Turkije Tsjechië
Persoonlijk

Een terugblik op reisjaar 2017

Met het bezoeken van de kerstmarkt van Aachen afgelopen week, is het reisjaar 2017 voor mij afgesloten. Het was een mooi reisjaar met veel dagjes uit, de spanning voelen van urban exploring, weekendjes weg met vrienden of met Lianne, een buitenlandse voetbalwedstrijd bezoeken, samen met mijn moeder en oma naar Turkije en Duitsland en natuurlijk onze grote reis naar Amerika. Ik bezocht 8 verschillende landen (inclusief Nederland) en sliep 45 dagen niet in mijn eigen bed. Net zoals vorig jaar zet ik alles op een rijtje, een terugblik op reisjaar 2017.

In 2017 bezocht ik 8 landen; Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië, Schotland, Turkije en de Verenigde Staten

Januari

Venedig-Blick - Monschau - Duitsland
De eerste trip van het jaar: Monschau

Winters Monschau

Eind januari maakte ik mijn eerste trip van het jaar. Samen met Lianne vertrok ik voor een weekend naar de Eifel, waar we het charmante Monschau bezochten. Het was koud, glad en het had net gesneeuwd. Het winterse sfeertje en de fraaie vakwerkhuizen maakten deze trip uniek. Doordat de wandelpaden ijzig glad waren, hebben we geen mooie wandelroutes kunnen lopen, maar we hebben kunnen genieten van verschillende uitzichtpunten en heerlijk eten.

Februari

Urbex: Hasard Cheratte
Onze eerste Urban exploring ervaring, spannend en gaaf

Eerste urbex-ervaring

Samen met een goede vriend hadden we al enkele jaren het idee om eens te gaan urbex-en. Het bezoeken van verlaten gebouwen en panden en hier foto’s van maken. In december maakten we een afspraak dat we het in 2017 echt eens zouden gaan proberen. We struinden het internet af voor een geschikte locatie. Zo kwamen we uit bij Hasard Cheratte in België, een oude steenkolenmijn waar de sloopwerkzaamheden reeds gestart waren. Voordat deze locatie volledig gesloopt zou zijn, wilden we het een bezoek brengen. En zo reden we in de vroege ochtend naar België om Hasard Cheratte op de gevoelige plaat te zetten. Direct hadden we de smaak te pakken, want hierna bezochten we ook het het oude station van Montzen en het oude station van Montzen. Dit smaakte naar meer!

Maart

Markusturm en Röderbogenturm - Rothernburg ob der Tauber - Duitsland
Onderweg naar Tsjechië maakten we een tussenstop in het sfeervolle Rothenburg ob der Tauber
Stedentrip Karlsbad - Uitzicht vanaf Jeleni Skok
In Karlsbad hebben we twee gratis overnachtingen ontvangen
Bamberg in 10 beelden - Altes Rathaus
Op de terugweg maakten we een stop in Bamberg

Gewonnen reisje naar Tsjechië

Met het insturen van een foto van Karel V wonnen we een prijs. We kregen twee overnachtingen in een kuurhotel in het Tsjechische Karlsbad. De overnachting was gratis, het vervoer moesten we zelf regelen. Omdat we niet in één stuk richting Tsjechie wilden rijden, maakten we er een lang weekend van. Allereerst stopten we in Rothenburg ob der Tauber. Een zeer toeristisch, maar prachtig stadje. De vakwerkhuizen, de sprookjesachtige gebouwen maken deze stad enorm bijzonder. Zelden heb ik in Duitsland ook zoveel Chinese of Japanse teksten gezien. Het geeft aan hoe enorm toeristisch Rothenburg ob der Tauber is. Hierna reden we door naar Karlsbad waar we direct bij aankomst in ons hotel een afspraak kregen met de dokter. De dokter schreef ons behandelingen voor. Van mij hoefden deze behandelingen niet zozeer, maar Lianne liet zich graag even verwennen. Ondertussen verkende ik de stad. Dat het een kuuroord is, kun je aan alles merken. Op straat drinken de mensen van de warmwaterbronnen. Dit water zou heilzaam en gezond zijn. Ik genoot wat meer van de architectuur. Na twee overnachtingen reden we terug naar Duitsland, waar we Bamberg een bezoekje brachten. Bamberg staat bekend om de vele brouwerijen, waaronder Aecht Schlenkerla dat een bijzonder rookbiertje brouwt. Deze moet je eens geproefd hebben.

Freiberg, de zilverstad in Saksen - Obermarkt
Samne met mijn oma bezocht ik voor de tweede maal Freiberg

Met oma naar Freiberg

Net als een jaar eerder, reed ik samen met mijn oma opnieuw naar Freiberg. Hier woont de zus van mijn oma en wegens problemen met haar gezondheid wilde ze haar zus graag weer eens zien. Natuurlijk breng ik mijn oma daar graag naartoe, zodat ik zelf de stad weer kan verkennen. Doordat ik het gehele centrum al eens had gezien, wilde ik ditmaal de videocamera meenemen om er ook een videoverslag van te maken. Het zonnetje scheen en het was prachtig weer. Op deze wijze is een stad verkennen heerlijk. Hoewel Freiberg niet zo heel bekend is voor de meeste mensen, is deze stad absoluut een bezoekje waard.

April

Op pad voor onze tweede Urbex-ervaring

Waanzinnig groot industrieterrein

In april ging ik met een goede vriend opnieuw op pad om te urbex-en. Opnieuw me België als eindbestemming. Ditmaal kozen we een oude staalfabriek uit die enkele jaren eerder failliet verklaard werd. Het complex is enorm en de beveiliging rondom was hevig. Toch vonden we een ingang en konden we het terrein op. Helaas was vrijwel het gehele gebouw hermetisch afgesloten, maar gelukkig vonden we enkele open deuren. Hier konden we naar binnen en zagen we nog enkele oude spullen die hier achter gelaten waren. De ruimtes met de grote machines konden we helaas niet bereiken. Op het moment dat we het terrein weer wilden verlaten, werden we door een beveiliger gesnapt en werden we naar buiten gewezen. Na dit avontuurtje bezochten we ook nog een verlaten nonnenklooster waaraan ook een kerk grenst. Helaas hebben vandalen aardig huisgehouden op deze locatie.

Na 8 jaar eindelijk weer een ritje in mijn eigen Trabant

Trabant meeting

Tijdens mijn trip naar Tsjechië werd mijn oldtimer APK gekeurd. Mijn Trabant, waaraan ik bijna 8 jaar heb gesleuteld om de auto weer tiptop in orde te maken, werd goedgekeurd en ik mocht er eindelijk weer de weg mee op. Enkele weken na de keuring was er direct een Trabant meeting in Beek en Dal en dit is een ideale test om de auto te testen. Het zonnetje scheen en het was prima weer om met een oldtimer op pad te gaan. Ik ben blij dat ik eindelijk weer rond kan tuffen en kijk uit naar de volgende mooie rit met de Trabant,

Het verhaal achter het Völkerschlachtdenkmal in Leipzig
In Leipzig bezochten we een voetbalwedstrijd en bekeken we de stad

Voetbalwedstrijd in Leipzig

Net als vorig jaar ging ik samen met een goede vriend een buitenlandse voetbalwedstrijd bezoeken. Ditmaal viel de keuze op Leipzig, waarbij we de wesdtrijd RB Leipzig tegen SC Freiburg zouden bezoeken. Naast de wedstrijd bezochten we ook de stad. Het was alweer de derde maal dat ik Leipzig bezocht. Steeds waren het korte bezoekjes, maar Leipzig bevalt me steeds meer. Een interessante stad met mooie bezienswaardigheden. We brachten een bezoek aan het Volkschlächterdenkmal en tuften met een Trabant door de straten van Leipzig. Een leuk weekendje en zeker voor herhaling vatbaar.

Mei

Een verlaten sanitorium

In mei volgde alweer onze derde Urbex-trip. Weer vertrokken we naar België, waar we ditmaal een ongelooflijk fraai sanitorium bezochten. Ooit werden hier zieke mensen opgevangen, tot het complex te duur werd. Later werden er nog vluchtelingen opgevangen, tegenwoordig verloederd dit fraaie gebouw. Toch staat het te koop. Iemand die hier ruim 1 miljoen voor neerlegt zou er misschien een fraai hotel van kunnen maken. Maar of het zover komt? Na het sanitorium bezochten we ook nog een oude kristalfabriek waar reeds de sloopwerkzaamheden waren gestart. Hoewel we enkele oude kristalstukken nog konden bewonderen, was het meeste reeds verdwenen.

Juni

Turkije reisverslag: Terug in Cappadocië - Love Valley
Ik keerde weer terug naar Cappadocië en haalde in wat ik destijds had gemist
Turkije reisverslag: Efeze en Şirince - Theater van Efeze
Oude bouwwerken van Efeze

Naar Turkije met mijn moeder en oma

Naar aanleiding van het 10 jarig jubileum van het Duitse Turkije forum waar mijn moeder op actief is, werd er een trip gepland naar Turkije. Omdat mijn oma in eerste instantie niet mee zou gaan, mocht ik mee als vervanger. Uiteindelijk zou mijn oma toch weer aansluiten en gingen er drie generaties naar Turkije. De trip startte enkele dagen in Cappadocië. Een gebied waar ik al puber al eens eerder was geweest, maar waar ik destijds nauwelijks in geïnteresseerd was. Tijd voor een herkansing en ik ben blij dat ik terug mocht. Wat een ongelooflijk mooi gebied is Cappadocië. Na 4 dagen vlogen we door naar Izmir. Hier huurden we een auto en verkenden we de omgeving. Zo bezochten we mooie steden zoals ??, Sirince en Alacati. Ook brachten we een bezoek aan de oude steden Efeze, Bergama, Hiëropolis en keerde ik ook terug naar Pamukkale. De trip beviel zo goed, dat komend jaar weer een trip geland staat naar Turkije.

Wandeling Nette Seen - De Wittsee
In Nettetal maakte ik de wandeling Nette Seen

Nette Seen wandeling

Mijn oma woont al jaren in Nettetal. Hoewel ik al zo vaak op bezoek geweest bij haar, had ik eigenlijk nog altijd geen flauw idee waar ze nou precies woonde. Ik zag dat er een wandeling te maken was rondom haar woonplaats, de Nette Seen wandeling. Zo besloot ik op een weekend om eens een wandeling te maken. En eerlijk is eerlijk, mijn oma woont in een prachtig gebied met mooie natuur en meertjes.

Juli

Typisch beeld van de omgeving in Frankrijk

Familiebezoek in Frankrijk

De ouders van mijn vriendin hebben sinds kort een huisje in Frankrijk, net over de Belgische grens. Ze moeten nog wel het een en het ander doen aan het huis, maar natuurlijk waren we wel benieuwd wat ze hebben gekocht. Tijdens een weekend gingen we bij ze op bezoek in Frankrijk. Door het regenachtige weer hebben we helaas weinig van de omgeving kunnen zien, maar we zullen zeker nog een keer terugkeren om de vorderingen aan het huis te bekijken.

Mannenweekend in Edinburgh - Een ruïne op Arthur's Seat
In Edinburgh beklimmen we Adam's Seat

Mannenweekend in Schotland

Ieder jaar vertrekken we samen met de vriendengroep naar een Europese stad voor een lang weekend. Ooit begonnen we in Madrid. Daarna volgden Belgrado, Dresden, Valencia, Gent en München. Dit jaar besloten we om Edinburgh een bezoek te brengen. Een oude stad met historie en voldoende pubs om de avonden door te brengen. We huurden via AirBnb een ruim appartement in het centrum van de stad en maakten in de avond een ondergrondse tour. Verder beklommen we Arthurs Seat en proefden we Whiskey. Gedurende het weekend hebben we flink wat biertjes geproefd en hebben we er een gezellig weekendje weg van gemaakt. To be continued.

Augustus

Tropische Vlindertuin Klein Costa Rica - Victoria Kroonduif
Tropische vogel in Klein Costa Rica

Een stukje jungle in Someren

Tussen het platteland van het Noord-Brabantse Someren is een klein stukje jungle te vinden, Klein Costa Rica. Wie hier binnenstapt, komt in een totaal andere wereld terecht. Hier voel je je even ver weg van de omliggende akkers en aangename temperaturen. In deze overdekte tropische tuin kun je je even in de tropen wanen. Naast de vele vlinders leven hier ook reptielen, vogels, vissen en schildpadden. In de tuin groeien allerlei tropische bomen en planten. Klein Costa Rica is een ideaal dagje uit voor jong en oud. Wij bezochten deze bijzondere locatie.

Een vreemd Nederlands/Belgisch dorp: Baarle - De borden bij binnenkomst
Ben ik nou in Nederland? Of toch in België?

Baarle-Nassau

In augustus maakte ik een tripje naar een bizar dorp in Nederland. Of is het nou in Begië? Baarle is één van de meest merkwaardigste dorpen ter wereld. 30 stukjes Nederland en België zijn in elkaar verweven. Het Nederlandse gedeelte heet Baarle-Nassau en het Belgische gedeelte heet Baarle-Hertog. Ik bezocht dit vreemde dorp en liep regelmatig van Nederland naar België en terug.

In de bossen, een verlaten hotel

Laatste Urbex ervaring van 2017

In augustus maakte ik me op voor de laatste urbex-reis van 2017. Wederom reden we naar België. We bezochten een verlaten hotel, dat reeds redelijk getrashed was. Per toeval kwamen we even later in een loods terecht waar kalk werd opgeslagen en tot slot bezochten we nog een fabriek waar drukboilers werden geproduceerd. Hoewel het bedrijf in 2001 al failliet werd verklaard, was de status van het gebouw zeer goed en hebben we mooie foto’s kunnen maken.

Ochtendwandeling op de Strabrechtse Heide
Zonsopkomst op de Strabrechtse Heide

Ochtend op de Strabrechtse Heide

Dit jaar ben ik minder gaan werken bij mijn full-time baan. Dat wil overigens niet zeggen dat ik langer in mijn bed ben blijven liggen. De eerste vrijdag dat ik niet meer hoefde te werken ben ik extra vroeg opgestaan om de zonsopkomst op de Strabrechtse Heide te fotograferen. De Strabrechtse Heide ligt zowat in mijn achtertuin en derhalve was het ook eens leuk om de omgeving bij mijn woonomgeving te ontdekken.

September

Doel - België
Een blik op de lege straten van Doel

Spookstad Doel

Na het lezen van enkele berichten dat er gestart is met de sloopwerkzaamheden in Doel, besloot ik op een vrijdagochtend om richting België te rijden. Doel, bij de meeste bekend als een spookstad bij de kerncentrale. Veel mensen denken dat Doel verlaten is door deze kerncentrale, maar dat is niet helemaal waar. De haven van Antwerpen wil uitbreiden en Doel ligt daarvoor in de weg. Mensen werden uitgekocht, maar niet iedereen wilde verkopen. Een complete spookstad is Doel dus niet, want er woont nog een handjevol mensen. Het is bizar om door de straten van Doel te lopen en af en toe een huis te zien waar de bloemetjes buiten staan en waar er nog gordijnen voor de ramen hangen. De meeste andere huizen zijn dicht gebarricadeerd en zijn volgespoten met graffiti. Hoe lang Doel nog zal bestaan is de vraag, maar zolang het kan zou ik het zeker een bezoekje brengen.

Oktober

In oktober vlogen we naar Amerika, waar we onze trip startten in Yellowstone National Park
Amerika dag 8 - Canyonlands National Park - Orange Cliffs Overlook
Het landschap van de verschillende bestemmingen in Amerika maakte diep indruk

De grote trip naar Amerika

Zelden hebben we zo lang gewacht met het boeken van onze grote reis. Meestal weten we al direct na onze grote reis wat de volgende bestemming wordt. Dat was dit jaar anders, omdat we het niet helemaal eens konden worden voor onze bestemming. Uiteindelijk hakten we de knoop door en besloten we dat we naar Amerika gingen. Dit land kunnen we op eigen houtje verkennen, we spreken de taal en het is allemaal net wat moderner dan de afgelopen reizen. Geen gedoe met nationale vluchten of hobbelige busritten. Daarbij is de natuur en landschap van Amerika ook erg mooi. Dat het uiteindelijk zo mooi zou zijn, had ik echt niet verwacht. We bezochten maar liefst 10 nationale parken en Zion National Park, Bryce National Park en Capitol Reef waren echt super mooi. Maar Yellowstone National Park spande de kroon. Hier hadden we wel een week kunnen verblijven, wat een geweldig park. Ik had veel vooroordelen voordat ik naar Amerika afreisde, maar één ding moet ik echt toegoeven: Amerika is echt geweldig.

November

Oberhausen kerstmarkt, mijn tips - Bier aus alle Welt
Helemaal in de kerstsfeer op de kerstmarkt van Oberhausen

Kerstmarkt in Oberhausen

De kerstmarkt van Oberhausen staat standaard op ons lijstje. We komen er al jaren achtereen. Mijn moeder gaat er meerdere keren per jaar heen. En terecht. Want als je al zo vaak op deze kerstmarkt bent geweest heb je je favoriete stands waar je eet en drinkt. Wanneer de kerstmarkt er volgend jaar weer staat, zullen we er uiteraard weer naartoe gaan.

December

Münster kerstmarkt - Beste Glühwein van Duitsland
Drukte bij de Glühweinstand in Münster waar de beste Glühwein geschonken wordt

Kerstmarkten van Bielefeld en Münster

Naast Oberhausen, hebben we de afgelopen jaren ook andere Duitse kerstmarkten bezocht. Zo hebben we de afgelopen jaren Keulen, Trier en Essen bezocht. Dit jaar wilde ik graag naar Münster, maar maakte ik een geweldige fout. Ik had al een appartement geboekt zonder dat de kerstmarkt al was begonnen. Gelukkig kon ik de datum nog aanpassen naar 2018 en keken we voor een andere optie. Gedurende de kerstmarkt waren de meeste accommodaties helaas al volgeboekt. Daarom besloot ik een andere stad te kiezen in de buurt van Münster. Dit werd Bielefeld, op een uur rijden van Münster. Als ik internet zo las, had Bielefeld ook een aardige kerstmarkt. Fraai zag het er zeker uit, maar het eten viel een beetje tegen. De kerstmarkt van Múnster bezochten we een dag later. Münster heeft 5 verschillende kerstmarkten in ieder een eigen stijl. We hebben hier heerlijk gegeten en gedronken en vonden, ondanks de drukte, de kerstmarkt zeer gezellig. Een trip naar het Teutoburgwald ging vanwege de sneeuwval niet door.

Ik maakte een wandeling in het historische stadscentrum van Fulda

Familiebezoek in Fulda

Omdat mijn oma samen met met mijn moeder voor een verjaardagsfeest naar Fulda zouden gaan, vroeg ik of ik met ze mee mag om hen te brengen. Op deze manier kon ik niet alleen mijn familie zien die ik al jaren niet heb gezien, maar ook de stad Fulda verkennen.Hoewel de stad helemaal niet zo bekend is, staat Fulda te boek als een fraaie barokke stad met historische bouwwerken en prachtige architectuur. Dat wilde ik graag met eigen ogen aanschouwen. Hoewel ik een maar een middagje de tijd had om door het historische stadscentrum te wandelen, heb ik een redelijk beeld gekregen van deze stad. Uiteraard kon ik het niet laten om ook even over de kerstmarkt te struinen.

Met de kerstmarkt van Aken sluit ik het reisjaar 2017 af

Kerstmarkt van Aken

Na de kerstmarkten van Oberhausen, Bielefeld, Münster en Fulda had ik de smaak te pakken en wilde ik ook graag de kerstmarkt van Aken bezoeken. Samen met mijn moeder bezocht ik de vijfde kerstmarkt in een maand tijd. De sfeer in Aken is bijzonder. De vele standjes staan door het historische centrum opgesteld waar je kerstspullen en allerlei lekkernijen kunt kopen.

Ik ben een webdesigner/webdeveloper/video-editor en één van mijn grootste hobby's is het maken van reizen. Niet alleen geniet ik van al het pracht en praal dat de wereld heeft te bieden, maar tevens ben ik er gek op om video's en veel foto's te maken van datgene wat ik zie.

Ik reis graag ieder jaar van continent naar continent en wil zoveel mogelijk op eigen houtje ontdekken en zien!