Duitse steden langzaam aan zich opmaken op de kerstperiode en worden de eerste kerstmarkten geopend. Vorig jaar was ik de gehele maand november in Patagonië en had ik niet heel veel tijd om kerstmarkten te bezoeken. Daar moest dit jaar verandering in komen. Toen op 15 november de kerstmarkt van Essen geopend werd, ging ik er met mijn moeder op af. Ik was hier enkele jaren geleden al eens eerder geweest, maar nu wilde ik de tijd nemen om voldoende foto’s te maken en een goed oordeel vellen. Is de kerstmarkt van Essen de moeite waard?

De kerstmarkt van Essen

Vaste prik, de kerstmarkt van Oberhausen

Voor ons is het een soort traditie. Ieder jaar bezoeken we minimaal een maal de kerstmarkt van Oberhausen bij CentrO. We komen hier al jaren en weten daarom waar we de lekkerste Glühwein en de lekkerste hapjes kunnen eten. Uiteraard kon een bezoek aan deze kerstmarkt in 2019 dus niet ontbreken. En zoals altijd, het smaakt weer heerlijk.

Fotoreeks: Kerstmarkt van Oberhausen
Zoals ieder jaar bracht ik een bezoek aan de kerstmarkt van Oberhausen

December

Lang weekend naar Erfurt om de kerstmarkt te bezoeken

De kerstmarkten verschillen per regio en per land. Vorig jaar bezocht ik samen met mijn moeder de kerstmarkt van Straatsburg. We vonden het geweldig. De gehele stad was versierd en ademde kerst uit. Dit smaakte naar meer en daarom besloten we om de kerstmarkt van Erfurt te bezoeken. Deze kerstmarkt behoort tot de top 5 Europese kerstmarkten én is verkozen tot de mooiste kerstmarkt van Duitsland. Begin december reden we voor een lang weekend naar deze stad in Thüringen.

Kerstmarkt van Erfurt
De sfeervolle kerstmarkt van Erfurt

Kerstmarkt van Recklinghausen

Net voor de kerstdagen ging ik nogmaals met mijn moeder een dagje op pad om de kerstmarkt van Recklinghausen te ontdekken. Hoewel er vier verschillende kerstmarkten zijn, is de kerstmarkt van Recklinghausen niet groot. Er zijn ook weinig kraampjes waar je leuke kerstkado’s kunt vinden. Hier staat het samenzijn voorop. Lekker eten en drinken in de buitenlucht en luisteren naar kerstmuziek. Het was in ieder geval een smakelijke afsluiter van 2019.

De kerstmarkt van Recklinghausen

Een kerstmarkt na de kerstdagen

En zo komen we aan bij de laatste bestemming van 2019: Duisburg. Na de kerstdagen zijn nog een aantal kerstmarkten in Duitsland geopend. Voor de mensen die vinden dat de kerstdagen te snel voorbij zijn gegaan, nog een ideale mogelijkheid om even na te genieten. En dat doe ik maar al te graag. Op de dag dat dit artikel gepubliceerd wordt reisde ik nog eens af naar de kerstmarkt van Duisburg om nog een laatste keer te genieten van de gemoedelijke sfeer en de warme Glühwein. Hiermee sluit ik het reisjaar 2019 af.