Bad Münstereifel - Stadsmuur, stadspoorten en torens
Georgië Bolivia Nederland België
Persoonlijk

Tien meest gelezen blog artikelen van 2020

Reizen & Reistips bestaat inmiddels al een aantal jaar en het is altijd leuk om eens te kijken welke artikelen het best gelezen worden. In het eerste overzicht kijk ik naar alle artikelen die reeds gepubliceerd zijn en het best gelezen zijn door jullie. Sinds deze website online is zijn dit de 10 meest gelezen blog artikelen:

Urbex: Sanatorium du Basil
5x doen in Vianden
Top 5 steden in Cuba die je gezien moet hebben
Kosten & budget Patagonië – reis van 4 weken

Maar natuurlijk ben ik ook benieuwd welke blogartikelen uit 2020 het best werden gelezen. Geheel eerlijk is het niet, want de meest recente artikelen zijn uiteraard minder gelezen. Toch vind ik het leuk om te zien welke artikelen het best werden gelezen. Dit jaar schreef ik 91 nieuwe blog artikelen en deze 10 werden het meest gelezen.

#10 - Wandelen door het Leenderbos

Het eerste artikel dat de top 10 heeft gehaald is mijn eerste ‘uitje’ van het jaar. Begin januari was het heerlijk wandelweer en trok ik mijn wandelschoenen aan om een stukje te wandelen door het Leenderbos. Hier maakte ik een wandeling van ruim 15 kilometer door het Brabantse landschap.

Wandelen door het Leenderbos

#9 - De mooiste steden van Saksen

Mijn favoriete deelstaat in Duitsland is Saksen. Een deelstaat met een rijke cultuur, bruisende steden en historische stadjes. Dresden en Leipzig zijn steden die bij de meesten wel bekend zullen zijn. Een aantal andere steden zijn wat minder bekend, maar absoluut een bezoek waard. Hoewel ik inmiddels al meerdere malen naar Saksen ben afgereisd zijn er nog altijd een aantal steden die ik zelf nog moet bezoeken. Ik hoop dat ik het volledige lijstje een keer kan afstrepen. In dit artikel een mooi overzicht van de mooiste steden in Saksen die je zeker eens zou moeten bezoeken.

Grand Tour Saksen - Zittau
Dit zijn de mooiste steden van Saksen

#8 - Wandelen in Noord-Brabant: Heide en vennen route in Geldrop

Dit jaar heb ik vaker dan normaal mijn wandelschoenen aangetrokken. Wanneer het mooi weer was zocht ik weer een nieuwe route om te lopen. Het viel me hierbij op dat er maar weinig wandelroutes te vinden waren in mijn woonplaats Geldrop. Daarom stippelde ik zelf een route uit. Een route langs heide en vennen. Het werd een route van 18 kilometer door de natuur van mijn woonplaats.

Heide en vennen route in Geldrop - Strabrechtse Heide, Kiezelven
De Strabrechtse Heide

#7 - 7 redenen waarom Bolivia op je wishlist moet staan

Op nummer 7 staan toevallig mijn 7 redenen waarom Bolivia op je wishlist moet staan. Dit land is één van de meest fascinerende bestemmingen die ik tot dusverre heb bezocht. Een land dat vaak ondergesneeuwd wordt door de omringende landen zoals Peru, Brazilië, Argentinië en Chili. Diegenen die Bolivia bezoeken combineren dit land vrijwel altijd met Peru en zien daardoor maar een klein gedeelte van het land. Zonde, want Bolivia heeft alles in huis voor de avontuurlijke reiziger.

Bolivia in 20 beelden - Laguna Colorada
Waarom jij naar Bolivia moet gaan

#6 - Tips voor een stedentrip Dresden

En zo zijn we weer terug in Saksen, ditmaal in Dresden. De afgelopen jaren heb ik de stad meerdere malen bezocht. Ben jij een keer van plan om naar de hoofdstad van Saksen af te reizen? In dit artikel deel ik mijn tips voor een stedentrip Dresden, een stad die je eens gezien moet hebben. Veel mensen bewonderen namelijk alleen de Altstadt. Hoewel dit inderdaad het mooiste gedeelte van de stad is, heeft Dresden nog veel meer te bieden.

Tips voor een stedentrip Dresden - Zwinger
Ik deel mijn tips voor een stedentrip Dresden

#5 - Kosten & budget Georgië, reis van 18 dagen

Vorig jaar ging onze grote reis naar Georgië. 18 dagen land reisden we door het land rond met een huurauto. Tijdens de gehele vakantie hebben we de uitgaven van de reis bijgehouden en deze heb ik verwerkt ik het artikel kosten & budget Georgië. Hierin lees je alles over onze kosten voor vliegtickets, vervoer, accommodaties, excursies en het eten in Georgië. Voor het gemak hebben we alles omgerekend naar euro’s.

Wandeling naar de Shdugra waterval - Georgië
Benieuwd wat een 18-daagse rondreis door Georgië kost?

#4 - Wandelen over de Oirschotse Heide

Begin mei gingen we wandelen over de Oirschotse Heide. Een route van 12,8 kilometer door dit Brabantse natuurgebied dat tevens een militair oefenterrein is.

Wandeling: Oirschotse Heide
Wandelen door militair oefenterrein

#3 - Wat te doen op Texel in de herfst (en winter)

Het maakt helemaal niet uit in welk seizoen je naar Texel gaat, er is altijd iets te doen en te zien. Vorig jaar was ik al voor de vierde maal op dit Waddeneiland, maar ik had nog nooit een artikel over Texel geschreven. Daar moest verandering in komen. Zelf kan ik echt van het eiland genieten tijdens de koudere en minder drukke maanden. Daarom deel ik mijn tips in het artikel wat te doen op Texel in de herfst (en winter).

Ik deel mijn tips wat je kunt doen op Texel in de koudere maanden

#2 - Urbex: Hauts-Fourneaux B

Artikelen over urban exploring worden altijd goed gelezen. Waarschijnlijk zijn er meerdere liefhebbers van verlaten gebouwen en een beetje spanning. Dit jaar ging ik er twee keer op voor urban exploring. De mooiste trip was naar de Duitse regio Harz, maar jullie vonden het artikel over Hauts-Fourneaux B interessanter om te lezen. Het complex van deze voormalige cokesfabriek is enorm. Maar liefst 7,5 uur waren we op het terrein om alles te ontdekken. En dan te bedenken dat er al een hoop gebouwen gesloopt zijn of niet meer toegankelijk zijn. Nog altijd is dit complex absoluut de moeite waard om te bezoeken.

Urbex: Hauts-Fourneaux B
Zware industrie op HFB

#1 - Doen in Bad Münstereifel

En dan is het tijd voor het meest gelezen artikel van dit jaar. In januari was ik een weekend in de Duitse Eifel en bezocht ik het stadje Bad Münstereifel. Dit is een klein middeleeuws stadje met een nog volledig intacte stadsmuur met torens. In het centrum vind je diverse prachtige vakwerkhuizen. Daarnaast is het stadje een City Outlet en een erkend Kneipp-kuuroord. Tijdens mijn weekend kon ik het stadje, maar ook de omgeving verkennen en daarom schreef ik een artikel wat je kunt doen in Bad Münstereifel.