Reisroute Zuidoost-Anatolië, Turkije - Nemrut Dağı
Persoonlijk

Jaaroverzicht: een terugblik op reisjaar 2022

De laatste dagen van het jaar 2022 zijn aangebroken, daarom is het tijd voor een terugblik op het afgelopen reisjaar. Heel erg ‘reislustig’ waren de afgelopen twee jaar niet vanwege de corona epidemie. Dat hebben we gelukkig dit jaar al iets meer achter ons kunnen laten. Langzaam werd het weer normaal om op pad te gaan en konden we weer nieuwe bestemmingen te ontdekken. Ik werd weer uitgenodigd voor persreizen en boekte zelf enkele tripjes. In totaal bezocht ik dit jaar 8 verschillende landen, waarvan twee landen waar ik nog niet eerder was geweest. Dit jaar kon ik ook eindelijk de reis maken naar het zuidoosten van Turkije én bezocht ik de kerstmarkt van Dresden. Toch begin het nieuwe jaar verre van prettig op persoonlijk vlak. Op het moment dat ik nog mijn eigen ellende van 2021 een plekje aan het geven was, volgde een heftige periode waarin ik mijn vader verloor. Mijn hoofd stond niet bepaald naar reizen en al helemaal niet op Reizen & Reistips. Maar dankzij de lieve mensen om me heen heb ik alsnog kunnen genieten van een aantal prachtige en bijzondere tripjes. Net als vorig jaar kan ik met een lach en een traan terugblikken op het reisjaar 2022.

Geldrop by Light
Wandelen in Noord-Brabant: Rondje Groot- en Kleinmeer
Door omstandigheden maakte ik in januari alleen wandelingen in de buurt

Januari

Het jaar was nog niet begonnen, of we werden enorm opgeschrikt. In januari kregen we te horen dat mijn vader ernstig ziek was. Aangezien ik er voor hem wilde zijn, beperkte ik me vooral tot het maken van wandelingen in de buurt. Als onderdeel van mijn goede voornemens tijdens het nieuwe jaar besloot ik mezelf in te schrijven voor de Kennedymars. Zo probeerde ik zoveel mogelijk kilometers in de benen te krijgen. Ik maakte wandelingen door het Groot & Kleinmeer, de Sonse & Nieuwe Heide en het Leenderbos. En ik ging in mijn eigen woonplaats een kijkje nemen bij Geldrop by Light, een leuk initiatief om mensen op de been te krijgen. Geen spannende tripjes, maar op dat moment maakte het me allemaal even niets uit.

Overnachten in een molen bij Egmond aan den Hoef
Overnachten in een bijzondere molen

Februari

Slechts enkele weken nadat we te horen kregen dat mijn vader ernstig ziek was, moesten we al snel afscheid van hem nemen. Zijn gezondheid ging zo ongelooflijk snel achteruit… Samen met mijn zus heb ik zijn hand vastgehouden toen hij zijn laatste adem uitblies. Er volgde een periode waarin alles geregeld moest worden voor de uitvaart. Het was tijd om alles een plekje te geven en er voor mijn moeder te zijn. Daags na zijn uitvaart volgde mijn eerste korte tripje van het jaar om mijn gedachten even te verzetten. Op een stormachtig weekend verbleef ik in een molen in Egmond aan den Hoef. Tussen de regenbuien door was het fijn om even buiten te zijn en wandelingen te maken in de omgeving. Verder wandelde ik die maand in België over de Lommelse Sahara en De Ronde Put.

Wandelen in België - Nationaal Park Hoge Kempen aan Terhills - paarse route
Wandelen in België - De Oudsberg - gele route
Wandelen in Limburg/Duitsland - Schwalmbruch
Wandelen in België, Duitsland en Nederland

Maart

Ook in maart trok ik met enige regelmaat de wandelschoenen aan. In Duitsland wandelde ik de WaWaWe routes Rode Beek en Schwalmbach. In Geldrop liep ik de Vennenroute in de Strabrechtse Heide en ik wandelde in België over de Oudsberg en door het Nationaal Park de Hoge Kempen, het enige nationaal park van België. Het eerste kwart van het jaar had ik inmiddels al flink wat kilometers in de benen die goed van pas zouden komen voor de volgende maand.

Escape Room in een oldtimer van We Love Oldtimers - Ford Mustand Cabrio
Duisburg, Duitsland - Tiger & Turtle
Hoogtepunt van de maand april was de Malerweg

April

Het echte startsein voor het reisjaar werd gegeven in de maand april. Eerst bezocht ik samen met Marjolein van Yourtravelguide.nl het Tiger & Turtle monument in Duisburg en de voormalige kolenmijn en industriecomplex Zeche Zollverein in Essen. Later die maand mocht ik een dagje rondtoeren in een Ford Mustang Cabrio en tegelijk een puzzel op te lossen. Een soort escape room op wielen. Helaas is het ons niet gelukt om de puzzel op te lossen, maar het was heerlijk om tijdens dit mooie weer in een prachtige oldtimer rond te rijden. In april reisde ik met Marjolein ook af naar de Sächsische Schweiz. In acht dagen wandelden we de Malerweg, één van de mooiste wandelroutes van Duitsland. De Malerweg is in totaal 115 kilometer land en wordt in acht verschillende etappes onderverdeeld. Wij wandelden iedere dag wandelden één etappe. Aangezien we op eigen initiatief een dag eerder arriveerden, hadden we tevens nog de mogelijkheid om in Tsjechië te wandelen. In Boheems Zwitserland maakten we in Hřensko een mooie wandeling naar de natuurlijke brug Pravčická brána en het Valkennest om via de Kamenice kloof terug te keren in Hřensko. Het gebied zou later in het jaar voor een groot deel afgebrand zijn door een heftige bosbrand.

Reisroute Zuidoost-Anatolië, Turkije - Nemrut Dağı
Doen in Gaziantep - Drankje doen bij Bağdat Cafe
Reisroute Zuidoost-Anatolië, Turkije - Şanlıurfa
In mei maakte ik een indrukwekkende reis door Zuidoost-Anatolië

Mei

Mijn laatste reis naar Turkije was in 2018 samen met mijn moeder. Het was de bedoeling om een jaar later naar het zuidoosten af te reizen, omdat we beide graag Berg Nemrut wilden bezoeken. Maar destijds werd mijn oom ernstig ziek en de twee jaren daarna konden we niet reizen vanwege corona. Dit jaar moest het dus gaan gebeuren, zeker na de heftige periode die we inmiddels achter de rug hadden. Ik stippelde een mooie route uit door Zuidoost-Anatolië om deze relatief onbekende regio in Turkije te ontdekken. In tien dagen bezochten we onder meer de steden Gaziantep, Sanliurfa, Mardin en Diyarbakir. Ook brachten we een bezoek aan de historische sites Göbeklitepe, Karahantepe en de oude stad van Zeugma. Andere bestemmingen waren onder meer het Zerzevan kasteel, Harran, Hasankeyf en Halfeti. Het absolute hoogtepunt was echter het bezoek aan Berg Nemrut waar we al zo lang naar uitkeken. Extra bijzonder was dat ik op deze plek mijn verjaardag kon vieren. Naast Turkije zocht ik ook nog uit wat de leukste biercafés van Eindhoven zijn. De afgelopen jaren is er namelijk veel verandert in Eindhoven. En daar ben ik stiekem best blij mee.

Wat te doen in Oisterwijk - Oisterwijkse Bossen en Vennen
Wat te doen in Oisterwijk - KVL Terrein Bij Robert
Weekend Middelburg - Kuiperspoort
Op pad in eigen land; Oisterwijk en Middelburg

Juni

Ik werd uitgenodigd om Oisterwijk te ontdekken en een nieuw geopend hotel te bekijken. Oisterwijk ligt op nog niet eens een half uur rijden van mijn woonplaats. Leuk dat je in je eigen omgeving nog nieuwe bestemmingen kunt ontdekken waar je nog niet eerder bent geweest. Ik vond Oisterwijk zo leuk, dat ik enkele dagen later nogmaals terugkeerde om mijn verslag volledig te maken. In de maand juni werd ik tevens uitgenodigd om Middelburg te ontdekken. Samen met een goede vriend van me bezochten we het schiereiland Walcheren en ontdekten we op ons gemakje de historische straatjes van Middelburg.

Wandelen: 58e editie Kennedymars in Someren
Harzer Grenzweg - Etappe: Sorge - Walkenried
Harzer Grenzweg - Etappe: Brocken - Braunlage, Brockenbahn
Eerst de Kennedymars wandelen, daarna een groot deel van de Harzer Grenzweg

Juli

Een half jaar lang leefde ik toe naar de Kennedymars. Ieder jaar wordt tijdens het eerste weekend van de maand juli het startsein gegevens van een populair wandelevent. Duizenden wandelaars proberen in dit weekend de 80 kilometer te wandelen. Al in 2004 heb ik de Kenndymars eens uitgelopen. “Nooit meer”, zei ik destijds, maar op 2 juni 2022 stond ik toch weer bij het startsein klaar om mezelf te pijnigen. Het was op sommige momenten echt heel zwaar, maar opnieuw heb ik de 80 kilometer kunnen uitgelopen. Een persoonlijke overwinning voor mezelf. Hierna volgde nog een vriendenweekend in Utrecht waarbij we vooral de leukste biercafés van Utrecht bezochten en ik wandelde een groot deel van de Harzer Grenzweg in Duitsland. Deze wandelroute is in totaal 97 kilometer lang en over de voormalige Duits-Duitse grens. De route loopt onder meer langs de iconische Brocken, de hoogste berg van het noorden van Duitsland.

De leukste biercafés in Rotterdam - Proeflokaal Faas
Speciaalbier proeven in Rotterdam

Augustus

Waar normaal gesproken de meeste mensen op vakantie gaan, bleef ik thuis. Er stonden namelijk geen reizen gepland in de maand augustus. Wel maakte ik mijn route af langs de leukste biercafés van Rotterdam. Dat werd ook hoog tijd, want in januari 2020 zijn we begonnen aan ons lijstje. Is het de moeite waard om Rotterdam te bezoeken als je van speciaalbier houdt? Ik vind van wel!

Silezië, Polen - Skrzyczne, Beskidengebergte
Tsjechië, Oost-Bohemen - Dolní Morava
Polen, Tsjechië en Estland; de maand september was de meest reislustige maand van het jaar

September

De maand september bleek uiteindelijk de meest reislustige maand van het jaar. Nadat ik vorig jaar de Lubelskie regio in het oosten van Polen mocht ontdekken, mocht ik dit jaar de regio Silezië ontdekken. Een regio met afwisseling in cultuur en natuur. Ik ontdekte de industriële cultuur, bezocht middeleeuwse kastelen, maakte mooie wandelingen door de bergen en kon de Silezische keuken proeven. Na Polen werd ik ook uitgenodigd om de regio Oost-Bohemen in Tsjechië te ontdekken. Oost-Bohemen heeft een gevarieerde natuur en talloze culturele bezienswaardigheden. Ik maakte wandelingen door rotssteden, wandelde over de langste hangbrug van de wereld en bezocht leuke, maar relatief onbekende steden. Aan het einde van de trip werd ik gevraagd of ik door wilde reizen naar Pilsen om de biercultuur te ontdekken. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. De maand sloot ik af met een stedentrip Tallinn samen met mijn zus. In vier dagen heb ik alle tijd genomen om deze geweldige stad en de omgeving te ontdekken, Tallinn is echt een geweldige bestemming voor een citytrip.

Teutoburger Wald - Ochsentour - wandelen
Wandelen in het Teutoburger Wald

Oktober

Eigenlijk zou ik begin oktober nog een persreis maken naar Kroatië, maar deze ging uiteindelijk niet door. Gelukkig kon ik enkele weken later wel naar het Teutoburger Wald, waar ik enkele mooie wandelingen kon maken. Zo wandelde ik onder meer naar het Kaiser-Wilhelm-Denkmal, het Hermannsdenkmal (waar ik een deel van de Hermannshöhen wandelde), de bijzondere Dörenther Klippen en bracht ik een bezoek aan Detmold, Lemgo en Paderborn. In de laatste stad kun je overigens een toffe street art tour maken op eigen houtje.

Kerstmarkt van Bochum
Canalettomarkt in Pirna
Kerstmarkt Dresden - Dresdner Striezelmarkt
November, de tijd van kerstmarkten in Duitsland bezoeken

November

De voorpret voor kerst begint voor mij al in de maand november. De eerste kerstmarkten in Duitsland openen en zo leef ik toe naar één van de meest gezellige periodes van het jaar. Ik vind het heerlijk om te slenteren over de kerstmarkten en de lekkernijen te proeven met een glas Glühwein. Een aantal kerstmarkten zijn altijd vaste prik, maar ik vind het ook leuk om nieuwe kerstmarkten te bezoeken waar ik niet eerder ben geweest. DIt jaar bezocht ik de kerstmarkt van Bochum voor de eerste maal. Deze kerstmarkt beviel zo goed, dat we enkele dagen nog eens zijn gegaan. Uiteraard is een bezoek aan de kerstmarkt van Oberhausen bij CentrO vaste prik bij ons. Maar dit jaar gingen we met de gehele familie naar de kerstmarkten van Dresden. De Striezelmarkt is één van de meest iconische kerstmarkten van Duitsland, maar de stad telt nog meer leuke kerstmarkten. Tijdens vier dagen in het oosten van Duitsland brachten we ook een bezoek aan de kerstmarkt op Festung Königstein en de kerstmarkt van Pirna.

Kerst in Kroatië - Opatija
Ik sloot het jaar af in Kroatië, waar ik de kerstsfeer kon proeven

December

Ook in december stonden een aantal kerstmarkten op de planning. De kerstmarkt van Dortmund viel een beetje tegen, maar dat kwam vooral door de enorme regenbuien die de sfeer compleet verpestte. Gelukkig was een tweede bezoek aan Oberhausen een stuk aangenamer. En als je de kans krijgt om de kerstsfeer in Kroatië te ontdekken, dan wijs je zo’n aanbod natuurlijk niet af. Tijdens de laatste persreis van het jaar mocht ik ontdekken hoe men toeleeft naar de kerstdagen in Kroatië. Ik bezocht onder meer Zagreb en Opatija en werd verwend met heerlijk eten en drinken. De enorme hoeveelheid aan lichtjes zorgde voor een sprookjesachtige sfeer en de Kroaten weten ook wat gezelligheid was. Je zou er niet snel aan denken, maar Kroatië is echt de moeite waard om te bezoeken tijdens de kerstperiode. Hierover lezen jullie binnenkort meer. En volgend jaar zal ik ook een tweede ronde maken door Breda om de beste biercafés op te sommen.

2022 was een bewogen jaar. Ondanks een verdrietige periode, kijk ik er ook met plezier op terug. Natuurlijk was ik graag wat meer onderweg geweest, maar ik ben dankbaar voor de mooie reismomenten. Mijn dank gaat dan ook uit naar alle partners die mij hebben uitgenodigd of mij hebben geholpen om enkele tripjes mogelijk te maken. Ik wil ook mijn familie, vrienden en mede-reisgenoten bedanken voor de gezelligheid. Er is immer flink wat afgelachen en ik vond het hartstikke gezellig met jullie! Tot slot wens ik iedereen een goed uiteinde en een reislustig 2023.

Danny van der Meijden

Ik ben niet op zoek naar de toeristische hotspots die iedereen kent. Liever ga ik op zoek naar de hidden gems. Bestemmingen waar vrijwel niemand van heeft gehoord of waar weinig mensen naartoe gaan. Ik neem graag de tijd om een stad of regio goed te ontdekken en duik graag even de natuur in.

Ooit begonnen met het bouwen van een website waar ik schreef over mijn reizen. Zo is Reizen & Reistips ontstaan. In 2024 de ultieme beloning voor mijn werk gekregen met de Golden Pen Award!

Het onderhouden van Reizen & Reistips kost tijd en geld. Vinden jullie mijn verhalen leuk en willen blijven genieten van mijn reisavonturen? Dan kunnen jullie mij steunen door op deze site tours of accommodaties te boeken. Ook kunnen jullie mij een kleine gift sturen via Buy me a Coffee (of een biertje). Alvast bedankt!