Verenigde Staten - Utah
Utah Verenigde Staten

Utah

Bergen in allerlei tinten rood, diepe kloven, grillige rotsformaties, geweldige uitzichtpunten en andere natuurpracht maken de Utah tot één van de mooiste staten van de Verenigde Staten. Je vindt er Nationale Parken, waant je in het decor van cowboyfilms en vind er mormonen.

Oorspronkelijk woonden hier indianenstammen zoals Uintah, Ouray en Utes. Mormonse kolonisten arriveerden op 24 juli 1847 in dit desolate gebied. Destijd behoorde deze regio nog bij Mexico, maar na een oorlog in 1848 moesten de Mexicanen het afstaan aan de Verenigde Staten. De mormonen stichtten talloze nederzettingen om land en grondstoffen voor zich veilig te stellen. Er ontstond een burgeroorlog met het leger uit Washington, die niet blij waren met de mormonen in dit gebied. De mormonen weigerden echter te vechten, maar vernielden en veroverden wel de ossenwagens waarmee de legervoorraad werd aangeleverd. De mormonen bleven en gingen langzaam door met hun manier van leven in het droge gebied. Waar weinig water is kwamen ook de koeien en de cowboys. Ook deze kun je hier nog altijd vinden.

Na de Tweede Wereldoorlog werd en uranium gevonden en leek de staat een gouden toekomst tegemoet te gaan. Maar uranium werd later nauwelijks gebruikt.

Met vijf nationale parken, zes National Monuments en twee National Recreation Areas is Utah een staat die een bezoek meer dan waard is. Bryce Canyon National Park, Zion National Park, Arches National Park, Canyonlands National Park en Capitol Reef National Park vormen Utah’s Mighy 5. Hoewel enkele van deze parken redelijk toeristisch zijn, is het landschap zo wijds en groot dat je als bezoeker nauwelijks last hoeft de hebben van andere toeristen. Wie ook geniet van prachtige landschappen, zal Utah zeker eens een bezoekje moeten brengen.

Onze bezochte bestemmingen

Verhalen over Utah

Gespotte dieren: Dikhoornschaap

Dieren

Het spotten van dieren op vakantie vind ik een van de leukste activiteiten. Variërend van grote olifanten, wilde leeuwen, fascinerende luiaards tot prachtige vlinders, elk dier is een foto en...

Amerika dag 8 - Canyonlands National Park - Orange Cliffs Overlook

Reistips

Onze favoriete National Parks in Utah

Het landschap van Utah is indrukwekkend en ruig. Deze staat staat ook wel bekend als het Wilde Westen van de Verenigde Staten met landschappen die je kent uit cowboyfilms. Het landschap wordt...

Amerika dag 6 - Capitol Reef National Park

Reisroutes

Reisroute West-Amerika

In oktober 2017 vertrokken we voor drie weken naar het westen van Amerika. Hier huurden we een auto en wilden we de nationale parken bezoeken die zich rondom de staat Utah bevinden. Onze reis begon...

Amerika dag 16 - Zion National Park - Canyon Overlook

Reisverslag Amerika #16: Tweede dag in Zion NP

Op 19 oktober 2017 vertrok ik samen met Lianne naar Amerika. Hier hebben we drie weken lang met een huurauto nationale parken bezocht. We hebben ons met name op de staat Utah en de omliggende...

Amerika dag 15 - Zion National Park - Angels Landing Trail

Reisverslag Amerika #15: Pittige klim in Zion

Op 19 oktober 2017 vertrek ik samen met Lianne naar Amerika. Hier zullen we drie weken lang met een huurauto nationale parken gaan bezoeken. We richten ons met name op de staat Utah en de omliggende...